per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2017-07-23
6
1
9
26
3873
Research Paper
ارائه مدل علی روابط نیاز به شناخت و درگیری شناختی با نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و هیجانات تحصیلی (موردی از دانشجویان دوره های مجازی)
Presenting a Causal Model of Relationships between Need for Cognition and Cognitive Engagement With Emphasis on the Mediating Role of Achievement Goals and Academic Emotion (A case of virtual students)
احمد رستگار
rastegar_ahmad@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه پیام نور
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط نیاز به شناخت و درگیری شناختی با توجه به نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و هیجانات تحصیلی در میان دانشجویان دوره های مجازی دانشگاه شیراز به روش تحلیل مسیرانجام شد.روش: برای این منظور 310 نفر(201 نفر مرد و 109 نفر زن) از دانشجویان دوره های مجازی به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و به پرسشنامه ای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاس های نیاز به شناخت(دوپی را و مارینه، 2005)، اهداف پیشرفت (میدلتن و میجلی(1997)، هیجان های تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) و خرده مقیاس درگیری شناختی(پینتریچ، 1991) پاسخ دادند. ضمنا قابلیت اعتماد مقیاس ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردید. روش اجرای این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. یافته ها: به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که متغیر نیاز به شناخت از طریق واسطه گری اهداف اجتناب ـ عملکرد، اهداف رویکرد-عملکرد، اهداف تبحری و هیجانات منفی بر راهبردهای شناختی سطحی دارای اثر غیر مستقیم و منفی است. از طرفی بر اساس نتایج، متغیر نیاز به شناخت از طریق واسطه گری اهداف تبحری، اهداف اجتناب ـ عملکرد و هیجانات مثبت راهبردهای شناختی عمیق را بصورت غیر مستقیم و مثبت تحت تاثیر قرار می دهد. نتیجه گیری: بررسی شاخص های برازندگینشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش با داده های گردآوری شده از دانشجویان دوره های مجازی دارای برازش نسبتا مناسبی است.
Introduction: The present study was fulfilled with the aim of presenting a causal model of the relationship between need for cognition and cognitive engagement regarding the mediating role of achievement goals and academic emotions among virtual students of Shiraz University by path analysis. Method: For so doing, 231(301 male and 109 female) virtual students were selected via stratified ratio sampling and then answered to a questionnaire consisted of need for cognition scale (Cacciopo& Petti, 1984), achievement goals scale (Middleton & Midgley, 1997), academic emotions scale (Pekrun et al. 2005), and cognitive engagement scale (Pintrich, 1991). The scales’ reliability was achieved based on Chronbach alpha coefficient. The study method was descriptive with co relational design. Findings: Generally, the results showed that need for cognition indirectly and negatively affect shallow cognitive strategies through the mediation of performance-avoidance goals, performance-approach goals, mastery goals, and negative emotions. Moreover, need for cognition indirectly and positively affect deep cognitive strategies through the mediation of mastery goals, performance-avoidance goals, and positive emotions. Conclusion: The fit indices of the model showed that the proposed model in the study have a relatively good fit with the data gathered from virtual students.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3873_abc927aaacbc65319fe9a07b9b0ec627.pdf
نیاز به شناخت
اهداف پیشرفت
هیجان های تحصیلی
درگیری شناختی
need for cognition
Achievement Goals
Academic emotions
Cognitive engagement
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2017-07-23
6
1
27
42
4849
Research Paper
نقش انگیزش درونی ـ بیرونی و هدف تبحری ـ عملکردگرا در پیشبینی خود کارآمدی خلاق دانشآموزان پسر سال دوم دبیرستانهای شهرستان رومشگان
The Role of Intrinsi- Extrinsic Motivation and Mastery-Performance Goals in Predicting Creative Self-Efficacy in Junior High School Students in Roomeshkan
حمید فرامرزی
hamidfaramarzi459@yahoo.com
1
علیرضا حاجی یخچالی
hajiyakhchali@yahoo.com
2
منیجه شهنی ییلاق
mshehniyailagh@yahoo.com
3
