@article { author = {saefe, Mohammad hassan}, title = {A Causal Relationship Model of Goal Orientations and Cognitive Engagement: The Mediating Role of Academic Emotions and Academic Self-Efficacy}, journal = {Social Cognition}, volume = {4}, number = {2}, pages = {7-21}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: This study aimed at presenting a casual relationship model of goal orientations and cognitive engagement based on the mediating role of academic emotions and academic Self-Efficacy through path analysis. Method: To do so, a total number  of 523 students from shiraz Payame Noor University were selected through cluster sampling, and were asked to answer the questionnaires of Cognitive Engagement (Wang& Eccles, 2013), Academic Self-Efficacy (Midgley &et al, 2000), Goal Orientations (Middleton & Midgley, 1997), and Academic Emotions (Pekrun, 2005) subscales. Results: Overall, the results indicated the indirect effects of goal orientations components on cognitive engagement. Conclusions: According to the results, goal orientations and their components influence cognitive engagement through academic emotions dimensions. This is in a way that the mastery goals, through positive emotions, have indirect and positive effect on cognitive engagement and the avoidance and functional goals have indirect and negative effect on cognitive engagement through the mediation of negative emotions and academic Self-Efficacy. The total variables in this study explain thirty one Percent of changes in the Cognitive Engagement.}, keywords = {Goal orientations,Cognitive engagement,Academic emotions,Academic self-efficacy}, title_fa = {ارائه الگوی روابط علّی جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری شناختی: نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی روابط علی جهت‌گیری هدف تحصیلی و درگیری شناختی بر اساس نقش واسطه‌گری هیجان‌های تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی به روش تحلیل مسیر است. روش: نمونه آماری این پژوهش شامل 523 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب‌شده و به پرسشنامه‌هایی متشکل از درگیری شناختی وانگ و اسکالیس (2013)، خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران (2000)، جهت‌گیری هدف تحصیلی میدلتن و میگلی (1997) و هیجان‌های تحصیلی پکران (2005) پاسخ دادند. یافته‌ها: به‌طورکلی نتایج از اثرات غیرمستقیم مؤلفه‌های جهت‌گیری هدف تحصیلی بر درگیری شناختی دانشجویان اشاره دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده جهت‌گیری هدف تحصیلی و مؤلفه‌های آن از طریق واسطه‌گری ابعاد هیجان‌های تحصیلی بر درگیری شناختی تأثیرگذار بوده به‌طوری که اهداف تبحری از طریق هیجان‌های مثبت و درگیری تحصیلی اثر غیرمستقیم و مثبت و اهداف اجتنابی و عملکردی از طریق هیجان‌های منفی بر درگیری شناختی اثر غیرمستقیم و منفی است. کلیه متغیرهای مطرح در این پژوهش سی و یک درصد از تغییرات موجود در متغیر درگیری شناختی را تبیین می‌کنند.}, keywords_fa = {جهت گیری هدف تحصیلی,درگیری شناختی,هیجان های تحصیلی,خودکارآمدی تحصیلی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2918.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2918_abe028aa7c277a81c10bafa82ee16343.pdf} } @article { author = {Karimyan, Zahra and Sahbazi Rad, Afsane and Hagigh Kermanshahi, Maral}, title = {A Comparison of the Social Cognition of 5 to 7 Years Old Girls' of Families with one Child vs. Families with more than one Child in Isfahan City}, journal = {Social Cognition}, volume = {4}, number = {2}, pages = {22-34}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: The aim of this study was comparing the social cognition of 5-7 years old girls of families with one child versus families with more than one child in Isfahan city. Method: The study was causal-comparative type and the statistical population included all the 5-7 years old girls in Isfahan city in 2014. For the purpose of the study, 80 girls (40 from families with one child and 40 from families with more than one child) were selected by using random cluster sampling method and were examined using the Scale of Social Cognitive Tasks. To analyze the data, SPSS statistics software was used. In addition to descriptive statistics, inferential statistics such as independent T-test and ANOVA were used. Results: The results indicated that social cognition in children from families with more than one child was more than families with one child (P}, keywords = {social cognition,Family with One Child,Family with More Than One Child,Sequence