per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2016-12-21
5
2
9
25
3268
Research Paper
طراحی و تدوین برنامه آموزش حلمسئله بین فردی با رویکرد خلاقانه و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان سرآمد
Developing a Creative Interpersonal Problem Solving Training Program and Evaluating its Effectiveness on Social Skills of Gifted Elementary Students
لیلا کاشانی وحید
lkashanimoradi@gmail.com
1
غلامعلی افروز
afrooz@ut.ac.ir
2
محسن شکوهی یکتا
myekta@ut.ac.ir
3
کمال خرازی
kharrazi@ut.ac.ir
4
باقر غباری بناب
bghobari@ut.ac.ir
5
استادیار روان شناسی دانشگاه تهران
استاد روان شناسی دانشگاه تهران
دانشیار روان شناسی دانشگاه تهران
استاد روان شناسی دانشگاه تهران
استاد روان شناسی دانشگاه تهران
چکیدهمقدمه: تقویت مهارت حلمسئله بین فردی در دانشآموزان سرآمد میتواند به آنها در مواجهه با مشکلات بین فردی و اجتماعی یاری دهد. با توجه به اهمیت مهارت حلمسئله برای دانشآموزان، به طراحی برنامه آموزش حلمسئله بین فردی با رویکرد خلاقانه و ارزیابی اثربخشی آن بر بهبود مهارتهای اجتماعی در دختران سرآمد پرداخته شد. روش: این پژوهش به شیوه آزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل اجرا شد. با استفاده از آزمون ماتریسهای پیشرونده هوش ریون (1938) و آزمون هوش استنفورد-بینه تهران (افروز و هومن، 1375) ازمیان دانشآموزانی که دارای هوشبهر بالاتر از 120 تشخیص داده شده بودند، 42 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش طی 15 جلسه (هر جلسه 60-45 دقیقه) در برنامه آموزش حلمسئله خلاق بین فردی شرکت کردند و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. به منظور ارزیابی مهارتهای اجتماعی این دانشآموزان، مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: دادههای بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که در تمامی خردهمقیاسهای مهارتهای اجتماعی و حلمسئله، بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (p
Improving interpersonal problem solving skills in gifted students would facilitate their confrontation with everyday conflict situations. Due to the necessity of these skills in the lives of the gifted students, a creative interpersonal problem solving training program was developed, and its effectiveness on social skills of the elementary gifted students was evaluated. The design of the study was semi-experimental with pretest-posttest and control group. Among 5 different 4th grade classes in an all-girl school in north Tehran, two were randomly selected and assigned as experimental and control groups. The students in these two classes were screened by the Raven Progressive Matrix of Intelligence (1938) and the Tehran Stanford-Binet test of intelligence (Afrooz & Hooman, 1996). The experiment group participated in the interpersonal creative problem solving program, and the control group did not receive any treatment. Teacher form of Social Skills Rating Scale (Gresham and Elliott, 1990) was used to measure their social skills. The obtained data were analyzed using repeated measures analysis of the variance showed significant differences (p
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3268_f940a2c44a3b5a81e7aea272bd527784.pdf
مهارتهای حلمسئله
برنامه آموزش حلمسئله خلاق بین فردی
مهارتهای اجتماعی
دانشآموزان سرآمد
Problem Solving
social skills
Creative Problem Solving
Gifted Students
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2016-12-21
5
2
26
51
3270
Research Paper
بررسی رابطه سیستمهای مغزی رفتاری و اعتیاد به اینترنت با نقش واسطهای احساس تنهایی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان
The Relationship between Brain Behavioral Systems and Internet Addiction with Mediating Role of Loneliness and Cognitive Emotion Regulation Strategies
امین حسینی
amin_hosseini70@yahoo.com
1
مهناز شاهقلیان
mshahgholian@gmail.com
2
محمد حسین عبدالهی
abdollahimh@yahoo.fr
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه خوارزمی تهران
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه خوارزمی تهران
