per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2019-05-22
8
1
9
24
10.30473/sc.2019.45760.2355
5873
Research Paper
مدل یابی معادلات ساختاری اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر حل مسئله اجتماعی با میانجیگری توازن خود
Structural Equation Modeling of the Effect of Emotional Processing on Solving Social Problems Based on the Role of Self-balance Mediator
فاطمه سادات سپیده دم
sepidehdam_f@yahoo.com
1
حسین زارع
h_zare@pnu.ac.it
2
سارا پاشنگ
sarahpashang@yahoo.com
3
خدیجه ابوالمعالی
abolmaalialhoseyni@yahoo.com
4
مرجان حسین زاده تقوایی
marjantaghvai@yahoo.com
5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ،گروه روانشناسی، کرج،ایران
استاد تمام، دانشگاه پیام نورواحد تهران،گروه روانشناسی،تهران ،ایران
استاد یار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،گروه روانشناسی،کرج،ایران
استاد یار،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،گروه روانشناسی،رودهن،ایران
استاد یار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،گروه روانشناسی،کرج،ایران
چکیده مقدمه: این پژوهش به تبیین اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر الگوی حل مسئله اجتماعی بر اساس نقش میانجیگر توازن خود با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) می پردازد.روش:در این پژوهش 308 شرکت کننده(188زن و 114مرد) حضور داشتند که به شیوه نمونه گیری دردسترس از بین کارکنان عملیات پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مورد آزمون قرار گرفتند.جهت سنجش متغیرهای پژوهش از 3پرسشنامه ، شاخص یکپارچه ناهم خوانی خود هاردین ، مقیاس توانایی حل مساله اجتماعی فرم کوتاه تجدید نظر شده دیزوریلا و نزو و مقیاس پردازش اطلاعات هیجانی باکر استفاده شده است. یافته ها:نتایج نشان می دهد که همه مؤلفه های پردازش هیجانی با مؤلفه های حل مسئله انطباقی به صورت منفی و با مؤلفه های حل مسئله غیر انطباقی به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 همبسته اند. همچنین مؤلفه های چهارگانه توازن خود با مؤلفه های حل مسئله انطباقی به صورت مثبت و با مؤلفه های حل مسئله غیر انطباقی به صورت منفی و در سطح معناداری 01/0 همبسته اند. به کار گیری تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار AMOS 18.0و برآورد بیشینه احتمال (ML) نشان داد که مدل اندازه گیری با داده های گردآوری شده به صورت مطلوب برازش دارد و همه نشانگرهای مدل اندازه گیری از توان لازم برای اندازه گیری متغیرهای مکنون پژوهش حاضر برخوردار بودند. مدل ساختاری نیز همانند مدل اندازه گیری با داده های گردآوری شده برازش دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش آموزش و ارتقا توانایی شناختی منجر به بهبود مهارت حل مسئله کارکنان عملیات پرواز می شود.