of Birth}, title_fa = {مقایسه شناخت اجتماعی کودکان دختر خانواده‌های تک‌فرزند و چند فرزند 5 و 7 ساله شهر اصفهان}, abstract_fa = {مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه شناخت اجتماعی در بین کودکان دختر خانواده­های تک‌فرزند و چند فرزند شهر اصفهان که در دامنه­ سنی 7-5 سال قرار داشتند، صورت گرفت. روش: این پژوهش کاربردی از نوع علی ـ مقایسه­ای بود. جامعه­ آماری پژوهش کلیه کودکان دختر 7-5 ساله­ شهر اصفهان در سال 1393 بود. بدین منظور 80 کودک دختر (40 نفر از خانواده ­های تک‌فرزند و 40 نفر از خانواده ­های چند فرزند) با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوش ه­ای انتخاب شدند و با استفاده از تکالیف شناخت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد شناخت اجتماعی در کودکان خانواده ­های چند فرزند بیشتر از خانواده ­های تک‌ فرزند بود (01/ 0P}, keywords_fa = {شناخت اجتماعی,خانواده تک‌فرزند,خانواده چند فرزند,ترتیب تولد,کودک}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2235.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2235_2cd23966c084b3b884ca956f2b8181e7.pdf} } @article { author = {Hajiloo, Nader and Ranjbar Nosahri, Farzane}, title = {The Validity and Reliability of Farsi Version of the Compassion of Others' Lives (COOL) Scale}, journal = {Social Cognition}, volume = {4}, number = {2}, pages = {35-47}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: Compassion is an interpersonal construct that has important role in individuals' well-being. The main purpose of this study was to examine the validity and reliability of The Compassion of Others' Lives Scale (COOL scale). Method: To this end, 281 students (170 women and 90 men with an average age of 23.4) from Payame Noor University of Guilan were selected by multi-stage cluster sampling. They answered The Compassion of Others’ Lives Scale (Chang et al., 2014), The Emotional Empathy Scale (Mehrabian and Epstein, 1972) and The Sadistic Personality Subscale of Millon Personality Inventory. Results: The results of exploratory factor analysis showed that two factors, empathy and alleviating suffering, predicted approximately 50 percent of the variance and confirmatory factor analysis indicated that these factors were well fitted to the data (CFI= 0.91, NFI= 0.88, GFI=0.94). The convergent and divergent validity of the scale were examined by correlating with Emotional Empathy Scale and Sadistic Personality Subscale and the results showed significant correlation (P< 0.01). The internal consistency of the scale was calculated by Cronbach's alpha (0.87), and the correlation of items with the total score was obtained in the range of 0.41 to 0.60. Conclusion: According to the results, it can be concluded that the Compassion of Others' lives Scale has a good validity and reliability for Iranian samples and can be used in future studies.}, keywords = {Validiy,Reliability,Compassion}, title_fa = {تعیین پایایی و روایی نسخه فارسی مقیاس دلسوزی برای زندگی دیگران}, abstract_fa = {مقدمه: دلسوزی سازه‌ای بین فردی است که نقش مهمی در بهزیستی افراد ایفا می‌نماید و مطالعه حاضر باهدف بررسی پایایی و روایی مقیاس دلسوزی برای زندگی دیگران انجام گرفت. روش: در این راستا 281 دانشجو (170 زن و 111 مرد) با میانگین سنی 41/23 سال با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای مرحله‌ای از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان گیلان انتخاب شدند و به مقیاس‌های دلسوزی برای زندگی دیگران چانگ و همکاران (2014)، مقیاس همدلی عاطفی مهرابیان و اپستین (1972) و زیر مقیاس شخصیت آزارگر پرسشنامه شخصیتی میلون پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس دو عامل همدلی و تسکین درد و رنج را در بر می‌گیرد که حدود 50 درصد از واریانس مقیاس را تبیین می‌نمایند و بر اساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی، این عامل‌ها به‌خوبی با داده‌ها برازش داشت (94/0,GFI= 88/0NFI= ,91/0CFI=). روایی همگرا و افتراقی مقیاس، از طریق همبستگی با مقیاس همدلی عاطفی و زیر مقیاس شخصیت آزارگر محاسبه گردید که نتایج معنادار بودند (01/0>p). همسانی درونی مقیاس بر اساس آلفای کرونباخ 87/0 و همبستگی گویه­ها با نمره کل در دامنه 41/0 تا 60/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، می‌توان نتیجه گرفت که مقیاس دلسوزی برای زندگی دیگران از روایی و پایای نسبتاً مطلوبی در نمونه‌ایرانی برخوردار است و در پژوهش‌های آتی می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد.}, keywords_fa = {پایایی,روایی و دلسوزی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2236.