per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2020-05-21
9
1
9
28
10.30473/sc.2019.41971.2260
6709
Research Paper
تحلیل ساختاری ارتباط بین پرستش افراد مشهور و بهزیستی روانشناختی؛ نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی
Structural Analysis of Relationship between Celebrity Worship and Psychological Wellbeing: Mediating Role of Cognitive Flexibility
رضا شباهنگ
rezashabahang74@gmail.com
1
محمد علی بشارت
besharat@ut.ac.ir
2
عباسعلی حسین خانزاده
abbaskhanzade@gmail.com
3
فرزین باقری شیخانگفشه
farzinbagheri73@gmail.com
4
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
مقدمه: پرستش افراد مشهور به عنوان ارتباط فرا اجتماعی با افراد مشهور میتواند بر بهزیستی روانشناختی تاثیرگذار باشد. البته در این بین، تواناییهای شناختی و به طور مشخص انعطاف پذیری شناختی به موجب تاثیراتی که بر ارتباطات بین فردی میگذارند، میتوانند نقش موثری را ایفا کنند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین پرستش افراد مشهور و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی صورت گرفته است. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه گیلان در سال 1397 بودند که از این بین 300 دانشجو خانم و آقا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. پس از نمونهگیری، مقیاس نگرش نسبت به افراد مشهور (مککاتچئون، لانگ و هوران، 2002)، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (ریف، 1989) و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (دنیس و واندر وال، 2010) به شرکتکنندگان ارائه شد. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل ساختاری انجام گرفت. یافته ها: بر طبق نتایج بدست آمده، پرستش افراد مشهور به صورت معنیداری با بهزیستی روانشناسی و انعطاف پذیری شناختی همبستگی منفی داشت. در واقع، پرستش افراد مشهور به صورت مستقیم بر بهزیستی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی تاثیر منفی معنیدار داشت. همچنین اثر غیرمستقیم پرستش افراد مشهور بر بهزیستی روانشناختی از طریق انعطاف پذیری شناختی منفی و معنی دار بود. بنابراین میتوان گفت که انعطاف پذیری شناختی نقش میانجی در ارتباط پرستش افراد مشهور با بهزیستی روانشناختی دارد. به بیانی دیگر، با افزایش توانایی انعطاف پذیری شناختی، از مشکلات بهزیستی روانشناختی ناشی از درآمیختگی افراطی با افراد مشهور کاسته میشود. نتیجه گیری: با توجه به نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در ارتباط بین پرستش افراد مشهور و بهزیستی روانشناختی، میتوان مطرح کرد که هر چه توانایی انعطاف پذیری شناختی افزایش یابد، مشکلات بهزیستی روانشناختی ناشی از پرستش افراد مشهور کمتر میشود.
Introduction: Celebrity worship as a parasocial relationship with celebrities can affect psychological wellbeing, but meanwhile, cognitive abilities and especially cognitive flexibility can play effective roles due to the effect on interpersonal communication. Therefore, the present study aims to investigate the relationship between the celebrity worship and psychological wellbeing with the mediating role of cognitive flexibility. Method: The research design was descriptive and correlational. The statistical population of the study consisted of students of Guilan University in 2018. Among them, 300 female and female students were selected through convenient sampling method. After selecting the sample, celebrity worship attitude (McCutcheon, Lange & Houran, 2002), Ryff’s scale of psychological wellbeing (Ryff, 1989), and cognitive flexibility inventory (Dennis & Vander Wal, 2010) were given to participants. Pearson correlation coefficient and structural analysis were used to analyze data. Results: According to the results, celebrity worship was correlated to psychological wellbeing and cognitive flexibility significantly. In fact, celebrity worship directly had negative and significant effect on psychological wellbeing and cognitive flexibility. Moreover, the indirect effect of celebrity worship on psychological wellbeing through the cognitive flexibility was negative and significant. Therefore, it can be concluded that the cognitive flexibility has a mediating role in the relationship between the celebrity worship and psychological well-being. In other words, by increasing cognitive flexibility, psychological well-being problems caused by extreme involvement with celebrities would be reduced. Conclusion: Considering the mediating role of cognitive flexibility in the relationship between celebrity worship and psychological wellbeing, it can be argued that by increasing cognitive flexibility, psychological well-being problems caused by celebrity worship decreases as well.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6709_aab2ec784601b0d52e709c235727f00d.pdf
پرستش افراد مشهور
بهزیستی روانشناختی
انعطاف پذیری شناختی
Celebrity worship
psychological wellbeing
Cognitive Flexibility
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2020-05-21
9
1
29
46
10.30473/sc.2020.44845.2328
6734
Research Paper
نقش تئوری تبادل اجتماعی در پیش بینی ازدواج به وصال نرسیده
The Role of Social Exchange Theory in Predicting Unconsummated Marriage
مهناز شریفیان
sharifian5858@gmail.com
1
مجید صفاری نیا
m.saffarinia@yahoo.com
2
سوسن علیزاده فرد
salizadehfard@gmail.com
3
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه. ایران.
