@article { author = {Aliakbari Dehkordi, Mahnaz and Mohtashami, Tayebeh and Hasanzadeh, Parastoo and Shahryari, Hosnieh}, title = {The Study of Psychometric Characteristics of Children`s Sex Role Inventory in Iranian population}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {1}, pages = {7-15}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: According to Sandra Bem, children are active in forming their gender roles and even may have more stronger gender stereotypes than their parents. Also, according to gender schema theory, gender development in children is not only influenced by their cognitive development, but also society has effective role in its formation. Therefore, the aim of this research was to study the psychometric characteristics of Boldizar`s Children`s Sex Role Inventory (1991) in Iranian population. Method: The statistical sample of this research included 483 male and female elementary students graded forth, fifth and sixth in Tehran City that wer randomly selected by multi-phases clustering sampling. The research instrument was Boldizar`s Children`s Sex Role Inventory (1991). For studying the scale`s reliability and validity, Cronbach`s alpha coefficient and confirmatory factor analysis were used respectively. Results: Cronbach`s alpha coefficient showed that Children`s Sex Role Inventory has high reliability in masculinity, femininity and neutral factors and Confirmatory factor analysis showed that the model has good fitness in determining factors in the primary form expressed by Boldizar (1991). Also, the results of normalization showed that median of masculinity and femininity in the sample were respectively 2.8 and 2.7. Conclusion: According to the research results, regarding the social-cognitive changes in Iran society, Boldizar`s Children`s Sex Role Inventory for studying Tehran elementary students sex role is a reliable and valid tool.}, keywords = {Ipsychometric characteristics,Children`s Sex Role Inventory,androgyny,femininity,masculinity}, title_fa = {بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس نقش جنسی کودکان در جمعیت ایرانی}, abstract_fa = {مقدمه: طبق نظر ساندرا بم کودکان در تشکیل نقش­ های جنسیتی خود فعال هستند و حتی ممکن است کلیشه ­های جنسیتی قوی­تری نسبت به والدین خود داشته باشند. همچنین، مطابق با نظر طرحواره جنسیتی رشد و تحول جنسیتی در کودکان نه تنها تحت تأثیر رشد شناختی آن­ ها می­ باشد، بلکه جامعه نقش بسیار مؤثری در شکل­ گیری آن دارد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روان ­سنجی مقیاس نقش جنسی کودکان بولدیزار (1991) در کودکان ایرانی بوده است. روش: نمونه آماری این پژوهش عبارت بود از 483 دختر و پسر پایه­ های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهر تهران که به روش خوشه ­ای چند مرحله ­ای از جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از مقیاس نقش جنسی کودکان بولدیزار (1991) جهت بررسی پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافته­ ها: ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده حاکی از پایایی بالای مقیاس در هر سه عامل مردانگی، زنانگی و خنثی و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دهنده برازش خوب مدل در تعیین عامل­ ها به شکل اولیه بیان شده توسط بولدیزار (1991) بود. همچنین، یافته­ های مربوط به هنجارسازی نشان داد که میانه نمرات مردانگی و زنانگی در کل نمونه ایرانی به ترتیب 8/2 و 7/2 می ­باشد. نتیجه ­گیری: براساس نتایج پژوهش، مقیاس نقش جنسی بولدیزار در بررسی نقش جنسی دانش ­آموزان دبستانی شهر تهران با توجه به تغییرات اجتماعی- شناختی جامعه ایرانی ابزاری پایا و رواست.}, keywords_fa = {خصوصیات روانسنجی,مقیاس نقش جنسی کودکان,اندروژنی,زنانگی و مردانگی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_883.