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه سیستمهای مغزی رفتاری و اعتیاد به اینترنت با نقش واسطهای احساس تنهایی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان طراحی و انجام شد. روش: مطالعه حاضر پژوهشی اکتشافی از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم ناحیه چهار شهر کرج در سال 1395 تشکیل میدادند که از میان آنها به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 300 دانشآموز (164 دختر و 136 پسر) انتخاب و به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، مقیاس احساس تنهایی تجدید نظر شده راسل، پیلو و کاترونا (1980)، فرم کوتاه نسخه فارسی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (2001) و مقیاس سیستمهای بازداری/ فعالسازی رفتاری کارور و وایت (1994) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار AMOS و به روش تحلیل مسیر انجام گرفت. یافتهها: نتایج حاکی از برازندگی مناسب مدل داشت که در آن سیستم فعالسازی رفتاری ارتباط منفی با اعتیاد به اینترنت (566/0-) و سیستم بازداری رفتاری ارتباط مثبت با اعتیاد به اینترنت (496/0) داشتند. همچنین مکانسیم این ارتباطات بدین صورت بود که سیستم فعالسازی رفتاری از طریق راهبردهای مثبت نظم جویی شناختی هیجان باعث کاهش اعتیاد به اینترنت میگردد و از سویی دیگر سیستم بازداری رفتاری از طریق راهبردهای منفی نظم جویی شناختی هیجان و احساس تنهایی بر افزایش اعتیاد به اینترنت تأثیر میگذارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که سیستمهای مغزی رفتاری اهمیت ویژهای در تبیین اعتیاد به اینترنت داشته و میتواند از طریق احساس تنهایی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان نقش مؤثری در گرایش افراد به سمت درگیری در رفتارهای اینترنتی داشته باشند.
Aim: The present study was designed and conducted by the aim of investigating the relationship between brain behavioral systems and Internet addiction with mediating role of loneliness and cognitive emotion regulation strategies. Method: The study was of explorative type with correlational design. The population consisted of all the male and female students in second level of secondary schools in district 4 of Karaj in 2016, among them 300 students (164 girls and 136 boys) were selected by multi-stage random sampling. They completed The Internet Addiction Test of Young (1998), The Revised form of University of California at Los Angles Loneliness Scale of Russel, Peplua and Cutrona (1980), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-P) of Garnefski, Kraaij and Spinhoven (2001), and Behavioral Activation/Inhibition Systems Scale of Carver and White (1994). Data analysis was conducted through AMOS software and by path analysis method. Results: The results showed goodness of fit for the model, in which behavioral activation system had negative association with Internet addiction (- 0.566), and behavioral inhibition system had positive association with Internet addiction (0.496). Furthermore, the mechanism of the association was such that behavioral activation system decreases Internet activation through positive cognitive emotion regulation strategies, and on the other hand, behavioral inhibition system increases Internet addiction through negative cognitive emotion regulation strategies and loneliness. Conclusion: The results suggested that brain behavioral systems are of particular importance in explaining Internet addiction and it can play an effective role in individuals’ tendency to Internet behaviors involvement through loneliness and cognitive emotion regulation strategies.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3270_81d4478523cff57f028371c5527dd638.pdf
اعتیاد به اینترنت
راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان
سیستمهای مغزی رفتاری
احساس تنهایی
Internet Addiction
cognitive emotion regulation strategies
Brain Behavioral Systems
Loneliness
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2016-12-21
5
2
52
71
3271
Research Paper
رابطه بین چشم انداز زمان با جهت گیری هدف، تعلل تحصیلی و پیشرفت تحصیلیِ دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه خلیج فارس
The Relationship between the Time Perspective and Achievement Goal, the Academic Procrastination and Academic Achievement of Students in Various Colleges of the University of the Gulf
سید موسی گلستانه
mgolestaneh@yahoo.com
1
سید علی افشین
alikhosro424@gmail.com
2
یوسف دهقانی
ydehgani@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فارس بوشهر
استادیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر
