@article { author = {Pirkaefi, Ali Reza and Manavi poor, Davood}, title = {Investigating and Comparison of Student's Emotional Intelligence with Problem-Solving and Flexibility}, journal = {Social Cognition}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-6}, year = {2013}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Aims:  This study aimed to compare students’  emotional intelligence with their  problem-solving and flexibility ability. Method: The research method was ex pact facto and  the sample included 78 male and female students who were randomly assigned to the experimental situation. Research instruments included Cattell Situation of Locus Cognition Test and Bar On Emotional Intelligence Test. Analysis of variance was used to analyze the data. Results: Results showed that the group with nonflexiblity and lack of problem – solving ability scored lower in emotional intelligence and its scale and the group with flexiblity and problem – solving ability scored higher in emotional intelligence and its scale. Conclusions: The findings showed that students with flexibility and problem-solving ability enjoyed higher emotional intelligence compared to the group who lacked these abilities. Therefore, the flexibility, problem solving ability and emotional intelligence are linked together and enable one to face  challenges.}, keywords = {emotional intelligence,Problem solving Ability,Flexibility Ability}, title_fa = {بررسی و مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دارا و فاقد توانایی حل مسأله/ انعطاف پذیری}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش به منظور مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دارا و فاقد توانایی حل مسأله / انعطاف ­پذیری انجام گردید. روش: روش پژوهش علی مقایسه­ای بود. نمونه پژوهش شامل 78 دانشجوی دختر و پسر بود که به صورت تصادفی در موقعیت آزمایشی پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل آزمون وضعیت مکان شناختی کتل و آزمون هوش هیجانی بار آن بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که گروه انعطاف ناپذیر و فاقد توانایی حل مسأله در هوش هیجانی و مقیاس­های آن به صورت معنی­داری نمره­های پائین­تری  نسبت به گروه انعطاف­ پذیر و دارای توانایی حل مسأله داشتند. نتیجه ­گیری: پژوهش نشان داد که افراد دارای انعطاف­ پذیری و توانایی حل مسأله نسبت به گروه دیگر از هوش هیجانی بالاتری برخوردار بودند. بنابراین توانایی انعطاف­ پذیری، حل مسأله و هوش هیجانی باهم دارای ارتباط بوده و فرد را برای رویاروی با چالش­ها یاری می­ کنند.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: هوش هیجانی,توانایی حل مسأله,توانایی انعطاف پذیری}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_192.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_192_6f463fc5216d5e30f9fd478d0df1c0fa.pdf} } @article { author = {Nejat, pegah and Hatami, Javad}, title = {The Role of Cognitive Consistency in the Relationship between Implicit and Explicit Social Cognition}, journal = {Social Cognition}, volume = {1}, number = {1}, pages = {11-22}, year = {2013}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Aims: Social cognition is divided into implicit and explicit arenas. Gawronski and Bodenhausen (2006)’s Associative-Propositional Evaluation model predicts that during the translation of a particular cognition from implicit to explicit, consistency of this specific implicit cognition with explicit versions of other cognitions is examined and the more consistency is found, the less necessity will be to modify this cognition, and therefore, the resulting explicit version will have a stronger relationship with its original implicit version. This study aimed to test this hypothesis in the context of three cognitions of gender identity, major identity, and gender-major stereotype. In addition, investigation of the moderating role of consistency with other implicit cognitions in the implicit-explicit relationship was pursued as an exploratory objective. Method: One hundred and ninety-two undergraduate students from two universities in Tehran (half humanities and half math-engineering, half female and half male) participated in this correlational study. The three cognitions were measured both indirectly using Implicit Association Test (Greenwald, McGhee & Schwartz, 1998), and directly using Likert questions. For each cognition, hierarchical regression analyses were applied to test