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_883_bbf3bf2c9558a2910a966d48e9ebdf1a.pdf} } @article { author = {nazari, mohammad Ali and zamani asl, mehdi and ahmadi, mohammad}, title = {Effect of Learned Helplessness on Explicit Memory Bias}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {1}, pages = {16-29}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: Based on Mood-congruency hypothesis and Bower theory, individuals selectively process pleasant and unpleasant emotional information. The main objective of the present study was to determine the effect of learned helplessness on the retrieval of unpleasant memory in individuals that are exposed to recurrent failure to solve problem. Method: Forty-five participants (20 males and 25 females) took part in the study. The participants were randomly assigned to one of the three groups: experimental, control, and waiting. To begin with, the Persian version of the Carver and White's BIS/BAS scale (1994), Self-Assessment Manikin (SAM) test, and Attributional style questionnaire (ASQ), were filled out by the participants. For all subjects, emotional words were presented for memorization. Then, participants in the experimental and control groups received the same problems. Participants in the experimental group received response-noncontingent feedback for their performance, the control group did not receive any feedback and the waiting group did not respond to any problem. Reaction time (RT), response bias (ß) and sensitivity (d') for emotional word recognition was calculated using signal detection theory. Results: No significant differences were observed for reaction time. However, response bias (ß) and sensitivity (d') were different in the three groups. Conclusion: The results indicated that individuals who had exposure to learned helplessness, used more liberal strategy for negative word recognition.}, keywords = {llearned helplessness,emotion,explicit memory bias,Signal detection theory}, title_fa = {تاثیر درماندگی آموخته شده بر سوگیری حافظه آشکار}, abstract_fa = {مقدمه: براساس فرضیه­ خلق همخوان و نظریه باور، افراد اطلاعات هیجانی خوشایند و ناخوشایند را به­صورت انتخابی پردازش می­کنند. هدف اصلی مطالعه­ حاضر تعیین اثر درماندگی آموخته شده بر بازیابی خاطرات ناخوشایند در اشخاصی است که درمعرض شکست مکرر در حل مسأله قرار گرفته­اند. روش: چهل و پنج شرکت کننده (20 مرد و 25 زن) درمطالعه شرکت داشتند. شرکت کنندگان به­ طور تصادفی به یکی از سه گروه زیر تقسیم شدند: 1. گروه آزمایشی 2. گروه کنترل 3. گروه انتظار. در ابتدا، نسخه­ فارسی مقیاس BIS/BAS وایت و کارور (1994)، آزمون خود ارزیابی تصاویر آدمک (SAM) و پرسشنامه­ سبک اسنادی(ASQ) توسط شرکت­ کنندگان پر شد. برای همه­ آزمودنی­ ها، کلمات هیجانی برای به­ خاطر سپردن، ارائه شد. سپس به شرکت­ کنندگان در گروه آزمایشی و کنترل مسائلی ارائه شد. شرکت­ کنندگان درگروه آزمایشی فیدبک غیر مرتبط با پاسخ برای عملکردشان دریافت کردند، گروه کنترل هیچ فیدبکی دریافت نکرد و گروه انتظار به هیچ مسأل ه­ای پاسخ نداد. زمان واکنش، سوگیری پاسخ و حساسیت پاسخ، برای بازشناسی کلمات هیجانی با استفاده از تئوری تشخیص علامت محاسبه شد. یافته ­ها: تفاوت معناداری در زمان واکنش در میان گروه­ ها یافت نشد اما سوگیری پاسخ و حساسیت پاسخ در بین سه گروه تفاوت داشت. نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد اشخاصی که در معرض درماندگی ­آموخته شده قرار گرفتند، از راهبرد سهل­ گیرانه ­تری در بازشناسی کلمات منفی استفاده کردند.}, keywords_fa = {درماندگی آموخته شده,هیجان,سوگیری حافظه آشکار,نظریه تشخیص علامت}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_884.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_884_0b2fb7e2507c2d423e19bf93d4f11405.pdf} } @article { author = {Hashemi, Touraj and Arianpour, Elnaz and Mashinchi Abbasi, Naeemeh}, title = {Role of Social Orientation on Moral Behavior Regarding the Mediating Role of Spirituality}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {1}, pages = {30-44}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: The present study aimed to investigate the role of social orientation on moral behavior, regarding the mediating role of spirituality. Method: Using a random multi-stage cluster method, 407 students were selected from among Tabriz University students. Data were gathered by Lussier Moral Behavior Inventory, Harrison social orientation questionnaire, and a researcher-made questionnaire on spirituality, which was based on the Malekian theory of spirituality. Results: The results showed that by increasing the social orientation as well as spirituality, moral behavior is enhanced. On the other hand, as social orientation rises, spirituality