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2236_f430bcf6d86f7a99fc31db0f6d4d51d1.pdf} } @article { author = {Hasani, Jafar and Amiri, Sohrab}, title = {Performance in Personal and Impersonal Moral Judgment According to Positive and Negative Subliminal Emotional Experiences}, journal = {Social Cognition}, volume = {4}, number = {2}, pages = {48-61}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: The aim of the present study was to investigate the effect of subliminal emotional experiences in personal and impersonal moral judgment. Method: A total number of 35 students (20 females and 15 males) from Kharazmi University were selected using random sampling and were individually induced by subliminal neutral, positive, and negative emotional experiences. After each emotion induction stage, the subjects responded to two personal and impersonal moral stories. The data were analyzed using analysis of variance with repeated measures. Results: The results showed that the induction of subliminal positive and negative emotional experience lead to non-utilitarianism in personal moral judgment but have no effect on impersonal moral judgment.Conclusion: The results reflect the significant role of emotional experiences in moral judgment based cognitive processes.}, keywords = {Subliminal Emotional experiences,moral judgment,Personal and Impersonal Moral Judgment,Non-utilitarianism}, title_fa = {عملکرد در قضاوت اخلاقی شخصی و غیر‌شخصی بر اساس ابعاد تجارب هیجانی زیرآستانه‌ای مثبت و منفی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تجارب هیجانی زیر آستانه‌ای در قضاوت اخلاقی شخصی و غیرشخصی بود. روش: 35 نفر (20 نفر مؤنث و 15 نفر مذکر) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی با استفاده از نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند و به‌صورت انفرادی در معرض القاء تجارب هیجانی خنثی، مثبت و منفی زیر آستانه‌ای قرار گرفتند. پس از هر مرحله القاء هیجان، آزمودنی­ها به دو داستان اخلاقی شخصی و غیر­شخصی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس با تدابیر مکرر تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که القاء تجارب هیجانی زیر آستانه‌ای مثبت و منفی منجر به غیر سودگرایی در قضاوت اخلاقی شخصی می­شود، اما بر قضاوت اخلاقی غیرشخصی تأثیر ندارد. نتیجه‌گیری: یافته­های پژوهش بیانگر نقش بارز تجارب هیجانی در فرایندهای شناختی مبتنی بر قضاوت­ اخلاقی است. }, keywords_fa = {تجارب هیجانی زیرآستانه‌ای,قضاوت اخلاقی,داستان اخلاقی شخصی و غیرشخصی,غیرسودگرایی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2237.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2237_6322a0a731f30fd6d56fd76d36f14f57.pdf} } @article { author = {Talebi, Saeed and zare, Hossin}, title = {Investigating the Content Validity Ratio and Construct Validity of the Educational Expectations Questionnaire in the Context of E-Curriculum Content}, journal = {Social Cognition}, volume = {4}, number = {2}, pages = {62-75}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: This study aimed to investigate the content validity ratio as well as the construct validity of Educational Expectations Questionnaire. Furthermore, it investigated the role of Others' Expectations on the change of attitude towards using E-curriculum content. Method: The method was correlation and the population included the PNU students of Fars province. The sample was selected based on Krejcie and Morgan formula and cluster sampling. Two instruments including the Teo Questionnaires (2006) and a researcher made Questionnaire of Educational Expectations were used for data collection. Data were analyzed using second confirmatory factor analysis and multiple regressions. Results: The three factors of friends and peers, teachers, and parents explained 53.71% of the total variance of Educational Expectations Questionnaire. Although in Lawshe`s Content Validity Ratio method three questions had been removed, in this study none of the questions in the second confirmatory factor analysis were deleted. Also, there was a meaningful relationship between educational expectations of friends and peers (ß=0.369), teachers (ß=0.302) and parents (ß=0.287) with changing attitudes towards electronic content. In addition, parents' (ß=0.173) and teachers' (ß=0.230) expectations influence friends' and peers' expectations from each other. Conclusion: In general, the Educational Expectations Scale has good content and construct validity and can be used to assess Others' Expectations from students. In addition, the model presented in this study is an appropriate model for investigating Others' Expectations of the change of attitude towards the E-curriculum content.