the moderating role of cognitive consistency. Results: Neither consistency with other explicit cognitions nor consistency with other implicit cognitions significantly moderated the relationship between implicit and explicit versions of either gender identity or major identity. In case of stereotype, whereas consistency with other explicit cognitions was not a significant moderator, consistency with other implicit cognitions was marginally significant. Conclusion: Gawronski & Bodenhausen (2006)’s theory was not confirmed for any of the three cognitions. As for the stereotype, the results indicated that two processes other than the one depicted in this theory might be involved in the construction of explicit stereotype: one process based on the other explicit cognitions, and the other based on the consistency between the three cognitions in the implicit arena.}, keywords = {Implicit Cognition,Explicit Cognition,Cognitive Consistency}, title_fa = {نقش هماهنگی شناختی در رابطه شناخت اجتماعی ضمنی و آشکار}, abstract_fa = {هدف: شناخت اجتماعی به دو حوزه­ی ضمنی و آشکار تقسیم شده است. نظریه­ی ارزیابی تداعی­گرا-گزاره­ای گاورونسکی و بودن­هازن (2006)   پیش­بینی می­کند که طی فرآیند ترجمه­ی یک شناخت معین از حوزه­ی ضمنی به آشکار، هماهنگی شناخت ضمنی مربوطه با نسخه­های آشکار سایر شناخت­های موجود در ذهن بررسی می­شود و هر چه این هماهنگی بیشتر باشد، نیاز کمتری به ایجاد تغییر در شناخت مربوطه است و لذا نسخه­ی آشکار حاصل، ارتباط قوی­تری با نسخه­ی ضمنی اولیه­ی خود خواهد داشت. این مطالعه به آزمودن این فرضیه در متن سه شناخت هویت جنسی، هویت گروه­رشته­ای و تصور قالبی جنسیت ـ رشته می­پردازد. به­علاوه، بررسی تعدیل­گری هماهنگی با نسخه­های ضمنی سایر شناخت­ها در رابطه­ی ضمنی ـ آشکار نیز به عنوان هدفی اکتشافی دنبال می­شود. روش: 192 دانشجوی کارشناسی از دو دانشگاه تهران (نیمی علوم انسانی و نیمی ریاضی فنّی، نیمی زن و نیمی مرد) در این پژوهش همبستگی شرکت نمودند. سه شناخت مورد تمرکز، به دو طریق، یکی غیرمستقیم با استفاده از آزمون تداعی ضمنی (گرینوالد، مک­قی و شوارتز، 1998)، و دیگری مستقیم با استفاده از پرسش­های لیکرت سنجیده شدند. برای آزمون تعدیل­گری هماهنگی شناختی، از رگرسیون سلسله ­مراتبی برای هر یک از شناخت­ها استفاده شد. یافته­ها: در مورد هویت جنسی و هویت گروه­رشته­ای، نه هماهنگی با دو شناخت آشکار دیگر و نه هماهنگی با دو شناخت ضمنی دیگر تعدیل­گر معناداری در رابطۀ بین نسخه­های ضمنی و آشکار آنها نبودند. برای تصور قالبی، هماهنگی با شناخت­های آشکار دیگر تعدیل­گر معناداری نبود، اما هماهنگی با شناخت­های ضمنی دیگر به طور حاشیه­ای معنادار شد. نتیجه­گیری: نظریه­ی گاورونسکی و بودن­هازن (2006) در مورد هیچ­کدام از سه شناخت تأیید نشد. در مورد تصور قالبی، نتایج دلالت دارد بر اینکه دو فرآیند متمایز از فرآیند ذکرشده در این نظریه در ساخت تصور قالبی آشکار نقش داشته باشند: یکی فرآیندی براساس شناخت­های آشکار دیگر، و دوم فرآیندی بر  پایه­ی میزان تعامل بین سه شناخت در حوزه­ی ضمنی.}, keywords_fa = {شناخت ضمنی,شناخت آشکار,هماهنگی شناختی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_174.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_174_8b71e0a4285225e81a28589014e2e9de.pdf} } @article { author = {Oruki, Mohammad and Hosseininez Rezaei, Seyyedeh Masoumeh}, title = {A Comparison between Self-Direction, Novelity and Other Personality Traits with Improving and Regressing Mood and Mental Health of Drug Dependents}, journal = {Social Cognition}, volume = {1}, number = {1}, pages = {23-33}, year = {2013}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {  Aims: Addiction is a physical and mental disease, which because of its progressive nature endangers the health of individual and community in all aspects of life. This study aimed at comparing the personality characteristics and mental health of improved addicted individuals and drug addict`s relapse in narcotic abuse. Method: It was an Ex Post Facto (Causal-Comparative) research and its statistical community comprised of 100 addicted individuals who had returned to the addiction withdrawal centers of Welfare Organization and also 100 improved individuals. The study took place during 4 months from July to October 2011. The Temperament and Character Inventory, Cloninger  TCI (1991) questionnaire, was used for evaluating personality traits and the Psychological health questionnaire SCL-90-R (Derogatis; 1976) was used for evaluating Psychological health of people. Results and conclusion: The results showed a meaningful