is increased. Besides, findings of path analysis revealed that social orientation could have a direct effect on moral behavior or it could indirectly influence it through the mediating role of spirituality. In addition, results obtained by multiple regression method suggested that both spirituality and social orientation could predict part of the changes observed in moral behavior in a compound manner. Conclusion: The results suggest that various factors such as social orientation and spirituality contribute in developing moral behavior. Consequently, morality is developed in social context and individual spiritual experiences through interpersonal interactions result in the manifestation of behavior based on moral features.}, keywords = {Moral behavior,Social orientation,spirituality}, title_fa = {نقش جهت گیری اجتماعی بر رفتار اخلاقی با توجه به نقش میانجی معنویت}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جهت­گیری اجتماعی بر رفتار اخلاقی با توجه به نقش میانجی معنویت انجام شده است. روش: در این راستا، 407 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. جهت جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه ­های رفتار اخلاقی لوزیر (1993)، جهت­ گیری اجتماعی هاریسون (2001) و پرسشنامه محقق ساخته در زمینه معنویت مبتنی برنظریه معنویت و عقلانیت ملکیان (1386) استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که با افزایش جهت­ گیری اجتماعی و معنویت بر میزان رفتار اخلاقی افزوده می­ شود از سویی، با افزایش جهت­ گیری اجتماعی بر میزان معنویت نیز افزوده می­ شود. یافته­ های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که، جهت­ گیری اجتماعی به ­صورت مستقیم بر رفتار اخلاقی تأثیر می­ گذارد و یا این تأثیرگذاری به ­صورت غیرمستقیم با میانجی­گری معنویت صورت می­ گیرد. از طرفی، داده­ های حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که، مؤلفه ­های معنویت و جهت­ گیری اجتماعی می­ توانند به­ صورت ترکیبی بخشی از تغییرات رفتار اخلاقی را پیش­ بینی کنند. نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد که در شکل­ گیری عمل اخلاقی عوامل عدیده­ای نقش دارند که در این راستا می ­توان به جهت­ گیری اجتماعی و معنویت اشاره نمود. در این خصوص، اخلاق در متن اجتماع شکل می­ گیرد و تجارب معنوی فرد در رهگذر روابط بین فردی، موجب تجلی رفتار بر مبنای خصایل اخلاقی م ی­شود.}, keywords_fa = {رفتار اخلاقی,جهت گیری اجتماعی,معنویت}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_885.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_885_e0c71f246ea8260f0566089c55ab04bb.pdf} } @article { author = {Zare, Hossin and Alipur, Ahmad and Mostafaie, Ali}, title = {Standardization and Validity Retrospective Memory - Prospective}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {1}, pages = {45-56}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: The purpose of this study Standardization and Normalization Memory Scale Retrospective memory - prospective Crawford et al (2003) For students Fits Retrospective memory - prospective In Iranian culture. Method: The tool used to determine the size and amount Retrospective memory - prospective Made by Crawford et al (2003). Content validity of the by Psychology faculty approval and On a random sample of 382 students Implementation Payam Noor University of Urmia. Questions with appropriate statistical methods to analyze Amount validity and reliability, cut off point and Norm scores were determined. Results: The test results Kolmogorov - Smirnov The assumption of normality of the data by Retrospective memory – prospective Equal to 0/703 the Level (P  0/05) Not significant, Therefore we can say that The data obtained from the questionnaires distributed, Its distribution among the normal population. In addition, Test the Kaiser - Meyer – Avlkyn equivalent 0/77 and Bartlett test 1632/835 That level error, Smaller than for 0/01 Was significant.the amount Cronbach's alpha for whole questionnaire equivalent 0/83. Conclusion: Test results show the high reliability.