per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2018-12-22
7
2
9
26
10.30473/sc.2018.41312.2226
5293
Research Paper
آزمون مدل ساختاری روابط وجدان و تعامل مادر-کودک؛ بررسی نقش واسطهای کنترل تلاشمند در کودکان پیشدبستان
The Test of Structural Model of Relations among Conscience and Mother-Child Interaction in Pre-School Children: To Investigate the Meditative Role of The Effortful Control
پروین کدیور
kadivar220@yahoo.com
1
غلامرضا صرامی
ghrsar@yahoo.com
2
زهرا اشعری
za.ashari@gmail.com
3
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه خوارزمی
مقدمه: این پژوهش به آزمون مدلی در رابطه با رشد وجدان در اوان کودکی میپردازد. چگونگی ارتباط دو مبنای رشدی محیط تربیتی و ویژگیهای سرشتی کودک در رشد وجدان اخلاقی او همواره مورد مطالعه پژوهشگران بوده است. در این مقاله برای بررسی ارتباط میان عوامل درونی و محیطی در رشد اخلاقی کودک، نقش متغیر کنترل تلاشمند در رابطه تعامل مادر ـ کودک و رفتار سازگار با قانون و همدلی که دو جنبه از وجدان هستند، بررسی میشود. روش: بدین منظور 515 کودک پیشدبستانی، به طور تصادفی انتخاب شدند و مادران آنها پرسشنامههای مربوط به هر سه متغیر را پاسخ دادند. با استفاده از روش تحلیل مسیر برای دو متغیر وابسته همدلی و رفتار سازگار با قانون و زیرمقیاسهای تعامل مادر ـ کودک شامل نزدیکی (تعامل مثبت)، وابستگی و تعارض و زیرمقیاسهای کنترل تلاشمند، شامل بازداری درونی، تمرکز توجه، خوشایندی محرکها و حساسیت ادراکی، اثرگذاری تعامل مادر ـ کودک بر ابعاد وجدان در 24 مسیر بررسی شد. شاخصهای برازش در همه مسیرهای پیشنهادی مدل، به جز یک مورد، معنادار و مناسب بود. یافته ها: در مجموع، نتایج آزمون مدل، نشان میدهد که تعامل مثبت مادر ـ کودک با واسطه کنترل تلاشمند بر همدلی و رفتار سازگار با قانون در سن پیشدبستان تأثیر دارد. همچنین نتایج پژوهش، فقدان نقش واسطهای کنترل تلاشمند کودک را در رابطه مؤلفه وابستگی مادر ـ کودک بر رفتار سازگار با قانون کودک نشان میدهد. نتیجه گیری: این پژوهش، نقش و اهمیت عاملیت، به ویژه کنترل تلاشمند را در سن پیشدبستان، برای نتیجهبخش بودن تعامل مثبت با مادر در درونیسازی ارزشهای اخلاقی نشان داد.
\ Introduction: This study is a test of a model related to conscience development in early childhood. Researchers have studied that tow developmental bases, child's temperament and educational environment, how have relation together. This paper studies the model that links the early mother-child relationships, children’s temperament trait of effortful control, and their empathy and rule-compatible conduct, two aspects of child conscience. Method: In play study, we used N=515 preschool students. In a developmental chain, effortful control was posited as a mediator of the links between mother-child relationship and children’s conscience. Effortful control is consisted of attention focusing, inhibitory control, low-intensity pleasure and perceptual sensitivity. Mother–child relationship is consisted of conflicts, closeness and dependence. We used path analyses method and 24 paths analyzed in this model. Based on the fitting coefficients, exceptone path, the model considered suitable. Conclusion: Structural modeling analyses, with effortful control as a mediator, supported relationship across mother-child interaction and empathy and rule-compatible conduct of pre-school's children. Effortful control has not mediation role in effect of dependence of mother-child on rule-compatible conduct. Result: Findings of this study shows the importance of agency and effortful control of pre-school's children for effective interaction with mother in the irmoral internalization.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5293_88459f7e1ef78cf8de01a1c79f962e81.pdf
وجدان
همدلی
رفتار سازگار با قانون
تعامل مادر ـ کودک
عاملیت
کنترل تلاشمند
پیشدبستان
Conscience
Empathy
Rule-compatible conduct
Mother-childinteraction
Agency
Effortful Control
Pre-school
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2018-12-22
7
2
27
50
10.30473/sc.2018.40066.2192
5294
Research Paper
الگوی ساختاری سازگاری تحصیلی در دانشآموزان نوجوان پسر بر اساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراکشده: نقش واسطهای راهبردهای خودتنظیمی
Modeling of Academic Adjustment in Boy Students Based on Causal Relationships of Personality Traits & Perceived Social Support With Mediating Self-Regulated Learning
فاطمه حسینقلی
fatemeh.hosseingholi57@gmail.com
1
شیرین کوشکی
shirin_kooshki@yahoo.com
2
ولی الله فرزاد
vfarzad@yahoo.com
3
سید فرهاد افتخار زاده
4