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزش درونی ـ بیرونی و هدف تبحری ـ عملکردگرا در پیشبینی خود کارآمدی خلاق دانشآموزان پسر سال دوم دبیرستانهای شهرستان رومشگان صورت گرفته است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان رومشگان بود که در سال تحصیلی 1394-1393 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. به این صورت که در مرحله اول از بین 13 دبیرستان پسرانه 8 دبیرستان بهصورت تصادفی انتخاب شده و در مرحله بعد از هر دبیرستان تعداد 38 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدهاند. تعداد کل این جامعه 1642 نفر بودند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس جهتگیریهای انگیزشی (MO) والرند و همکاران (2005)، مقیاس هدفهای پیشرفت (AGOS) میگلی و همکاران (2000) و پرسشنامه خودکارآمدی خلاق (CSEQ) بیگیتو (2006) بودند. در این پژوهش آزمون فرضیهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شده است. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که بین انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، هدف تبحرگرا، هدف عملکردگرا، چالش گری، کنجکاوی، تبحر مستقل، خوشایندی معلم و وابستگی به معلم با خودکارآمدی خلاق رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که متغیرهای پیشبین 87/0 درصد از خودکارآمدی خلاق را تبیین میکند که در سطح 01/0 >p معنیدار است.
Introduction: The aim of this study was to investigate the role of internal-external motivation and goal mastery approach -performance approach- as predictors of creative self-efficacy in male junior high school students (grade 9) in Romeshgan City. The population consisted of all male high school students in Romeshgan City in the academic year 2015-2016. Method: A total of 346 subjects were selected from the population by using multistage random sampling method. The research design was correlational. The research instruments were motivational orientations scale, achievement goals scale, and creative self-efficacy questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression. Findings: The results of the analysis showed that there was a significant correlation between creative self-efficacy and intrinsic motivation, external motivation, objective mastery approach, challengism, curiosity, independent expertise, teacher pleasantness, and dependence on teacher. Also, the results showed that challengism, curiosity, independent expertise, teacher pleasantness and dependence to teacher explain 0.16 of variance in creative self-efficacy using stepwise method. Conclusion: Based on the present study results, one might relying on intrinsic motivation and empower students to select their objectives and increase their creative self-efficacy.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4849_5b3200c10077d99873ad55bddbc2dadc.pdf
انگیزش درونی
انگیزش بیرونی
هدف تبحری
هدف عملکردگرا
خودکارآمدی خلاق
Intrinsic Motivation
Extrinsic motivation
Mastery goals
Performance goals
Creative self-efficacy
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2017-07-23
6
1
43
66
3875
Research Paper
برازش روابط علی ـ ساختاری بزهکاری با اسناد خطا و اجبار والدینی با واسطهگری همدلی شناختی و عاطفی
Fitness of Causal- Structural Relationship of Parental Coercion and Blame Attributions with Delinquency by Mediating of Cognitive and Affective Empathy in Clients of Correction Centers
منصور بیرامی
rouhi.tahmineh@gmail.com
1
تورج هاشمی
tourajhashemi@yahoo.com
2
حمید پورشریفی
poursharifih@gmail.com
3
مرتضی عندلیب کورایم
mortezaandalib65@gmail.com
4
استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
دکترای روانشناسی دانشگاه تبریز
