سید کمال خرازی؛ صهبا رضائیان
دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 141-152
چکیده
مقدمه: تصمیمگیری از مهمترین جنبههای زندگی فردی و اجتماعی ما است. علیرغم وجود مدلها و چارچوبهای مختلف تصمیمگیری، مدل جامعی از تصمیمگیری بر اساس آموزههای علوم شناختی ارایه نشده است. در عصر حاضر با رشد و گسترش علوم شناختی نیاز است مطالعات خود را در این حوزه عمیقتر سازیم. در این پژوهش هدف ما شناسایی وضعیت موجود مطالعات صورت ...
بیشتر
مقدمه: تصمیمگیری از مهمترین جنبههای زندگی فردی و اجتماعی ما است. علیرغم وجود مدلها و چارچوبهای مختلف تصمیمگیری، مدل جامعی از تصمیمگیری بر اساس آموزههای علوم شناختی ارایه نشده است. در عصر حاضر با رشد و گسترش علوم شناختی نیاز است مطالعات خود را در این حوزه عمیقتر سازیم. در این پژوهش هدف ما شناسایی وضعیت موجود مطالعات صورت گرفته درباره مولفههای شناختی تصمیمگیری است. روش: بنابراین با استفاده از روش فراترکیب، تعداد 140 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری و تحلیل دادهها به روش تحلیل چارچوبی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرمافزار Nvivo-11 صورت گرفت. در پایان، 80 مورد از شاخصهای تصمیمگیری در 26 مولفه و 5 بعد(عوامل زمینهای، عوامل فردی، پردازش اطلاعات، تحریف شناختی، آمادگی شناختی) دستهبندی شد. سپس میزان اهمیت و اولویت هریک از عوامل پیشنهادی به کمک روش کمی انتروپی شانون، بر اساس رویکرد تحلیل محتوا تعیین شده است. یافته ها و نتیجه گیری: این پژوهش هم در روششناسی و هم نتایج بهدستآمده دارای نوآوری است. نوآوری دیگر این چارچوب، ادغام عوامل شناختی در الگوی تصمیمگیری است.