Background: Explaining the effect of cognitive ability on the social problem-solving skills through Structural Equation Modeling (SEM) with the mediating role of self-balance was the overarching goal of this study. Method: Of the 308 participants taking part in this study( 188 were female and 114 were male). The participants were selected using the convenience sampling technique from the aircrew of Iran Air and were tested thereafter. For research variables’measurement, the following four questionnaire have been used: Hardin’s Integrated Self-Discrepancy Index (ISDI), Social Problem Solving Inventory-revised short-form by D’Zurilla, and Nezu and Baker’s Emotional Processing Scale. Results:The results show that all the components of emotional processing with the components of adaptive problem solving are negatively correlated with the components of non-adaptive problem solving and are positively correlated with the significance level of 0.01. Also, the quadruple components of their balance with the components of adaptive problem solving are positively correlated with non-adaptive problem solving components negatively and at a significant level of 0.01. The use of confirmatory factor analysis using AMOS 18.0 and Maximum Likelihood Estimation (ML) showed that the measurement model fitted with the collected data as desirable and all the indicators of the measurement model were the power to measure the variables. The present study was conducted. The structural model is fitted as well as the measurement model with the collected data.Conclusion: According to the results of this research, education and promotion of Emotional Processing lead to improved problem solving skill of flight operations’ personnel. Keywords:Emotional Processing, social problem-solving, self-balance
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5873_1fdf60d4ff366be592b0ccdceae3d029.pdf
واژه های کلیدی: پردازش هیجانی
حل مسئله اجتماعی
توازن خود
Keywords:Emotional Processing
social problem-solving
self-balance
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2019-05-22
8
1
25
38
10.30473/sc.2019.40784.2209
5760
Research Paper
تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی نسخة فارسی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی در دانشجویان
Confirmatory Factor Analysis and Internal Consistency of the Civic Moral Disengagement Scale-Farsi Version among University Students
علی خدائی
alikhodie@gmail.com
1
امید شکری
oshokri@yahoo.com
2
دکتری روان شناسی، دانشگاه پیام نور
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی (CMDS) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، از جامعة دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، 364 دانشجو (192 پسر و 172 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی از روشهای آماری تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایه نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار چندبُعدی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی شامل توجیه اخلاقی، زبان مبتنی بر حُسن تعبیر، مقایسه سودمند، جابجایی مسئولیت، انتشار مسئولیت، تحریف پیامدها، اسناد سرزش و شخصیتزدایی با دادهها برازش مطلوبی داشت. مقادیر ضرایب همسانی درونی پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی برای مولفههای توجیه اخلاقی، زبان مبتنی بر حُسن تعبیر، مقایسه سودمند، جابجایی مسئولیت، انتشار مسئولیت، تحریف پیامدها، اسناد سرزش و شخصیتزدایی به ترتیب برابر با 85/0، 82/0 و 79/0 به دست آمد.نتیجه گیری: در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که CMDS برای سنجش سازة چندبُعدی «عدم تعهد به اخلاق مدنی» در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
Introduction: The present study was conducted with the aim of evaluating the Civic Moral Disengagement Scale(CMDS, 2009) among a group of Iranian students. Method: In this correlational study, 364 students (192 male and 172 female) were selected from the undergraduate students of Shahid Beheshti University using available sampling method who responded to the Civic Moral Disengagement Scale-Farsi Version. To determine the internal validity and internal consistency of the scale, the confirmatory factor analysis and cronbach alpha formula were used respectively. Results: The results of confirmatory factor analysis based AMOS software showed that multi-factor structure of Civic Moral Disengagement Scale-Farsi Version consisted of moral justification, euphemistic language, advantageous comparison, displacement of responsibility, diffusion of responsibility, distorting consequences, attribution of blame and dehumanization had good fit with data. Internal consistency for the moral justification, euphemistic language, advantageous comparison, displacement of responsibility, diffusion of responsibility, distorting consequences, attribution of blame and dehumanization was 0/88, 0/82 and 0/79 respectively. Conclusion: In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the Civic Moral Disengagement Scale-Farsi Version as an instrument to measure the “Civic Moral Disengagement” among Iranian university students.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5760_1451e067c1307dfd17a844c3a2a0d21a.pdf
روایی عاملی
تحلیل عاملی تاییدی
مقیاس عدم کفایت به اخلاق مدنی
همسانی درونی
Factorial validity
Confirmatory Factor Analysis
Civic Moral Disengagement Scale-Farsi Version (ESCQ-FV)
Internal Consistency
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2019-05-22