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی برازش روابط علی ـ ساختاری اجبار والدینی و اسناد خطا با بزهکاری با واسطهگری همدلی شناختی و عاطفی در بین مددجویان مراکز اصلاح و تربیت است. روش: بدین منظور در یک طرح پژوهشی توصیفی ـ همبستگی گذشتهنگر، از بین مددجویان کانون اصلاح و تربیت تهران تعداد ۲۵۸ مددجو با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان آزمودنی انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه خود گزارشی فرزندپروری آلاباما ـ نسخه فرزند (APQ)، مقیاس بهره همدلی بارون ـ کوهن (EQ)، پرسشنامه اسناد خطا گودجانسون (GBAI) و مقیاس جرم و خشونت (CVS) گردآوری شد. اطلاعات گردآوری شده توسط روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار AMOS-Graphic تحلیل گردید. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که برازش مدل مفهومی پیشنهادی بعد از اصلاح، مورد تأیید قرار گرفت. بررسی مسیرهای مستقیم ارتباط متغیرهای مورد بررسی نیز نشان داد که مسیر مستقیم متغیر اجبار والدینی به صورت مثبت و متغیر اسناد خطا و همدلی عاطفی به صورت منفی با بزهکاری معنیدار میباشد. با این حال ارتباط معنیداری بین همدلی شناختی و بزهکاری به دست نیامد. به منظور بررسی معنیداری مسیرهای غیر مستقیم از روش بوت استراپ استفاده شد و نتایج نشان داد که همدلی عاطفی رابطه اجبار والدینی با بزهکاری را به صورت جرئی میانجیگری میکند، ولی بین اسناد خطا با بزهکاری میانجیگری معنیداری به عمل نمیآورد. همچنین نتایج نشان داد که همدلی شناختی بین اجبار والدینی و بزهکاری میانجی معنیدار است ولی به طور معنیدار بین اسناد علی با بزهکاری میانجیگری نمیکند. نتیجهگیری: یافتههای حاصل از پژوهش حاضر میتواند مورد استفاده روانشناسان جنایی، جرمشناسان و سایر متخصصان مرتبط قرار گرفته و در جهت پیشگیری از جرم نقش داشته باشد.
Introduction: The aim of this study was investigating the fitness of causal-structural relationship of parental coercion and blame attributions with delinquency by mediating of self-control and cognitive and affective empathy in clients of correction centers. Method: using a retrospective descriptive-correlational design, 258 clients chosen by convenience sampling method took part in the study. They completed Alabama Parenting Questionnaire-child form (APQ), Baron-Cohen empathy quotient scale (EQ), Gudjonsson blame attribution inventory (GBAI) and crime violence inventory (CVS). The gathered data was analyzed by Structural Equation Modeling with AMOS-Graphic software. Findings: The results confirmed the fitness of proposed model after reforming. Investigation of direct paths showed that the direct path of parental coercion positively; and blame attribution and affective empathy negatively associated with delinquency. However, the path between cognitive empathy and delinquency was not significant. For investigation of indirect effects, bootstrapping method was used and results showed that affective empathy has partial mediating role between parental coercion and delinquency. Nevertheless, it does not have mediating role between blame attribution and delinquency. Finally, cognitive empathy had mediating role between parental coercion and delinquency, but it did not have mediating role between blame attribution and delinquency. Conclusion: The results of the current study can be used by criminal psychologists, criminologists and other relevant specialists, and they can play a role in crime prevention.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3875_7c5bc7a0bc0298f5bba96ce4c8b31ae7.pdf
بزهکاری
اجبار والدینی
اسناد خطا
همدلی شناختی
همدلی عاطفی
Delinquency
Parental Coercion
Blame Attribution
Cognitive Empathy
Affective Empathy
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2017-07-23
6
1
67
76
3924
Research Paper
مقایسه ابعاد سرشت و منش و تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان مضطرب و سالم
Comparison of Temperament and Character Dimensions and Cognitive Emotion Regulation in Anxious and Normal students
مجید برادران
psycho_2000mb@yahoo.com
1
استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور
مقدمه: هدف اساسی پژوهش حاضر مقایسه ابعاد سرشت و منش و نظم جویی شناختی هیجانی در دانشجویان مضطرب و سالم بود. روش: در این مطالعه که از نوع علی -مقایسه ای بود، شرکت کنندگان پژوهش را 87 نفر مضطرب و 87 نفر سالم تشکیل داده که از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور رشت انتخاب شده بودند. گروهها بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی همتاسازی شدند و پرسشنامه های نظم جویی شناختی هیجانی و سرشت و منش را تکمیل نمودند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه مضطرب و سالم در تمامی مؤلفههای نظم جویی شناختی هیجانی و همچنین آسیب پرهیزی، خود-راهبردی، همکاری و خود-فراروی در ابعاد سرشت و منش تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهند که نظم جویی شناختی هیجانی و ابعاد سرشت و منش، اضطراب افراد را تحت تأثیر قرار می دهند.