}, keywords = {Educational Expectations,E-curriculum Content,Content Validity Ratio,Second Confirmatory Factor Analysis}, title_fa = {بررسی نسبت روایی محتوایی و سازه ای پرسشنامه انتظارات آموزشی در زمینه محتوای درسی الکترونیکی}, abstract_fa = {مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی نسبت روایی محتوایی و ارزیابی اعتبار سازه پرسشنامه انتظارات آموزشی از یکسو و از سوی دیگر بررسی نقش انتظارات اطرافیان بر تغییر نگرش نسبت به استفاده از محتوای درسی الکترونیکی انجام شده است. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور فارس هستند برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کرجسی و مورگان و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شده است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه‌های تئو (2006) و پرسشنامه محقق ساخته انتظارات آموزشی است. داده‌ها از طریق آزمون‌های تحلیل عاملی مرتبه دوم و رگرسیون چند متغیری بررسی شد. یافته‌ها: عامل‌های سه‌گانه دوستان و همکلاسی‌ها، اساتید و والدین  روی هم رفته،712/53 درصد از کل واریانس پرسشنامه انتظارات آموزشی را تبیین می‌کند اگرچه در روش نسبت روایی محتوایی لاواشی تعداد 3 سؤال حذف شد اما در تحلیل عاملی مرتبه دوم هیچ‌کدام از سؤالات حذف نشدند. همچنین بین انتظارات آموزشی دوستان و همکلاسی‌ها (369/0= ß)، اساتید (302/0= ß) و والدین (287/0= ß) با تغییر نگرش نسبت به محتوای درسی الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر این  انتظارات والدین (173/0= ß) و اساتید (230/0= ß) بر انتظارات دوستان و همکلاسی‌ها از یکدیگر مؤثر است. نتیجه‌گیری: مقیاس انتظارات آموزشی از روایی محتوایی و سازه‌ای مطلوب برخوردار است و می‌توان از آن برای ارزیابی انتظارات اطرافیان از دانشجویان استفاده کرد همچنین مدل رگرسیونی ارائه شده در پژوهش حاضر، مدل مناسبی برای بررسی انتظارات اطرافیان در تغییر نگرش نسبت به محتوای درسی الکترونیکی است.}, keywords_fa = {انتظارات آموزشی,تغییر نگرش,محتوای درسی الکترونیکی,نسبت روایی محتوایی,تحلیل عاملی مرتبه دوم}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2919.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2919_80bbd4a624137444e2eab2b6b037a3f2.pdf} } @article { author = {Rahmanian, Mahdye and Zamani, Maryam and Noriyan, Nahid and Karinnejad, sayeed}, title = {The Impact of Critical Thinking and Situational Context on Conversation Perception with Regard to the Moderator Role of Personality Characteristics}, journal = {Social Cognition}, volume = {4}, number = {2}, pages = {76-88}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: People’s perception about the world they live in is one of the abilities that can influence their decisions or actions in different situations. The main aim of the present study was to investigate the factors that could affect people’s perception. Method: To do so, 64 students of Payame Noor University were selected using random sampling method. After answering the Personality and Critical Thinking Questionnaires, the subjects watched a film which included a fixed dialogue performed in 4 different situations for 5 minutes. Then, based on the film, they responded to a questionnaire. Results: The findings showed that there is no significant relationship between personality traits and critical thinking. However, there were significant relationships between some personality traits and situation elements. In addition, three cognitive abilities including inductive thinking, evaluation and deduction were associated with the location shown in the film. Finally, the results indicated the significant correlation between thinking with location and people’s perception. Conclusion: This research showed that thinking is essential for perception. In addition, through transferring its elements as information units as well as interfering in the type of employed cognitive ability, situational context affects people's type of conception}, keywords = {Critical thinking,Situational Context,Perception,personality traits}, title_fa = {تأثیر تفکر انتقادی و بافت موقعیتی در ادراک گفتمان با نقش تعدیل‌کنندگی خصوصیات شخصیت}, abstract_fa = {مقدمه: ادراک افراد از جهانی که در آن به سر می‌برند یکی از توانایی‌های انسان است که بر زندگی بشر اعم از تصمیم‌گیری یا عمل متناسب با موقعیت فرد تأثیر دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عواملی است که می‌توانند در ادراک افراد نقش داشته باشند. روش: به این منظور تعداد 64 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب که در سال تحصیلی 94 ـ 93 مشغول به تحصیل بودند به‌طور تصادفی انتخاب شدند. آن‌ها بعد از پاسخ به پرسشنامه شخصیت پنج عاملی نئو و تفکر انتقادی کالیفرنیا، فیلمی را به مدت 5 دقیقه تماشا کردند که شامل یک دیالوگ ثابت می‌شد که در 4 بافت مختلف اجرا شده بود. سپس بر اساس آن به پرسشنامه‌ای در خصوص فیلم پاسخ دادند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که میان خصیصه‌های شخصیتی و تفکر انتقادی رابطه معناداری وجود ندارد. با این وجود سه توانایی شناختی تفکر استقرایی، ارزیابی و استنتاج با مکان نمایش داده شده در فیلم همبستگی داشت. درنهایت نتایج نشان دهنده همبستگی بین تفکر با مکان و ادراک افراد بود. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که تفکر برای ادراک امری ضروری تلقی می‌شود. بافت موقعیت نیز با انتقال عناصر خود به‌عنوان واحدهای اطلاعاتی برای ادراک و با دخالت در نوع توانایی شناختی به کار گرفته شده بر نوع ادراک افراد تأثیر دارد.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,بافت موقعیتی,ادراک,خصوصیات شخصیتی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2239.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2239_8b8c972b0d8b8b357f8b6175cb7a59eb.pdf} } @article { author = {sepahmansour, mojgan and barati, zahra and hossin Gholi, fatemeh}, title = {The Mediating Role of Social Comparison in the Relationship Between Materialism and Perceived Social Support of Parent and Peers in High School Students}, journal = {Social Cognition}, volume = {4}, number = {2}, pages = {89-101}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: The aim of this research was studying the most effective variables on materialism and explaining the relationships among them. Method: The study was conducted through structural equation modeling. The population included all high school students in Tehran and from among them 300 people were selected through cluster sampling. The instruments included Material Values Scale (MVS), Perceived Social Support Scale (PSSS), and Social Comparison Instruments. Results: The results showed that the obtained model has a suitable goodness of fit with the data. Parents' and peers' social support with the mediating role of social comparison have indirect and positive effect on materialism. Furthermore, the direct and positive effect of social comparison on materialism was significant and the highest total effect belonged to peers' support. Conclusion: The findings of this study matched the findings of some similar researches and provide a robust support for the hypothesized structural relationships}, keywords = {Materialism,Perceived Parent Support,Perceived Peer Support,Social Comparison,Structural Equation Modeling}, title_fa = {نقش واسطه‌ای مقایسه اجتماعی در رابطه با حمایت اجتماعی ادراک شده والدین و همسالان با مادی‌گرایی در دانش آموزان دوره متوسطه}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثرگذارترین متغیرها بر مادی‌گرایی و همچنین تبیین رابطه بین آن‌ها بود. روش: پژوهش حاضر به شیوه پژوهش‌های همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه پژوهش همه دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران را در بر می‌گرفت که از بین آنان تعداد 300 نفر به‌صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارها شامل مقیاس ارزش‌گذاری مادی (MVS)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک‌شده (PSSS) و ابزار سنجش مقایسه اجتماعی بود. یافته‌ها: مدل به دست آمده برازش مناسبی با داده‌ها داشت. حمایت اجتماعی ادراک‌شده والدین و حمایت اجتماعی ادراک‌شده همسالان با میانجی‌گری مقایسه اجتماعی تأثیر غیرمستقیم و مثبتی بر مادی‌گرایی داشتند و تأثیر مستقیم و مثبت مقایسه اجتماعی بر مادی‌گرایی معنادار بود. همچنین بیشترین تأثیر کل متعلق به حمایت اجتماعی ادراک‌شده همسالان بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش با یافته‌های پژوهش‌های مشابه قبلی مطابقت داشته و از روابط مفروض در مدل حمایت می‌کنند.}, keywords_fa = {حمایت اجتماعی ادراک‌شده والدین,حمایت اجتماعی ادراک‌شده همسالان,مادی‌گرایی,مدل‌سازی معادلات ساختاری,مقایسه اجتماعی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2920.