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
دانشیار ، رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ تربیتی، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐز
دانشیار روان شناسی تربیتی، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐز
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
مقدمه: ﭘﮋوﻫﺶ حاضر با هدف بررسی سازگاری تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده با نقش واسطهای راهبردهای خودتنظیمی انجام شد. روش: تعداد 300 دانش آموز پسر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1396ـ1395 ﺑﺎ روش نمونه گیری تصادفی ﺧﻮﺷﻪای ﻣﺮﺣﻠﻪای اﻧﺘﺨﺎب و به پرسشنامه های سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ (1993)، ویژگیهای شخصیتی آیزنگ (1963)، حمایت اجتماعی زیمت (1988) و راهبردهای انگیزشی خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت (1990) پاسخ دادند. اطلاعات با بهره گیری از معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد روان آزردگی به صورت غیرمستقیم و از طریق راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری تحصیلی تأثیر معنادار دارد، بدین صورت که روان آزردگی بیشتر موجب ناسازگاری بیشتر میشود. برونگرایی به صورت غیرمستقیم و از طریق راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری تحصیلی تأثیر منفی معنادار دارد، به عبارت دیگر هرچه میزان برونگرایی افزایش یابد ناسازگاری نیز کاهش پیدا میکند. پرخاشگری به صورت غیرمستقیم و از طریق راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری تحصیلی تأثیر مثبت معنادار دارد، یعنی هر چه میزان پرخاشگری افزایش یابد ناسازگاری نیز بیشتر میشود. روان آزردگی به صورت مستقیم بر سازگاری تحصیلی تأثیر مثبت معنادار داشت. به بیان دیگر، هر چه میزان روان آزردگی افزایش یابد ناسازگاری هم بیشتر میشود. در مورد برونگرایی به صورت مستقیم بر سازگاری تحصیلی تأثیر منفی معنادار بدست آمد. به عبارت دیگر هر چه میزان برونگرایی افزایش یابد ناسازگاری نیز کمتر میشود. پرخاشگری به صورت مستقیم بر سازگاری تحصیلی تأثیر مثبت معنادار داشت، به عبارت دیگر، هر چه میزان پرخاشگری افزایش یابد ناسازگاری هم بیشتر میشود. حمایت اجتماعی نیز به صورت مستقیم بر سازگاری تحصیلی تأثیر منفی و معنادار داشت. نتیجه گیری: میتوان مطرح کرد هر چه میزان حمایت اجتماعی افزایش یابد ناسازگاری نیز کمتر میشود.
Introduction: The present study aimed to investigate academic adjustment based on personality traits and percieved social support with mediating self-regulated learning strategies. Method: 300 male second grade students of a high school in Tehran during 1395-1396 were selected based on randomized stage cluster sampling and answered to Sinha and Singh (1993) academic adjustment, Eysenck (1963) personality traits, Zimth (1988) social support, Pintrich and De Groot(1990) motivational strategies questionnaires. The collected data were analysed by Lisrel software structural equation statistical methods. Result: The result showed that meaningful and positive effect rather leads to more inadjustment. Extroversion (indirectly and with self regulated learning strategies) had a meaningful and positive effect on academic adjustment, that is, by increasing extroversion academic adjustment decreases. Aggression, indirectly and and througout self-regulated learning strategies had a positive and meaningful effect on academic adjustment, that is to say, as aggression increases so does unadjustment. Neuroticism indirectly had a negative and meaningful effect on academic adjustment, in other words, as neuroticism increases so does unadjustment. Extroversion directly had a negative and meaningful effect on academic adjustment, meaning when extroversion increases unadjustment decreases. Aggression directly had a positive and meaningful effect on academic adjustment, meaning as aggression increases so does unadjustment. Conclusion:Social support on the other hand, directly had a negatove and meaningful effect on academic adjustment, in other words, with increasing social support unadjustment decreases as well.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5294_9628df87208ab3fe4ccac253283eee0f.pdf
سازگاری تحصیلی
ویژگیهای شخصیتی
حمایت اجتماعی ادراکشده
راهبردهای خودتنظیمی و دانش آموزان
academic adjustment
personality traits
Perceived Social Support
self-regulated learning and students
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2018-12-22
7
2
51
70
10.30473/sc.2018.37760.2130
5295
Research Paper
نقش فعالیت بدنی در سوگیری توجه به تصاویر تیپ بدنی و نارضایتی از تصویر بدنی در بانوان