}, keywords = {Standardization,Validity,Retrospective memory,prospective}, title_fa = {هنجاریابی و روایی پرسشنامه حافظه گذشته‎نگر - آینده‎نگر}, abstract_fa = {هدف: هدف از انجام این مطالعه استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامه حافظه گذشته‎نگر- آینده‎نگر کرافورد و همکاران(2003) برای دانشجویان متناسب با حافظه گذشته نگر- آینده نگر در فرهنگ ایرانی است. روش: این ابزار برای تعیین اندازه و میزان حافظه گذشته نگر- آینده نگر توسط کرافورد و همکاران(2003) ساخته شده است. روایی محتوایی آن توسط اساتید روانشناسی و مشاوره تأیید و سپس بر روی یک نمونه 382نفری از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی اجرا گردید. سوالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان روایی و اعتبار، نقطه برش و نمرات هنجار تعیین گردید. یافته ها: نتایج آزمون کلوموگروف- اسمیرنف برای فرض نرمال بودن داده ها برای حافظه گذشته نگر- آینده نگر برابر با 703/0 در سطح ( 05/0 ≤P) معنی دار نیست، از این رو می‌توان گفت که توزیع داده‌های بدست آمده از پرسشنامه‌ در بین نمونه با توزیع آن در جامعه نرمال است. همچنین، مقدار آزمون کیزر- میر- اولکین برابر با 77/0 و آزمون بارتلت 835/1632 که در سطح خطای، کوچکتر از 01/0 معنی‌دار است و مقدار آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر 83/0 می باشد. نتیجه گیری:لذا نتایج نشان دهنده پایایی بالایی آزمون می‌باشد.}, keywords_fa = {هنجاریابی,روایی,حافظه گذشته‎نگر,آینده‎نگر}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2911.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2911_7ff3423909ecdc42873de333de1786ce.pdf} } @article { author = {Yeganeh, Taiebeh and Hosseinkhanzadeh, Abbas Ali and Zarbakhsh, Mohammad Reza}, title = {Effectiveness of Social Skill Training via Cognitive-Behavioral Approach on Reducing Symptoms of ADHD Disorder in Students}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {1}, pages = {57-72}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: As one of the serious problems in students with ADHD disorder is insufficiency in social skills, the current study aimed at studying the Effectiveness of social skill training via cognitive-behavioral approach on Reducing Symptoms of ADHD disorder in students. Method: The method was experimental and the research design was pre-test, post-test with control group and two months follow-up. The statistic population included all female elementary students of 5th and 6th grades with ADHD disorder in Langrood city in 2012-13 educational year. The subjects, 30 students, were selected via random multilevel clustering as samples and were divided into two experimental and control groups. Walker Social Skills Curriculum was presented in 17 sessions during two months for members of the experimental group. Results: The results of repeated measures Ancova showed that there is a significant difference between the rate of symptoms of ADHD disorder during post-test and follow-up. Conclusion: Based on the results of current research and similar ones, it is expected that social skills training programs be considered as a complement aspect to schools curriculums.}, keywords = {social skills,Cognitive–Behavioral Approach,ADHD Disorder}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی با شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش نشانه های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در دانش آموزان}, abstract_fa = {مقدمه: با توجه به این­که یکی از مشکلات جدی دانش ­آموزان مبتلا به اختلال­ نارسایی توجه/فزون­ کنشی، نارسائی در زمینه مهارت­ های اجتماعی است؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­ های اجتماعی با شیوه شناختی ­ـ رفتاری بر کاهش نشانه ­های اختلال نارسایی توجه/فزون­ کنشی در دانش­ آموزان انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی و طرح به کار رفته در این پژوهش، طرح پیش ­آزمون ­ـ­ پس ­آزمون با گروه کنترل و همچنین مرحله پیگیری دوماهه است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش ­آموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی مظنون به اختلال­ نارسایی توجه/فزون­ کنشی شهر لنگرود درسال تحصیلی 92ـ1391 تشکیل می ­دادند که تعداد 30 نفر از آن­ ها با استفاده از روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه­ ای چند مرحله ­ای انتخاب و سپس به­ شیوه تصادفی ساده در دو گروه کنترل و آزمایش جای دهی شدند. برنامه آموزش مهارت­ های اجتماعی والکر در طی 17 جلسه به مدت دو ماه برای افراد گروه آزمایش ارائه گردید. یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس اندازه­ گیری مکرر نشان داد که در مرحله پس­ آزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میزان نشانه ­های اختلال نارسایی توجه/فزون­ کنشی تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه­ گیری: انتظار می­ رود براساس نتایج این پژوهش و سایر پژوهش­ های مشابه، آموزش مهارت ­های اجتماعی به­ عنوان یک جنبه مکمل برنامه­ های آموزشی مدارس در نظر گرفته شود.