مقدمه: چشمانداز زمان چگونگی ادراک یا ارزیابی شخص از گذشته، حال و آینده را مشخص میکند. چشمانداز زمان، ساختار شناختی ناهشیاری دارد که فرد در هنگام تصمیمگیری درباره اعمال و اهداف کوتاهمدت یا بلندمدت به کار میبرد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای جهتگیری هدف در رابطه بین چشم انداز زمان، پیشرفت تحصیلی و تعلل تحصیلی دانشجویان بود. روش: به این منظور 424 نفر (223 زن، 201 مرد) از دانشجویان دانشکدههای مختلف (ادبیات، مهندسی، علوم پایه) دانشگاه خلیجفارس بوشهر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس چشمانداز زمان زیمباردو (ZTPI، فرم 56 سؤالی)، مقیاس آینده متعالی (TFTPS)، مقیاس جهتگیری هدف 2×3 (3 × 2 AGQ-S) و پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی (TPS) پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه مستقیم بین چشمانداز زمان و جهتگیری هدف معنیداری بود؛ و رابطهی بین چشمانداز زمان و تعلل تحصیلی معنادار بود. رابطهی غیرمستقیم جهتگیری هدف و تعلل تحصیلی با پیشرفت تحصیلی معنادار بود. همچنین رابطهی غیرمستقیم چشم انداز زمان از طریق جهتگیری هدف با پیشرفت تحصیلی معنادار بود. به علاوه رابطهی غیرمستقیم چشمانداز زمان از طریق تعلل تحصیلی با پیشرفت تحصیلی معنادار بود. نتایج مدل معادلات ساختاری حکایت از برازندگی مدل مفروض تحقیق داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت که جهتگیری هدف نقش واسطهای مهمی در رابطهی بین چشمانداز زمان، پیشرفت تحصیلی و تعلل تحصیلی ایفا میکند. بر این اساس با در نظر گرفتن نقش چشمانداز زمان، افزایش آگاهی نسبت جهتگیری هدف و تعلل تحصیلی میتوان پیشرفت تحصیلی دانشجویان را بهبود بخشید.
Aim: Time perspective identifies a person's perception or assessing of past, present, and future. Time perspective, has an unconscious cognitive structure that a person uses in decision-making on short-term or long-term goals and actions. The aim of this study was to examine the mediating role of achievement goal in the relationship between time perspective, academic achievemen, and students' academic procrastination. Method: For this purpose, 424 (223 female, 201 male) students from different faculties (Literature, Engineering, Science) of the Persian Gulf University of Bushehr were selected by cluster sampling method and responded to the Zimbardo Time Perspective Scale (ZTPI, the form of 56 questions), Transcendental Future Time Perspective Scale (TFTPS), Measuring Target Scale 3×2 (3×2 AGQ-S), and the Academic Procrastination Scale (TPS). Structural Equation Modeling was used to analyze the data. Results: The results showed a direct significant relationship between the time perspective and achievement goal. Besides, there was a significant relationship between time perspective and academic procrastination and a significant indirect relationship between achievement goal and academic procrastination. Also, the indirect relationship between time perspective through achievement goal with academic achievement was significant. In addition, the indirect relationship between time perspective through academic procrastination and academic achievement was significant. Results of Structural Equation Modeling indicated the fitness of the supposed model in the study. Conclusion: According to the findings, it can be said that time perspective has an important mediating role in achievement goal in the relationship between academic achievement and academic procrastination. Accordingly, taking into account the time perspective role and raising awareness of achievement goal and academic procrastination can improve students' academic achievement.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3271_697fe09575c1f106bc0d2d1ca84f77a6.pdf
چشم انداز زمان
پیشرفت تحصیلی
تعلل تحصیلی
جهت گیری هدف
Time Perspective
Academic Achievement
Academic Procrastination
Achievement Goal
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2016-12-21
5
2
72
93
3272
Research Paper
مقایسه اثربخشی آموزشهای همدلی و مدیریت خشم بر شناخت اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای
The Comparison of Efficacy of Empathy and Anger Management Trainings on Social Cognition in Children with Oppositional Defiant Disorder
محبوبه طاهر
mahboobe.taher@yahoo.com
1
عباس ابوالقاسمی
abolghasemi_44@yahoo.com
2
نادر حاجلو
hajloo53@yahoo.com
3
محمد نریمانی
narimani@uma.ac.ir
4
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
استاد گروه روان شناسی دانشگاه گیلان
استاد گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