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
مقدمه: با توجه به اینکه مسایل جنسی چند عاملی هستند و تا کنون از منظر روانشناسی اجتماعی به این موضوع کمتر پرداخته شده است، لذا این پژوهش به منظور بررسی نقش تئوری تبادل اجتماعی در پیش بینی ازدواج به وصال نرسیده صورت گرفت. روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان مراجعه کننده به کلینیک های جنسی شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 220 نفر از زنان واجد شرایط انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از ابزار زنانه چندوجهی اختلال دخول واژینال مولائی نژاد و همکاران (2014) و پرسشنامه تبادل اجتماعی لیمبن و همکاران (2011) به عنوان ابزار استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد، سبک های پیگیری (001/0p= و 244/0 r=)، فردگرایی (7/0p= و 289/0-r=) و منفعت طلبی (0001/0p= و 283/0- r=) رابطه مثبت معنی دار و سبک های انصاف (0001/0p= و 379/0 r=) و سرمایه گذاری افراطی (0001/0p= و 277/0 r=) رابطه منفی معنی دار با اختلال ازدواج به وصال نرسیده دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندمتغیری نشان داد که تنها سبک انصاف 14 درصد از واریانس اختلال ازدواج به وصال نرسیده را پیش بینی می کند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه سبک های تبادل اجتماعی به خصوص سبک انصاف در اختلال ازدواج به وصال نرسیده موثر است، به کارگیری آموزش های مناسب در این زمینه می تواند در پایداری خانواده کمک کننده باشد.
Introduction: Given that sexual problem are multifactorial, and a few studies have been done from the point of view of social psychology, the aim of this research was to investigate the role of social exchange theory in predicting unconsummated marriage. Method: This descriptive study was correlational, and statistical population was composed of all women who referred to sexual clinics of Tehran city, among whom 220 women were selected through cluster sampling method as the study sample. The research tools included Multidimensional Vaginal Penetration Disorder Questionnaire (Molaie Nezhad, et al., 2014) and Social Exchange Styles Scale (Leybman et al., 2011). Results: The results showed that tracking style (r=0/244, p= 0/001), individualism (r=-0/283, p= 0/001), and benefit-seeking styles (r= -0/289, p= 0/001) had significant positive correlation, and fairness (r=0/277, p= 0/0001) and overinvestment (r=0/379, p= 0/0001) had significant negative relationship with unconsummated marriage disorder. Also, the results of multivariate regression showed that only the fairness style predicts 40% of the variance of unconsummated marriage disorder. Conclusion: Given that social exchange styles, especially the fairness style, are effective in the treatment of unconsummated marriage, appropriate training in this field can be helpful in family sustainability.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6734_2b5f5e903f02ef75bf96ec9b83f53558.pdf
تئوری تبادل اجتماعی
ازدواج به وصال نرسیده
سبک انصاف
social exchange theory
unconsummated marriage
fairness style
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2020-05-21
9
1
47
66
10.30473/sc.2020.45712.2354
6710
Research Paper
پیش بینی بهزیستی اجتماعی بر اساس باور به دنیای عادلانه، بخشش و بهزیستی معنوی با توجه به نقش واسطه ای جنسیت
Investigating the relationship between belief in a just world, forgiveness and spiritual well-being with social well-being (role of gender)
فرزانه میکائیلی منیع
f.michaeli.manee@gmail.com
1
رقیه گلی زاده
rgolizadeh.psy@yahoo.com
2
هلدا قربانی
heldaghorbany@yahoo.com
3
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران.