}, keywords_fa = {مهارت های اجتماعی,شیوه شناختی ـ رفتاری,اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_887.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_887_f855e9142a7400dc9ac63392b856cadf.pdf} } @article { author = {Golparvar, Mohsen and Javadian, Zahra and Vaseghi, Zahra and Mosaheb, Mohammad Reza and Esmailian Ardestani, Zohre}, title = {The Interactional Role of Perceived Organizational Justice Dimensions on Retaliatory Behaviors}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {1}, pages = {73-86}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: This study was administered with the aim of studying the interactional role of perceived organizational justice dimensions on retaliatory behaviors. Method: The research statistical population was 800 male employees of some industrial companies in Isfahan city, from among them 275 were selected by convenience sampling. Research instruments consisted of distributive justice, procedural justice and interactional justice questionnaires (Golparvar & Nadi, 2010) and organizational retaliatory behaviors questionnaire (Skarlicki & Folger, 1997). Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and moderated hierarchical regression analysis. Results: The results revealed that interactional and procedural justice moderate the relationship between distributive justice with verbal retaliatory behaviors and retaliatory from the colleagues and from the time; however, they do not moderate the relationship between distributive justice and retaliation from the facilities. The results also showed that in low procedural and interactional justice, there is stronger relationship between distributive justice with verbal retaliatory behaviors and retaliatory of the colleagues and time. That is, with increase of perceived distributive justice, tendency to verbal retaliatory behaviors and retaliatory of the colleagues and time has decreased. Conclusion: Evidences from current research revealed that the levels of procedural and interactional justice are important for relating distributive justice with verbal retaliatory behaviors and retaliatory of the colleagues and time.}, keywords = {perceived organizational justice,Distributive justice,Procedural justice,interactional justice,retaliatory behaviors}, title_fa = {نقش تعاملی ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده بر رفتارهای تلافی‌جویانه}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی نقش تعاملی ابعاد عدالت سازمانی ادارک شده بر رفتارهای تلافی‌جویانه به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش کارکنان مرد مجموعه‌ای از صنایع تولیدی (به تعداد 800 نفر) در شهر اصفهان بودند، که از میان آن­ها، 275 نفر به­شیوه نمونه‌گیری در دست رس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه­های عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای و عدالت تعاملی (گل پرور و نادی ،1389) و پرسشنامه رفتارهای تلافی‌جویانه سازمانی (اسکارلیسکی و فولگر،1997) بودند. داده‌ها از طریق ضریب هبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عدالت تعاملی و رویه‌ای رابطه عدالت توزیعی را با تلافی‌جویی کلامی و تلافی‌جویی از همکاران و زمان تعدیل می‌نمایند، اما رابطه عدالت توزیعی با تلافی‌جویی از امکانات را تعدیل نمی‌نمایند. نتایج نشان داد که در عدالت رویه‌ای و تعاملی پائین، عدالت توزیعی رابطه نیرومندتری با تلافی‌جویی کلامی و تلافی‌جویی از همکاران و زمان دارد. به این معنی که با افزایش عدالت توزیعی ادراک شده، تمایل به تلافی‌جویی کلامی و تلافی‌جویی از همکاران و زمان کاهش می‌یابد. شواهد حاصل از این پژوهش نشان داد که سطوح عدالت رویه ای و تعاملی برای پیوند یافتن عدالت توزیعی با تلافی‌جویی کلامی و تلافی‌جویی از همکاران و زمان از اهمیت زیادی برخوردار هستند.