@article { author = {Tarkhan, Morteza}, title = {The influence of mindfulness-based cognitive therapies on loneliness feeling and shyness of students}, journal = {Social Cognition}, volume = {5}, number = {2}, pages = {94-106}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Aim: This study aimed at investigating the effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapies (MBCT) on loneliness feeling and shyness of students. Method: The research method was quasi experimental with pretest-posttest design and control group. Data was collected using Rasell et al Loneliness Questionnaire and Stanford Shyness Questionnaire. A total number of 30 female students with high loneliness feeling and shyness were randomly selected and assigned to experimental and control group (15 students in each group). The experimental group received 8 sessions of MBCT based on Segal and et al's (2002) instruction package; however, the control group did not receive any intervention. After the MBCT execution, loneliness feeling and shyness of the control and experimental group students were measured again. Data were analyzed using Multivariate Covariance Analysis (MANCOVA). Results: Calculated F for original hypotheses (18/11) and all the separate variables showed significant differences in both groups (P}, keywords = {Mindfulness-based cognitive therapies,loneliness feeling,shyness}, title_fa = {تأثیر مداخله های شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر احساس تنهایی و کمرویی دانشجویان}, abstract_fa = {مقدمه: این پژوهش با هدف تأثیر مداخله­های شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی(MBCT) بر احساس تنهایی و کمرویی دانشجویان انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل بوده است. با استفاده از پرسشنامه احساس تنهایی راسل و همکاران و پرسشنامه کمرویی استنفورد، 30 نفر از دانشجویان دختر که از احساس تنهایی و کمرویی بالایی برخوردار بودند، به‌طور تصادفی ساده انتخاب و به‌طور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی و کنترل (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه MBCT را به‌طور گروهی بر اساس بسته آموزشی سگال و همکاران (2002) دریافت نمودند و گروه کنترل مداخله­ای در این زمینه دریافت نکرد. پس از اجرای MBCT، مجدداً احساس تنهایی و کمرویی دانشجویان هر دو گروه مورد اندازه­گیری قرار گرفت. یافته ­ها: از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) برای تجزیه و تحلیل داد­ه­ها استفاده شد. F محاسبه شده برای فرضیه اصلی (11/18) و برای هر یک از متغیرهابه‌طور جداگانه، تفاوت معناداری را در رابطه با متغیرهای مورد مطالعه در هر دو گروه نشان داد (001/0>P). نتیجه­ گیری: این پژوهش در همگرایی با نتایج تحقیقات مشابه بیان می­دارد، MBCT در کاهش احساس تنهایی و کمرویی دانشجویان دختر نقش مؤثری داشته است.}, keywords_fa = {مداخله های شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی,احساس تنهایی,کمرویی}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3273.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3273_7aa5da61782d1d454c2ae333787e4c9c.pdf} }