با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
تدوین مدل ساختاری کفایت اجتماعی دختران دبیرستانی بر اساس عواطف مثبت، سرمایه روانشناختی و تصویر از بدن

مظفر غفاری؛ علی محمدزاده؛ مهدیه گرامی فر

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1400، ، صفحه 79-94

https://doi.org/10.30473/sc.2021.60322.2704

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل کفایت اجتماعی دختران دبیرستانی بر اساس عواطف مثبت، سرمایه روانشناختی و تصویر از بدن انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان سبزوار در سال تحصیلی ۹۹_ ۱۳۹۸ بودند، که بااستفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله ای، ۲۰۰ نفر به عنوان ...  بیشتر

اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت (CFT) بر روی انعطاف‌پذیری شناختی و کفایت اجتماعی زنان دارای تعارضات زناشویی

مبینا ترخان؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ مرتضی ترخان

دوره 9، شماره 18 ، آبان 1399، ، صفحه 137-152

https://doi.org/10.30473/sc.2021.55199.2603

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت (CFT) بر روی انعطاف­پذیری شناختی و کفایت اجتماعی زنان دارای تعارضات زناشویی انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل بوده است. با استفاده از پرسشنامه­های کفایت اجتماعی فلنر و همکاران، انعطاف­پذیری شناختی دنیس و وندروال و تعارضات ...  بیشتر

اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر مؤلفه های کفایت اجتماعی دانش آموزان قربانی قلدری

منصور بیرامی؛ تورج هاشمی؛ میرمحمود میرنسب؛ لیلا کلیایی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 53-74

چکیده
  مقدمه: ازآنجاکه نقص در کفایت اجتماعی در دانش‌آموزان قربانی قلدری یکی از عوامل تشدید و تداوم قربانی شدن این افراد است و از طرفی مطالعات انجام‌شده، حاکی از تأثیر یادگیری حل مسئله بر ارتقا کفایت اجتماعی است، در این راستا هدف ازپژوهش حاضرتعیین اثربخشی آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی طراحی‌شده بر مؤلفه‌های کفایت اجتماعی در دانش‌آموزان ...  بیشتر