diffrence between mental health of improved addicted individuals and drug addict`s relapse in narcotic abuse. Also, the results showed that from among mental health factors, some factors such as hypochondriasis, depression, obsession (p}, keywords = {Presonality Traits,Psychological Health,Addiction,Selfdirection,Novelity}, title_fa = {مقایسه خودراهبری، نوجویی و سایر ویژگی های شخصیتی با بهبودی و بازگشت به مصرف مواد مخدر و سلامت روان گروهی از درمانجویان وابسته به مواد}, abstract_fa = {هدف: اعتیاد یک بیماری جسمی ـ روحی و روانی به شمار می­­­آید که به دلیل ماهیت پیشرونده­اش در همه ابعاد زندگی سلامتی فرد، خانواده و جامعه را به خطر می­اندازد. در پژوهش حاضر به مقایسه ویژگی­های شخصیتی و سلامت روانشناختی افراد بهبودیافته و بازگشت کننده به مصرف موادمخدر پرداخته شده است. روش اجرا: این تحقیق از نوع پس رویدادی بود که جامعه آماری آن را 100 نفر از معتادان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی شهرستان لاهیجان و همین طور 100 نفر بهبودیافته تشکیل داد. این تحقیق از خرداد تا شهریور 90 انجام پذیرفت. از پرسشنامه‌ی کلونینجر (کلونینجر، 1991) برای تعیین ویژگی­های شخصیتی و از پرسشنامه‌ی SCL-90-R (دروگاتیس و همکاران، 1976) برای تعیین سلامت روانشناختی این افراد استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که بین سلامت روانشناختی افراد بهبودیافته و بازگشت کننده به موادمخدر تفاوت معناداری وجود دارد. از بین ویژگی­های شخصیتی متغیر، خودراهبری و نوجویی و از عامل­های مربوط به سلامت روانشناختی، خودبیمارانگاری، افسردگی، وسواس (01/0>p) و حساسیت (05/0>p) احتمال بازگشت به مصرف مواد را در درمانجویان پیش­بینی کردند.}, keywords_fa = {ویژگی های شخصیتی,سلامت روانشناختی,مواد مخدر,خودراهبری,نوجویی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_176.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_176_3cb287ea878d3d552672739588a4cc3b.pdf} } @article { author = {Golparvar, Mohsen and Javadian, Zahra and Esmailian Ardestani, Zohre and Ahmadi, Akram}, title = {The Impact of Group Psychosocial Intervention on Indicators of Mental and Physical Well-being in Patients with Type 2 Diabetes}, journal = {Social Cognition}, volume = {1}, number = {1}, pages = {41-51}, year = {2013}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {  Aims: Given the high prevalence of stress and emotional distress caused by diabetes and also its negative effects on glycemic control in these patients, various methods of psychological intervention have been investigated. The present study aimed to investigate the impact of group psychosocial intervention on indices of mental and physical well-being in diabetic patients. Methods: All women with type2 diabetes in Yazd Diabetes Research Centre were considered as statistical community from which 80 women were selected by random sampling. They completed WBQ-12 questionnaire and diabetes-dependent quality of life questionnaire (ADDQOL) and then were introduced to lab for blood test. Data was analyzed by SPSS software and MANOVA. Results: Statistical analyses showed that the scores of experimental group on quality of life and psychosocial well-being were significantly higher in second stage than first stage. So HbA1c  decreased in the  experimental group but this difference was not significant. Conclusion: The results showed that group psychosocial intervention has positive effects on glycaemic control in diabetic patients and leads to well-being and better quality of life in these patients. But the effects of this intervention increases over time.}, keywords = {Diabetes,Psychosocial,Well-being,Quality of Life}, title_fa = {تأثیر مداخله گروهی روانی اجتماعی بر شاخص‌های بهزیستی جسمی و روانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2}, abstract_fa = {زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای استرس و ناراحتی ­های هیجانی ناشی از بیماری دیابت و همچنین تأثیر منفی آن بر روی کنترل قند خون در این بیماران؛ تاکنون شیوه­ های مختلفی از مداخله­ های روان­شناختی مورد بررسی قرار گرفته ­اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله گروهی روانی اجتماعی بر شاخص­های بهزیستی جسمی و روانی بیماران دیابتی انجام گردید. روش: کلیه زنان مبتلا به دیابت نوع دو در مرکز تحقیقات دیابت شهر یزد جامعه آماری پژوهش حاضر بودند که از این تعداد 80  نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه­های بهزیستی روانی WBQ-12، پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت (ADDQOL19) را تکمیل کرده و سپس برای گرفتن