حجت مهدوی راد؛ ولی الله فرزاد؛ شیرین کوشکی
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مدل ساختاری عملکرد تحصیلی بر اساس اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلیبا میانجیگری راهبردهای شناختی است. روش: در این پژوهش 470 نفر از دانشآموزان پسر پایههای دهم و یازدهم متوسطه حضور داشتند؛ که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، از بین دانشآموزان دبیرستانهای مناطق 15 و 13-5- 3 شهر تهران مورد آزمون ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مدل ساختاری عملکرد تحصیلی بر اساس اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلیبا میانجیگری راهبردهای شناختی است. روش: در این پژوهش 470 نفر از دانشآموزان پسر پایههای دهم و یازدهم متوسطه حضور داشتند؛ که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، از بین دانشآموزان دبیرستانهای مناطق 15 و 13-5- 3 شهر تهران مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار: ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1998)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی موریس (2001) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و همکاران (1991) بودند. یافتهها:دادههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS تحلیل شدند. نتایج نشان داد تمام مدلهای متغیرهای پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بودند، در مدل مفروض اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی با میانجیگری راهبردهای شناختی دارای اثر کامل و اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم در سطح 05/0 غیر معنادار بود. اثر خود کارآمدی تحصیلی؛ با عملکرد تحصیلی؛ با میانجیگری، راهبردهای شناختی، دارای اثر کامل و اثر مستقیم؛ در سطح 05/0 معنادار؛ و دارای اثر غیرمستقیم؛ غیرمعنادار است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش؛ متغیر خود کارآمدی تحصیلی، اثر معناداری بر عملکرد تحصیلی دارد و میتواند؛ 37/0 از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کند. از متغیر خودکارآمدی تحصیلی؛ معلمان، مشاوران و والدین میتوانند؛ برای تقویت، عملکرد تحصیلیدانشآموزان بهره ببرند.
سید موسی گلستانه؛ فاطمه نوروزی
دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 121-140
چکیده
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی درمان چشمانداز زمانبر راهبردهای انگیزشی و شناختی دانشجویان دختر اهمالکار دانشگاه خلیجفارس بوشهر بود. روش: پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری، پرسشنامه چشمانداز زمان زیمباردو و پرسشنامه راهبردهای ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی درمان چشمانداز زمانبر راهبردهای انگیزشی و شناختی دانشجویان دختر اهمالکار دانشگاه خلیجفارس بوشهر بود. روش: پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری، پرسشنامه چشمانداز زمان زیمباردو و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی زشو و بارانت بودند. روش پژوهش به این صورت بود که ابتدا 300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه خلیجفارس بوشهر که در حال تحصیل در سال تحصیلی 96-1395 بودند به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامهی اهمالکاری تحصیلی را پر کردند، سپس 36 نفر از آنها که دارای اهمالکاری بالابودند بهطور تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. درمان چشمانداز زمان (طی شش جلسه) بر اساس پروتکل آموزشی زیمباردو (2012)، بهعنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که درمان چشمانداز زمان باعث افزایش معناداری در هدف تسلط، هدف عملکردی، نیاز به شناخت، اهمالکاری تحصیلی، انتظار موفقیت، ارزش تکلیف، سازماندهی، مرور و خودتنظیمی فراشناختی شد. اما در متغیر هدف اجتنابی 19/0 = p تغییر معناداری صورت نگرفت. نتیجهگیری: بر مبنای نتایج، درمان چشمانداز زمان یک رویکرد درمانی مؤثر برای افزایش راهبردهای انگیزشی و شناختی در دانشجویان دختر اهمالکار است.