استاد گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی و مقایسه آموزش های همدلی و مدیریت خشم بر شناخت اجتماعیّ کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای انجام شد. طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون چندگروهی است. جامعة آماری شامل دانش آموزان پسر پایه های هفتم و هشتم مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شهر ساری در سال تحصیلی 94-1393 بود. نمونه پژوهش 54 کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شهر ساری بود که از میان دانشآموزان شناسایی و به صورت تصادفی به 3 گروه گمارده شدند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان (هومرسن و همکاران، 2006)، مصاحبه بالینی ساختاریافته (فرست و همکاران، 1995)، و داستانهای اجتماعی (تورکاسپا و برایان، 1994) استفاده شد. برای گروههای آموزشی، آموزش همدلی و آموزش مدیریت خشم در 8 جلسه 60 دقیقهای برگزار شد در حالی که گروه کنترل ّّهیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد آموزشهای همدلی و مدیریت خشم میتواند موجب بهبود شناخت اجتماعی (و مؤلفههای آن) در کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلها ی شود. و اثر گروههای آموزشی با توجه به مجذور اتا برابر با 84 درصد است. تفاضل مقادیر میانگین تعدیلشده گروههای آموزش همدلی و مدیریت خشم نشان داد آموزش همدلی در مقایسه با آموزش مدیریت خشم با اطمینان 95 درصد سهم بیشتری در افزایش شناخت اجتماعی مرحله دوم و پنجم دارد. آموزش مدیریت خشم و آموزش همدلی با فراهم آوردن توانایی درک دیگران و دیدگاهگیری به بهبود شناخت اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای منجر میشود.
The aim of this research was studied effectiveness and comparing empathy and anger management trainings on social cognition in children with oppositional defiant disorder. The method of research is experimental and research design is pretest- posttest with multi groups. The sample consisted of 54 boy students of seventh and eighth grades with oppositional defiant disorder in 2014-2015 academic years in Sari city, which were selected by multi-stage cluster random sampling and were assigned to 3 groups (2 experimental groups and 1 control groups). For data collecting were used from oppositional defiant disorder rating scale for children (Homerson et al., 2006), the structured clinical interview (First et al., 1999) and social stories (Tur-Kaspa & Brayran, 1994). For educational groups, empathy training and anger management training was executed at 8 weekly sessions in 60 minutes whereas control group have any training. The results of multivariate analysis of covariance showed empathy training and anger management training can improve social cognition (and it's components) and the effectiveness of the trainings according to eta squared is 84 percent (P
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3272_b123a1506e2b9736268f0f069668f6ed.pdf
آموزش همدلی
آموزش مدیریت خشم
شناخت اجتماعی
کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای
Empathy Training
Anger Management Training
social cognition
Children with Oppositional Defiant Disorder
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2016-12-21
5
2
94
106
3273
Research Paper
تأثیر مداخله های شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر احساس تنهایی و کمرویی دانشجویان
The influence of mindfulness-based cognitive therapies on loneliness feeling and shyness of students
مرتضی ترخان
mttmaster20@yahoo.com
1
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
مقدمه: این پژوهش با هدف تأثیر مداخلههای شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی(MBCT) بر احساس تنهایی و کمرویی دانشجویان انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بوده است. با استفاده از پرسشنامه احساس تنهایی راسل و همکاران و پرسشنامه کمرویی استنفورد، 30 نفر از دانشجویان دختر که از احساس تنهایی و کمرویی بالایی برخوردار بودند، بهطور تصادفی ساده انتخاب و بهطور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی و کنترل (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه MBCT را بهطور گروهی بر اساس بسته آموزشی سگال و همکاران (2002) دریافت نمودند و گروه کنترل مداخلهای در این زمینه دریافت نکرد. پس از اجرای MBCT، مجدداً احساس تنهایی و کمرویی دانشجویان هر دو گروه مورد اندازهگیری قرار گرفت. یافته ها: از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. F محاسبه شده برای فرضیه اصلی (11/18) و برای هر یک از متغیرهابهطور جداگانه، تفاوت معناداری را در رابطه با متغیرهای مورد مطالعه در هر دو گروه نشان داد (001/0>P). نتیجه گیری: این پژوهش در همگرایی با نتایج تحقیقات مشابه بیان میدارد، MBCT در کاهش احساس تنهایی و کمرویی دانشجویان دختر نقش مؤثری داشته است.
