با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشجوی دکترا علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

مقدمه: مطالعات نشان داده است نقاط قوت و ضعف کنش­های شناختی افراد اتیسم به‌صورت ملایم­تری در مردان وجود دارد، به‌طوری‌که مردان در برخی کنش­های شناختی، مانند تعاملات اجتماعی و همدلی در مقایسه با زنان عملکرد ضعیف­تری نشان می­دهند. این در حالی است که کنش شناختی توجه اشتراکی که مبنایی برای تعاملات اجتماعی محسوب می­شود در افراد مبتلا به اتیسم مختل است. روش: در پژوهش حاضر به بررسی این کنش در مردان در مقایسه با زنان پرداخته شد. آزمودنی­های این پژوهش شامل 57 (32 زن، 25 مرد) دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی است که به­صورت نمونه­گیری در دسترس در این مطالعه شرکت کردند. با استفاده از ابزار ردیاب چشم رفتار و زمان توقف نگاه و حرکت چشم افراد و نیز پاسخ درست آزمودنی­ها در رابطه با تکلیف کامپیوتری توجه اشتراکی ثبت شد. یافته­ها: با استفاده از تحلیل واریانس یک‌راهه و دوراهه مشخص شد مردان الگوی نگاه کردن متفاوتی با زنان و پاسخ­های درست کمتری داشتند. همچنین مردان مدت‌زمان بیشتری به محرک هدف نگاه می­کنند. همچنین در تصاویر پیچیده­تر مردان مدت‌زمان بیشتری را صرف یافتن تصویر هدف و نیز صرف نگاه کردن به تصویر هدف می­کردند. نتیجه­گیری: یافته­های این پژوهش در راستای تأیید نظریه مغز مردانه اتیسم بر وجود کنش ضعیف­تر توجه اشتراکی در مردان در مقایسه با زنان است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Sex Difference in Joint Attention: Evidence from Extreme Male Brain Theory Using Eye Tracking

نویسندگان [English]

  • Vahid Nejati 1
  • Fatemeh Keshvari 2
  • Rouhollah Mansouri-Sepehr 2

1 Associated professor in Psychology and Educational Science, Shahid Beheshti University

2 Ph.D. Student in Psychology and Educational Science, Shahid Beheshti University

چکیده [English]

Aims: According to Extreme Male Brain (EMB) theory in autism, the strong and weak points of cognitive reactions of autistic people are milder in males. Joint attention, as a compromiser of subsequent opportunities for the development of social cognition, is disturbed in autistic people. This study aimed to investigate this cognitive function in male and females. Method: Fifty seven (32 female) students of Shahid Beheshti University, based on available sampling in year 2013-2014were recruited in the study. Using eye tracking, the behavior and fixation of eye movements as well as the results of computer tasks of joint attention were measured. Results: The results of one and two ways variance indicated that gaze patterns of males and females are different. Also, duration time for looking at the target and face in males was longer than females. Conclusion: In conclusion, our evidence supported the theory of extreme male brain theory indicating lower performance of joint attention in males than females

کلیدواژه‌ها [English]