Introduction: The purpose of this research was to study the comparison of temperament and character dimensions and cognitive emotion regulation in anxious and normal students. Method:The study was a causal-comparative study and 87 anxious individuals and 87 normal individuals were selected from the students of Payame Noor University of rasht city as the sample of the study. The groups( anxious individuals and normal individuals) matched in demographic features(age and sex) and completed the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire and Temperament and Character Inventory. Results: Results revealed that there were significant differences between anxious and normal students in all factors of cognitive emotion regulation(self blame, other blame, acceptance,rumination, positive refocusing,refocus on planning, positive reappraisal, putting in to perspective, catastrophizing) and temperament and character dimensions (Harm avoidance, self-directiveness, co-operativeness and self-transendence). Conclusion: The results show that cognitive emotion regulation and temperament and character dimensions determine the anxiety intensity in anxious people.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3924_8ee3618a5cf56aaceeaa01ac768285e9.pdf
نظم جویی شناختی هیجانی
سرشت و منش
اضطراب
Cognitive Emotion Regulation
temperament and character
Anxiety
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2017-07-23
6
1
91
104
3878
Research Paper
مقایسه سبکهای اسنادی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و نگرشهای ناکارآمد (سه بعد از شناخت اجتماعی) در افراد افسرده و عادی
Comparing Attribution Styles, Maladaptive Schemata, and Dysfunctional Attitudes (three aspects of social cognition) in Depressed and Normal People
فاطمه معین الغربایی
famoin@gmail.com
1
اعظم نوفرستی
noferest88@yahoo.com
2
سمیرا کرملو
karamlou_samira@yahoo.com
3
نیما گنجی
4
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، جهاد دانشگاهی البرز
دکتری روان شناسی بالینی، جهاد دانشگاهی البرز
دکتری روان شناسی، جهاد دانشگاهی البرز
کارشناس ارشد علوم شناختی، جهاد دانشگاهی البرز
هدف: با توجه به اهمیت شناخت اجتماعی دررمزگزاری ورمزگردانی دنیای اجتماعی و تاثیرات مستقیم و نقش اساسی اجزاء تشکیل دهنده شناخت اجتماعی، مثل تفکرات قالبی و طرحوارههای بنیادین حمایت کننده آنها یا نگرشها و سبک اسنادها که بر چگونگی رفتار و پاسخدهی فرد، تأثیر بلاواسطه دارند؛ هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی سه جزءازاجزاء مختلف شناخت اجتماعی یعنی سبکهای اسنادی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و نگرشهای ناکارآمد درافراد افسرده وعادی است. روش: گروه نمونه 60 نفری از بین مراجعهکنندگان به کلینیک آزاد روانشناسی دانشگاه صنعتی شریف تهران که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودند، به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. 60 نفر از افراد سالم نیز که هیچگونه مشکل روانشناختی نداشتند درگروه عادی قرارگرفتند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه سبک اسناد، فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه، مقیاس نگرشهای ناکارآمد و پرسشنامه افسردگی بک بود. یافته ها:نشان دهنده تفاوت معنادار بین دو گروه سالم وافسرده در تمامی سبکهای اسنادی، طرحواره های ناسازگار اولیه و نگرشهای ناکارامد بود.نتیجه گیری: مولفه های شناخت اجتماعی آسیبدیده، نمود واضحی در مبتلایان به افسردگی دارند و توجه به اصلاح آنها در فرایند درمان افسردگی بایستی مدنظر متخصصین رواندرمانی قرارگیرد.
