@article { author = {aghili, mojtaba and nasiri, elaheh sadat}, title = {The Relationship Between Learning Strategies and Attributional Styles with Responsibility}, journal = {Social Cognition}, volume = {3}, number = {ویژه نامه}, pages = {109-125}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Aim: The present study aimed to investigate the relationship between learning strategies and attribution styles with responsibility. Method:  Using a random cluster sampling method, 364 out of 7690 students were selected from among high school female students. Data were gathered by learning strategies questionnaires, attribution styles survey, and academic responsibility evaluation questionnaire. The data were analyzed by regression modeling. Results: The results indicated a relationship between learning strategies and attribution styles as well as a relationship between learning strategies and responsibility; however, there was no relationship between attribution styles and responsibility. In addition, there were significant differences in responsibility in various fields of study, but there were no significant differences among attribution styles in various fields. Other results of this study indicated a significant relationship between learning strategies and attribution styles with responsibility. Conclusion: Mastering learning strategies can help students to have more control and responsibility. Also, paying attention to goals and expectations can be effective in academic performance.}, keywords = {Learning Strategies,attribution Styles,Responsibility}, title_fa = {رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های اسناد با مسئولیت پذیری}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضربا هدف تعیین رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های اسناد با مسؤولیت پذیری صورت گرفته است. روش: بدین منظور، از میان 7690 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه تعداد 364 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید. جهت جمع آوری  داده ها از پرسشنامه­های راهبردهای یادگیری، سبک های اسنادو پرسشنامه سنجش میزان مسؤولیت پذیری دانش آموزان استفاده شد.داده ها با استفاده از مدل بندی رگرسیون،مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بین راهبردهای یادگیری و سبک اسناد رابطه وجود دارد از سویی راهبردهای یادگیری با مسولیت پذیری ارتباط دارد. همچنین،بین سبک های اسناد با مسؤولیت پذیریدانش آموزان رابطه وجود ندارد. بر اساس نتایج این پژوهش راهبرد های یادگیری در رشته های مختلف متفاوت است. افزون براین، میزان مسؤولیت پذیری در رشته های مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد. از طرفیتفاوت معنی داری بین سبک های اسناد در رشته های مختلف تحصیلی مشاهده نشد.بر اساس نتیجه دیگر از این پژوهش بین راهبردهای یادگیری و سبک اسناد با مسؤولیت پذیری تحصیلی ارتباط معنی داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: تسلط دانش آموزان به راهبردهای یادگیری باعث می شود تا کنترل و مسؤولیت پذیری بیشتری داشته باشند. همچنین توجه به اهداف و انتظارات، در عملکرد تحصیلی می تواند موثر باشد.}, keywords_fa = {راهبردهای یادگیری,سبک های اسناد,مسؤولیت پذیری}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1495.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1495_5699bac7268ba3ba12c020941a797edc.pdf} }