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین باور به دنیای عادلانه، بهزیستی معنوی و بخشش با بهزیستی اجتماعی (نقش جنسیت) است. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. نمونۀ پژوهش حاضر 419 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه (213 نفر دانشجوی دختر و 206 نفر دانشجوی پسر) هستند که با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای از بین جامعۀ دانشجویان این دانشگاه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های باور به دنیای عادلانه (BJW) ساتون و داگلاس (2005) دالبرت (1999) و دالبرت و همکاران (2001)، بهزیستی معنوی (SWB) پولوتزین و الیسون (1982)، بخشش (GF) والکر و گارسوخ (2002) و بهزیستی اجتماعی (SW) کییز (1998) استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS و بر اساس شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد بین باور به دنیای عادلانه و بهزیستی اجتماعی در دانشجویان رابطۀ معنادار وجود دارد ولی بین بخشش و بهزیستی معنوی با بهزیستی اجتماعی رابطۀ معنادار وجود ندارد و نیز در رابطه هیچکدام از متغیرها جنسیت، نقش مؤثری نداشت؛ بنابراین با تقویت باور به دنیای عادلانه در دانشجویان می توان بهزیستی اجتماعی را در آنان تقویت نمود. نتیجه گیری: لذا نتایج این پژوهش میتواند برای مراکز مشاوره دانشگاه ها و نیز مسئولین برنامه ریز در جهت تدوین برنامه هایی برای تقویت روحیه معنوی گرا و باور به دنیای عادلانه در جهت بهبود بهزیستی اجتماعی دانشجویان کاربردی شود.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the relationship between belief in a just world, spiritual well-being, and forgiveness and social well-being with the intermediate role of gender. Method: This research was applied in terms of purpose, and was descriptive-correlation in terms of method type. A sample of 419 students of Urumia University (213 female and 206 male students) were selected through multi-stage cluster sampling from the whole population of the study. To collect data, the questionnaires of Believing in the Just World (BJW) (Sutton & Douglas (2005), Dulbert (1999), and Deltbert et al., (2001)), Spiritual Well-Being (SWB) (Polutzin & Ellison, 1982), forgiveness (GF) (Walker & Garrosh, 2002), and Social Well-being (SW) (Keyez, 1998) were used. The data were analyzed using SPSS software based on descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (correlation coefficient and hierarchical regression). Results: The results of this study showed that there is a significant relationship between the belief in a just world and social well-being in the students, and there is no meaningful relationship between forgiveness and spiritual well-being and social well-being, and none of the gender variables has any meaningful relationship. Therefore, by strengthening the belief in a just world in students, social well-being can be strengthened in them. Conclusion: The results of this research can be applied to counseling centers of universities as well as lesson planners in order to develop programs to strengthen the spirituality and believe in a just world of students to improve their social well-being.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6710_4e5f17bdeef7ddc908399b69d681d264.pdf
باور به دنیای عادلانه
بخشش
بهزیستی معنوی
بهزیستی اجتماعی
Belief in a just world
Forgiveness
spiritual well-being
social well-being
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2020-05-21
9
1
67
86
10.30473/sc.2020.48026.2423
6711
Research Paper
ارائه مدل علی روابط نیاز به شناخت و غوطه وری در جریان بازیهای دیجیتال در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه
providing the Causal Model on the Basis of the Relationship between the Need for Cognition and Immersion in Digital Games among Secondary School Students
سمیه نگهداری
s.negahdari89@gmail.com
1
محمد حسن صیف
seyfstudent@gmail.com
2
محمد رضا سرمدی
ms84sarmadi@yahoo.com
3
مهران فرج اللهی
farajollahim@yahoo.com
4
احمد رستگار
rastegar_ahmad@yahoo.com
5
مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