Introduction: Social cognition with components such as stereotypical thought and basic schemata has a critical role in social encryption and encoding. It also influences response and behavior in persons. The aim of the present study wass assessing the three components of social cognition in depressed and healthy persons. Method: By using comparative method in the statistical society of depressed students in Tehran, a sample of 60 visitors to the counseling center of the University with eligibility to participate in research was selected by using purposive sampling. Another 60 subjects were selected for the healthy group. Data was collected using Attribution Style Scale, Maladaptive Schemata, Dysfunctional Attitudes Questionnaires and Beck Depression Scale. Results: Analysis of covariance revealed significant differences in attribution style, maladaptive schemata and dysfunctional attitudes between healthy and depressed groups. Conclusion: Disrupted social cognition components are clear in depressed people; therefore, it seems necessary to consider them for therapy process.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3878_94767d1e356ef53fc6eec62c2bd002ce.pdf
شناخت اجتماعی
سبکهای اسنادی
طرحوارههای ناسازگاراولیه
نگرشهای ناکارآمد
افسردگی
social cognition
Attribution Style
Maladaptive Schemata
Dysfunctional attitudes
Depression
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2017-07-23
6
1
77
90
3890
Research Paper
اثربخشی آموزش فرزندپروری ترکیبی (زیستی- اجتماعی) به مادران بر خودکارآمدی ادراکشده کودکان فزون وزن
Effectiveness of Combined Parenting Education (Biological-Social) to Mothers on Perceived Self – Efficacy of Overweight Children
شهناز نوحی
psynut.sh@gmail.com
1
حمید رضا حاتمی
hrh@yahoo.com
2
مسعود جان بزرگی
psychjan@gmail.com
3
اشرف السادات بنی جمالی
4
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه امام حسین
دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه الزهرا
مقدمه: سبک فرزندپروری والدین نقش مهمی در سلامت جسمانی و سلامت روانشناختی کودکان دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری ترکیبی (زیستی– اجتماعی) به مادران بر خودکارآمدی ادراکشده کودکان فزونوزن انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی است. جامعه مورد بررسی شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع دبستان (منطقه 2 و 5 شهر تهران) که از لحاظ وضعیت شاخص توده بدنی چاق و یا دارای اضافه وزن هستند، به همراه مادرانشان میباشند. در مجموع 50 مادر به همراه فرزندانشان از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در نهایت به -واسطه افت 2 نفر از آزمودنیها، 48 نفر در مطالعه باقی ماندند که در دو گروه آزمایش و کنترل، متشکل از 24 نفر به تصادف جایگزین شدند. آموزش فرزندپروری طی 10 جلسه (هفته)، هر جلسه 90 دقیقه برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریاغت نکرد. همه آزمودنیها قبل و بعد از آموزش به کلیه گویههای پرسشنامههای دموگرافیک و کودکان به پرسشنامه خودکارآمدی ادراکشده پاسخ دادند و همچنین شاخص توده بدنی آنها محاسبه شد. یافتهها: تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس یکمتغیره و چندمتغیره نشان داد آموزش فرزندپروری باعث ارتقاء نمرات خودکارآمدی ادراک شده کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است (05/0>P). نتیجه-گیری: نتایج این بررسی نشان داد که آموزش فرزندپروری ترکیبی (زیستی– اجتماعی) به مادران، به بهبود خودکارآمدی ادراک شده کودکان دارای اضافه وزن منتهی میشود. همچنین بهنظر میرسد که شاخص تودهبدنی کودکان به واسطه اصلاح سبک فرزندپروری مادر و بهبود خودکارآمدی ادراک شدهشان، کاهش خواهد یافت.
