غلامحسین جوانمرد؛ رقیه محمدی قره قوزلو
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 127-145
چکیده
مقدمه: نظریه ذهن بهعنوان یک توانایی شناخت اجتماعی و ناگویی هیجانی بهعنوان یک ناتوانایی در شناسایی هیجانات در خود و دیگران، از مؤلفههای مهم شناخت اجتماعی هستند که به نظر میرسد به جهت همپوشی ساختاری در مکانهای مغزی و همپوشی کارکردی میتوانند در ارتباط با هم مورد توجه قرار گیرند. هدف: مطالعه حاضر، یک پژوهش توصیفی ـ همبستگی ...
بیشتر
مقدمه: نظریه ذهن بهعنوان یک توانایی شناخت اجتماعی و ناگویی هیجانی بهعنوان یک ناتوانایی در شناسایی هیجانات در خود و دیگران، از مؤلفههای مهم شناخت اجتماعی هستند که به نظر میرسد به جهت همپوشی ساختاری در مکانهای مغزی و همپوشی کارکردی میتوانند در ارتباط با هم مورد توجه قرار گیرند. هدف: مطالعه حاضر، یک پژوهش توصیفی ـ همبستگی است که باهدف بررسی ارتباط نظریه ذهن و ناگویی هیجانی در یک گروه غیر بالینی انجام یافت. نمونه پژوهش، شامل 233 دانشجو بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از دانشگاههای شهرستان بناب انتخاب شدند و آزمون ذهنخوانی از طریق تصویر چشم (RMET) و پرسشنامه ناگویی هیجانی TAS-20 را پاسخ دادند. یافتهها: دادهها با آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نقش پیشبینی کنندگی ناگویی هیجانی را در ارتباط با توانایی نظریه ذهن تأیید کردند. از میان زیر مؤلفههای ناگویی هیجانی، تفکر عینی سهم توانمندی در پیشبینی توانایی نظریه ذهن داشت (001/0 P
تورج هاشمی؛ سعیده خلیل زاد بهروزیان؛ نعیمه ماشینچی عباسی
دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 6-13
چکیده
مقدمه و هدف: پژوهشهای مختلف، نتایج متفاوتی را در خصوص ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در زنان و مردان ارائه کردهاند. در این راستا، هدف این پژوهش، تعیین تفاوت ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در بین دانشجویان کارشناسی بود. روش: به این منظور، 284 دانشجوی مقطع کارشناسی (123 پسر و 161 دختر) در رشته های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه ...
بیشتر
مقدمه و هدف: پژوهشهای مختلف، نتایج متفاوتی را در خصوص ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در زنان و مردان ارائه کردهاند. در این راستا، هدف این پژوهش، تعیین تفاوت ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در بین دانشجویان کارشناسی بود. روش: به این منظور، 284 دانشجوی مقطع کارشناسی (123 پسر و 161 دختر) در رشته های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس دانشجویان، پرسشنامه های ناگویی هیجانی تورنتو (TAS-20) و ذهن خوانی از طریق چشمها را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که میزان نظریه ذهن و مؤلفه جهت گیری بیرونی در تفکر در دو جنس متفاوت است. به عبارت دیگر، دانشجویان پسر سطح بالایی از جهت گیری بیرونی در تفکر و سطح کمتری از نظریه ذهن را به نسبت دانشجویان دختر نشان می دهند.