The Role of Physical Activity in Attentional Bias to Body Pictures and Body Image Dissatisfaction in Women
مهتا اسکندرنژاد
m.eskandarnejad@tabrizu.ac.ir
1
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایران
مقدمه: سوگیری توجه به تصاویر بدنی می تواند با نارضایتی از تصویر همراه گردد و باتوجه به نقش تسهیل کننده ورزش بر سلامت بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فعالیت بدنی در سوگیری توجه به تصاویر تیپ بدنی و نارضایتی از تصویر بدنی در بانوان می باشد. روش: طرح پژوهش حاضر به روش علّی ـ مقایسهای و همبستگی انجام گرفت. بدین منظور در 130 بانو شرکت کننده در فعالیت های ورزشی (65 نفر) و بدون مشارکت ورزشی (65 نفر که با گروه فعال همگن گردیده بودند) سوگیری توجه و نارضایتی از تصویر بدنی مورد بررسی قرار گرفت. آزمایه دات پروب برای بررسی سوگیری توجه و پرسشنامه چندبعدی خود ـ بدن برای بررسی نارضایتی از تصویر بدنی مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی ارتباط بین نمرات حاصل از سوگیری توجه و نارضایتی از تصویر بدنی از ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش فعالیت بدنی و برای مقایسه این متغیرها در دو گروه فعال و غیرفعال آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته ها: بررسی نتایج نشان داد که سوگیری توجه به تصاویر تیپ بدنی با نارضایتی از تصویربدنی به صورت مستقیم و معنادار بوده و تفاوت معناداری در نارضایتی از تصویر بدنی و سوگیری توجه دو گروه وجود دارد به طوریکه افراد فعال نارضایتی از تصویر بدنی کمتری نسبت به دیگر گروه داشتند و ارزیابی بهتر بدن و تصویر بدنی مثبتتر اجزای بدن در گروه فعال می باشد. نتیجه گیری: به نظر می رسد معیارهای غیرواقعی زیبایی و تناسب اندام و انتظارات افراد از بدن خود و دیگران با داشتن فعالیت ورزشی و بدنی مناسب می تواند تغییر یابد.
Introduction: Attentional biases are thought to contribute to body image dissatisfaction and due to the role of sports facilitation on health, the aim of this research was to study the role of physical activity in attentional bias to body pictures and body image dissatisfaction in women. Method: The research was causal-comparative and correlational. In 130 participants who had participated in sports (n=65) and no participated in sport (n=65) that were homogenized with active group, attentional bias and body image dissatisfaction were investigated. Dot-probe task was used for attentional bias and multidimensional body-self relations questionnaire was used for body image dissatisfaction. Pearson test was used to examine the correlation between attentional bias and body image dissatisfaction. To evaluate the role of physical activity and compare these variables in two groups, independent t-test was used. Results: The results showed a significant relationship between attentional bias and body image dissatisfaction and there was a significant difference between the two groups in these variables that non-active group showed significant high body image dissatisfaction. There was better assessment of body and more positive image of the body limbs in the active group. Conclusion: It seems that unrealistic measurement of beauty and fitness and the expectations of individuals' body itself and others might be changed with appropriate sports and physical activity.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5295_27f5eb7ea57ecdc6e95811c8e4cb991b.pdf
نارضایتی از تصویر بدنی
سوگیری توجه
مشارکت ورزشی
بانوان ورزشکار
بانوان غیرورزشکار
Body image dissatisfaction
Attentional bias
Sport Participation
Athlete women
Non-athlete women
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2018-12-22
7
2
71
94
10.30473/sc.2018.36721.2104
5296
Research Paper
تدوین مدل ساختاری پیش بینی قربانی شدن قلدری از طریق عوامل محیطی و مهارت های ارتباطی با واسطه گری آشفتگی روانشناختی
Developing a Structural Equation Modeling for Prediction of Bullying Victim by Environmental Factors and Communication Skills with Psychological Crisis Intermediation
حسین سلیمی
salimyhossein@gmail.com
1
عزت اله قدم پور
ghadampour.e@lu.ac.ir
2
فاطمه رضایی