Introduction: Parenting styles of parents, have important roles in children's physical and psychological health. This study was conducted to determine the effectiveness of combined parenting Education (biological-social) to Mothers on perceived self–efficacy of overweight children. Method: The method was quasi- experimental. The studied population included all overweight boy elementary school students (Region Two and Five in Tehran) with their mothers. Overall 50 mothers with their children selected Through available sampling. finally, due to the drop of 2 subjects, 48 people remained in the study and were randomly assigned to two experimental and control groups consist of 24 people. The experimental group trained, 90 minutes sessions weekly for 2.5 months (10 sessions) and control group received no intervention. Prior to and after Training, all participant completed demographic information questionnaire, Children completed perceived self- efficacy questionnaire too and their BMI were measured. Findings: Data analysis with Ancova and Mancova showed that Parenting education improves the perceived self-efficacy scores in the experimental group compared with the control group (P
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3890_7bed1a4bdbc1631db9948d2438a32bc3.pdf
فرزندپروری ترکیبی
خودکارآمدی ادراک شده و کودک فزونوزن
Combined parenting
perceived self- Efficacy & Overweight child
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2017-07-23
6
1
105
124
3879
Research Paper
مقایسه صفات شخصیت و پذیرش – تعهد در میان متأهلین دارای سبک شناختی جذبکننده و سبک شناختی کاوش کننده
Comparison of personality Traits and Acceptance - Commitment among Married People with Assimilator Cognitive Style and Explorer Cognitive Style
علی رسولی
ali.rasooli686810@gmail.com
1
مجتبی دهقان
mojtaba_dehqan@yahoo.com
2
محمدحسین عبدالهی
abdollahimh@yahoo.fr
3
مهناز شاهقلیان
mshahgholian@gmail.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه خوارزمی تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه خوارزمی
دانشیار روانشناسی دانشگاه خوارزمی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی تهران
مقدمه: با توجه به اهمیت سبک شناختی در نحوهی نگرش و زندگی افراد و ارتباط آن با شخصیت و تجربهی هیجانات، هدف از پژوهش حاضر مقایسه صفات شخصیت و پذیرش- تعهد در میان متأهلین دارای سبک شناختی جذبکننده و سبک شناختی کاوشکننده بود. روش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه بزرگسالان ساکن شهر بابل تشکیل دادند و در انتخاب نمونهی پژوهشی 130 زن و مرد بزرگسال متأهل به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس سبک شناختی A-E (مارتینس، 1995)، پرسشنامه شخصیتی 5 عاملی نئو (NEO-FFI) و پرسشنامه پذیرش و عمل هیز و همکاران (2004) استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که دو سبک شناختی کاوشکننده و جذبکننده از نظر صفات شخصیتی روان رنجورخویی، انعطافپذیری و وظیفهشناسی و از نظر میزان پذیرش/ تعهد دارای تفاوت معناداری با یکدیگر هستند ولی در صفات شخصیتی برونگرایی و دلپذیری تفاوت معناداری بین آنها دیده نشد. نتیجهگیری: بطور کلی میتوان نتیجه گرفت که نحوه پردازش کردن اطلاعات و برخورد شناختی افراد با مسائل میتواند منجر به گرایش یافتن به سمت صفات شخصیتی و تفاوت در پذیرش یا اجتناب تجربی آنان بشود.