8
1
39
50
10.30473/sc.2019.41316.2229
5761
Research Paper
مقایسه توانایی بازشناسی حالات هیجانی چهره با کنترل دست برتری در زنان دریافتکننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) و افراد عادی
Comparison of the Ability to Recognize Facial Emotional States with the Premiere Hand Control in Women Receiving Treatment for Botulinum (Botox) and Normal People
احمد علی پور
alipor@pnu.ac.ir
1
فرشته حسنی
f.hassani.es@gmail.com
2
رضا دوستی
r.dosti66@gmail.com
3
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه پیام نور
مقدمه: بررسی ضعفهای شناختی زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) و همچنین نحوه بازشناسی هیجانات مختلف چهره با کنترل دست برتری توسط آنان میتواند گامی موثر در درمان و بهبود بازشناسی هیجانات توسط آنان باشد. هدف از این مطالعه مقایسه توانایی بازشناسی حالات هیجانی چهره با کنترل دست برتری در زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) و افراد عادی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای علی-مقایسهای است. جامعه تحقیق عبارت است از کلیه زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) مراجعه کننده به مراکز زیبایی شهر رشت در فصل بهار 1397، که در این مطالعه دو گروه 46 نفره از زنان دریافت کننده درمان بوتاکس و افراد عادی به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از آزمون بازشناسی هیجانات مختلف چهره اکمن و فرایسن و آزمون دست برتری چاپمن به منظور تعیین بازشناسی هیجانات (شادی، غم، خشم) به عنوان ابزار سنجش استفاده شد. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS-23 و با آمارهای توصیفی و آزمون کوواریانس صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان دادکه توانایی دوگروه آزمودنی در بازشناسی حالات هیجانی(شادی، غم و خشم) با کنترل دست برتری یکسان نیست و تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد. نتیجه گیری: توانایی زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) در تشخیص هیجانات (شادی، غم و خشم) ضعیف تر از افراد عادی است.
Introduction: Examining the cognitive weaknesses of women receiving botulinum (Botox) as well as how to recognize different facial emotions with the premiere hand control by them can be an effective way to treat and improve their emotional recognition. The purpose of this study was to compare the ability to recognize facial emotional states with the premiere hand control in women receiving treatment of botulinum (Botox) and normal women. Method: This is a causal-comparative study. The research population was all women receiving botulinum (Botox) who referred to beauty centers of Rasht in spring of 1397. Using available sampling method, two groups of 46 women who received Botox treatment and normal subjects participated in the study as samples. Ekman and Fraction's facial emotion recognition test and Chapman's Handedness Inventory were used as measurement instruments to determine the recognition of emotions (happiness, sadness, anger) of participants. The results were analyzed throgh SPSS-23 and descriptive statistics and covariance test. Results: The results showed that the ability of the two groups to recognize the emotional states (happiness, sadness and anger) with the premiere hand control is not the same, and there is a significant difference between the two groups. Conclusion: The ability of women receiving botulin (Botox) to diagnose emotions (happiness, sadness and anger) is weaker than normal people.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5761_568af7650dabc50d6db6ec15505e1716.pdf
بازشناسی حالات هیجانی
دست برتری
بوتاکس
Emotional States Recognition
The Premiere Hand
Botulinum (Botox)
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2019-05-22
8
1
51
64
10.30473/sc.2019.36723.2105
5762
Research Paper
اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید بر آشفتگی روانشناختی دانشجویان دانشگاه پیام نور
Effectiveness of the Cognitive-based Training of Hope Enhancement in Psychological Distress of Payame Noor University students
طاهر محبوبی
m_taher858@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
روش: بدین منظور 32 نفر با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف از میان مراجعه کنندگان به مرکز مشاورۀ دانشگاه با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده انتخاب و بهعنوان نمونه منظور گردیدند. روش تحقیق دراین مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه بود. از مصاحبة بالینی و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لویندا (1995) برای سنجش آشفتگی روانشناختی بهعنوان ابزارهای پژوهش استفاده گردید. برنامه آموزش شناختی ارتقاء امید طی 8 جلسۀ 60 دقیقهای و درمدت 4 هفتهی متوالی به دانشجویان ارائه گردید. بدین منظور نمونۀ تحقیق به صورت تصادفی در2 گروه 16 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروه آزمایشی، تحت آموزش شناختی ارتقاء امید قرار گرفت، درحالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرارنگرفتند. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون کوواریانس بوسیلۀ نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیلکوواریانس در سطح 05/0> pبرای گروه وابسته به منظور تعیین اثر بخشی آموزش شناختی ارتقاء امید نشان داد که این کاربندی توانسته است بعنوان مداخلهای موثر موجب کاهش نمره کلی آشفتگی روانشناختی و هر سه مؤلفة آن (افسردگی، استرس و اضطراب) در دانشجویان گروه آزمایش گردد. نتیجه گیری: این کاربندی انتظار پیامدهای مطلوب، باور به اینکه امور به خوبی پیش خواهند رفت، همچنین احساس اعتماد به این که همۀ اینها در اثر تلاشهای مناسب اتفاق خواهد افتاد را در فرد ایجاد کرده، و ضمن کاهش افسردگی، استرس و اضطراب باعث اعمال هدفمند میشود.