استاد گروه علوم تربیتی، ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائه ی مدل علی روابط نیاز به شناخت و غوطه وری در جریان بازیهای دیجیتال در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه ی شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 به روش تحلیل مسیر است. روش: نمونه آماری این پژوهش شامل 600 نفر از دانش آموزان شهر شیراز که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و به ترکیبی از پرسشنامه های نیاز به شناخت کاچیو پو و پتی (1982)،جو یادگیری ویلیامز و دسی (1996)، جهت گیری هدف وندوال و دیگران (2001)، هیجانات پکران وهمکاران(2005)، جریان ذاتی یادگیری جکسون وایکلود (2008) ویرایش دوم وغوطه وری و سیال شدن براون و فور(2010) پاسخ دادند. یافته ها: به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که نیاز به شناخت بر هیجانات، جهت گیری هدف و جریان ذاتی دارای اثر مستقیم است .همچنین هیجانات و جریان ذاتی یادگیری دارای اثر مستقیم بر غوطه وری و سیال شدن است. نیاز به شناخت با واسطه گری جهت گیری هدف و جریان یادگیری و هیجانات بر غوطه وری ، وجهت گیری هدف با واسطه هیجانات و جریان ذاتی بر غوطه وری اثر غیر مستقیم دارد .نتیجه گیری: کلیه متغیرهای مطره در پژوهش30/0 از متغیرهای موجود در غوطه وری را تبیین می کندو مدل پژوهش با توجه به داده ها از برازش نسبتا خوبی برخوردار است
Introduction: The purpose of this study was to present a causal model of the need for cognition and immersion in digital games among high school students in the academic year of 2017-18 in Shiraz by using path analysis method. Method: The statistical sample of this study consisted of 600 students of Shiraz city who were selected through multistage cluster sampling method. The research instruments were Cacioppo and Petty' Need for Cognition (NFC) (1982), Williams and Deci' Learning Climate Questionnaire (LCQ) (1996), VandeWalle et al.'s Goal Orientation (2001), Pekrun et al.' Academic Emotions (2005), Jackson Wicklewood’s Intrinsic Flow of Learning (2008) (Second Edition), and Brown and Forer' Flow and Immersion (2010) questionnaires. Results: In general, the results showed that the need for cognition has direct effect on emotions, goal orientation and intrinsic flow of learning. Also, emotions and intrinsic learning flow have a direct effect on immersion and fluidity. The need for cognition with mediating the goal orientation and flow of learning and emotions, and also goal orientation and intrinsic flow have indirect effect on immersion. Conclusion: All variables in this study explain 0.30 of the variables in the immersion and the model has a good fit with respect to the data.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6711_8e65c1625676251a269c947edc10d1f5.pdf
نیاز به شناخت
جو
غوطه وری
need for cognition
Immersion
Emotions
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2020-05-21
9
1
87
106
10.30473/sc.2020.33634.2033
6712
Research Paper
اثربخشی آموزش برنامه مدیریت استرس مبتنی بر مؤلفه های شناختی اجتماعی بر سبک های تفکر
The Effectiveness of Stress Management Training Based on Social Cognitive Components on Styles of Thinking
عزت اله کردمیرزا
knikoozadeh@yahoo.com
1
شیوا شمس زهرایی
shiwashams@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
مقدمه: آموزش مدیریت استرس با تاکید بر سبکهای تفکر به عنوان یک مداخله چندوجهی که شامل مؤلفههای شناختی اجتماعی است، میتواند به عنوان یک مداخله مؤثر بر استرس مورد توجه قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی این مداخله چندوجی بر سبک تفکر بود. روش: برای این منظور، طرح پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل طراحی و جامعه فعالان بورس اوراق بهادار به عنوان جامعه در معرض استرس انتخاب و پرسنل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه پژوهش با هماهنگی مدیریت شرکت مزبور و از طریق انتشار فراخوان کتبی، انتخاب و در نهایت 40 نفر از ثبت نام کنندگان در دو گروه (20نفر گروه آزمایش و 20نفر گروه کنترل)، به صورت تصادفی گمارده شدند. برای سنجش سبکهای تفکر از پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (1992)، استفاده شد. افرد گروه آزمایش مطابق پروتکل، تحت 18 جلسه آموزش مدیریت استرس با محوریت سبک تفکر قرار گرفتند. یافته ها: نتایج با آزمون آماری کوواریانس تحلیل و نشان داد که آموزش مداخله شناختی اجتماعیِ مدیریت استرس، بر تمامی مؤلفه های سبک های تفکر (به جز سبک های تفکر سلطنتی و آنارشیستی) موثر بوده است.