Aim: This study aimed at investigating the effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapies (MBCT) on loneliness feeling and shyness of students. Method: The research method was quasi experimental with pretest-posttest design and control group. Data was collected using Rasell et al Loneliness Questionnaire and Stanford Shyness Questionnaire. A total number of 30 female students with high loneliness feeling and shyness were randomly selected and assigned to experimental and control group (15 students in each group). The experimental group received 8 sessions of MBCT based on Segal and et al's (2002) instruction package; however, the control group did not receive any intervention. After the MBCT execution, loneliness feeling and shyness of the control and experimental group students were measured again. Data were analyzed using Multivariate Covariance Analysis (MANCOVA). Results: Calculated F for original hypotheses (18/11) and all the separate variables showed significant differences in both groups (P
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3273_7aa5da61782d1d454c2ae333787e4c9c.pdf
مداخله های شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی
احساس تنهایی
کمرویی
Mindfulness-based cognitive therapies
loneliness feeling
shyness
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2016-12-21
5
2
107
119
3169
Research Paper
بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی یکپارچه بر میزان ادراک بیماری و شدت بیماری در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
Investigating the Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on the Perception of Disease and its Severity in Patients with Multiple Sclerosis
محمد اورکی
orakisalamat@gmail.com
1
پوران سامی
sami.puran8584@gmail.com
2
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور
مولتیپل اسکلروزیس(ام اس) بیماری مزمن سیستم عصبی مرکزی است.ام اس که از شایعترین بیماریهای عصبی انسان است، با عوارض جسمی و روانشناختی فراوانی همراه میباشدکه موجب میشود بیماران شناخت معیوب و باورهای تحریف شده ای درباره بیماریشان داشته باشند،لذا درمقابله مثبت وموثر با بیماری و پذیرش آن به عنوان بخشی از زندگی خوددچارمشکل میشوند.بنابراین اصلاح شناخت وایجاد ادراک صحیح از بیماری،میتواند ضمن کمک به واقع بینانه کردن ادراک بیماران، شدت بیماری را نیز کاهش دهد. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی یکپارچه بر میزان ادراک بیماری و شدت بیماری در مبتلایان به ام اس میباشد. این پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد.جامعه آماری این پژوهش را 2500 بیمارعضو جامعه ام اس،تشکیل داده اند که ازبین آنها،30 نفربه روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند.ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه ادراک بیماری بازنگری شده و مقیاس وضعیت ناتوانی گسترده بود که توسط بیماران پیش وپس از مداخله تکمیل شدند.داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شدند.یافتههای این پژوهش نشان داد آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی یکپارچه بر میزان ادراک بیماری تأثیر معنادار داشته و باعث ارتقای سطح ادراک صحیح و واقع بینانه از بیماری شده ،اما بر شدت بیماری (بعد جسمی)تأثیر معناداری نداشته است
MS is a disease of the central nervous system myelin echoed. That is one of the most common neurological disease affecting young adults is a disease in humans disabilities. In this regard, reform and knowledge to create the beliefs and understanding of the disease,can also contribute to a realistic perception of patients the disease,reduce the severity of the disease.The aim of this study was to evaluate the effectiveness of training mindfulness-based cognitive therapy on the perception of disease and disease severity in MS.The methods used in this study is experimental procedure that is performed in two experimental and control groups.The study population included 2500 patients with MS, the MS Society's members from Of them 30 people have voluntarily chosen sampling And randomly were divided into two experimental and control groups.Illness Perception Questionnaire Data collection was revised and expanded