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2920_b37f73d3d560c940c02ecc148ade563d.pdf} } @article { author = {allameh, atefeh and Shehni Yeilagh, Manigeh and Haji Yakhchali, Ali Reza and Mehrabizadeh Honarmand, Mahnaz}, title = {The Comparison of Self-efficacy in Peer Interaction and Social Competence of Male Students with Aggressive and Normal Behaviors}, journal = {Social Cognition}, volume = {4}, number = {2}, pages = {102-123}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: One of the behavioral disorders with extremely high prevalence is aggression. Children with aggressive behaviors expose the family, school and society to various problems that make them vulnerable against mental-social disturbances in their adolescence and even adulthood. The aim of this study was comparing self-efficacy in peer interaction and social competence of male students with aggressive and normal behaviors in 5 and 6th grades of elementary school in Ahvaz city (1393-94 academic year).Method: The sample included 250 male student (125 aggressive students and 125 normal students) that were selected through random multistage sampling method. The research design was causal-comparative. The instruments included: Children’s Self-efficacy for Peer Interaction Scale, Social Competence Scale, and Child Aggression in School Questionnaire. Data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) method. Results: The results showed that there was a significant difference between the groups in self-efficacy in peer interaction and social competence. In addition, the level of self-efficacy in peer interaction and social competence of the aggressive group were lower than the normal group. Conclusion: According to the results of this study, deficit in self-efficacy in peer interaction and social competence can be considered as one of the significant factors in emerging aggressive behaviors.}, keywords = {Aggression,Self-efficacy in Peer Interaction,social competence,students}, title_fa = {مقایسه‌ خودکارآمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی در دانش آموزان پسر با رفتارهای پرخاشگرانه و عادی}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از اختلالات رفتاری که شیوع آن به‌طور هشداردهنده­ای بالا است، پرخاشگری است. کودکان دارای رفتارهای پرخاشگرانه  خانواده، مدرسه و اجتماع را با مسائل گوناگونی مواجه می­کنند که آن­ها را در برابر آشفتگی­های روانی ـ اجتماعی دوران نوجوانی و حتی بزرگسالی آسیب‌پذیر می‌سازد. هدف این پژوهش مقایسه خودکارآمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی در دانش آموزان پسر پرخاشگر و عادی پایه­های پنجم و ششم دوره­ ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 94-1393 بود. روش: نمونه­ این پژوهش شامل 250 دانش‌آموز پسر (125 دانش­آموز پرخاشگر و 125 دانش‌آموز عادی) بود که به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. طرح پژوهش، علی ـ مقایسه­ای بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی کودکان در تعامل با همسالان، مقیاس شایستگی اجتماعی و پرسشنامه­ پرخاشگری کودک در مدرسه بود. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند­متغیری (MANOVA) تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه از لحاظ خودکارآمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی تفاوت معنی­داری وجود دارد. به‌علاوه، میزان خودکار­آمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی در گروه پرخاشگر نسبت به گروه عادی کمتر بود. نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج مطالعه­ حاضر، نقصان در خودکار آمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی     می­تواند به‌عنوان یکی از عوامل مهم در بروز رفتارهای پرخاشگرانه مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {خودکارآمدی در تعامل با همسالان,شایستگی اجتماعی,دانش آموزان}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2241.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2241_f132784217cd96667679636227f78535.pdf} } @article { author = {Mahbobi, Taher and salimi, Hossin and Hossini, seyed Adnan}, title = {The Effect of Emotional Self- control Training on the Reduction of Verbal Aggression of Payame Noor University Students}, journal = {Social Cognition}, volume = {4}, number = {2}, pages = {124-136}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to determine the effect of Emotional self-control training on the reduction of verbal aggression of Boukan Payame Noor university male Students. Method: For this purpose, 40 students who had referred to the advisory center of the university were randomly selected as the sample group. The sample group was randomly divided into two groups of experimental and control. The study was a quasi experimental research with a control group as well as pre-test and post-tests. The training was administered to the experimental group for 10 sessions of 60 minutes for two weeks (5 sessions per week); however, the control group did not receive any training. Using SPSS software, the data were