با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران
مدل‌یابی روابط ساختاری شناخت اجتماعی و سبک‌های هویت با رفتارهای خودآسیب‌رسان با میانجی‌گری شفقت به خود در نوجوانان

افسانه صفارپور؛ محمد قمری؛ سیمین حسینیان

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1400، ، صفحه 115-138

https://doi.org/10.30473/sc.2022.62362.2733

چکیده
  مقدمه: خودآسیب‌رسانی مکانیسمی که نوجوانان برای محافظت از خود شکننده‌شان در مقابل فشارهای این دوره از آن استفاده می‌کنند و اغلب موجب آسیب جدی جسمی و روانی به خود می‌شوند. برای جلوگیری یا کاهش این رفتارها در نوجوانان، لازم است ابتدا اطلاعات مناسب در مورد این ساختار بدست آورده و عوامل مؤثر بر آنها را شناسایی نمود. روش: براین اساس پژوهش ...  بیشتر

تعیین رابطه بین مکانیسم‌های دفاعی و سبک‌های هویت با تب‌آوری در نوجوانان

علی پولادی ریشهری؛ سیدموسی گلستانه

دوره 10، شماره 20 ، بهمن 1400، ، صفحه 199-222

https://doi.org/10.30473/sc.2021.56612.2633

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مکانیسم‌های دفاعی و سبک‌های هویت با تاب‌آوری در اوایل و اواخر نوجوانی است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. بر همین اساس، از بین کلیه دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهرستان جم در سال تحصیلی جاری، تعداد 300 نفر (150 دختر و 150 پسر)، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و از آن‌ها خواسته ...  بیشتر

بررسی خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه درک زمانی نوجوانان در شهر تهران

سوسن علیزاده فرد

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1397، ، صفحه 9-24

چکیده
  مقدمه: این پژوهش باهدف بررسی خصوصیات روان‌سنجی مقیاس درک زمانی نوجوانان در شهر تهران انجام شد. روش: نمونه آماری این پژوهش عبارت بود از 450 دختر و پسر نوجوان شهر تهران که با استفاده از روش خوشه‏ای چندمرحله‌ای از جامعه آماری انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه 30 سؤالی درک زمانی نوجوانان استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضریب ...  بیشتر

اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت در کاهش اضطراب اجتماعی و نگرش های ناکارآمد نوجوانان

منصور بیرامی؛ یزدان موحدی؛ جابر علیزاده گورادل

دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 41-52

چکیده
  مقدمه: در پژوهش‌های روان‌درمانی، ذهن آگاهی به‌عنوان یک حالت ارتقاء دهنده تفکر خودآگاهی برای بهبود بهزیستی در نظر گرفته می‌شود. در این پژوهش، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی در اضطراب اجتماعی و نگرش‌های ناکارآمد نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت. روش: روش این پژوهش، آزمایشی با مدل پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه ...  بیشتر