disability status scale was completed by patients,120 minutes of training in 8 sessions were offered to groups of 15 persons After the end of training,the scores of both groups were measured.Data were analyzed using ANCOVA.The findings of this study showed that mindfulness-based cognitive therapy integrated(MBCTI) on the perception of MS patients have had significant effect But the severity of the disease have had significant effect.The results showed that MBCTI with MS patients has an impact on the perception the disease And improve the patient's level of understanding and realistic, But severity of the disease (physical) in these patients did not
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3169_d15a8f987aeaa0082ef9cc0c467d48a0.pdf
ادراک بیماری
شدت بیماری
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
مولتیپل اسکلروزیس
cognitive therapy based on Mindfulness
Multiple Sclerosis
perception the disease
severity of the disease
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2016-12-21
5
2
120
135
3274
Research Paper
سبکهای تصمیمگیری و ذهن آگاهی و ذهنخوانی: مطالعه ارتباط این سازهها در یک گروه غیر بالینی
Decision Making Styles and Mindfulness and Mind Reading: The Study of These Structures Relationship in a Non-Clinical Group
مجید صفاری نیا
*****@yahoo.com
1
رقیه محمدی
mohammadi.rogayeh@gmail.com
2
سمیرا حسن زاده پشنگ
*****@gmail.com
3
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیامنور
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه پیام نور
مقدمه: هدف مطالعه حاضر، بررسی ارتباط توانایی ذهن آگاهی و ذهنخوانی با هر یک از سبکهای تصمیمگیری منطقی، اجتنابی، وابسته و شهودی در دانشجویان بود. روش: بدین منظور 182 دانشجو (71 مرد و 111 زن) به روش تصادفی چندمرحلهای از دانشگاههای شهرستان بناب انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (1995)، پرسشنامه مهارت ذهن آگاهی کنتاکی (KIMS) و آزمون ذهنخوانی از طریق تصویر چشم (RMET) را تکمیل کردند. یافتهها: طبق یافتهها، توانایی ذهن آگاهی و ذهنخوانی با سبکهای تصمیمگیری منطقی و شهودی رابطه مثبت و با سبک وابسته رابطه منفی معناداری داشتند. توانایی ذهنخوانی با سبک اجتنابی نیز رابطه منفی معناداری داشت. همچنین، سبکهای تصمیمگیری منطقی و وابسته، توسط هردو متغیر ذهن آگاهی و ذهنخوانی، قابل پیشبینی بودند؛ اما سبک اجتنابی و شهودی را فقط توانایی ذهنخوانی پیشبینی میکرد. نتیجهگیری: بنابراین به نظر میرسد با آموزش مهارت ذهن آگاهی و تقویت توانایی ذهنخوانی، میتوان تصمیمگیری در افراد را بهبود بخشید.
Aim: The aim of the present study was to examine the relationship between mindfulness and mind reading ability and decision-making styles of rational, avoidant, dependent, and intuitive university students. Method: For this purpose, 182 students (71 males and 111 females) were selected from Bonab universities via multi-stage random sampling and completed the questionnaires of Scott and Bruce's Decision-Making Styles Inventory (1995), Kentucky’s Inventory of Mindfulness Skills (KIMS), and Reading the Mind in the Eyes Test (RMET). Results: According to the findings, there was positive relationship between mindfulness and mind reading ability and rational and intuitive decision-making styles. Besides, there was a significant negative relationship with dependent decision-making style. There was also significant negative relationship between mind reading ability and avoidant decision-making style. In addition, rational and dependent decision-making styles were predictable by both mindfulness and mind reading variables. But, avoidant and intuitive styles were only predicted by mind reading ability. Conclusion: According to the findings, it seems that people's decision making can be improved by mindfulness skill training and strengthening the ability of mind reading.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3274_b413dcb4060145f4311343c55cddd3ca.pdf
سبکهای تصمیمگیری
ذهن آگاهی
ذهنخوانی
دانشجویان
Decision Making Styles
Mindfulness
Mind Reading
university students
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2016-12-21
5
2
136
154
3275
Research Paper
