با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
فراتحلیل روابط بین مهارت های حل مساله و اضطراب

فاطمه علی پور؛ جواد مصرابادی؛ سلام رحیمی

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1400، ، صفحه 139-164

https://doi.org/10.30473/sc.2022.61945.2731

چکیده
  مقدمه: اضطراب یکی از شایع‌ترین مشکلات در جوامع است. اضطراب باعث اختلال در درک، تفکر و عملکرد بهینه در افراد می‌شود. مهارت حل­ مسأله به‌عنوان یک روش روان‌درمانی کوتاه‌مدت برای مدیریت اضطراب و افسردگی حمایت فزاینده‌ای را دریافت کرده است. پژوهش حاضر با روش فراتحلیل و باهدف ترکیب پژوهش‌های انجام‌شده درزمینۀ رابطه مهارت حل مسأله ...  بیشتر

اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله شناختی - اجتماعی بر خودکنترلی و اضطراب در دختران پیش‌دبستانی

لیلا آهون؛ پروین میرزایی

دوره 9، شماره 18 ، آبان 1399، ، صفحه 27-40

https://doi.org/10.30473/sc.2020.53937.2569

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله شناختی ـ اجتماعی بر خودکنترلی و اضطراب دختران پیش‌دبستانی بود. روش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری را دانش‌آموزان پیش‌دبستانی منطقه 12 شهرداری شهر تهران تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دختران مقطع پیش‌دبستانی بودند که به‌صورت ...  بیشتر

تأثیر سطوح مختلف اضطراب بر انتخاب شرایط انتظار(تنها بودن، جماعت، مقایسه هیجانی، وضوح شناختی)

زهرا روح زاده؛ حمید لطفی؛ بهرام میرزاییان

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 157-172

https://doi.org/10.30473/sc.2020.50609.2477

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف اضطراب بر انتخاب شرایط انتظار دانشجویان زن مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است. روش: برای این منظور 129 نفر با روش نمونه ­گیری تصادفی چند مرحله­ ای انتخاب و به لحاظ جنسیت، محدوده سنّی و میزان اضطراب و مقطع تحصیلی همسان شدند. از آزمون اضطراب رگه-حالت اسپیلبرگر قبل از وارد ...  بیشتر

اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید بر آشفتگی روان‏شناختی دانشجویان دانشگاه پیام نور

طاهر محبوبی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 51-64

https://doi.org/10.30473/sc.2019.36723.2105

چکیده
  روش‍: بدین منظور 32 نفر با استفاده از روش نمونه‏گیری مبتنی بر هدف از میان مراجعه کنندگان به مرکز مشاورۀ دانشگاه با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده انتخاب و به‏عنوان نمونه منظور گردیدند. روش تحقیق دراین مطالعه از نوع نیمه‏ آزمایشی با طرح پیش‏آزمون- پس‏آزمون همراه با گروه گواه بود. از مصاحبة بالینی  و مقیاس افسردگی، اضطراب ...  بیشتر

مقایسه ابعاد سرشت و منش و تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان مضطرب و سالم

مجید برادران

دوره 6، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 67-76

چکیده
  مقدمه: هدف اساسی پژوهش حاضر مقایسه ابعاد سرشت و منش و نظم جویی شناختی هیجانی در دانشجویان مضطرب و سالم بود. روش: در این مطالعه که از نوع علی -مقایسه ای بود، شرکت کنندگان پژوهش را 87 نفر مضطرب و 87 نفر سالم تشکیل داده که از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور رشت انتخاب شده بودند. گروهها بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی همتاسازی شدند و پرسشنامه ...  بیشتر