Introduction: People's cognitive style is important in their attitudes and lives. Besides, it is associated with their personalities and experience of emotions. Therefore, the aim of this study was comparing the personality traits and acceptance/commitment among married people with Assimilator cognitive style and Explorer cognitive style. Method: The design was causal-comparative and the population of the study consisted of all adults that were living in Mazandaran city, and among them 130 married men and women (65 women and 65 men) were selected as sample through available sampling method. To collect data, the Scale of Cognitive Style, five Factor Personality Inventory (NEO-FFI) and second edition of Accepting and Action Questionnaire (AAQ-II) were used. For data analysis, multivariate analysis of variance was used. Results: The results showed that people with Explorer Cognitive Style and Assimilator Cognitive Style were significantly different in terms of personality traits of neuroticism, flexibility and conscientiousness and also were significantly different in terms of the degree of acceptance/commitment. However, there was no significant difference between two cognitive styles in terms of extraversion and openness to experience. Conclusion: Thus, the way people process information and also their Cognitive confrontation with problems can lead to tendency toward specific personality traits and differences in their acceptance or experimental avoidance.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3879_4edeefe2aadba85d170fe5bbae46b69a.pdf
سبک شناختی
کاوش کننده
جذب کننده
پنج عامل شخصیت
پذیرش/ تعهد
Cognitive Style
Assimilator
Explorer
Five Factor Personality
Acceptance and Commitment
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2017-07-23
6
1
125
134
3880
Research Paper
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود انعطاف پذیری و همجوشی شناختی
Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Improving the Flexibility and Cognitive Fusion
حسین زارع
h_zare@pnu.ac.it
1
استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
مقدمه: هدف اساسی مطالعه حاضر اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در بهبود انعطاف پذیری و همجوشی شناختی دانشجویان مضطرب بود. روش: این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری مطالعه حاضر، در برگیرنده دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور استان گیلان بود. نخست، آزمودنی ها با استفاده از ملاک های ورود و خروج غربال شدند. سپس، 30 دانشجوی مضطرب انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند (15 نفر در هر گروه). همه افراد مقیاس انعطاف پذیری و همجوشی شناختی را تکمیل کردند. افراد در گروه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در 8 جلسه تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت ننمود. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در انعطاف پذیری و همجوشی شناختی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به عنوان یک مداخله موثر در دانشجویان مضطرب است.
Introduction: The purpose of this study was the efficacy of acceptance and commitment therapy (ACT) on Improving flexibility and cognitive fusion in anxious students. Method: This study was a quasi-experimental study with a pretest, post-test and follow-up. The statistical population of the study included female students of Payame Noor University of Guilan. Subjects were first screened using the inclusion and exclusion criteria. Therefore, 30 anxious students were selected and randomly divided into experimental and control groups (15 persons in each group). All of the sample groups completed flexibility and Cognitive Fusion Scales. The ACT group received 8 sessions of treatment, while the control group did not receive any treatment. Results: The results showed that there were significant differences between the two groups in terms of flexibility and cognitive fusion. Conclusion: The results indicate that ACT is an effective intervention in anxious students.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3880_36c98d3d1aaa873255c627a2b43479bd.pdf
درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش
انعطاف پذیری و همجوشی شناختی
Acceptance and Commitment Therapy
Flexibility
Cognitive Fusion
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2017-07-23
6
1
135
146
4850
Research Paper
اثربخشی توانبخشی شناختی بر توجه پیوسته، حافظه فعال و ادراک دیداری ـ حرکتی در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص
Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training on Continuous Attention, Working Memory and Visual - Motor Perception in Primary School Students with Specific Learning Disability
امیر عزیزی
amir28144@gmail.com
1
فضل اله میر دریکوند
fazlolah2020@gmail.com
2
محمد علی سپهوندی
masepahvandi@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه لرستان. خرمآباد.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان. خرمآباد.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان. خرمآباد.
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر توجه پیوسته، حافظه فعال و ادراک دیداری ـ حرکتی در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی، 30 دانشآموز ابتدایی با تشخیص اختلالات یادگیری در مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز در سال 96-95، به روش فراخوانی انتخاب شدند و با روش تصادفی ساده در گروههای آزمایش و کنترل (15 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. گروهها آزمونهای عملکرد پیوسته، N-back و آزمون دیداری ـ حرکتی بندر گشتالت را بهعنوان پیشآزمون پسآزمون تکمیل کردند. توانبخشی شناختی با استفاده از نرمافزار ساند اسمارت طی 20 جلسه 30 الی 45 دقیقهای (3 بار در طول هفته به مدت هفت هفته) در گروه آزمایش اعمال شد و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرمافزار SPSS.20 تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای توجه پیوسته و ادراک دیداری ـ حرکتی تفاوت معنیداری وجود دارد، اما بین میانگین نمرات گروهها در متغیر حافظه فعال در مراحل ارزیابی تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: استفاده از توانبخشی شناختی در بهبود توجه پیوسته و ادراک دیداری ـ حرکتی در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص توصیه میشود.