rezaei.f@lu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عوامل محیطی و مهارتهای ارتباطی با قربانی شدن به واسطه آشفتگی روانشناختی با استفاده از روش مدلیابی ساختاری انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش همبستگی و معادلات ساختاری و با شیوه نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای، به آزمون رابطه ساختاری عوامل محیطی و مهارتهای ارتباطی با واسطهگری آشفتگی روانشناختی و قربانیان قلدری در بین 350 نفر از دانشآموزان دختر متوسطه اول شهرستان بوکان پرداخته است. بدین منظور از فرم ایرانی مقیاس قربانی قلدری مرادی (1388) و پرسشنامههای افسردگی، اضطراب و استرس لویندا (1995) برای سنجش آشفتگی روانشناختی، حمایت اجتماعی ثامنی (1374)، مهارتهای ارتباطی کوئیندام (2004)، و ادراک از جو مدرسه برگرفته از مقیاس محیط کلاس تریکت و موس (1973) بهعنوان ابزارهای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. یافتهها: نتایج تجزیهوتحلیل معادلات ساختاری نشان میدهد که مدل مفهومی پژوهش با آماره آزمون خی دو برابر با 33/63 و درجه آزادی 51 از برازش خوبی برخوردار است و آشفتگی روانشناختی، مهارتهای ارتباطی و عوامل محیطی به صورت مستقیم پیشبینهای خوبی برای قربانی شدن دانشآموزان بودند. همچنین مهارتهای ارتباطی و عوامل محیطی با واسطه آشفتگی روانشناختی قربانی شدن را به صورت غیرمستقیم پیش بینی نمودند. نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان داد که همسو با مدل مفهومی، ابعاد آشفتگی روانشناختی، مهارتهای ارتباطی و عوامل محیطی به طور مستقیم و غیرمستقیم با قربانی شدن دانشآموزان رابطه دارند.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the relationship between environmental factors and communication skills with sacrifice due to psychological crisis using structural equation modeling method. Method: The present study used a correlation and single-stage cluster sampling method to test the structural relationship between environmental factors and communication skills with the mediation of psychological distress and victims of bullying among 350 middle school students in Boukan city. For this purpose, the Iranian version of Moradi victimization scale (2009) and Lewinda's Depression (1995), Anxiety and Stress Scale for measuring psychological crisis, Samini's Social Support (1995), Queendom's Communication Skills (2004), and perception of the school atmosphere derived from the scale of the classroom environment of the Trickett and Moos(1973) Information gathering tools were used. Results: The results of the structural equation analysis showed that the conceptual model of the research with Chi-square test was 63/33 and the degree of freedom of 51 are well fitted. Psychological aesthetics, communication skills and environmental factors directly provide good predictors for the victimization of knowledge students were. Also, communication skills and environmental factors predicted indirectly by the psychological crisis of the victim.Conclusion:The results showed that, in line with the conceptual model, the dimensions of psychological crisis, communication skills and environmental factors directly and indirectly related to the victimization of students.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5296_44362d50fc22d335841b7b998aa20493.pdf
قربانی شدن
قلدری
عوامل محیطی
مهارت های ارتباطی و آشفتگی روانشناختی
victimization
bullying
environmental factors
communication skills and psychological crisis
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2018-12-22
7
2
95
106
10.30473/sc.2018.35595.2083
5297
Research Paper
نقش هویت اخلاقی و شناخت اخلاقی در قضاوتهای اخلاقی شخصی و غیرشخصی سودگرایانه نوجوانان با تأکید بر جنسیت
The Role of Moral Identity and Moral Recognition in Adolescent's Utilitarian on Personal and Impersonal Moral Judgments with Emphasis on Gender
سهراب امیری
amirysohrab@yahoo.com
1
دکتری روان شناسی، دانشگاه ارومیه
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی سودگرایی در قضاوتهای اخلاقی شخصی و غیرشخصی بر اساس ابعاد هویت اخلاقی و شناخت اخلاقی و نیز تفاوتهای جنسیتی بود. روش: به همین منظور، 303 دانشآموز نوجوان بر اساس نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. سپس به منظور بررسی اهداف و فرضیه های پژوهش مقیاسهای هویت اخلاقی، شناخت اخلاقی و در نهایت داستانهای اخلاقی شخصیتی و غیرشخصی در قالب گروههای کوچک بین شرکتکنندگان پژوهش توزیع شد تا پاسخ دهند. داده های گردآوری شده به منظور بررسی اهداف پژوهش، با استفاده از شاخص های توصیفی، همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان و آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج بیانگر این بود که نمرات بالاتر در هویت اخلاقی با سودگرایی پایینتر در قضاوت اخلاقی شخصی مرتبط است؛ اما رابطه هویت اخلاقی با قضاوت اخلاقی غیرشخصی معنادار نبود. شناخت اخلاقی بالا منجر به سودگرایی پایینتر در قضاوتهای اخلاقی شخصی و غیرشخصی می شود. همچنین بین هویت اخلاقی و شناخت اخلاقی همبستگی مثبت معناداری یافت شد. نتیجه گیری: به نظر می رسد درگیری فرایندهای شناختی در قضاوت های اخلاقی شخصی منجر به قضاوت های سودگرایانه می شود.