}, keywords_fa = {عدالت سازمانی ادراک شده,عدالت توزیعی,عدالت رویه‌ای,عدالت تعاملی,رفتارهای تلافی‌جویانه}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_888.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_888_65b4bad58613b99989aa3fa07f10eb80.pdf} } @article { author = {Bigdeli, Imanollah and sabahi, Parviz and Azami, saeed}, title = {Cognitive-Social Analysis of Electoral Messages of Iran’s Eleventh Presidential Election, According to Good Governance Model}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {1}, pages = {87-99}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: This study aimed at analyzing the content of electoral messages of the candidates of the eleventh round of presidential elections and measuring the adaptation rate of those with the Good Governance Model. It also measured the degree of consistency between the working priorities of the elected president with those of people. Method: The research design was descriptive and its statistical population included all candidates of the eleventh round of presidential election as well as all eligible voters in Semnan province. All candidates’ TV promotional programs and their debates were analyzed. Besides, from among the approximately 400 thousands eligible voters in Semnan province, 650 were randomly selected to fill out the researcher-made questionnaire. The data were analyzed by content analysis. The electoral message contents of candidates were categorized and evaluated by two independent raters, and the contingency coefficient between them were calculated. Results: The results revealed that the contents of electoral messages of most candidates were consistent with Good Governance Model. Furthermore, according to the results of the survey, people had more attention to plan and working experiences of their desired candidate. Moreover, the people expectations from president-elect (such as inflation problem, employment and nuclear issue) were consistent with working priorities of the president–elect. Conclusion: Adjusting the content of electoral messages based on an efficient framework (such as the Good Governance Model) and in accordance with conditions dominating the society, is effective in success in elections.}, keywords = {election,electoral message,Good Governance,Presidential}, title_fa = {تحلیل شناختی- اجتماعی پیام های تبلیغاتی انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران با توجه به مدل حکمرانی خوب}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شناختی ـ اجتماعی پیام­ های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران و بررسی میزان تطابق آن­ ها با مدل حمکرانی خوب و همچنین میزان همخوانی بین مهم­ترین اولویت­ های کاری رئیس­ جمهور منتخب با اولویت­ های مردم انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی است و جامعه آماری آن از یک سو شامل محتوای کلیه­ پیام ­های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران بود که از بین آن­ ها، محتوای برنامه ­های تلویزیونی و مناظره­ های هر کاندیدا مورد تحلیل قرار گرفت و از سوی دیگر از بین کلیه­  واجدین شرایط رأی دهنده­ ی استان سمنان (حدود 400 هزار نفر)، 650 نفر به­ طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته بر روی آنان اجرا شد. محتوای پیام­ های تبلیغاتی کاندیداها توسط دو ارزیاب به ­طور مستقل مقوله­ بندی و ارزیابی شد و ضریب توافق بین آنان محاسبه گردید. داده ­های گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل­ محتوا و مدل حکمرانی خوب مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: محتوای بیشتر پیام­ های تبلیغاتی کاندیداها با مدل حکمرانی خوب همسویی داشت. به­علاوه بر طبق نتایج حاصل از نظرسنجی، مردم در انتخاب کاندیدای مورد نظر بیشتر به برنامه­ و سابقه­ کاری کاندیداها توجه داشتند. همچنین در بین توقعات مردم از رئیس­ جمهور منتخب حل مشکل گرانی، اشتغال و هسته­ ای بالاترین درصد را داشت که تا حد زیادی با  اولویت­ های کاری رئیس جمهور منتخب همسو بود. نتیجه­ گیری: تنظیم محتوای پیام ­های تبلیغاتی برطبق چارچوبی کارآمد (همچون مدل حکمرانی خوب) و متناسب با شرایط حاکم بر جامعه در پیروزی در انتخابات مؤثر می­ باشد.}, keywords_fa = {انتخابات,تبلیغات,حکمرانی خوب,ریاست جمهوری}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_889.