@article { author = {hosseingholi, fatemeh and kooshki, shirin and farzad, valiallah and Eftekharzadeh, Seyed Farhad}, title = {Modeling of Academic Adjustment in Boy Students Based on Causal Relationships of Personality Traits & Perceived Social Support With Mediating Self-Regulated Learning}, journal = {Social Cognition}, volume = {7}, number = {2}, pages = {27-50}, year = {2018}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3782}, eissn = {2322-4312}, doi = {10.30473/sc.2018.40066.2192}, abstract = {Introduction: The present study aimed to investigate academic adjustment based on personality traits and percieved social support with mediating self-regulated learning strategies. Method: 300 male second grade students of a high school in Tehran during 1395-1396 were selected based on randomized stage cluster sampling and answered to Sinha and Singh (1993) academic adjustment, Eysenck (1963) personality traits, Zimth (1988) social support, Pintrich and De Groot(1990) motivational strategies questionnaires. The collected data were analysed by Lisrel software structural equation statistical methods. Result: The result showed that meaningful and positive effect rather leads to more inadjustment. Extroversion (indirectly and with self regulated learning strategies) had a meaningful and positive effect on academic adjustment, that is, by increasing extroversion academic adjustment decreases. Aggression, indirectly and and througout self-regulated learning strategies had a positive and meaningful effect on academic adjustment, that is to say, as aggression  increases so does unadjustment. Neuroticism indirectly had a negative and meaningful effect on academic adjustment, in other words, as neuroticism increases so does unadjustment. Extroversion directly had a negative and meaningful effect on academic adjustment, meaning when extroversion increases unadjustment decreases. Aggression directly had a positive and meaningful effect on academic adjustment, meaning as aggression increases so does unadjustment. Conclusion:Social support on the other hand, directly had a negatove and meaningful effect on academic adjustment, in other words, with increasing social support unadjustment decreases as well.}, keywords = {academic adjustment,personality traits,Perceived Social Support,self-regulated learning and students}, title_fa = {الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی در دانش‌آموزان نوجوان پسر بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده: نقش واسطه‌ای راهبردهای خودتنظیمی}, abstract_fa = {مقدمه: ﭘﮋوﻫﺶ حاضر با هدف بررسی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک ‌شده با نقش واسطه­ای راهبردهای خودتنظیمی انجام شد. روش: تعداد 300 دانش­ آموز پسر دوره متوسطه دوم شهر تهران در  سال تحصیلی 1396ـ1395  ﺑﺎ روش نمونه­ گیری تصادفی ﺧﻮﺷﻪ­ای ﻣﺮﺣﻠﻪ­ای اﻧﺘﺨﺎب و به پرسشنامه ­های سازگاری دانش‌آموزان سینها و سینگ (1993)، ویژگی­های شخصیتی آیزنگ (1963)، حمایت اجتماعی زیمت (1988) و راهبردهای انگیزشی خودتنظیمی پینتریچ و دی‌گروت (1990) پاسخ دادند. اطلاعات با  بهره­ گیری از معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج تحقیق نشان می ­دهد روان ­آزردگی به صورت غیرمستقیم و از طریق راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری تحصیلی تأثیر معنادار دارد، بدین صورت که روان ­آزردگی بیشتر موجب ناسازگاری بیشتر می‌شود. برون­­گرایی به صورت غیرمستقیم و از طریق راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری تحصیلی تأثیر منفی  معنادار دارد، به عبارت دیگر هر­چه میزان برون­گرایی افزایش یابد ناسازگاری نیز کاهش پیدا می­کند. پرخاشگری به صورت غیرمستقیم و از طریق راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری تحصیلی تأثیر مثبت معنادار دارد، یعنی هر چه میزان پرخاشگری افزایش یابد ناسازگاری  نیز بیشتر می‌شود. روان ­آزردگی به صورت مستقیم بر سازگاری تحصیلی تأثیر مثبت معنادار داشت. به بیان دیگر، هر چه میزان روان­ آزردگی افزایش یابد ناسازگاری هم بیشتر می‌شود. در مورد برون­گرایی به صورت مستقیم بر سازگاری تحصیلی تأثیر منفی معنادار بدست آمد. به عبارت دیگر هر چه میزان برون­گرایی افزایش یابد ناسازگاری نیز کمتر می‌شود. پرخاشگری به صورت مستقیم بر سازگاری تحصیلی تأثیر مثبت معنادار داشت، به عبارت دیگر، هر چه میزان پرخاشگری افزایش یابد ناسازگاری هم بیشتر می‌شود. حمایت اجتماعی نیز به صورت مستقیم  بر سازگاری تحصیلی تأثیر منفی و معنادار داشت. نتیجه­ گیری: می­توان مطرح کرد هر چه میزان حمایت اجتماعی افزایش یابد ناسازگاری نیز کمتر می‌شود.}, keywords_fa = {سازگاری تحصیلی,ویژگی‌های شخصیتی,حمایت اجتماعی ادراک‌شده,راهبردهای خودتنظیمی و دانش آموزان}, url = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5294.html}, eprint = {https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5294_9628df87208ab3fe4ccac253283eee0f.pdf} }