آزمایش خون به آزمایشگاه معرفی شدند. داده­ ها با استفاده از نرم­افزار spss و روش MANOVA تجزیه و تحلیل شد. نتایج: تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که تأثیر مداخله گروهی روانی اجتماعی در بهبود شاخص­های بهزیستی روانی و کیفیت زندگی در مرحله دوم (تفاضل سنجش اول و سوم) بیشتر و معنادارتر از مرحله اول (تفاضل سنجش اول و دوم) بوده است. همچنین میزان HbA1c در پس آزمون گروه آزمایش کاهش نشان داده بود اما این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که مداخله گروهی روانی اجتماعی بر بهبود متغیرهای سلامت روانی در بیماران دیابتی تأثیر مثبت دارد و سبب افزایش بهزیستی و کیقیت بهتر زندگی در این بیماران می­ شود. اما تأثیر این مداخله با گذشت زمان مشهودتر م ی­باشد.}, keywords_fa = {دیابت,روانی اجتماعی,بهزیستی روانی,کیفیت زندگی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_175.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_175_b114496998b4a473af5798a30ce3b912.pdf} } @article { author = {Aliakbari, Mahnaz and Mohtashmi, Tayebeh and Hasanzadeh, Prasto}, title = {The study of psychometric characteristics in short form Bem`s Sex-Role Inventory with emphasis on factor analysis in Iranian population}, journal = {Social Cognition}, volume = {1}, number = {1}, pages = {44-58}, year = {2013}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Objective: the aim of this research was to study psychometric characteristics of masculinity and femininity factors in short form Bem`s Sex-Role Inventory with emphasis on factor analysis in Iranian population. Method: Statistical population of this research was included employed women and men in Tehran City`s state companies, administrations and organizations that About 1000 employed women and men randomly selected by multi-phases clustering sampling from statistical population. Research tool was Bem`s Sex-Role Inventory. For studying the scale`s reliability was used of Cronbach`s alpha coefficient and for studying the scale`s validity used of exploratory factor analysis and Confirmatory factor analysis. Results: Cronbach`s alpha coefficient showed that Bem`s Sex-Role Inventory has high reliability in both masculinity and femininity factors and Confirmatory factor analysis showed that model has poor fitness in determining factors in the primary form expressed by Bem, while the results of 30 items` exploratory factor analysis showed three factors, masculinity, femininity and neutral with changing in some main items. Conclusion: Results show that not only some of femininity and masculinity traits have changed under culture and governing values on Iran society, but olso importance of masculine and feminine traits are under  governing culture on society.}, keywords = {psychometric characteristics,masculinity,femininity,Bem`s Sex-Role Inventory short form,Factor Analysis}, title_fa = {بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه با تأکید بر تحلیل عاملی در جمعیت ایرانی}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس عامل­های مردانگی و زنانگی مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه با تأکید بر تحلیل عاملی در جمعیت ایرانی انجام شد. روش اجرا: 1000 زن و مرد شاغل در شرکتها، ادارات و سازمانهای دولتی شهر تهران به روش خوشه ­ای چند مرحله­ای از جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ ها از مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه استفاده شد. جهت بررسی پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی استفاده شد. یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده حاکی از پایایی بالای مقیاس در دو عامل مردانگی و زنانگی بود و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان­دهنده برازش ضعیف مدل در تعیین عاملها به شکل اولیه بیان شده توسط بم بود، در حالی که نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در 30 گویه بیانگر سه عامل مردانگی، زنانگی و خنثی با تغییراتی در برخی از گویه های اصلی بود. نتیجه­گیری: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که نه تنها برخی از صفات زنانگی و مردانگی تحت تأثیر فرهنگ و ارزش­های حاکم بر جامعه ایرانی تغییر کرده است، بلکه اهمیت صفات مردانه یا زنانه نیز تحت تأثیر فرهنگ حاکم بر جامعه است.  }, keywords_fa = {خصوصیات روانسنجی,مردانگی,زنانگی,مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه,تحلیل عاملی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_177.