Introduction:This study examined the utilitarianism in personal and impersonal moral judgments based on moral cognition and moral identity according to gender differences. Method: For this purpose, 303 adolescents were selected by multistage cluster sampling. Then, to evaluate the objectives and hypotheses, the moral identity, moral cognition scale and personality and impersonal moral stories were distributed in small groups among the participants to respond. Collected data to evaluate the purpose of the study were analyzed using the descriptive, correlational, multiple regression analysis, and independent t-test. Results: Results showed that high scores on moral identity was associated with lower utilitarianism on personal moral judgment; however, the relationship between moral identity and impersonal moral judgment was not significant. High moral cognition led to lower utilitarianism in personal and impersonal moral judgments. In addition, a significant positive correlation was found between moral identity and moral cognition. Conclusion: It seems cognitive processes involved in personal and impersonal moral judgments might lead to the utilitarian judgments.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5297_9b52aeccbf35bbb9f667bc520975f359.pdf
هویت اخلاقی
شناخت اخلاقی
قضاوت اخلاقی
سودگرایی
Moral identity
moral cognition
moral judgment
Utilitarianism
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2018-12-22
7
2
107
122
10.30473/sc.2018.32083.2001
5298
Research Paper
ارائه مدل روابط علّی جذب شناختی و یادگیری ادارک شده: نقش واسطهای درگیری شناختی، سهولت و سودمندی ادراک شده
The Relations Causal Model of Cognitive Absorption Components and Perceived Learning: The Mediating Role Cognitive Engagement and Perceived Ease of Use And Perceived Usefulness
محمد حسن صیف
hassanseif@gmail.com
1
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی روابط علی جذب شناختی و یادگیری ادارک شده بر اساس نقش واسطه گری درگیری شناختی، سهولت و سودمندی ادراک شده به روش تحلیل مسیر است. روش: نمونه آماری این پژوهش شامل 273 نفر از دانشجویان دوره های مجازی دانشگاه پیام نور شیراز که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامه هایی متشکل از درگیری شناختی وانگ و اسکالیس (2013)، جذب شناختی آگاروال و کاراهانا(2000)، یادگیری ادراک شده رووی و همکاران (2009 )،سهولت ادراک شده هسوولو (2004) و سودمندی ادراک شده کیم و دیگران (2007) پاسخ دادند. یافته ها: به طور کلی نتایج حاکی از اثرات غیر مستقیم مؤلفه های جذب شناختی بر یادگیری ادراک شده دانشجویان دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده جذب شناختی و مؤلفه های آن از طریق واسطه گری درگیری شناختی، سودمندی و سهولت ادراک شده بر یادگیری ادراک شده تأثیر گذار بوده به طوریکه کنترل و کنجکاوی از طریق درگیری شناختی، سودمندی و سهولت ادراک شده اثر مستقیم و غیرمستقیم و تفکیک زمانی، غوطه وری متمرکز و لذت بی نهایت از طریق درگیری شناختی و سودمندی ادراک شده بر یادگیری ادراک شده اثر غیر مستقیم است. کلیه متغیرهای مطرح در این پژوهش چهل و دو درصد از تغییرات موجود در متغیر یادگیری ادراک شده را تبیین می کنند.