Introduction: Stress management training with emphasis on thinking styles, as a multifaceted intervention that incorporates social cognitive components, can be considered as an effective stress intervention. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the intervention on the thinking style. Method: This study was quasi-experimental with pretest and post-test and control group. To do this, the community of Stock Exchange activists were considered as a population who exposed to stress, and the employees of Stock Exchange Company were selected as study samples. The research sample was selected in coordination with the management of the company and through the publication of a written call, and finally, 40 registered volunteers were randomly assigned in two groups (20 experimental and 20 control). The Sternberg and Wagner’s Thinking Styles Inventory (TSI) (1992) was used to measure thinking styles.According to the protocol, the experimental group were subjected to 18 stress management training sessions focusing on thinking style. Results: The results of covariance analysis showed that stress management training program has been effective on all components of thinking styles (except royal and anarchist thinking styles).
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6712_c00f27c09caf0c7485105185a0ffbe62.pdf
"سبک های تفکر"
"فعالان بورس اوراق بهادار"
"استرس شغلی"
"مؤلفه های شناختی اجتماعی"
"مدیریت استرس"
"thinking styles"
"activists stock"
"Job stress"
"social cognitive components"
"stress management"
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2020-05-21
9
1
107
122
10.30473/sc.2020.42776.2285
6713
Research Paper
اثربخشی آموزش حل مسئله در بهبود رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان
Effectiveness of problem solving training to improve employee’s job satisfaction and creativity
رضا دانش پژوه
reza.d2015@gmail.com
1
مهدی پور محمد
m_purmohammad@yahoo.com
2
علی رضا مهدویان
mahdavian@hotmail.com
3
دانشجوی دکترای روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی. تهران. ایران.
استادیار گروه روانشناسی، پژوهشکده علوم شناختی. تهران. ایران.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علم و فرهنگ. تهران. ایران.
مقدمه: یکی از مهمترین عوامل نارضایتی شغلی کارکنان، عدم توانایی حل مشکلات فردی و سازمانی است و هنگامیکه مشکلات، جدید یا پیچیده باشند، تصمیم گیری نوآورانه و موثر یک عامل بسیار مهم برای حل آن است. با توجه به بررسی های پژوهشگر، تاثیر مهارت حل مسله بر رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان در شرکت ها و سازمان های ایرانی، مطالعه نشده است. هدف از این مطالعه، تعیین اثربخشی آموزش حل مساله در بهبود رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان بود. روش: پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری می باشد. آزمودنی ها با روش گمارش در دسترس انتخاب شدند. به 50 نفر از کارکنانی که از آزمون خودارزیابی توانایی حل مسئله، کمترین نمره را بدست آورده بودند، مهارت حل مسئله آموزش داده شد. قبل، بلافاصله و 4 ماه پس از پایان آموزش، رضایت شغلی و خلاقیت آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین مهارت حل مسئله و رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان همبستگی مثبت وجود دارد. نتیجه: آموزش مهارت حل مسئله بـه عنـوان یـک مداخلـه روانشـناختی کوتاه مدت، میتواند رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان را افزایش داده و اثر این مداخله در طول زمان پایدار خواهد ماند.
Introduction: One of the most important factors in employee job dissatisfaction is the inability to solve individual and organizational problems. When these problems are new or complex, innovative and effective decision making is a very important factor in solving them. According to the researcher's studies, the effect of problem solving skills on job satisfaction and employee creativity in Iranian companies and organizations has not been studied. The purpose of this study was to determine the effectiveness of problem solving training in improving job satisfaction and creativity of employees. Method: This study is quasi-experimental with pre-test, post-test and follow-up. Subjects were selected using the available sampling method. The problem solving skills were taught to 50 employees who get the lowest score in the problem-solving ability self-assessment test. Then, their job satisfaction and creativity were evaluated before, immediately, and 4 months after the end of training. Repeated measure ANOVA was used to analyze the data. Results: The results showed that there is a positive correlation between problem solving skills, job satisfaction, and employees’ creativity. Conclusion: problem solving skills training, as a short-term psychological intervention, can increase job satisfaction and creativity of staff, and the effect of this intervention will remain stable over time.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6713_3c9080cd8ea08e25e59e294fdd4387d3.pdf