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_177_0c842463ca5e5e4f4bd4fd4fb05911e4.pdf} } @article { author = {Manavipour, Davood}, title = {The comparison of Epistemology beliefs among university students based on gender, educational levels and disciplines}, journal = {Social Cognition}, volume = {1}, number = {1}, pages = {59-65}, year = {2013}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Aim: The purpose of this study was to compare the epistemology beliefs of students based on gender, educational levels, and disciplines. Method: The population included all the students of district 10 of Azad University who were selected using multistage cluster sampling. The research instrument was Schommer’s epistemology belief questionnaire. Results: The results showed that the students of different disciplines have significant differences in simple epistemology beliefs and stable knowledge, but they do not have significant differences in other dimensions. The comparison of Epistemology belief based on educational level showed that except for simplicity of knowledge and awareness of everything, the other aspects are significantly different. The comparison of the two genders showed that girls believe in stability of knowledge more than males. But there was no  difference in other dimensions. Conclusion: based on the results,  the epistemological beliefs can be considered as one of the processes of social cognition.}, keywords = {Epistemology beliefs,social cognition,Gender,educational levels,disciplines}, title_fa = {مقایسه باورهای معرفت شناسی دانشجویان بر اساس جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف مقایسه باورهای معرفت­ شناسی دانشجویان بر اساس جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان منطقه 10 دانشگاه آزاد اسلامی بود، که با استفاده از روش نمونه­ گیری خوشه­ای چند مرحله­ ای انتخاب شداند. در این پژوهش از پرسشنامه باورهای معرفت شناسی شومر استفاده شده است. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد که دانشجویان رشته­های مختلف، در باورهای معرفت­شناختی ساده بودن دانش 1 (به دنبال یک پاسخ بودن) و ثبات دانش با یکدیگر تفاوت معنی­دار دارند اما در سایر ابعاد تفاوت ندارند. مقایسه باورهای معرفت­ شناسی دانشجویان بر اساس مقطع تحصیلی نیز نشان داد که به غیر از ساده بودن دانش و وقوف بر همه چیز، سایر ابعاد در مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معنی­ دار دارند. مقایسه باورهای معرفت­ شناسی در دو جنس نشان داد که دختران به ثبات دانش باور بیشتری نسبت به پسران دارند. اما در ابعاد دیگر تفاوتی بین آن­ها دیده نشد. نتیجه­ گیری: بنابراین می­­ توان باورهای معرفت شناختی را یکی از فرایندهای شناخت اجتماعی دانست. }, keywords_fa = {باورهای معرفت‌شناسی,شناخت اجتماعی,رشته,مقطع تحصیلی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_178.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_178_23ff129c07bae78223a9e029d4bc65dc.pdf} } @article { author = {Safari nia, Majid and Zare, Hossein and Hasani, logman}, title = {Investigating the overall effectiveness of teaching critical thinking on resource control and reducing the imbalance (arousal) of cognition of second year high school male students of Baneh}, journal = {Social Cognition}, volume = {1}, number = {1}, pages = {66-76}, year = {2013}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Aim: This study aimed at measuring the overall effectiveness of teaching critical thinking on resource control and reducing the cognitive imbalance (arousal)  of second year high school male students of Baneh. Method: The study was experimental  and the statistical population consisted of 40 students in second year of high school in Baneh.  The subjects were chosen  by multiple-stage cluster method. The data was gathered by a standardized questionnaire - reducing inconsistencies DARQ Harmon - Jones (Saffari Nia & Zandi, 1389). Results: The results Showed  a significant difference between locus of control of the experimental group and locus of control of the control group. That is, critical thinking can  change some traits and characteristics which in this study was resource control. However, there was no significant difference between reducing cognitive imbalance  of those who were taught critical thinking and those who were not.   In this study, critical thinking not only did not reduce the level of imbalance, but increased it to some extent as well.