با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
بررسی و مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دارا و فاقد توانایی حل مسأله/ انعطاف پذیری

علی رضا پیرخائفی؛ داود معنوی پور

دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1391، ، صفحه 1-6

چکیده
  هدف: این پژوهش به منظور مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دارا و فاقد توانایی حل مسأله / انعطاف ­پذیری انجام گردید. روش: روش پژوهش علی مقایسه­ای بود. نمونه پژوهش شامل 78 دانشجوی دختر و پسر بود که به صورت تصادفی در موقعیت آزمایشی پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل آزمون وضعیت مکان شناختی کتل و آزمون هوش هیجانی بار آن بود. برای تحلیل داده ها ...  بیشتر

اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افسردگی مادران کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی

امین رفیعی پور

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، ، صفحه 1-1

https://doi.org/10.30473/sc.2019.42110.2268

چکیده
  مقدمه: این پژوهش ‌با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افسردگی مادران کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون، با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی بود. با روش نمونه­ گیری در دسترس 30 نفر از بین این افراد ...  بیشتر

اعتباریابی نسخه ایرانی آزمون مختصر وضعیت روانی کودکان: ابزار غربالگری شناختی کودکان

زهرا فخری؛ حسین زارع؛ احمد علی پور؛ مهدی شریف الحسینی

دوره 11، شماره 22 ، آذر 1401، ، صفحه 1-9

https://doi.org/10.30473/sc.2022.64511.2769

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش تهیه نسخه ایرانی با زبان فارسی و تعیین پایایی آزمون مختصر وضعیت روانی کودکان بود. روش: آزمون موردنظر به همراه شیوه‌نامه اجرای آن به زبان فارسی ترجمه و در برخی از سوالات برای هماهنگ‌سازی با ویژگی‌های زبانی و دستیابی به روایی صوری، تغییراتی در آن داده شد. نمونه پژوهش شامل 40 کودک دارای مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی ...  بیشتر

جنسیت، ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در دانشجویان

تورج هاشمی؛ سعیده خلیل زاد بهروزیان؛ نعیمه ماشینچی عباسی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 6-13

چکیده
    مقدمه و  هدف: پژوهش­های مختلف، نتایج متفاوتی را در خصوص ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در زنان و مردان ارائه  کرده­اند. در این راستا، هدف این پژوهش، تعیین تفاوت ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در بین دانشجویان کارشناسی بود. روش: به این منظور، 284 دانشجوی مقطع کارشناسی (123 پسر و 161 دختر) در رشته ­های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه ...  بیشتر

نقش منبع خبری در اقناع افراد با تعدیل کنندگی نگرش به منبع خبری، جنسیت و عزت نفس

حامد احمدی؛ حمید پورشریفی

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 7-18

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش منبع خبری در اقناع افراد با تعدیل­کنندگی عزت نفس و نگرش به منبع خبری انجام گرفته است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه­ی دانشجویان سال دوم و سوم مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که در سال تحصیلی 90-89 در این دانشگاه مشغول تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای ...  بیشتر

بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس نقش جنسی کودکان در جمعیت ایرانی

مهناز علی اکبری؛ طیبه محتشمی؛ پرستو حسن زاده؛ حسنیه شهریاری

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 7-15

چکیده
  مقدمه: طبق نظر ساندرا بم کودکان در تشکیل نقش­ های جنسیتی خود فعال هستند و حتی ممکن است کلیشه ­های جنسیتی قوی­تری نسبت به والدین خود داشته باشند. همچنین، مطابق با نظر طرحواره جنسیتی رشد و تحول جنسیتی در کودکان نه تنها تحت تأثیر رشد شناختی آن­ ها می­ باشد، بلکه جامعه نقش بسیار مؤثری در شکل­ گیری آن دارد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی ...  بیشتر

برّرسی نظریّه ذهن و توانایی همدلی در محکومین دادگاه های کیفری: شواهدی از آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم

وحید نجاتی*؛ هادی ناصرپور؛ عباس ذبیح زاده؛ مانا رشیدی

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 7-18

چکیده
  مقدمه: شواهد پژوهشی ناهمخوانی پیرامون نقصان نظریه­ی ذهن به عنوان یکی از فرضیه­های سبب­شناختی در جامعه­ستیزی وجود دارد. هدف از مطالعه­  حاضر بررسی توانایی نظریه­ی ذهن و همدلی در محکومین دادگاه­های کیفری و مقایسه­ی آن با افراد عادی بود. روش: طرح تحقیق مطالعه حاضر از نوع علی­مقایسه­ای بوده است. در این پژوهش تعداد 40 ...  بیشتر