analyzed with Covariance Analysis to determinate the effect of Emotional self-control training. Results: The results of Analysis of Covariance (p }, keywords = {Emotional Self- control Training,Verbal Aggression}, title_fa = {تأثیر آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور بوکان انجام گرفته است. روش: جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بوکان می‏باشند بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف از میان مراجعه‌کنندگانی که به مرکز مشاورۀ دانشگاه مراجعه کرده بودند، با توجه به ملاک‌های در نظر گرفته شده 40 نفر را انتخاب کرده و سپس به طریق واگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 20 نفر). روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه‏ آزمایشی با طرح پیش‏آزمون ـ پس‏آزمون با گروه گواه همراه با مرحلۀ پیگیری بود. روش مداخله این برنامه آموزش‏ خودکنترلی هیجانی بر اساس الگویی برگرفته از منابع لیاهی، تیرچ و ناپولیتانو[1] (2012)، موتابی و فتی (1386) و ناصری (1386) بود که در 10 جلسه‏60 دقیقه‏ای سازمان‌دهی و در مدت 5 هفتۀ متوالی به دانشجویان گروه آزمایش ارائه گردید، درحالی‏که گروه گواه هیچ مداخله‏ای دریافت نکردند. یافته­ها: داده‏های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس در سطح 05/0>­­ p برای گروه آزمایش نشان داد که آموزش خودکنترلی هیجانی توانسته است به‏عنوان مداخله‏ای مؤثر موجب کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان هم در مرحله آزمایش و هم در مرحله پیگیری شود. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی را بر کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان نشان داد؛ بنابراین یافته‌های این پژوهش مداخلات مبتنی بر آموزش تکنیک‌های خودکنترلی هیجانی را در جهت کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان  پیشنهاد می‌کند.}, keywords_fa = {خودکنترلی هیجانی,پرخاشگری کلامی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2242.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2242_d5a4498f28cb04c3b82f9b8d674906f9.pdf} } @article { author = {Taghva, Naghmeh and Azadfallah, Parviz and Mootabi, Fereshteh}, title = {The Emotional Competence of Adolescent Girls Based on Their Subjective Well-Being}, journal = {Social Cognition}, volume = {4}, number = {2}, pages = {137-153}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: Subjective Well-Being (SWB), which includes emotional and cognitive elements, is one of the most important factors related to psychological and physical health. This study aimed at comparing emotional competence in two groups of Iranian adolescent girls with high and low SWB. Method:  Intensity sampling with regard to maximum variation was utilized to select the participants. The data were gathered using in depth interviews (10 girls), incomplete sentences (37 girls), and narrative writing (32 girls). Results: The results demonstrated seven sub-themes of emotional competence theme including: Recognition of emotions, Self-management of emotions, Management of emotions in relationships, Caring for others’ emotions and Empathy, Expressing emotions, level of hope in thought, and Balance of passion. Conclusion: These sub-themes were discussed based on cultural and theoretical frameworks.}, keywords = {Subjective Well-Being,Emotional Competence,Adolescent Girls,Thematic Analysis}, title_fa = {کفایت هیجانی در دختران نوجوان بر اساس بهزیستی ادراک شده}, abstract_fa = {  مقدمه: بهزیستی ادراک شده (فاعلی) با دربرداشتن مؤلفه‌های هیجانی و شناختی، یکی از مهم­ترین عوامل م رتبط با سلامت روانی و جسمی قلمداد می­شود. این پژوهش درصدد بررسی مقایسه­ای مضمون کفایت هیجانی در دو گروه دختران نوجوان ایرانی با ادراک بیشتر و کمتر بهزیستی بود. روش: با استفاده از نمونه­گیری موارد شدید و در نظر داشتن حداکثر تنوع شرایط، داده­ها از طریق سه روش مصاحبه­های عمیق (10 نفر)، تکمیل جملات ناتمام (37 نفر) و نوشتار روایتی (32 نفر) گرداوری شد و بر اساس تحلیل مضمونی براون و کلارک، تحلیل محتوا انجام شد. یافته­ها: یافته­ها پنج مضمون کلی را نشان داد که یکی از آن‌ها مضمون کفایت هیجانی بود. کفایت هیجانی متشکل از هفت‌ طبقه‌ شناخت هیجانی، مدیریت هیجان‌های خود، مدیریت هیجانی در روابط متقابل، توجه به هیجان‌های دیگران و همدلی، ابراز هیجان­ها، میزان امید در باور و عملکرد و تعادل در شور و هیجان برای مضمون کفایت هیجانی بود. نتیجه‌گیری: این طبقه­ها با توجه به مبانی فرهنگی و نظری مورد بحث قرار گرفته است.}, keywords_fa = {بهزیستی فاعلی,کفایت هیجانی,دختران نوجوان,تحلیل مضمونی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2243.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2243_922f07908be88f7c170d620dbeb16525.pdf} }