با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
تاثیر آموزش حل مساله بر ابعاد راهبردهای مقابله با استرس و مسئولیت پذیری دانشجویان

نسیم سعید

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1398، ، صفحه 100-120

https://doi.org/10.30473/sc.2020.47592.2411

چکیده
  مقدمه: هدف از این تحقیق تعیین تأثیر آموزش حل مسئله بر راهبردهای مقابله بر استرس و مسئولیت­پذیری دانشجویان است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی با گروه شاهد و آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان کارشناسی آموزش از دور است که با روش نمونه ­گیری در دسترس 40 نفر ...  بیشتر

سبک‌های تصمیم‌گیری و ذهن آگاهی و ذهن‌خوانی: مطالعه ارتباط این سازه‌ها در یک گروه غیر بالینی

مجید صفاری نیا؛ رقیه محمدی؛ سمیرا حسن زاده پشنگ

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 120-135

چکیده
  مقدمه: هدف مطالعه حاضر، بررسی ارتباط توانایی ذهن آگاهی و ذهن‌خوانی با هر یک از سبک‌های تصمیم‌گیری منطقی، اجتنابی، وابسته و شهودی در دانشجویان بود. روش: بدین منظور 182 دانشجو (71 مرد و 111 زن) به روش تصادفی چندمرحله‌ای از دانشگاه‌های شهرستان بناب انتخاب شدند و پرسشنامه‌های سبک‌های تصمیم‌گیری اسکات و بروس (1995)، پرسشنامه مهارت ذهن آگاهی ...  بیشتر

رابطه سرمایه اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز

جعفر بهادری خسروشاهی؛ تورج هاشمی نصرت آباد؛ جلیل باباپور خیرالدین

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 44-54

چکیده
  مقدمه: سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه مطرح شده است. در واقع طرح این رویکرد نشان دهنده نقش و اهمیت آن در زمینه سلامت و بهزیستی روان­شناختی است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با بهزیستی روان­شناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه ...  بیشتر

اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفت شناختی دانشجویان

محمود کمالی زارچ؛ حسین زارع؛ سمیه السادات علوی لنگرودی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 14-31

چکیده
  پژوهش حاضر با هدفِ بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی برباورهای معرفت­شناختی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه یزد درسال تحصیلی 91-1390 انجام گرفت که از لحاظ هدف در طبقه­ی تحقیقات کاربردی و از لحاظ روشِ گردآوری داده­ها در قالب تحقیقات آزمایشی قرار می­گیرد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه­ی دانشجویان دوره­ی کارشناسی دانشگاه یزد به ...  بیشتر