با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
تأثیر درمان تعاملی والد-کودک هیجان‏محور بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به افسردگی

مسیب یارمحمدی واصل؛ فاطمه عظیمه السادات؛ محمدرضا ذوقی پایدار؛ حسین محققی

دوره 11، شماره 21 ، خرداد 1401، ، صفحه 79-91

https://doi.org/10.30473/sc.2023.65514.2804

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین تأثیر درمان تعاملی والد-کودک هیجان‏محور بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به افسردگی انجام شد. پژوهش نیمه‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. تمامی کودکان پسر مبتلا به اختلال افسردگی با دامنه سنی 5/5 الی 4 سال مراجعه‏کننده به مرکز مشاوره «شناخت نو» شهر اصفهان در ...  بیشتر

تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن کودکان

فاطمه دهقان؛ کامران یزدانبخش؛ خدامراد مومنی

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، ، صفحه 83-96

چکیده
  مقدمه:نظریه ذهن یکی از مهمترین مباحث شناخت اجتماعی می باشد و از آنجا که پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و درگیری در رفتارهای اجتماعی رقابت آمیز است، در عرصه  روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. در این راستاهدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن کودکان بود. روش: پژوهش از نوع پژوهش های آزمایشی ...  بیشتر

اثر بخشی قصه گویی بر مؤلفه های هوش اخلاقی کودکان دختر پیش دبستانی در شهر اصفهان

مهناز درنجفی شیرازی؛ مهناز علی اکبری؛ احمد علیپور

دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 33-43

چکیده
  مقدمه: یکی از مهم­ترین موضوعات در تربیت کودک، پرورش هوش اخلاقی اوست و قصه­گویی به­عنوان ابزاری جهت انتقال پیام‌های اخلاقی و رفتاری در جوامع گوناگون محسوب می­گردد. از این­رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصه­گویی بر هوش اخلاقی دختران خردسال شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با پیش­آزمون و پس­آزمون در دو گروه آزمایش ...  بیشتر

بررسی فرآیند شناختی تحول آرزوهای شغلی در کودکان

فاطمه سمیعی؛ ایران باغبان؛ محمدرضا عابدی؛ علیرضا صادقیان

دوره 1، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 69-80

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی روند تحول آرزوهای شغلی کودکان می­ باشد. به این منظور 179 دانش آموز (85 دختر و 94 پسر) از نواحی 5 ‌گانه آموزش و پرورش اصفهان به شیوه­ی نمونه­ گیری خوشه­ ای مرحله­ ای انتخاب شدند. روش جمع­ آوری داده­ ها مصاحبه­ ی نیمه سازمان­یافته بود. داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل واریانس و مقایسه ­ی ...  بیشتر