Introduction: The aim of the present study was to investigate the causal relation model of cognitive absorption and perceived learning through the mediating role of cognitive engagement and perceived ease of use and perceived usefulness through path analysis. Method: To do so, the sample of study included 273 students of virtual courses from Shiraz Payame Noor University selected through random sampling, and were asked to answer questionnaires of Cognitive Engagement (Wang& Eccles, 2013), Cognitive Absorption (Agarwal & Karahana, 2000) Perceived Learning (Rovai& et al, 2009), Perceived Ease of Use (Hsu & Lu, 2004) and Perceived Usefulness (Kim& et al,2007) subscales. Results: Overall, the results indicated the indirect effects of cognitive absorption components on perceived learning. Conclusions: The results showed cognitive absorption and their components through cognitive engagement and perceived ease of use and perceived effect on perceived learning, as control and curiosity through cognitive engagement and perceived ease of use and perceived usefulness have direct and indirect effect on perceived learning and temporal dissociation, focused immersion and heightened enjoyment, through cognitive engagement and perceived usefulness had indirect effect on perceived learning. The whole variables in this study explain 42% of changes in the perceived learning.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5298_657442eda3f7035469c3b13031fbd94e.pdf
یادگیری ادراک شده
جذب شناختی
درگیری شناختی
سودمندی ادراک شده
سهولت ادراک شده
Perceived learning
Cognitive absorption
Cognitive engagement
Perceived ease of use
Perceived usefulness
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2018-12-22
7
2
123
144
10.30473/sc.2018.29262.1931
5299
Research Paper
ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شناخت اجتماعی دانشجویان (شاد)
Construction and Examine the Psychometric Characteristics of Student Social Cognition Questionnaire (SHAD)
وحید نجاتی
nejati@sbu.ac.ir
1
سامان کمری
kamari.saman@yahoo.com
2
صدیقه جعفری
s.kamari68@gmail.com
3
دانشیار روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه الزهراء
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه شناخت اجتماعی دانشجویان (شاد) بود. روش: پژوهش حاضر از منظر هدف و شیوه گردآوری اطلاعات جزء طرحهای همبستگی مبتنی بر روانسنجی بود. بدین منظور پرسشنامه محقق ساخته حاضر که دارای 19 گویه است با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بر روی 735 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت، شهید بهشتی و خواجه نصیر تهران اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی همراه با چرخش واریماکس نشان دهنده وجود 4 مؤلفه شناخت اجتماعی بود که به ترتیب شناخت خود، ذهن خوانی، تشخیص تهدید آموزشی و درک محیط آموزشی نامگذاری شدند. این 4 مولفه 63/49 درصد از کل واریانس را تبیین کردند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی وجود چهار عامل پرسشنامه مذکور را مورد تأیید قرار داد. از طرفی دیگر نتایج ضریب همبستگی شواهدی دال بر روایی همگرای پرسشنامه شناخت اجتماعی با دیگر متغیرهای شناختی این حوزه فراهم کرد. همچنین به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی خرده مقیاسها با نمره کل پرسشنامه استفاده شد که ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس شناخت خود (73/0)، ذهنخوانی (72/0)، تشخیص تهدید آموزشی (71/0)، درک محیط آموزشی (74/0) و نمره کل پرسشنامه (86/0) بدست آمد. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج بیانگر آن بود که پرسشنامه شناخت اجتماعی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان یک ابزار سودمند برای سنجش شناخت اجتماعی در دانشجویان بهره برد.
Introduction: The aim of this study was construction and examine the psychometric characteristics of student social cognition questionnaire (SHAD). Method: This study from the perspective of the purpose and method of collecting information, was a part of correlational research based on psychometric analysis. For this purpose, a researcher-made questionnaire with 19 items was conducted on 735 girl and boy students by random multi-stage cluster sampling in universities of Sharif, Tarbiat Modares, Elmo Sanaat, Shahid Beheshti and Khaje-Nasir. For analysis of data, the exploratory and confirmatory factor analysis were used. Results: The results of exploratory factor analysis by principal components method with varimax rotation indicated the existence of 4 component social cognition that were named respectively cognition of self, mindreading, detection of educational threat and understanding of educational environment. These four component explained 49/63 percent of the total variance. Also, the results of confirmatory factor analysis confirmed the four factors of the questionnaire. On the other hand, the results of the correlation coefficient provided evidence of the convergent validity of the social cognition questionnaire with other cognitive variables in this domain. The reliability of the questionnaire was also measured by Cronbach's alpha coefficient and the correlation of the subscales with the total score of the questionnaire. Cronbach's alpha for subscale cognition of self (0/73), mindreading (0/72), detection of educational threat (0/71), understanding of educational environment (0/74) and Cronbach's alpha coefficient of the total questionnaire was (0/86). Conclusion: Generally, the results showed that social cognition questionnaire had an appropriate reliability and validity and it can be used as a useful tool to assess student’s social cognition.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5299_a43210708acef173ad83ad223d1c8320.pdf
شناخت اجتماعی
شناخت خود
ذهن خوانی
تشخیص تهدید آموزشی
درک محیط آموزشی
social cognition
Cognition of self
Mindreading
Detection of educational threat
Understanding of educational environment
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2018-12-22
7
2
145
185
10.30473/sc.2018.9896.1401
5300
Research Paper
پیش بینی بهزیستی روان شناختی از طریق مکانیزم های دفاعی و خودمتمایزسازی شناختی در دانشجویان
Predicting of Psychological Well-Being through Defence Mechanisms and Cognitive Self-Differentiation in Students
مرتضی ترخان
mttmaster20@yahoo.com
1
دانشیار روان شناسی، دانشگاه پیام نور
مقدمه:این مطالعه به منظور پیشبینی بهزیستی روانشناختی از طریق مکانیزم های دفاعی و خودمتمایزسازی شناختی دانشجویان انجام پذیرفت. روش: روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی و نمونه این پژوهش 125 نفر از دانشجویان بودند که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه خودمتمایزسازی شناختی اسکورون و فریدلندر، پرسشنامه مکانیزم های دفاعی آندروز، سینگ و باند و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف. یافته ها: تحلیل رگرسیون چندمتغیری به روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، خودمتمایزسازی شناختی 23/8 درصد، مکانیزم دفاعی رشد یافته 53/5 درصد، مکانیزم دفاعی رشدنایافته 30/4 درصد و مکانیزم دفاعی روانآزرده 12/4 درصد و در کل 18/22 درصد واریانس مشترک (R²) بهزیستی روانشناختی دانشجویان را تبیین نمودند. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش در همگرایی با یافته های تحقیقات دیگر نشان داد، خودمتمایزسازی شناختی، مکانیزم دفاعی رشدیافته، مکانیزم دفاعی رشدنایافته و مکانیزم دفاعی روانآزرده در بهزیستی روانشناختی دانشجویان نقش تعیین کننده ای دارند.