آموزش
حل مسئله
رضایت شغلی
بهبود عملکرد
خلاقیت
problem solving training
Job satisfaction
performance improvement
Creativity
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2020-05-21
9
1
123
142
10.30473/sc.2020.51020.2486
6714
Research Paper
فرا تحلیلی بر تفاوت های جنسیتی در تصمیم گیری های اخلاقی
A meta-analysis on gender differences in ethical decision making
حسین زارع
h_zare@pnu.ac.it
1
آزیتا خرامان
azitakharaman@yahoo.com
2
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
مقدمه: شباهت و تفاوت قضاوت های اخلاقی در بین زنان و مردان همیشه محلی برای بحث و گفتگو و بوده است و از آنجایی که اخلاق و حوزه های مربوط به آن به دلیل اهمیت آن در تعاملات اجتماعی و انسانی از روانشناسی جدا نبوده ، و از اهمیت بسزایی نیز برخوردار است ، به همین علت بسیاری از کارهای پژوهشی و تجربی با تمرکز بر روی تفاوت های جنسیتی و اخلاق انجام گرفته است که نتایج متفاوتی نیز در بر داشته و ابهاماتی را در این زمینه ایجاد کرده است . لذا این پژوهش در تشریح این موضوعات می تواند کمک کننده باشد . روش: روش تحلیل و جامعه آماری مطالعه حاضر عبارتست از تمامی مطالعات انجام شده و چاپ شده در رابطه با تفاوت های جنسیت در تصمیم گیری های اخلاقی است که در ده سال اخیر منتشر شده اند . یافته ها: نتایج حکایت از آن دارد که هر چند به نظر می رسد که تفاوت های جنسیتی در واکنش های عاطفی نسبت به ایجاد آسیب در دیگران است اما در مواجهه اخلاقی هم زنان و هم مردان سطوح مشابهی از پردازش خود را در گیر کرده و تفاوت ها در عواملی همچون سن، تحصیلات، آموزش،... از اهمیت بیشتری برخوردارند.
Introduction: The similarities and differences of moral judgements between men and women have always been controversial. Since ethics and its related areas are not separate from psychology, because of its importance in social and human interactions, it is also of great importance. For this reason, much research and empirical works have focused on gender differences and ethics, which has yielded various results and has created ambiguities. Therefore, the results of this research can be helpful in explaining these issues. Method: Regarding the purpose of the study, the method of the meta-analysis in this study includes all studies conducted and published on gender differences in ethical decisions that have been published in the last ten years. Results: The results suggest that although gender differences in emotional responses appear to be detrimental to others, both men and women engage in similar levels of processing in moral confrontation, and differences in factors, such as age, education, studies, and the like are more important.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6714_ccf580f7d7da1091beaf8ebc0a17b074.pdf
قضاوت اخلاقی
تصمیم گیری اخلاقی
استدلال اخلاقی
تنگناهای اخلاقی
moral judgment
Ethical decision making
Ethical reasoning
moral dilemmas
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2020-05-21
9
1
143
153
10.30473/sc.2020.51360.2505
6715
Research Paper
بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس فراشناخت اخلاقی
Investigating the Psychometric Properties of the Moral Metacognition Scale
راضیه شیخ الاسلامی
sheiokheslamii@shirazu.ac.ir
1
سمیه حسن نیا
sm.hassannia66@gmail.com
2
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز. شیراز. ایران.
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز. شیراز. ایران.
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار و ساختار عاملی مقیاس فراشناخت اخلاقی مک ماهون و گود (2015) در دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: بدین منظور 524 دانشجو دوره کارشناسی دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش اعتبار و همسانی درونی مقیاس از ضریب همبستگی بین عامل ها با نمرة کل عوامل، ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی مرتبه دوم محاسبه شد. نتایج: یافته ها نشان داد که پرسشنامه از پایایی مطلوبی (90/0) برخوردار است و تحلیل عاملی اکتشافی چهار عامل را کشف کرد و تحلیل عامل تأییدی مرتبه دوم نشان داد ساختار پرسشنامه، برازش قابل قبولی با داده ها داشته و کلیه ی شاخصهای نیکویی برازش برای الگوی چهار عاملی زیربنای پرسشنامه تأیید شد. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، عامل تنظیم فراشناختی، دانش شناختی بیانی، دانش شناختی رویهای و دانش شناختی شرطی نام گرفتند. نتیجه گیری: این نتایج نشان می دهند که مقیاس فراشناخت اخلاقی مک ماهون و گود (2015) می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش فراشناخت اخلاقی دانشجویان در ایران استفاده شود.
