مهسا بابامحمدی؛ پرویز صباحی؛ محمود نجفی
چکیده
مقدمه: مفهوم خود بهعنوان یکی از مفاهیم مهم مورد توجه روانشناسان بوده. مفهوم خود احتمالی یکی از ابعاد دانش خود است که نقش مهمی در مورد تفکر و تصمیمگیری افراد راجع به آیندهشان دارد. از این رو به نظر میرسد با متغیرهایی هم چون کمالگرایی، شفقت به خود و مقابله پیشگستر در ارتباط باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کمالگرایی، شفقت به ...
بیشتر
مقدمه: مفهوم خود بهعنوان یکی از مفاهیم مهم مورد توجه روانشناسان بوده. مفهوم خود احتمالی یکی از ابعاد دانش خود است که نقش مهمی در مورد تفکر و تصمیمگیری افراد راجع به آیندهشان دارد. از این رو به نظر میرسد با متغیرهایی هم چون کمالگرایی، شفقت به خود و مقابله پیشگستر در ارتباط باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کمالگرایی، شفقت به خود و مقابله پیشگستر در بین دانشجویان با خودهای احتمالی مثبت و منفی اجرا شد. روش: نمونه پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای خودهای احتمالی، شفقت به خود، مقابله پیشگستر و کمالگرایی چندبعدی پاسخ دادند. از این تعداد با توجه به ملاکهای ورود و خروج دو گروه 40 نفره دارای خودهای احتمالی مثبت و منفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین این دو گروه به لحاظ کمالگرایی در زیر مؤلفه کمالگرایی جامعه مدار و در متغیر شفقت به خود زیرمولفههای مهربانی با خود، قضاوت در مورد خود و فزونخواهی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین بین دو گروه به لحاظ مقابله پیشگستر نیز تفاوت معنادار وجود داشت. نتیجهگیری: در مجموع نتایج پژوهش حاضر نشان داد که متغیرهای شفقت به خود، کمالگرایی و مقابله پیشگستر نقش مهمی در خودهای احتمالی افراد دارند.
ایمان الله بیگدلی؛ پرویز صباحی؛ سعید اعظمی
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 87-99
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شناختی ـ اجتماعی پیام های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران و بررسی میزان تطابق آن ها با مدل حمکرانی خوب و همچنین میزان همخوانی بین مهمترین اولویت های کاری رئیس جمهور منتخب با اولویت های مردم انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی است و جامعه آماری آن از یک سو شامل ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شناختی ـ اجتماعی پیام های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران و بررسی میزان تطابق آن ها با مدل حمکرانی خوب و همچنین میزان همخوانی بین مهمترین اولویت های کاری رئیس جمهور منتخب با اولویت های مردم انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی است و جامعه آماری آن از یک سو شامل محتوای کلیه پیام های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران بود که از بین آن ها، محتوای برنامه های تلویزیونی و مناظره های هر کاندیدا مورد تحلیل قرار گرفت و از سوی دیگر از بین کلیه واجدین شرایط رأی دهنده ی استان سمنان (حدود 400 هزار نفر)، 650 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته بر روی آنان اجرا شد. محتوای پیام های تبلیغاتی کاندیداها توسط دو ارزیاب به طور مستقل مقوله بندی و ارزیابی شد و ضریب توافق بین آنان محاسبه گردید. داده های گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوا و مدل حکمرانی خوب مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: محتوای بیشتر پیام های تبلیغاتی کاندیداها با مدل حکمرانی خوب همسویی داشت. بهعلاوه بر طبق نتایج حاصل از نظرسنجی، مردم در انتخاب کاندیدای مورد نظر بیشتر به برنامه و سابقه کاری کاندیداها توجه داشتند. همچنین در بین توقعات مردم از رئیس جمهور منتخب حل مشکل گرانی، اشتغال و هسته ای بالاترین درصد را داشت که تا حد زیادی با اولویت های کاری رئیس جمهور منتخب همسو بود. نتیجه گیری: تنظیم محتوای پیام های تبلیغاتی برطبق چارچوبی کارآمد (همچون مدل حکمرانی خوب) و متناسب با شرایط حاکم بر جامعه در پیروزی در انتخابات مؤثر می باشد.