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_889_de3cf6ec50156a4e72a542b109fb0480.pdf} } @article { author = {bayanlou, azam and azadfallah, parviz and Rasoolzadeh Tabatabaie, Kazem}, title = {The Development of Creative Thinking in Monolingual and Early Bilingual Children}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {1}, pages = {100-113}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: The present study was conducted to investigate the development of creative thinking and related subscales in monolingual and earlybilingual children. Method: The study sample consisted of 260 male and female students (130 Azari-Fars earlybilingual students and 130 Fars monolingual) which were selected at convenience from elementary schools in region II of the city of Qom. Data were collected by Torrance Creative Thinking Test (TTCT; figural version of form B,1974) and the results were analyzed by MANOVA and paired comparison of means. Results: According to the findings, gender, language, and grade had significant effect on creative thinking and its subscales, which led to a nonlinear trend in development of creativity between the groups. Conclusion: the interaction between gender, language and age has the most significant impact on the development of creativity; such that bilingual boys at higher grades were more creative and monolingual girls were less among the groups.}, keywords = {development of creative thinking,Monolingual,early bilingual}, title_fa = {تحول تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تحول تفکرخلاق و مؤلفه ­های آن در کودکان یک­ زبانه و دوزبانه زود هنگام انجام شد. روش: نمونه پژوهش شامل 260 دانش­آموز دختر و پسر (130 دانش ­آموز دوزبانه زود هنگام آذری ـ فارس و 130 دانش­ آموز یک­ زبانه فارس) بود که به­ صورت در دسترس از مدارس ابتدائی ناحیه دو قم انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT؛ نسخه تصویری فرم B، 1974) جمع ­آوری و با آزمون تحلیل واریانس چند راهه و مقایسه زوجی میانگین ­ها تحلیل شد. یافته­ ها: براساس یافته­ ها، جنس، زبان و پایه تحصیلی بر تفکر خلاق و مؤلفه­­ های آن تأثیر معنادار داشتند و موجب روند غیرخطی تحول خلاقیت در بین گروه­ ها شدند. نتیجه ­گیری: تعامل جنس، زبان و سن بیشترین تأثیر محسوس را در روند تحولی خلاقیت دارد، به­ گونه ­ای که پسرهای دوزبانه در پایه ­های تحصیلی بالا خلاق­ تر و دخترهای یک­ زبانه ضعیف­ تر از سایر گروه­ ها عمل کردند.}, keywords_fa = {تحول تفکر خلاق,یک زبانه,دوزبانه زودهنگام}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_890.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_890_6815e56cf40e122f1542b23f6f1afdc6.pdf} } @article { author = {Shobeiri, Seyed Mohammad and Meiboudi, Hossein and Maleki pour, Ahmad and Saradipour, Adeleh}, title = {Assessment and Preparedness of Preschool Educators for Environmental training to Kids (Case Study: Tehran, Iran)}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {1}, pages = {114-124}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: Shaping attitudes, values, commitment, and skills needed to maintain and support the environment starts from early ages. This study aimed at assessing and preparing nursery coaches for environmental education to children. Method: The method was descriptive and the population for the study consisted of the kindergarten coaches in Tehran. The findings related to environmental literacy rate was obtained by standard questionnaires. Results: The results showed that, in terms of environmental education, 79% of the study sample is lower than average. The level of education and work experience did not show a significant relationship with the level of environmental literacy. Furthermore, nursery coaches had good information about environmental issues but possessed little knowledge of the world's environmental problems. Conclusion: The study indicated that providing environmental educational programs for nursery coaches is necessary and also the need for related in-service programs for teachers is vital.