Introduction: The purpose of this study was to determine the validity, reliability and factor structure of McMahon and Good's (2015) Moral Metacognition Scale in Iranian students. Method: For this purpose, 524 undergraduate students of Yasuj University in the academic year 1395-96 were selected using multistage cluster random sampling. Correlation coefficients between factors with total factor scores, Cronbach's alpha coefficient, exploratory factor analysis, and second-order confirmatory factor analysis were used to assess the internal consistency and validity of the scale. Results: The results showed that the questionnaire had a good reliability (0.90), and exploratory factor analysis confirmed four factors, and second-order confirmatory factor analysis showed that the structure of the questionnaire had a good fit with the data and all goodness of fit indices were confirmed for the four-factor model underlying the questionnaire. According to the main research, these factors were named metacognitive regulating factor, expressive cognitive, procedural cognitive, and conditional cognitive knowledge. Conclusion: These results suggest that McMahon and Good's (2015) moral metacognition scale can be used as a suitable tool for measuring students' moral metacognition in Iran.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6715_ea6eb3f0a5b7c7a44ec23c1ae179366c.pdf
فراشناخت اخلاقی
تنظیم فراشناختی
دانش شناختی
روایی
پایایی
moral metacognition
Metacognitive regulating
Cognitive Knowledge
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2020-05-21
9
1
157
172
10.30473/sc.2020.50609.2477
6716
Research Paper
تأثیر سطوح مختلف اضطراب بر انتخاب شرایط انتظار(تنها بودن، جماعت، مقایسه هیجانی، وضوح شناختی)
The effect of different levels of anxiety on the choice of waiting conditions(Being Alone, Crowd, Emotional Comparison, Cognitive Clarity)
زهرا روح زاده
amineh1382@yahoo.com
1
حمید لطفی
lotfihdr@gmail.com
2
بهرام میرزاییان
bahrammirzaian@gmail.com
3
دانشجوی دکترای گروه روان شناسی عمومی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران
استادیار گروه روان شناسی واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، ایران
استادیار گروه روان شناسی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف اضطراب بر انتخاب شرایط انتظار دانشجویان زن مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است. روش: برای این منظور 129 نفر با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به لحاظ جنسیت، محدوده سنّی و میزان اضطراب و مقطع تحصیلی همسان شدند. از آزمون اضطراب رگه-حالت اسپیلبرگر قبل از وارد کردن متغیّر مستقل به منظور سنجش میزان اضطراب، جهت کنترل متغیّر مزاحم استفاده شد که تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون کروسکال-والیس، تفاوت معناداری را بین سه گروه نشان نداده است (مقیاس حالت:H= 0.562 ، df=2، sig=0.755، 0.05=a و مقیاس رگه: H=0.990، df=2، sig=0.610، 0.05=a). ابزار به کار گرفته شده در این آزمایش یک بسته اجرا و سنجش بود که ابتدا بر اساس دستورالعمل اجرا، متغیر آزمایشی اعمال گردید. سرانجام دادهها به روش آماری ناپارامتریک، آزمون فریدمن برای تجزیه و تحلیل واریانس دوطرفه از طریق رتبهبندی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که سطوح مختلف اضطراب بر انتخاب شرایط انتظار تأثیر دارد. مقایسه متوسّط رتبهها نشان داده است که ترجیح انتخاب مشارکتکنندگان به ترتیب «وضوح شناختی»، «مقایسه هیجانی»، «جماعت» و «تنها بودن» بوده است. نتیجه گیری: با توجه به فراوانی بالای وضوح شناختی میتوان نتیجه گرفت که کسب اطّلاعات تخصّصی از افراد خبره(=وضوح شناختی)، جهت سازگاری با موقعیتهای بحرانی مهمتر از سایر متغیرهایی بوده است که تا به حال پژوهشگران بر آن تأکید داشته اند.
