روانشناسی
شکوفه موسوی؛ محمودرضا شاهسواری؛ مائده گل نیا
چکیده
مقدمه: فرسودگی شغلی معلمان ناشی از تکنواسترس یا استرس تکنولوژی در زمان تدریسهای مجازی دوران شیوع کووید ۱۹ از جمله آسیبهای نوین جامعه جهانی به حساب میآید. هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری فرسودگی شغلی بر اساس تکنواسترس با نقش واسطهای ویژگیهای روانشناختی تعهد سازمانی و حمایت اجتماعی ادراک شده بود. روش تحقیق: ...
بیشتر
مقدمه: فرسودگی شغلی معلمان ناشی از تکنواسترس یا استرس تکنولوژی در زمان تدریسهای مجازی دوران شیوع کووید ۱۹ از جمله آسیبهای نوین جامعه جهانی به حساب میآید. هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری فرسودگی شغلی بر اساس تکنواسترس با نقش واسطهای ویژگیهای روانشناختی تعهد سازمانی و حمایت اجتماعی ادراک شده بود. روش تحقیق: جامعهی آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی شهرستان فریدونشهر بودند که در دوران شیوع کرونا به صورت آنلاین تدریس داشتند؛ که از بین آنها ۸۴ نفر با شیوهی نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی استاندارد فرسودگی شغلی مسلش(1981)، پرسشنامهی تکنواسترس طرفدار و همکاران (2008)، پرسشنامهی حمایت اجتماعی ادراک شده زمن و همکاران (1998) و پرسشنامهی تعهد سازمانی آلن و مایر(1990) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای 23AMOS و 23SPSS بهره گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تکنواسترس بهطور مستقیم نقش معنادار در پیشبینی فرسودگی شغلی دارد، ولیکن تکنواسترس سهم معناداری در پیشبینی فرسودگی شغلی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده و تعهد سازمانی ندارد. همچنین نتایج نشان داد که جنسیت افراد، سابقه تدریس افراد بر فرسودگی شغلی آنها به طور معنیدار تأثیر ندارد. از سوی دیگر، مشخص گردید که تفاوت معناداری بین میانگین فرسودگی شغلی در افراد با سنین مختلف وجود داشته است. بنابراین سن افراد بر فرسودگی شغلی آنها به طور معنیدار تأثیر دارد.
منصور بیرامی؛ یزدان موحدی؛ معصومه موحدی
دوره 3، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 109-122
چکیده
مقدمه: امروزه جمعیت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده مینمایند. با وجود مزایای بیشمار این فناوری و تحولات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت دادهاند که از جمله مخربترین عوارض آن میتوان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. پژوهش حاضر با هدف تعیین ...
بیشتر
مقدمه: امروزه جمعیت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده مینمایند. با وجود مزایای بیشمار این فناوری و تحولات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت دادهاند که از جمله مخربترین عوارض آن میتوان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی با اعتیاد به اینترنت در جامعهی دانشجویی انجام شد. روش: تعداد 173 نفر (95 دختر و 78 پسر) از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و علاوه بر اطلاعات دموگرافیک به پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی و اعتیاد به اینترنت پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: بین نمرات افراد در حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی با اعتیاد به اینترنت ارتباط معناداری وجود داشت )01/0(P