پیش‌بینی تصمیم‌گیری تحلیلی توسط هیجان شادی و ابعاد سبک‌های شناختی با واسطه‌گری تمایلات فراشناختی

مهدی رحیمی؛ بهرام جوکار

دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 7-27

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر در قالب یک مدل علّی، ساز و کار فرایند تصمیم‌گیری را با رویکرد شناخت داغ مورد بررسی قرار داد. در این راستا، مبتنی بر مدل پردازش دوگانه کلازینسکی (2004)، هیجان شادی و ابعاد سبک‌های شناختی (نیاز به شناخت، نیاز به ساختار و نیاز به قطعیت) به‌عنوان متغیر برون‌زاد، تمایلات فراشناختی متغیر واسطه‌ای و تصمیم‌گیری تحلیلی متغیر ...  بیشتر

بررسی ادراک زمان در سهل انگاری اجتماعی و اضطراب انتظار

حسین زارع؛ حمیدرضا ایمانی فر

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 7-17

چکیده
  مقدمه: ادبیات تحقیقی بسیاری در مورد ادراک زمان که در تمام رفتارهای ارگانیسم زنده در جریان است وجود دارد. در روان­شناسی اجتماعی نیز تحقیقات زیادی وجود دارد که به موضوع شکل­گیری رفتار با توجه به زمان می­پردازد. همانند مدیریت زمان، رویکرد زمان، جهت­گیری زمان و یا ارزش­های مرتبط با گذشته و آینده. هدف از این تحقیق، بررسی قدرت پیش­بیینی ...  بیشتر

تاثیرآموزش راهبردهای نظم جویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری

طیبه شاهمرادی فر؛ محمدحسین عبداللهی عبداللهی؛ جعفر حسنی

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، ، صفحه 7-30

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش نظم‌جویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری بود. بدین منظور، 158 نفر (45 مرد و 113 زن) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در این مطالعه شرکت کردند. تمام شرکت-کنندگان با استفاده از شاخص حافظه کاری مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر اساس نمرات انتهایی توزیع دو گروه با ظرفیت حافظه کاری بالا و پایین ...  بیشتر

ارائه الگوی روابط علّی جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری شناختی: نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی

محمد حسن صیف

دوره 4، شماره 2 ، بهمن 1394، ، صفحه 7-21

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی روابط علی جهت‌گیری هدف تحصیلی و درگیری شناختی بر اساس نقش واسطه‌گری هیجان‌های تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی به روش تحلیل مسیر است. روش: نمونه آماری این پژوهش شامل 523 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب‌شده و به پرسشنامه‌هایی متشکل از درگیری شناختی وانگ و ...  بیشتر

اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر بهبود عملکرد توجه پیوسته

محسن افتاده حال؛ یزدان موحدی

دوره 5، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 9-19

چکیده
  مقدمه: رسیدن به عملکرد بهینه توجه از مهم‌ترین اهداف دانشجویان است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای توجه پیوسته انجام شد. روش: این پژوهش، به‌صورت نیمه تجربی بوده و در آن از پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه پلاسیبو استفاده شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس است. نمونه شامل 30 دانشجوی ورزشکار شهر تبریز بود. 15 نفر برای ...  بیشتر

طراحی و تدوین برنامه آموزش حل‌مسئله بین فردی با رویکرد خلاقانه و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان سرآمد

لیلا کاشانی وحید؛ غلامعلی افروز؛ محسن شکوهی یکتا؛ کمال خرازی؛ باقر غباری بناب

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 9-25

چکیده
  چکیدهمقدمه: تقویت مهارت حل‌مسئله بین فردی در دانش‌آموزان سرآمد می‌تواند به آن‌ها در مواجهه با مشکلات بین فردی و اجتماعی یاری دهد. با توجه به اهمیت مهارت حل‌مسئله برای دانش‌آموزان، به طراحی برنامه آموزش حل‌مسئله بین فردی با رویکرد خلاقانه و ارزیابی اثربخشی آن بر بهبود مهارت‌های اجتماعی در دختران سرآمد پرداخته شد. روش: این پژوهش ...  بیشتر

ارائه مدل علی روابط نیاز به شناخت و درگیری شناختی با نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و هیجانات تحصیلی (موردی از دانشجویان دوره های مجازی)

احمد رستگار

دوره 6، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 9-26

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط نیاز به شناخت و درگیری شناختی با توجه به نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و هیجانات تحصیلی در میان دانشجویان دوره های مجازی دانشگاه شیراز به روش تحلیل مسیرانجام شد.روش: برای این منظور 310 نفر(201 نفر مرد و 109 نفر زن) از دانشجویان دوره های مجازی به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و به پرسشنامه ای خودگزارشی ...  بیشتر

