با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
اعتباریابی نسخه ایرانی آزمون مختصر وضعیت روانی کودکان: ابزار غربالگری شناختی کودکان

زهرا فخری؛ حسین زارع؛ احمد علی پور؛ مهدی شریف الحسینی

دوره 11، شماره 22 ، آذر 1401، ، صفحه 1-9

https://doi.org/10.30473/sc.2022.64511.2769

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش تهیه نسخه ایرانی با زبان فارسی و تعیین پایایی آزمون مختصر وضعیت روانی کودکان بود. روش: آزمون موردنظر به همراه شیوه‌نامه اجرای آن به زبان فارسی ترجمه و در برخی از سوالات برای هماهنگ‌سازی با ویژگی‌های زبانی و دستیابی به روایی صوری، تغییراتی در آن داده شد. نمونه پژوهش شامل 40 کودک دارای مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی ...  بیشتر

بررسی الگوی روابط ساختاری در پیش بینی عملکرد جنسی زنان بر اساس نقش جنسیتی آندروژنی با واسطه سبک های تبادل اجتماعی

معصومه تدریس تیریزی؛ مجید صفاری نیا؛ مهناز علی اکبری؛ احمد علی پور

دوره 11، شماره 22 ، آذر 1401، ، صفحه 11-23

https://doi.org/10.30473/sc.2022.65145.2789

چکیده
  مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین نقش جنسیتی آندروژنی و عملکرد جنسی زنان با میانجیگری سبک های تبادل اجتماعی صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان متاهلی بود که در شهر تهران زندگی می کردند که از طریق فراخوان اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. در پژوهش حاضر از مقیاس نقش های جنسیتی بم (1981)، مقیاس ...  بیشتر

پیش بینی فرسودگی شغلی پرستاران بخش کرونا براساس استرس ادراک شده با میانجی گری تیپ شخصیتی

محمد اورکی؛ مریم سیادت؛ احمد علی پور؛ فرهاد جمهری

دوره 11، شماره 21 ، خرداد 1401، ، صفحه 50-41

https://doi.org/10.30473/sc.2022.63296.2747

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی مدل پیش بینی فرسودگی شغلی پرستاران بخش کرونا براساس استرس ادراک شده با میانجی گری تیپ شخصیتی در پرستاران مشغول به خدمت در بخش های درمانی بیماران مبتلا به کووید 19 بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه پرستاران مشغول به کار در بیمارستان های امام خمینی، ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر شناخت اجتماعی (سازگاری اجتماعی و پذیرش اجتماعی) کودکان بیش‌فعال

فرشته حسنی؛ احمد علی پور؛ مجید صفاری نیا؛ علی رضا آقایوسفی

دوره 10، شماره 19 ، خرداد 1400، ، صفحه 169-186

https://doi.org/10.30473/sc.2021.59362.2690

چکیده
  مقدمه: استیگما مجموعه ای از نگرشهای پیش داورانه و رفتارهای تبعیض آمیز می باشد که باعث می شود شخص حامل  برچسب خاص، از مقبولیت کامل اجتماعی محروم شود. این پژوهش با هدف بررسی استیگمای وابستگان در بستگان درجه یک و درجه دو افراد ناتوان صورت گرفته است. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش، تمام بستگان درجه ...  بیشتر

مقایسه توانایی بازشناسی حالات هیجانی چهره با کنترل دست برتری در زنان دریافت‌کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) و افراد عادی

احمد علی پور؛ فرشته حسنی؛ رضا دوستی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 39-50

https://doi.org/10.30473/sc.2019.41316.2229

چکیده
  مقدمه: بررسی ضعف‌های شناختی زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) و همچنین نحوه بازشناسی هیجانات مختلف چهره با کنترل دست برتری توسط آنان می‌تواند گامی موثر در درمان و بهبود بازشناسی هیجانات توسط آنان باشد. هدف از این مطالعه مقایسه توانایی بازشناسی حالات هیجانی چهره با کنترل دست برتری در زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) ...  بیشتر

پیش‌بینی تحریف های شناختی بر اساس باورهای غیرمنطقی و همجوشی شناختی

محمد الوندی سرابی؛ حسین زارع؛ احمد علیپور؛ نصراله عرفانی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 168-180

چکیده
  مقدمه: ازآن­جا که اعضای سازمان از مهم‌ترین سرمایه­ های مراکز آموزش عالی به شمار می­ روند، بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با منابعی که می توانند بر عملکرد شغلی آن‌ها مؤثر باشند، از اهمیت روز­ افزونی برخوردارشده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی تحریف­ های شناختی بر اساس باورهای غیرعقلانی و همجوشی شناختی کارکنان اداری ...  بیشتر

تعامل سبک های شناختی با دست برتری در دانشجویان پیام نور: تلویحاتی برای طراحی روش تدریس در نظام آموزش از راه دور

زیبا برقی ایرانی؛ احمد علی پور

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، ، صفحه 126-140

چکیده
  مقدمه: امروزه برای بررسی تفاوت­های فردی افراد به ­سبک­های شناختی آنان توجه بسیاری می­شود. سبک­شناختی، روش­های انفرادی یادگیرنده است که برای پردازش اطلاعات به­هنگام یادگیری مفاهیم جدید مورد توجه قرار می­گیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک­های شناختی گریگوریک با دست برتری در دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور و ...  بیشتر

اثر بخشی قصه گویی بر مؤلفه های هوش اخلاقی کودکان دختر پیش دبستانی در شهر اصفهان

مهناز درنجفی شیرازی؛ مهناز علی اکبری؛ احمد علیپور

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 33-43

چکیده
  مقدمه: یکی از مهم­ترین موضوعات در تربیت کودک، پرورش هوش اخلاقی اوست و قصه­گویی به­عنوان ابزاری جهت انتقال پیام‌های اخلاقی و رفتاری در جوامع گوناگون محسوب می­گردد. از این­رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصه­گویی بر هوش اخلاقی دختران خردسال شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با پیش­آزمون و پس­آزمون در دو گروه آزمایش ...  بیشتر