Introduction: The Purpose of this research was to study the relationship between predicting of psychological well-being through defense mechanisms and cognitive self-differentiation in students. Method: The research method was correlation and participants of this research were 125 people of students selected via simple randomization. The research materials were :Skowron and Friddlander Self-differentiation Questionnair, Andrews , Sing and Bond Defense Styles Questionnaire and Ryff Psychological Well-being Questionnaire.. Results: Multiple regression analysis with stepwise method and Pearson correlation showed that cognitive self-differentiation %8/23 , mature defense mechanism %5/53 , immature defense mechanism %4/30 , neurotic defense mechanism %4/12 and the generally explained %22/18 of common variance (R²) of psychological well-being of students. Conclusion: The findings of this research indicated that cognitive self-differentiation, mature defense mechanism, immature defense mechanism and neurotic defense mechanism have basic role in psychological well-being of students.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5300_1e65adc28056621e08ede444f46cb908.pdf
خودمتمایزسازی شناختی
بهزیستی روان شناختی
مکانیزم های دفاعی (رشدیافته
رشدنایافته و روان آزرده)
Cognitive self-differentiation
psychological well-being
Defense mechanisms (mature
immature
neurotic)
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2018-12-22
7
2
159
172
10.30473/sc.2018.5302
5302
Research Paper
اثربخشی مدل مداخلۀ سرمایه روانشناختی (PCI) بر اهمالکاری تحصیلی و اهمالکاری سازمانی
The Effectiveness of Psychological Capital Intervention Model (PCI) on the Academic and Organizational Procrastination
نیلا علمی منش
danravan20@yahoo.com
1
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه مداخلهای لوتانز بر اهمالکاری تحصیلی و اهمالکاری سازمانی بود. روش: پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری شامل دانشجویانی است که در سال تحصیلی 1395 در دانشگاه پیام نور نطنز مشغول به تحصیل بوده و همزمان بهصورت تمام وقت مشغول به کار بودهاند. تعداد این افراد 300 نفر بود. از بین آنها 50 نفر که اهمالکاری تحصیلی و سازمانی داشتند به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و در دو گروه 25 نفری قرار داده شدند. ابزارهای سنجش پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم و اهمالکاری سازمانی صفارینیا و امیرخانی رازلیقی بودند. پس از اجرای پرسشنامه ها برنامه مداخلهای لوتانز برای گروه آزمایش برگزار شد. به منظور جمعآوری دادههای پسآزمون و پی گیری مجدداً آزمون توسط هر دو گروه در دو مرحله دیگر اجرا شد.به منظور تحلیل دادهها از روش کوواریانس چندمتغیره استفاده شد .یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد تمام متغیرهای وابسته در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری کاهش معناداری داشته است. این نشاندهنده اثربخشی مداخله در مرحله پسآزمون و پایداری اثر در مرحلۀ پیگیری استنتیجهگیری: درنتیجه میتوان گفت استفاده از مدل مداخلهای لوتانز بر کاهش اهمالکاری تحصیلی و اهمالکاری سازمانی مؤثر است. بنابراین میتواند راهکار اجرایی مناسبی جهت اهمالکاری تحصیلی و اهمالکاری سازمانی کاهش باشد.
