با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
تمایزیافتگی و تفکرارجاعی: نقش واسطه‌ای درماندگی آموخته شده

فهیمه قائدی؛ الهام شبانکاره؛ مجید مقدم برزگر

دوره 5، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 35-51

چکیده
  مقدمه: پژوش حاضر با هدف پیش‌بینی تفکر ارجاعی  بر اساس تمایز یافتگی خود با واسطه درماندگی آموخته شده در دانشجویان انجام شد. روش: 335 نفر (164 پسر و 176 دختر) از دانشجویان دانشگاه آزاد لار  به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های تمایزیافتگی دریک (2011)، پرسشنامه درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون (1988) و پرسشنامه تفکر ارجاعی ...  بیشتر

تاثیر درماندگی آموخته شده بر سوگیری حافظه آشکار

محمد علی نظری؛ مهدی زمانی اصل؛ محمد احمدی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 16-29

چکیده
  مقدمه: براساس فرضیه­ خلق همخوان و نظریه باور، افراد اطلاعات هیجانی خوشایند و ناخوشایند را به­صورت انتخابی پردازش می­کنند. هدف اصلی مطالعه­ حاضر تعیین اثر درماندگی آموخته شده بر بازیابی خاطرات ناخوشایند در اشخاصی است که درمعرض شکست مکرر در حل مسأله قرار گرفته­اند. روش: چهل و پنج شرکت کننده (20 مرد و 25 زن) درمطالعه شرکت داشتند. ...  بیشتر