شناخت اجتماعی و رضایت از تحصیل: نقش واسطه ای هیجانات پیشرفت
Social Cognition and Academic Satisfaction: The Mediating Role of Achievement Emotions
محمدباقر ریحانی
reyhani.1365@gmail.com
1
سامان کمری
kamari.saman@yahoo.com
2
رقیه زارعی
zare_aram7@yahoo.com
3
وحید نجاتی
vhdnejati@yahoo.com
4
کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد مرودشت
دانشیار گروه علوم اعصاب شناختی دانشگاه شهید بهشتی
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای هیجانات پیشرفت در ارتباط بین شناخت اجتماعی و رضایت از تحصیل بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل میدادند که از این میان تعداد 278 نفر (107 پسر و 171 دختر) به روش نمونه-گیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای رضایت از تحصیل، پرسشنامه هیجان پیشرفت و پرسشنامه شناخت اجتماعی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج جدول ماتریس همبستگی نشان داد که بین تمام متغیرهای پژوهش حاضر که شامل ابعاد رضایت از تحصیل، هیجانات پیشرفت و ابعاد شناخت اجتماعی بود همبستگی معناداری در سطح 01/0 P
Aim: The aim of this study was to investigate the mediating role of emotions in the relationship between social cognition and academic satisfaction. Method: The study was descriptive and correlational research. The statistical population comprised all students in Shiraz city in the 95-96 school year, of which, 278 (107 boys, 171 girls) who were selected by cluster sampling. Data were gathered by academic satisfaction questionnaire, achievement emotion questionnaire, and social cognition questionnaire. The methods used for analyzing was Pearson correlation and path analysis. Results: The results of the correlation matrix showed that there is a significant correlation between all variables of this study, which includes academic satisfaction, emotional, and social cognition dimensions (p < .0/01). The following analysis revealed the significant mediating role of achievement emotion in the relationship between social cognition and academic satisfaction. Conclusion: In general, it can be concluded that the social cognition and achievement emotion are two of the most important factors for investigating the academic performance and academic satisfaction.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3275_983ffe22090e951660c8065f503f73a3.pdf
شناخت اجتماعی
هیجانات پیشرفت
رضایت از تحصیل
social cognition
Achievement Emotions
Academic Satisfaction
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2016-12-21
5
2
155
167
3276
Research Paper
پیشبینی سبکهای تصمیمگیری مصرفکنندگان با استفاده از سیستمهای فعالسازی و بازداری رفتاری مغزی
The prediction of Consumers Decision Making Styles through Behavioral Activation and Inhibition Systems
علی اصغر عیوضی حشمت
eivazi_ali@yahoo.com
1
محمد محمودی میمند
drmahmoudim@yahoo.com
2
محمد مهدی پرهیزکار
parhizgar@pnu.ac.ir
3
علیرضا آقایوسفی
arayeh1100@gmail.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور
دانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور
استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور
دانشیار روان شناسی دانشگاه پیام نور
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سبکهای تصمیمگیری مصرفکنندگان از طریق ویژگیهای شخصیت است. برای تعیین سبکهای تصمیمگیری از الگوی اسکات و بروس مشتمل بر سبکهای منطقی، شهودی، وابسته و اجتنابی و برای تعیین ویژگیهای شخصیتی از مدل گری ـ ویلسون مشتمل بر سیستمهای فعالسازی رفتاری، بازداری رفتاری و جنگ/گریز استفاده شده است. روش: نمونه مورد مطالعه، 375 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز قم که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. پرسشنامههای سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس و ویژگیهای شخصیتی گری - ویلسون توزیع و با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره، سبکهای تصمیمگیری آزمودنیها پیشبینی گردید. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که علاوه بر وجود رابطه معنیدار بین مؤلفههای سبکهای تصمیمگیری، شرکتکنندگان پژوهش که دارای سیستمهای فعالسازی رفتاری و جنگ/گریز هستند، از سبک تصمیمگیری منطقی و در سیستم بازداری رفتاری از سبک تصمیمگیری اجتنابی و شهودی استفاده مینماید.