Introduction: The present study was aimed to investigate the effectiveness of Luthans intervention program on Academic and Organizational Procrastination. Method: the research was quasi-experimental with pretest-posttest design. The population consisted of PNU students of Natanz in the academic year 1395 who were studying and working full time. Out of the 300 students, 50 were randomly selected and put into two groups of 25, one for academic and another one for organizational procrastination. The instruments were two questionnaires of Academic Procrastination (Solomon & Rothblum) and Organizational Procrastination (Safary Nia & Amirkhani Razilighy). After the implementation of the questionnaires, Luthans Intervention Program was applied to the experimental group. Then, Post-test and follow-up were implemented for both groups in two phases. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The results showed that compared with the control group, both of the dependent variables in the experimental group were reduced significantly. The results of the Post-test and follow-up reflected the effectiveness and stability of the intervention. Conclusion: It can be stated that psychological Capital Intervention Model has been effective on decreasing Academic and organizational procrastination. Therefore, it can be an appropriate strategy to reduce Academic and organizational procrastination.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5302_e5e842f7b793ea8778368eca831b42b1.pdf
مدل مداخلهای سرمایه روانشناختی(PCI)
اهمالکاری تحصیلی
اهمالکاری سازمانی
Psychological Capital Intervention Model (PCI)
Academic Procrastination
Organizational Procrastination
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2018-12-22
7
2
173
186
10.30473/sc.2018.41194.2223
5303
Research Paper
اثربخشی مداخلات آموزشی شناختی، رایانه ای حافظه فعال بر توجه، کنترل پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی حافظه فعال در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص
The Effectiveness of Computer-based Cognitive Training on WorkingMemory on Attention, Response Control, and Central Executive of Working Memory of Children with Specific Learning Disabilities
محمدعلی خاکساربلداجی
khaksar56@yahoo.com
1
محمدحسین عبدالهی
2
پروین کدیور
kadivar220@yahoo.com
3
حمیدرضا حسن آبادی
hrhassanabadi@gmail.com
4
علی اکبر ارجمندنیا
5
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
دانشیار روان شناسی، دانشگاه خوارزمی
استاد روان شناسی، دانشگاه خوارزمی
استادیار روان شناسی، دانشگاه خوارزمی
دانشیار روان شناسی، دانشگاه تهران
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی شناختی رایانه محور حافظه فعال بر توجه و بازداری پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون پیگیری است. تعداد 27 نفر دانش آموز 8 تا 12 ساله دچار اختلال یادگیری خاص به شکل تصادفی در دسترس از مراکز اختلالات یادگیری خاص شهرستانهای تهران (شهریار و رباط کریم)انتخاب گردیدند. این 27 نفر در سه گروه بر اساس مؤلفه های حلقه واج شناختی و لوح دیداری فضایی آزمون حافبک و فرم ارزیابی اختلال یادگیری خاص (LDES) همتا و گروهبندی شدند. سپس با استفاده از آزمون IVA و مؤلفه مجری مرکزی آزمون حافبک پیش آزمون به عمل آمد. پس از 18 جلسه 50 دقیقه ای مداخله شناختی رایانه ای بر روی 27 نفر، مجدداً پس آزمون انجام شد و پس از گذشت سه ماه آزمون پیگیری انجام گردید. برای تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و تحلیل واریانس اندازه های مکرر استفاده شد. یافته ها:نتایج نشان داد که بین سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون و آزمون پیگیری در حوزه های توجه، بازداری پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی تفاوت معنادار ایجاد شده است. نتیجه گیری: بنابراین مداخله آموزشی شناختی رایانه محور باعث افزایش توجه، بازداری پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی حافظه فعال در کودکان دارای اختلال یادگیری خاص شده است.
Introduction:The purpose of present research was the investigation of the effectiveness of computer-based cognitive training on working memory on attention, response control, and central executive working memory of children with specific learning disabilities. Method: The research method was semi- experimental with pre-test post-test fallow-up. A total of 27 students aged 8 to 12 years with a specific learning disorder diagnosis were randomly selected from the centers of special learning disorders in Tehran (Robatkarim).The 27 subjects were peer and clustered into 3 groups based on component, phonological loop and visuospatial sketchpad of the HAFBAK test and the assessment of specific learning disorder (LDES).Then, using the IVA test and the central executive component of the HAFBAK test, a pretest was performed. After 18 session of 50 minute computer- based cognitive intervention, on 27 subjects post-test was performed. After 3 months, the fallow-up test was performed. For analyzing the data descriptive statistics and repeated measure variance analysis method were used. Results: The finding of this research showed that there was a significant difference between the 3 groups in per-test post-test and fallow-up test in the areas of attention, response control and central executive component. Conclusion:Therefore, computer-based cognitive training intervention increased the attention, response control and the central executive component of working memory in children with specific learning disabilities.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5303_2dcae6731f36de932abcb1125f47964b.pdf
حافظه فعال
توجه
کنترل پاسخ
مؤلفه مجری مرکزی حافظه فعال
اختلال یادگیری خاص
مداخله آموزشی شناختی رایانه محور حافظه فعال
Working memory
Attention
Response control
Central executive
Specific learning disabilities
Computer-based cognitive training of working memory