Introduction: The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of cognitive-based training of hope enhancement in psychological distress of Payame Noor University students. Method: The design of this study was Quasi-experimental involving pre-test and post-test with experimental and control groups. The sample of the study included 32 participants who were selected from the clients who referred the university counseling center through purposive sampling method with regard to the intended standards. Then, the sample was divided randomly into two groups i.e. one experimental and one control group, each consisting of 16 participants. In order to collect the data, clinical interview and Louinda’s (1995) DASS were used to measure the psychological distress of the participants. The experimental group received cognitive-based training of hope enhancement for eight sixty- minute sessions during four consecutive weeks, while the control group did not receive any treatment. Results: The results of covariance analysis showed that the treatment was effective in reducing the overall psychological distress of the participants and in its three subscales in depression and anxiety subscales. Conclusion: This treatment develops desired qualities in individuals including a sense of optimism and trust in the individual himself/herself to achieve things through right efforts and in addition to reducing depression and anxiety in the individuals, it leads to purposeful actions.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5762_5e7f1969715af886c29e2931116a6c2d.pdf
آموزش شناختی امید
آشفتگی روان شناختی
اضطراب
افسردگی
استرس
Cognitive-based Training
Psychological distress
Anxiety
Depression
stress
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2019-05-22
8
1
65
82
10.30473/sc.2019.39725.2186
5763
Research Paper
مقایسه شناخت اجتماعی و بازشناسی هیجان چهرهای در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص و مزمن
Comparison of Social Cognition and Facial Emotion Recognition in Patients with Newly Diagnosed and Chronic Schizophrenia
عباس ابوالقاسمی
abolghasemi_44@yahoo.com
1
مینا طاهری فرد
taherifard70@yahoo.com
2
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه گیلان
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه شناخت اجتماعی و بازشناسی هیجان چهرهای در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص و مزمن بود.روش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بستری و سرپایی مراجعهکننده به مراکز بالینی و بیمارستانهای فجر و رازی شهر تبریز در سال 1395 بود. نمونه پژوهش شامل 120 بیمار بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس شناخت اجتماعی وستن و آزمون بازشناسی هیجان چهرهای اکمن و فرایس استفاده شد.یافتهها:نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که از لحاظ شناخت اجتماعی و بازشناسی هیجان چهرهای بین بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص و مزمن تفاوت معنی داری وجود دارد. به طوریکه که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن در وضعیت بهتری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص قرار داشتند.نتیجهگیری:این یافته ها بیان میکند که نقص در شناخت اجتماعی و بازشناسی هیجان چهره ای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص میتواند با ناتوانی همراه باشد و بر عملکرد اجتماعی و شغلی این بیماران تاثیر داشته باشد.