Introduction: The purpose of this study is to investigate the effect of different levels of anxiety on the selection of waiting conditions of female undergraduate students at the Islamic Azad University of Sari. Method: For this purpose, 129 subjects were selected through multistage random sampling method, then their homogeneity in terms of gender, age, level of anxiety, and educational level was assured. Before entering the independent variable to measure anxiety level, Spielberger's State- Trait Anxiety Inventory (STAI) was used to control the intrusive variable, which data analysis through the Kruskal-Wallis test showed no significant difference between the three groups (State scale: H = 0.562, df = 2, sig = 0.755, a= 0.05; and trait scale: H = 0.990, df = 2, sig = 0.610, a = 0.05). The instrument used in this research was a performance and measurement package that was applied according to the implementation instructions. Finally, the data were analyzed through nonparametric statistics of Fridman Two-Way Analysis of Variance by using SPSS software. Results: The results showed that different levels of anxiety had an impact on the choice of waiting conditions. Comparisons of average ranks has shown that participants preference for choice was 'cognitive clarity', 'emotional comparison', ‘crowd’ and 'being alone', respectively. Conclusion: Given the high frequency of cognitive clarity, it can be concluded that acquiring expert information (i.e., cognitive clarity) to adapt to critical situations has been more important than other variables that researchers have emphasized so far.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6716_0d69a70f2bd4b419ed56e59265f8eec7.pdf
اضطراب
تنها بودن
جماعت
مقایسه هیجانی
وضوح شناختی
Anxiety
Being Alone
Crowd
Emotional Comparison
Cognitive Clarity
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2020-05-21
9
1
173
188
10.30473/sc.2019.46926.2387
6717
Research Paper
اثر ویژگیهای شخصیتی ٦ عاملی هگزاکو مدیران بر تقارن اطلاعاتی با واسطه گری افشا مسئولیت اجتماعی
The Effect of HEXACO's Sixth Personality Characteristics on Managing Information Atomicity with Disclosure Mediation of Social Responsibility
امیر شمس
shams1122@gmail.com
1
علیرضا مهرآذین
mehrazeen@gmail.com
2
ابوالقاسم مسیح آبادی
massihabadee@gmail.com
3
محمدرضا شورورزی
shorvarzi@gmail.com
4
استادیار، گروه حسابداری، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.
دانشیار، گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
مقدمه: یکی از پایههای اساسی موفقیت شرکتها داشتن مدیران شایسته و کارآمد میباشد، شایستگی مدیران بیش از آنکه تابع معلومات و مهارتهایشان باشد، به نوع رفتار، ویژگیهای شخصیتی و نگرش آنان وابسته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر ویژگیهای شخصیتی مدیران بر تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا مسئولیت اجتماعی در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1396 است و نمونه موردمطالعه شامل 50 شرکت بورس اوراق بهادار تهران است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار(PLS3 ) استفاده شد. بهمنظور اندازهگیری ویژگیهای شخصیتی از پرسشنامه ٦ عاملی هگزاکو (2004)، افشا مسئولیت اجتماعی از چکلیست محقق ساخته و برای تقارن اطلاعاتی از اختلاف بین قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شد. نتایج نشان داد که بین صداقت-تواضع، توافق پذیری، باوجدان بودن و گشودگی به تجربه و افشا مسئولیت اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین چهار عامل شخصیتی فوق میتوانند بر تقارن اطلاعاتی باواسطه گری افشا مسئولیت اجتماعی مؤثر باشند.
Introduction: One of the fundamental basis of a company's success is having good and efficient managers; the managers' merits depends more on their behavior, personality traits, and attitudes than on their knowledge and skills. The purpose of this study is to investigate the effect of managers' characteristics on information symmetry with mediating the social responsibility disclosure in Tehran Stock Exchange companies. Method: The statistical population of this study is all companies accepted in Tehran Stock Exchange in 2018. The sample of study includes 50 Tehran Stock Exchange companies. In order to test the research hypotheses, structural equation model was used using partial least squares method through software (PLS3). Hexaco 6 Factor Questionnaire (2004) and the researcher made checklist were used to measure personality traits and social responsibility disclosure, respectively. In addiotion, to assess information symmetry, the difference between the proposed purchase price and the proposed selling price of the company's shares on the Tehran Stock Exchange was utilized. Results: The results showed that there was a positive and significant relationship between honesty, humility, agreement, conscientiousness and openness to experience and disclosure of social responsibility.Also, the above four personality factors can affect the symmetry of information by mediating the disclosure of social responsibility.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6717_673a64e0249fef73095376c75b5469cc.pdf
افشا داوطلبانه
عدم تقارن اطلاعاتی
مدل معادلات ساختاری
ویژگیهایشخصیتی
Voluntary Disclosure
Information Asymmetry
Structural Equation Modeling
Personality Characteristics