اثربخشی توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر بهبود کارکرد شناختی (توجه) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیش فعالی

یزدان موحدی؛ منصور بیرامی

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 9-20

چکیده
  مقدمه: زمینه و هدف: اختلال نقص توجه_ بیش فعالی یکی از مهمترین اختلالات دوران کودکی است. پژوهش حاضر نیز با هدف اثربخشی توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر بهبود کارکرد شناختی توجه در افراد مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیش فعالی انجام شده است.روش: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی است. بدین صورت که یک گروه 15 نفره شامل افراد مبتلا ...  بیشتر

بررسی خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه درک زمانی نوجوانان در شهر تهران

سوسن علیزاده فرد

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 9-24

چکیده
  مقدمه: این پژوهش باهدف بررسی خصوصیات روان‌سنجی مقیاس درک زمانی نوجوانان در شهر تهران انجام شد. روش: نمونه آماری این پژوهش عبارت بود از 450 دختر و پسر نوجوان شهر تهران که با استفاده از روش خوشه‏ای چندمرحله‌ای از جامعه آماری انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه 30 سؤالی درک زمانی نوجوانان استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضریب ...  بیشتر

آزمون مدل ساختاری روابط وجدان و تعامل مادر-کودک؛ بررسی نقش واسطه‎ای کنترل تلاش‎مند در کودکان پیش‎دبستان

پروین کدیور؛ غلامرضا صرامی؛ زهرا اشعری

دوره 7، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 9-26

https://doi.org/10.30473/sc.2018.41312.2226

چکیده
  مقدمه: این پژوهش به آزمون مدلی در رابطه با رشد وجدان در اوان کودکی می‎پردازد. چگونگی ارتباط دو مبنای رشدی محیط تربیتی و ویژگی‎های سرشتی کودک در رشد وجدان اخلاقی او همواره مورد مطالعه پژوهشگران بوده است. در این مقاله برای بررسی ارتباط میان عوامل درونی و محیطی در رشد اخلاقی کودک، نقش متغیر کنترل تلاش‎مند در رابطه تعامل مادر ـ کودک ...  بیشتر

مدل یابی معادلات ساختاری اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر حل مسئله اجتماعی با میانجیگری توازن خود

فاطمه سادات سپیده دم؛ حسین زارع؛ سارا پاشنگ؛ خدیجه ابوالمعالی؛ مرجان حسین زاده تقوایی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/sc.2019.45760.2355

چکیده
  چکیده مقدمه: این پژوهش به تبیین اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر الگوی حل مسئله اجتماعی بر اساس نقش میانجیگر توازن خود با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) می پردازد.روش:در این پژوهش 308 شرکت کننده(188زن و 114مرد) حضور داشتند که به شیوه نمونه گیری دردسترس از بین کارکنان عملیات پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مورد آزمون قرار گرفتند.جهت ...  بیشتر

تحلیل ساختاری ارتباط بین پرستش افراد مشهور و بهزیستی روانشناختی؛ نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی

رضا شباهنگ؛ محمد علی بشارت؛ عباسعلی حسین خانزاده؛ فرزین باقری شیخانگفشه

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 9-28

https://doi.org/10.30473/sc.2019.41971.2260

چکیده
  مقدمه: پرستش افراد مشهور به عنوان ارتباط فرا اجتماعی با افراد مشهور می­تواند بر بهزیستی روانشناختی تاثیرگذار باشد. البته در این بین، توانایی­های شناختی و به طور مشخص انعطاف­ پذیری شناختی به موجب تاثیراتی که بر ارتباطات بین فردی می­گذارند، می­توانند نقش موثری را ایفا کنند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین پرستش ...  بیشتر

مقایسه کمالگرایی، مقابله پیش گستر و شفقت به خود در دانشجویان با خودهای احتمالی مثبت و منفی

مهسا بابامحمدی؛ پرویز صباحی؛ محمود نجفی

دوره 9، شماره 18 ، آبان 1399، ، صفحه 9-26

https://doi.org/10.30473/sc.2020.54030.2570

چکیده
  مقدمه: مفهوم خود به‌عنوان یکی از مفاهیم مهم مورد توجه روانشناسان بوده. مفهوم خود احتمالی یکی از ابعاد دانش خود است که نقش مهمی در مورد تفکر و تصمیم‌گیری افراد راجع به آینده‌شان دارد. از این رو به نظر می­رسد با متغیرهایی هم چون کمال‌گرایی، شفقت به خود و مقابله پیش‌گستر در ارتباط باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کمال‌گرایی، شفقت به ...  بیشتر