  • Joint Attention
  • Male
  • Extreme Male Brain Theory
  • Eye Tracking
- Bryden, M. (1988). An overview of the dichotic listening procedure and its relation to cerebral organization. In Hugdahl, K, (ed) Handbook of dichotic listening. Chichester, UK: Wile
-Burgaleta, M.; Head, K.; Álvarez-Linera, J.; Martínez, K.; Escorial, S.; Haier, R. and Colom, R. (2012). “Sex differences in brain volume are related to specific skills, not to general intelligence”. Intelligence40(1), 60-68.
-Bruinsma, Y.; Koegel, R.L. and Koegel, L.K. (2004). “Joint attention and children with autism: A review of the literature”. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 10, 169-175.
-Charman, T.; Swettenham, J.; Baron-Cohen, S.; Cox, A.; Baird, G, and Drew, A. (1997). “Infants with autism: An investigation of empathy, pretend play, joint attention, and imitation”. Developmental Psychology, 33, 781-789.
-Collins, D.W. and Kimura, D. (1997). “A large sex difference on a two-dimensional mental rotation task. Behav. Neurosci.111, 845-849 32 Galea, L.A.M. and Kimura, D. (1993) Sex differences in route learning”. Pers. Indiv. Diff. 14, 53-65.
-Colom, R.; Karama, S.; Jung, R.E. and Haier, R.J. (2010). “Human intelligence and brain networks”. Dialogues in clinical neuroscience12(4), 489.
-Escorial, S.; Román, F.J.; Martínez, K.; Burgaleta, M.; Karama, S. and Colom, R. (2015). “Sex differences in neocortical structure and cognitive performance: a surface-based morphometry study”. Neur- oimage104, 355-365.
-Gur, R.C.; Turetsky, B.I.; Matsui, M.; Yan, M.; Bilker, W.; Hughett, P. and Gur, R.E. (1999). “Sex differences in brain gray and white matter in healthy young adults: correlations with cognitive performance”. The Journal of neuroscience, 19(10), 4065-4072.
-Halpern, D. (1992). Sex differences in cognitive ability. Second edition.
-Haier, R.J.; Jung, R.E.; Yeo, R.A.; Head, K. & Alkire, M.T. (2005). “The neuroanatomy of general intelligence: sex matters”. NeuroImage25(1), 320-327.
-Hänggi, J.; Buchmann, A.; Mondadori, C.R.; Henke, K.; Jäncke, L. and Hock, C. (2010). “Sexual dimorphism in the parietal substrate associated with visuospatial cognition independent of general intelligence”. Journal of cognitive neuroscience22(1), 139-155.
-Hines, M. (1990). Gonadal hormones and human cognitive development. In Balthazart, J, (ed) Hormones, brain and behaviour in vertebrates: I. Sexual differentiation, neuroanatomical aspects, neurotransmitters, and neuropeptides. Basel: Karger.
-Kimura, D. and D’Amico, C. (1989) “Evidence for subgroups of a dextrals based on speech lateralization and cognitive patterns”. Neuropsychologia, 27, 977-986.
-Knickmeyer, R.C. and Baron-Cohen, S. (2006). “Fetal testosterone and sex differences in typical social development and in autism”. Journal of Child Neurology. 21, 825-845.
-Materna, S.; Dicke, P.W. and Thier, P. (2008). “Dissociable roles of the superior temporal sulcus and the intraparietal sulcus in joint attention: A functional magnetic resonance imaging study”. Journal of Cognitive Neuroscience, 20, 108-119.
-Meindl, J.N. and Cannella-Malone, H.I. (2011). “Initiating and responding to joint attention bids in children with autism: A review of the literature”. Research in developmental disabilities32(5), 1441-1454.
-Mundy, P.; Sigman, M.; Ungerer, J. and Sherman, T. (1986). “Defining the social deficits of autism: The contribution of non-verbal communication measures”. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 27, 657-669.
 -Naber, F.B.A.; Swinkels, S.H.N.; Buitelaar, J.K.; Dietz, C.; Van Daalen, E.; Bakermans-Kranenburg, M.J. and et al. (2007). “Joint attention and attachment in toddlers with autism”. Journal of Abnormal Child Psychology, 35, 899-991.
-Riby, D.M. and Doherty, M.J. (2009). “Tracking eye movements proves informative for the study of gaze direction detection in autism”. Research in Autism Spectrum Disorders3(3), 723-733.
-Stauder, J.; Cornet, L. and Ponds, R. (2011). “The extreme male brain theory and gender role behaviour in persons with an autism spectrum condition”. Research in Autism Spectrum Disorders 5, 1209-1214.
-Voyer, D.; Voyer, S. and Bryden, M.P. (1995). “Magnitude of sex differences in spatial abilities: a meta-analysis and consideration of critical variables”. Psychological bulletin117(2), 250.
-Whitehouse, A.J.; Mattes, E.; Maybery, M.T.; Sawyer, M.G.; Jacoby, P.; Keelan, J.A. and Hickey, M. (2012). “Sex‐specific associations between umbilical cord blood testosterone levels and language delay in early childhood”. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(7), 726-734.