Introduction: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive rehabilitation on continuous attention, working memory and visual - motor perception in primary school students with specific learning disability. Methods: In this quasi -experimental study, 30 primary school students with a learning disorder diagnosis in Tabriz Learning Center in 2016-2017 were selected through call method and using randomly were replaced into experimental and control groups (n = 15 per group). In all four groups of N-back, continuous performance test and visual perception -motor Bender-Gestalt as pretest and post-test completion. Cognitive rehabilitation was performed in the experimental group using Sund Smart software for 20 sessions of 30-45 minutes (3 times a week for seven weeks) and the control group did not receive any interventions. Data were analyzed using multivariate covariance analysis in SPSS.20 software. Findings: The multivariate covariance analysis showed that there is a significant difference between the mean scores of pre-test and post-test in the experimental and control groups in continuous attention variables and visual - motor perception, but there is no significant difference between the mean scores of the groups in the working memory variable at the evaluation stages. Conclusions: The use of cognitive rehabilitation is recommended in improving continuous attention and visual-motor perception in elementary school students with special learning disabilities.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4850_053381507e6202ba2c16a204ebede5c3.pdf
توانبخشی شناختی
توجه پیوسته
حافظه فعال
ادراک دیداری ـ حرکتی
اختلال یادگیری خاص
cognitive rehabilitation
Continuous Attention
Working memory
Visual - motor perception
Specific Learning Disorders
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2017-07-23
6
1
147
156
3882
Research Paper
رابطه زبان بدن با ادراک تعامل اجتماعی
The Relationship between Body Language and Perception of Social Interaction
فاطمه روحی جهرمی
rohie.fa1358@yahoo.com
1
حسین زارع
h_zare@pnu.ac.it
2
نیلا آخوندی
danravan20@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور
استاد روانشناسی دانشگاه پیام نور
استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین زبان بدن با ادراک تعامل اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه بود. روش: پژوهش در قالب یک طرح توصیفی – همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول در شهر شیراز به تعداد 12871 در سال تحصیلی 95-96 بود. با استفاده از فرمول کوکران 290 دانش آموز وارد مطالعه شدند. روش نمونه گیری به صورت خوشهای است. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامههای زبان بدن حصبایی و ادراک تعامل اجتماعی گلاس استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار نسخه 20 و ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان دادند غیررفتارهای غیرکلامی معلمان، در سر با 28/0=β، دست با 21/0=β و چشم با 16/0=β بیشترین سهم را در تبیین ادراک تعامل اجتماعی دانش آموزان دارند نتیجه گیری: بنابراین معلمان بیشتر از سرنخهای سر، دست و سپس چشم برای تعامل با دانش آموزان استفاده میکنند.
Introduction: The aim of this study was to investigate the relationship between body language and perceived social interaction in high school students. Method: The research method was descriptive and correlational. The statistical population was all the 12871 high school students of Shiraz city the enrolled in the academic year of 1395-1396. Using Cochran Formula and cluster sampling, 290 students were chosen to take part in the study. Data collection took place using Body Language Questionnaire by Hasibani and the Glass's Perception of Social Interaction Questionnaire. Data were analyzed by SPSS version 20 and by using the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Findings: The results indicated that among the nonverbal behaviors of teachers, according to standard beta, head (β=0.28), hand (β=0.21) and eyes (β=0.16) had the most role and contribution in explaining the students' perceived social interaction. Conclusion: Therefore, the teachers used head, hands and eyes as non-verbal cues for more interaction with students.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_3882_427a1fbe36af6e57db28d0d693343de7.pdf
زبان بدن
رفتارهای غیرکلامی
ادراک تعامل اجتماعی
body language
Nonverbal Behaviors
Perceived Social Interaction