@article { author = {Nejati, Vahid and Naserpoor, Hadi and Zabihzadeh, Abbas and Rashidi, Mana}, title = {A Study of Theory of Mind and Empathy in Convicts of Penal Courts: Evidences from Reading the Mind Test through Eye Image}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {2}, pages = {7-18}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: There are incongruent evidences about the lack of theory of mind as one of the causal hypotheses in psychopathy. The aim of this study was to investigate the ability of theory of mind and empathy in convicts of penal courts and comparing them with normal individuals. Method: The research design of this study was ex post facto. The participants were 40 convicts of penal courts and 40 people of general population selected by convenience sampling method. Baron Cohen’s Reading Mind from Eyes Test (RMET) and Interpersonal Reactivity Index (IRI) were used as research tools. MANOVA was used for comparing the differences of the two groups in theory of mind and empathy. Results: The results of MANOVA showed significant differences in the ability of mind reading in the two groups; as the functions of convicts of penal courts in mind reading test were significantly lower than their normal counterparts. No significant difference was observed between the ability of empathy in the two groups. Conclusion: According to the results of this study, deficit in theory of mind can be discussed as one of the causal hypotheses in the commission of delinquent behavior and criminal offenses.}, keywords = {Psychopathy,Antisocial Personality,Theory of Mind,Mind Reading,Empathy}, title_fa = {برّرسی نظریّه ذهن و توانایی همدلی در محکومین دادگاه های کیفری: شواهدی از آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم}, abstract_fa = {مقدمه: شواهد پژوهشی ناهمخوانی پیرامون نقصان نظریه­ی ذهن به عنوان یکی از فرضیه­های سبب­شناختی در جامعه­ستیزی وجود دارد. هدف از مطالعه­  حاضر بررسی توانایی نظریه­ی ذهن و همدلی در محکومین دادگاه­های کیفری و مقایسه­ی آن با افراد عادی بود. روش: طرح تحقیق مطالعه حاضر از نوع علی­مقایسه­ای بوده است. در این پژوهش تعداد 40 نفر از محکومین دادگاه­های کیفری و 40 نفر از جمعیت عمومی به شیوه­ نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه­های این پژوهش انتخاب شدند. از آزمون عصب­ روان­شناختی ذهن­خوانی از طریق تصویر چشم بارون- کوهن (RMET) و مقیاس واکنش­های بین­فردی (IRI) برای جمع­آوری داده­ها استفاده شد. آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نیز برای مقایسه­ میانگین توانایی دو گروه در نظریه­ ذهن و همدلی به­ کار برده شد. یافته ­ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره­ نشان می­دهد که تفاوت معناداری در توانایی ذهن­خوانی افراد دو گروه وجود دارد، چنان­که عملکرد محکومین دادگاه­های کیفری در آزمون ذهن­خوانی معناداری پایین­تری از همتایان عادی آن­ها دارد. تفاوت معناداری بین توانایی همدلی دو گروه مشاهده نشد.  نتیجه­گیری: با توجه به نتایج مطالعه­ حاضر نقصان در توانایی نظریه ذهن می­تواند به عنوان یکی از فرضیه­های سبب­شناختی در ارتکاب رفتارهای بزهکارانه و جرایم کیفری مورد بحث قرار گیرد.}, keywords_fa = {جامعه ستیزی,شخصیّت ضد اجتماعی,نظریّه ذهن,ذهن خوانی,همدلی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1349.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1349_71168879816a6aee76cc041fec24ad38.pdf} }