}, keywords = {Environmental Education,Assessment,nursery coaches,Tehran}, title_fa = {ارزیابی و آماده‌سازی مربیان مهدکودک‌ها برای آموزش محیط زیست به کودکان (مطالعه موردی: شهر تهران)}, abstract_fa = {مقدمه: شکل‌گیری نگرش‌ها، ارزش‌ها، تعهد و مهارت‌های مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایین آغاز می‌شود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و آماده‌سازی مربیان مهد کودک‌ها برای آموزش محیط زیست به کودکان می‌باشد. روش: روش تحقیق این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را مربیان مهد کودک‌های شهر تهران تشکیل می‌دهند. یافته‌های مربوط به میزان سواد زیست‌ محیطی از طریق پرسشنامه‌های استاندارد شده حاصل شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که 79 درصد نمونه مطالعاتی از نظر سواد زیست ‌محیطی در وضعیت پایین‌تر از متوسط می‌باشند. سطح تحصیلات و سابقه کار در سطح اطمینان 95%، رابطه معنی‌داری را با سطح سواد زیست محیطی نشان نمی‌دهد. همچنین مربیان مهدهای کودک اطلاعات خوبی راجع به مسائل زیست محیطی کشور داشتند اما اطلاعات چندانی از معضلات زیست‌ محیطی جهان نداشتند. نتیجه‌‌گیری: تحقیق حاضر نشان می‌دهد که ارائه برنامه‌های آموزش محیط زیست برای مربیان مهد کودک‌ها و همچنین لزوم وجود آن در برنامه‌های ضمن خدمت مربیان، امری الزامی است.}, keywords_fa = {آموزش محیط زیست,ارزیابی,مربیان مهدکودک,شهر تهران}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_891.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_891_ef9a2a5d6764a294939c4aa7c1634d90.pdf} } @article { author = {movahedi, mohamad Bagher and Javadi Asaesh, Sehraneh}, title = {The Effect of Verse Training on Monitoring Memory of Children}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {1}, pages = {125-135}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: The aim of the present study was to investigate the effect of verse training on children`s monitoring memory. Method: Using multistage random sampling 24 male students from the first-grade were chosen. The research design was quasi-experimental using pretest - posttest and control group. Students of the experimental group received eight 45-minutes sessions of teaching verse, which was based on self-asking teaching strategy designed by Chan and Klee (1990) and Dembo information-processing approach (1994). In order to test the students’ memory a list of pairs of words was used. Data Analysis was done using covariance test. Findings: The results showed that the average error in students’ meta-memory who had received verse training was less than students who did not have this type of training. Conclusion: Students who received verse training mostly used the words they were sure they would remember; while students who had not received training in verse could not remember the words they were sure to remember. Therefore, a difference was observed between actual memory and predicted memory of these students.}, keywords = {monitoring memory,verse,meta-memory error}, title_fa = {تأثیر آموزش شعر بر بازبینی حافظه کودکان}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش شعر بر بازبینی حافظه کودکان می­باشد. روش: 24 نفر از دانش آموزان پسر پایه اول ابتدایی با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شدند. طرح پژوهش حاضر، در چهارچوب طرح نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می­ باشد. به این ترتیب 12 دانش­ آموز گروه آزمایشی، آموزش شعر را که براساس برنامۀ راهبرد آموزش خود پرسی چان و کله (1990) و رویکرد پردازش اطلاعات به درک مطلب دمبو(1994) طراحی شده بود، به مدت هشت جلسه 45 دقیقه ­ای دریافت کردند و از لیست کلمات جفتی به منظور سنجش بازبینی حافظه دانش آموزان استفاده شد. برای تحلیل داده از آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که میانگین خطای فراحافظه در دانش آموزانی که آموزش شعر دریافت کرده بودند کمتر از دانش آموزانی بود که این نوع آموزش را نداشتند. نتیجه­ گیری: دانش آموزانی که آموزش شعر دریافت کرده بودند بیشتر کلماتی که اطمینان به یادآوری آن داشتند را به یاد می­­ آوردند  در حالیکه دانش آموزانی که آموزش شعر دریافت نکرده بودند بیشتر کلماتی که اطمینان به یاد آوری آن داشتند را به یاد نمی ­آوردند، بنابراین بین حافظه واقعی و حافظه پیش بینی شده این دانش آموزان تفاوت مشاهده می­ شود.}, keywords_fa = {بازبینی حافظه,شعر,خطای فراحافظه}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_892.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_892_87ae9c5f653e112d7be2e4cd6fafea81.pdf} }