}, keywords = {Effectiveness,Critical thinking,Resource control,cognitive Imbalance}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر منبع کنترل و کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانش‌آموزان پسر سال دوم دبیرستان های شهرستان بانه}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر منبع کنترل و کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانش‌آموزان پسر سال دوم دبیرستان‌های شهرستان بانه انجام گرفت. روش اجرا: این پژوهش از نوع آزمایشی است و نمونه پژوهش عبارت است از 40 دانش‌آموز پسر سال دوم دبیرستان‌های شهرستان بانه که با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ ها از مقیاس استاندارد شده راترو پرسشنامه برانگیختگی-کاهش ناهماهنگی DARQ هارمون ـ جونز (صفاری­نیا و زندی، 1389) استفاده گردید. یافته­­ ها: نتایج نشان داد که بین منبع کنترل دانش ­آموزان تحت آموزش تفکر انتقادی و دانش آموزانی­ که ­این آموزش را ندیده‌اند، تفاوت معنی­ داری وجود دارد. یعنی تفکرانتقادی م ی­تواند باعث تغییر در بعضی از صفات و ویژگی­ها شود، که در این پژوهش ویژگی مورد نظر ما منبع کنترل است و تفکر انتقادی بر روی این متغیر تأثیر گذاشت. اما بین میزان کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانش‌آموزان تحت آموزش تفکر انتقادی و دانش‌آموزانی که این آموزش را ندیده‌اند، تفاوت معنی­داری وجود ندارد. در این پژوهش تفکر انتقادی نه تنها میزان ناهماهنگی (بر انگیختگی) شناختی را در گروه کنترل کاهش نداد بلکه تا حدی باعث افزایش ناهماهنگی شناختی گردید.}, keywords_fa = {اثر بخشی,تفکر انتقادی,منبع کنترل,ناهماهنگی شناختی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_179.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_179_dc92a1fbe22ccac3c00791357b6bf91d.pdf} } @article { author = {Beyrami, Mansour and Hashemi Nosrat abad, Touraj and Alizadeh Goradel, Jaber and Alizadeh, Hakimeh}, title = {Prediction of social problem solving ability of students based on their cognitive styles}, journal = {Social Cognition}, volume = {1}, number = {1}, pages = {77-84}, year = {2013}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Aim:  Human problems are significantly rooted in society. The aim of this study was prediction of social problem solving ability of students based on their cognive styles. Method: This research was descriptive ­­correlation (prediction) study, which was performed on 500 students of Tabriz University who were selected by relational random method. Data were gathered by using Linda Dalberg et.al’s(1387) questionnaire of social problem solving and Kolab’s cognitive styles questionnaires. The data were analyzed by multiple regression, one way ANOVA, and Tooky tests . Results: The results showed that cognitive styles predicted changes on social problem solving up to 8 percent (p= 0/001). Cognitive Styles involved 4 types: divergent, assimilation, convergent, and accommodation cognitive styles which explained changes in social problem solving ability. Results also showed that significant differences in social problem solving are based on different cognitive styles. (p < 0/001). Conclusions: Based on the findings, we can say that considering the cognitive styles in social problem solving is necessary.}, keywords = {Cognitive Styles,social problem solving,Student`s Population}, title_fa = {پیش بینی توان حل مسأله اجتماعی بر اساس سبک های شناختی در جمعیت دانشجویی}, abstract_fa = {هدف: مسائل مطرح برای انسان به طور چشم­گیری ریشه و اساس اجتماعی دارند؛ این پژوهش با هدف بررسی توان پیش­بینی توان حل مسأله اجتماعی بر اساس سبک­ شناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی است، که بر روی 500 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 88 ـ 89 به شیوه تصادفی نسبتی اجرا شد. ابزارهای جمع­آوری اطلاعات  پرسشنامه­ ی میزان مهارت حل مشکلات اجتماعی لیندا دالبرگ و همکاران (1387) و پرسشنامه سبک­های شناختی کلب بود. برای تحلیل­ داده­ ها از تحلیل واریانس یک راهه، رگرسیون و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که سبک­های شناختی به میزان 8 درصد می­ توانند تغییرات مربوط حل مسأله اجتماعی را به­طور معنی داری تبیین کنند (01/0=P)؛ نتایج هم­چنین نشان داد که تفاوت معناداری در حل مسأله اجتماعی بر اساس سبک­های شناختی متفاوت وجود دارد (01/0> P).  نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ های به دست آمده می ­توان گفت که توجه به سبک­های شناختی در حل مسأله اجتماعی ضرورت می­ نماید.}, keywords_fa = {سبک‌های شناختی,حل مسئله اجتماعی,جمعیت دانشجویی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_180.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_180_229888cc773cecd67d7ff87a032a24f3.pdf} }