@article { author = {Baradaran, Majid}, title = {Comparison of Temperament and Character Dimensions and Cognitive Emotion Regulation in Anxious and Normal students}, journal = {Social Cognition}, volume = {6}, number = {1}, pages = {67-76}, year = {2017}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {}, abstract = {Introduction: The purpose of this research was to study the comparison of temperament and character dimensions and cognitive emotion regulation in anxious and normal students. Method:The study was a causal-comparative study and 87 anxious individuals and 87 normal individuals were selected from the students of Payame Noor University of rasht city as the sample of the study. The groups( anxious individuals and normal individuals) matched in demographic features(age and sex) and completed the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire and Temperament and Character Inventory. Results: Results revealed that there were significant differences between anxious and normal students in all factors of cognitive emotion regulation(self blame, other blame, acceptance,rumination, positive refocusing,refocus on planning, positive reappraisal, putting in to perspective, catastrophizing) and temperament and character dimensions (Harm avoidance, self-directiveness, co-operativeness and self-transendence). Conclusion: The results show that cognitive emotion regulation and temperament and character dimensions determine the anxiety intensity in anxious people.}, keywords = {Cognitive Emotion Regulation,temperament and character,Anxiety}, title_fa = {مقایسه ابعاد سرشت و منش و تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان مضطرب و سالم}, abstract_fa = {مقدمه: هدف اساسی پژوهش حاضر مقایسه ابعاد سرشت و منش و نظم جویی شناختی هیجانی در دانشجویان مضطرب و سالم بود. روش: در این مطالعه که از نوع علی -مقایسه ای بود، شرکت کنندگان پژوهش را 87 نفر مضطرب و 87 نفر سالم تشکیل داده که از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور رشت انتخاب شده بودند. گروهها بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی همتاسازی شدند و پرسشنامه های نظم جویی شناختی هیجانی و سرشت و منش را تکمیل نمودند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه مضطرب و سالم در تمامی مؤلفه‌های نظم جویی شناختی هیجانی و هم‌چنین آسیب پرهیزی، خود-راهبردی، همکاری و خود-فراروی در ابعاد سرشت و منش تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهند که نظم جویی شناختی هیجانی و ابعاد سرشت و منش، اضطراب افراد را تحت تأثیر قرار می دهند.}, keywords_fa = {نظم جویی شناختی هیجانی,سرشت و منش,اضطراب}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3924.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3924_8ee3618a5cf56aaceeaa01ac768285e9.pdf} }