مقایسۀ اثر القای آزمایشی طرد اجتماعی با پذیرش اجتماعی بر انعطاف‌پذیری شناختی

مرضیه مرتضی زاده؛ زهره رافضی؛ حسین اسکندری

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، ، صفحه 9-25

https://doi.org/10.30473/sc.2021.56318.2627

چکیده
  مقدمه: انعطاف پذیری شناختی یکی از مؤلفه‌های اساسی کارکردهای اجرایی است که  نه تنها بر بهبود  کیفیت روابط اجتماعی و سازگاری  افراد اثر می‌گذارد بلکه  از کیفیت روابط اجتماعی (طرد، پذیرش) اثر می‌پذیرد با این حال  چگونگی تأثیر  کیفیت روابط اجتماعی بر انعطاف پذیری شناختی  مشخص نیست، از این رو لازم  بود تا پژوهشی در ...  بیشتر

مقایسۀ کنش‏های اجرایی در افراد مبتلا به اختلال احتکار و بهنجار

حمید ذوالفقاری؛ ایمان الله بیگدلی؛ علی مشهدی

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1400، ، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/sc.2022.51059.2488

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کنش‏های اجرایی (حافظه کاری، توجه پایدار و بازداری پاسخ) در افراد دارای اختلال احتکار و بهنجار انجام گرفت. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه‏ای بود و جامعه آماری آن را افراد مراجعه کننده به مرکز بهداشت شماره 3 شهر مشهد در نیمه نخست سال 1396 تشکیل می‌دادند. نمونه آماری شامل 30 از افراد دارای اختلال احتکار ...  بیشتر

پیش‌بینی رفتارهای پرخطر براساس سبک‌های دلبستگی ناایمن: بررسی نقش میانجی ظرفیت تاملی

امیر مهدی کتانی؛ میترا علی نیا؛ فاطمه رجبی؛ سجاد معتمد منفرد؛ لیلا آقاخانی؛ عباس مسجدی آرانی

دوره 11، شماره 21 ، خرداد 1401، ، صفحه 9-16

https://doi.org/10.30473/sc.2022.65905.2816

چکیده
  مقدمه: نتایج مطالعات‌ نشان داده که دلبستگی نا ایمن با رفتارهای پر خطر ارتباط دارد. اما مکانیزم زیربنایی این رابطه بررسی نشده است. از این‌رو، مطالعه‌ی حاضر به منظور بررسی نقش میانجی ظرفیت تاملی در ارتباط بین سبک‌های دلبستگی ناایمن و رفتارهای پر خطر انجام گرفته است. روش‌کار: این مطالعه یک پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. نمونه مورد ...  بیشتر

روانشناسی
بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و قضاوت اخلاقی با میانجی‌گری نظریه ذهن کودکان 9 تا 11 ساله شهر ایلام

آسیه مرادی؛ کامران یزدانبخش؛ زهرا مهدیان

دوره 12، شماره 23 ، خرداد 1402

https://doi.org/10.30473/sc.2023.69269.2919

چکیده
  هدف: کارکردهای اجرایی نقش مهمی در توسعه نظریه ذهن دارند. نظریه ذهن نیز در توانایی کودکان برای درک و تفسیر رفتار دیگران نقش اساسی دارد. همچنین رابطه مثبتی بین کارکردهای اجرایی و نظریه ذهن با قضاوت اخلاقی وجود دارد. ازین رو در پژوهش حاضر، هدف بررسی رابطه بین کارکردهای اجرایی و قضاوت اخلاقی با توجه به نقش میانجی نظریه ذهن است.روش: این مطالعه ...  بیشتر

نقش هماهنگی شناختی در رابطه شناخت اجتماعی ضمنی و آشکار

پگاه نجات؛ جواد حاتمی

دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1391، ، صفحه 11-22

چکیده
  هدف: شناخت اجتماعی به دو حوزه­ی ضمنی و آشکار تقسیم شده است. نظریه­ی ارزیابی تداعی­گرا-گزاره­ای گاورونسکی و بودن­هازن (2006)   پیش­بینی می­کند که طی فرآیند ترجمه­ی یک شناخت معین از حوزه­ی ضمنی به آشکار، هماهنگی شناخت ضمنی مربوطه با نسخه­های آشکار سایر شناخت­های موجود در ذهن بررسی می­شود و هر چه این هماهنگی بیشتر ...  بیشتر