فائزه خالقی دلاور؛ احمد علیپور
دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 117-125
چکیده
مقدمه: جانبیشدن و تفاوت آزمودنیهای راستدست و چپدست از موضوعات مورد علاقه دانشمندان و محققان بوده است. یکی از حیطههایی که در جانبی شدن علاقه پژوهشی زیادی به خود جلب کرده، پردازش کلامی سطح بالا از جمله درک شوخی و شوخطبعی و نیز درک هیجانهای مثبتی همچون شادکامی است. هدف: بررسی تفاوت بین شوخطبعی و شادکامی در آزمودنیهای راستدست ...
بیشتر
مقدمه: جانبیشدن و تفاوت آزمودنیهای راستدست و چپدست از موضوعات مورد علاقه دانشمندان و محققان بوده است. یکی از حیطههایی که در جانبی شدن علاقه پژوهشی زیادی به خود جلب کرده، پردازش کلامی سطح بالا از جمله درک شوخی و شوخطبعی و نیز درک هیجانهای مثبتی همچون شادکامی است. هدف: بررسی تفاوت بین شوخطبعی و شادکامی در آزمودنیهای راستدست و چپ دست بود. روش: برای پی بردن به نحوه جانبی شدن (جانبی شدن با استفاده از دست برتری مورد بررسی قرار گرفت) در این دو حیطه، 384 دانشجو از دانشگاههای پیام نور، تربیت مدرس، آزاد، صدا و سیما و تهران را با استفاده از تستهای دستبرتری ادینبورگ، شادکامی آکسفورد و شوخ طبعی SHQ مورد بررسی قرار گرفته برای تحلیل دادهها از آزمون t بهره برده شد. یافتهها: تحلیل آماری و مقایسه تفاوت بین دانشجویان راستدست و چپدست نشان داد در میان دانشجویان راستدست شادکامی شیوع بالاتری دارد و در میان دانشجویان چپدست میزان شوخ طبعی بیشتر است. نتیجه گیری: بنابراین شادکامی و شوخطبعی در مغز جانبی شدهاند به نحوی که مسؤول پردازش شادکامی نیمکره چپ و مسؤول پردازش شوخطبعی نیمکره راست است.