Aim: The main aim of this study was to predict consumers' decision-making styles through personality traits. Method: The Scott and Bruce’s model which includes the rational, intuitive, dependent, and avoidant styles, was used to determine the decision-making styles. The Grey-Wilson model including the behavioral activation, behavioral inhibition, and fight/flight systems was used to determine the personality traits. The study sample included 375 students of Payame Noor University of Qom who were selected using stratified random sampling. Scott and Bruce decision-making styles questionnaire and Gary-Wilson personality questionnaire were completed, and multivariate regression analysis was used to predict the subjects’ decision-making styles. Results: The results showed that, in addition to a significant relationship between the components of decision-making styles, participants with behavioral activation and fight/flight systems used rational decision-making style, while those with behavioral inhibition system used avoidant and intuitive decision-making styles.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3276_a444e8dcf758643f33c2ff84b966a9ee.pdf
سبکهای تصمیمگیری
فعالسازی رفتاری
بازداری رفتاری
جنگ/گریز
Decision-making style
Behavioral activation
Behavioral inhibition
Fight/flight
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2016-12-21
5
2
168
180
3277
Research Paper
پیشبینی تحریف های شناختی بر اساس باورهای غیرمنطقی و همجوشی شناختی
Prediction of Cognitive Distortions by Irrational Beliefs and Cognitive Fusion
محمد الوندی سرابی
alvandisarabi.m@gmail.com
1
حسین زارع
h_zare@pnu.ac.it
2
احمد علیپور
alipor@pnu.ac.ir
3
نصراله عرفانی
erfani_nasr1344@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه پیام نور
استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
مقدمه: ازآنجا که اعضای سازمان از مهمترین سرمایه های مراکز آموزش عالی به شمار می روند، بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با منابعی که می توانند بر عملکرد شغلی آنها مؤثر باشند، از اهمیت روز افزونی برخوردارشده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر پیشبینی تحریف های شناختی بر اساس باورهای غیرعقلانی و همجوشی شناختی کارکنان اداری دانشگاه پیام نور استان همدان بود. روش: بهمنظور انجام این مطالعه نمونه ای به حجم240نفر از کارکنان اداری دانشگاه پیام نور استان همدان به روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. شرکتکنندگان آزمون باورهای غیرمنطقی جونز (1986)، آزمون تحریف های شناختی بک و وایسمن (1978) و پرسشنامه همجوشی شناختی مقیاس گیلاندرز (2010) را تکمیل نمودند. بهمنظور ارزیابی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که باورهای غیرعقلانی و همجوشی شناختی نقش پیشبینی معناداری در پیشبینی تحریف های شناختی کارکنان اداری دانشگاه پیام نور استان همدان دارند (05/0>P). نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش، باورهای غیرعقلانی و همجوشی شناختی میتوانند تحریف های شناختی را پیشبینی کنند؛ بنابراین با آموزش و مدیریت باورهای عقلانی و عوامل کارآمد شناختی میتوان تحریف های شناختی کارکنان را کاهش داد.
Aim: Since organization members are among the most important assets of higher education institutes, surveying and identifying factors associated with these sources which can be effective on their members' performance, have gained increasing importance. Accordingly, the aim of this study was investigating and predicting the cognitive distortions based on irrational beliefs and cognitive fusion in office members of Hamadan Payame Nour University. Method: To conduct the study, using random stratified sampling, a sample consisting of 240 office members of Hamadan Payame Nour University was chosen. Data were gathered through Irrational Beliefs (Jones,1986), Cognitive Distortions (Bek & Weissman, 1978), and Cognitive Fusion (Gillanders, 2010) Questionnaires. To evaluate the relations among variables, Pearson Correlation and Multiple regression were used. Results: The results showed that the irrational beliefs and cognitive fusion correlate positively and significantly and have significant predictive effect on cognitive distortions of Hamadan Payame Nour University office members. Conclusion: According to the results, irrational beliefs and cognitive fusion have predictive role on cognitive distortions; therefore, by educating and management of rational beliefs and effective cognitive factors, cognitive distortions of Hamadan Payame Nour University office members could be reduced.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3277_364d493f7e36c131fdc3b05724c9eee0.pdf
باورهای غیرعقلانی
تحریف های شناختی
همجوشی شناختی
Irrational beliefs
Cognitive Distortions
Cognitive Fusion