با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مقایسۀ کنش‏های اجرایی در افراد مبتلا به اختلال احتکار و بهنجار

حمید ذوالفقاری؛ ایمان الله بیگدلی؛ علی مشهدی

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1400، ، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/sc.2022.51059.2488

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کنش‏های اجرایی (حافظه کاری، توجه پایدار و بازداری پاسخ) در افراد دارای اختلال احتکار و بهنجار انجام گرفت. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه‏ای بود و جامعه آماری آن را افراد مراجعه کننده به مرکز بهداشت شماره 3 شهر مشهد در نیمه نخست سال 1396 تشکیل می‌دادند. نمونه آماری شامل 30 از افراد دارای اختلال احتکار ...  بیشتر

تأثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و پیشرفت تحصیلی کودکان با اختلال ریاضی

محمد اورکی؛ حسین زارع؛ زهرا عطار قصبه

دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1396، ، صفحه 167-183

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسیتاثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و پیشرفت تحصیلی کودکان با اختلال ریاضی انجام شده است. روش: روش مطالعه حاضرنیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون ـ پس آزمون  با گروه گواه است. 30 دانش آموزدختر با اختلال ریاضی پایه سوم تا پنجم ابتدایی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند  به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش ...  بیشتر

تاثیرآموزش راهبردهای نظم جویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری

طیبه شاهمرادی فر؛ محمدحسین عبداللهی عبداللهی؛ جعفر حسنی

دوره 3، ویژه نامه ، اسفند 1393، ، صفحه 7-30

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش نظم‌جویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری بود. بدین منظور، 158 نفر (45 مرد و 113 زن) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در این مطالعه شرکت کردند. تمام شرکت-کنندگان با استفاده از شاخص حافظه کاری مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر اساس نمرات انتهایی توزیع دو گروه با ظرفیت حافظه کاری بالا و پایین ...  بیشتر