Introduction: The aim of the present study was to compare social recognition and Facial Emotion Recognition in patients with newly diagnosed and chronic schizophrenia. Method: current study is a causal-comparative study. The statistical population of this study included all patients with hospitalized and outpatient schizophrenia referring to Fajr and Razi clinical centers and hospitals in Tabriz city in 2016. The sample consisted of 120 patients who were selected through available sampling. To collect data, Westen's social cognition scale and Ekman and Fareis's facial emotion recognition test were used. Results: The results of multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference between social cognition and facial emotion recognition in patients with newly diagnosed and chronic schizophrenia .Individual with chronic schizophrenia was better than newly diagnosed schizophrenia. Conclusion: These findings suggest that deficiencies in social cognition and facial affective recognition in newly diagnosed schizophrenia can be associated with inability and affect their social and occupational functioning.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5763_e390b9dc7afde5b043e5a7cbcc05c8ad.pdf
اسکیزوفرنی
شناخت اجتماعی
بازشناسی هیجان چهره ای
Schizophrenia
social cognition
Facial Emotion Recognition
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2019-05-22
8
1
83
106
10.30473/sc.2019.41673.2252
5839
Research Paper
تدوین مدل ثبات رابطۀ زناشویی براساس ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با میانجیگری سبکهای حل مسأله
Developing Model of Marital Stability based on Personality Characteristics and Perceived Stress Mediating by problem Solving styles
الهام رضایی فر
elham_rezaeifar60@yahoo.com
1
مژگان سپاه منصور
drsepahmansour@yahoo.com
2
رویا کوچک انتظار
royakentezar@yahoo.com
3
شیرین کوشکی
shirin_kooshki@yahoo.com
4
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ازاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
دانشیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
استادیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐز، تهران، ایران
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ثبات رابطۀ زناشویی براساس ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با میانجیگری سبکهای حل مسأله در زنان متأهل انجام شد. روش: بدین منظور با استفاده از روش لوهلین (2004) تعداد 500 زن متأهل به روش نمونه گیری در دسترس از شهر تهران انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس استرس ادراک شدۀ (کوهن، کامارک و مرمل استین، 1983)، شاخص بی ثباتی رابطۀ زناشویی (ادواردز، جانسون و بوث،1987)، فرم کوتاه مقیاس پنج عاملی شخصیت نئو (کاستا و مک کری، 1985)، پرسشنامۀ سبکهای حل مسأله (کسیدی و لانگ، ۱۹۹۶) استفاده گردید. روش پژوهش از نوع معادلات ساختاری به طور خاص؛ معادلات رگرسیونی بود. یافته ها: یافته ها نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با میانجیگری سبکهای حل مسأله بر ثبات رابطۀ زناشویی اثری غیرمستقیم دارد. نتایج: شاخصهای برازش نشان داد که مدل پیشنهادی در این پژوهش با داده های جمع آوری شده از زنان متأهل برازش مناسب و ارتباط نزدیکی با فرضهای نظری دارد.
Introduction: The present study was conducted with the aim of developing Marital Stability Model based on Personality Characteristics and Perceived Stress mediating by problem solving styles. Method: To do the research, 500 married women in Tehran City were selected through Loehlin (2004) method using available sampling method. To measure the study variables, Perceived Stress Scale (Cohen, Kamarck & Mermelstein, 1983), Marital Instability Index (Edwards, Johnson & Booth, 1987), the short form of NEO Personality Five- Factor Inventory (Costa & McCrae, 1985), and Problem- Solving Style (Cassidy & Long, 1996) were used. The study was based on structural equation modeling, specifically, the regression equations. Results: The findings showed that Personality Characteristics and Perceived Stress Mediating by problem Solving styles had an indirect effect on Marital Stability. Conclusion: The fit indices showed that the proposed model in the study has a good fit with the data gathered from married women and a close relationship with the theoretical assumptions.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5839_b4986aca105f09dfe304f6718ec9579c.pdf
ثبات زناشویی
سبکهای حل مسأله
ویژگیهای شخصیتی
استرس ادراک شده
Marital Stability
problem Solving styles
Personality Characteristics
Perceived stress
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2019-05-22
8
1
107
124
10.30473/sc.2019.40617.2204
5764
Research Paper
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ بنیادهای اخلاقی در سه نمونۀ ایرانی
Psychometric Properties of the Persian Version of Moral Foundations Questionnaire in Three Iranian Samples
پگاه نجات
pgnejat@gmail.com
1
جواد حاتمی
hatami@iricss.org
2
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
مقدمه: قضاوت اخلاقی از موضوعات مورد مطالعه در شناخت اجتماعی محسوب میشود.نظریۀ بنیادهای اخلاقی نظریه ای اخیر در روانشناسی اخلاق است که رویکردی میان فرهنگی و شهودگرایانه به باورهای اخلاقی مردم جهان دارد. مطالعۀ حاضر به بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ مرتبط با این نظریه و مقایسۀ یافته ها با گزارشهای موجود از نسخۀ اصلی و سایر فرهنگها اختصاص دارد. روش: دادهها مربوط به سه مطالعه روی نمونه های ایرانی هستند: گلکار (1394) و مراحل دوم و سوم نجات (1395)، که دارای به ترتیب 280، 314 و 180 شرکتکننده بودند که به پرسشنامۀ بنیادهای اخلاقی (MFQ-30) پاسخ دادند. محاسبۀ آلفای کرونباخ برای تک تک بنیادهای اخلاقی و نیز تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شد و مقایسۀ میان جنسیتی در تکیه بر بنیادها صورت گرفت. یافته ها: آلفای کرونباخ بنیادهای مراقبت، انصاف و وفاداری نسبتاً پایین و عموماً کمتر از بنیادهای اطاعت و تقدس بود.تحلیل عاملی اکتشافی به راه حلی سه عاملی برای مرحلۀ دوم نجات (1395) و راه حل دوعاملی برای گلکار (1394) و مرحلۀ سوم نجات (1395) ختم شد. برازش داده ها به مدل پنج عاملی همبسته قابل قبول بود. نمرۀ زنان در مراقبت، انصاف و تقدس بالاتر از مردان بود. نتیجه گیری: ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ بنیادهای اخلاقی اگرچه در برخی جنبهها نه چندان عالی، اما قابل مقایسه با نتایج گزارششده از سایر فرهنگها بود و بنابراین به نظر میرسد عمدتاً معلول ماهیت پیچیدۀ خود اخلاق باشد. تفاوتهای جنسیتی مشاهدهشده مشابه با یافته های بینالمللی و در نتیجه حامی روایی گروههای شناخته شده برای این پرسشنامه بود.
Introduction: Moral judgment is one of the subjects studied in social cognition.Moral Foundations Theory (MFT) is a recent theory in moral psychology which has an intercultural and intuitive approach to moral beliefs of people around the world. The current study is concerned with examining psychometric properties of a Persian version of the questionnaire associated with this theory, and comparing findings with available reports from the original version as well as other cultures. Method: Data are provided by three studies on Iranian samples: Golkar (2016) and phases II and III of Nejat (2016), with 280, 314, and 180 participants respectively, who responded to Moral Foundations Questionnaire (MFQ-30). Calculations of Cronbach alphas, as well as exploratory and confirmatory factor analyses were conducted and comparisons were made between genders in reliance on foundations. Results: Cronbach alphas for care, fairness and loyalty were relatively low and generally lower than obedience and sanctity. Exploratory factor analysis has led to a three-factor solution in phase II of Nejat (2016), and two-factor solutions in Golkar (2016) and phase III of Nejat (2016). Fit of data to the correlated five-factor model was acceptable. Women scored higher than men in care, fairness, and sanctity. Conclusion: Psychometric properties of the Persian MFQ, though not perfect in some respects, were comparable to those reported by other cultures, and therefore seem to be mainly caused by the complex nature of morality itself. Observed gender differences were similar to international findings and thus supportive of the known-groups validity for this questionnaire.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5764_1fefbc160ca74fad27738a3964c39725.pdf
روانشناسی اخلاق
نظریۀ بنیادهای اخلاقی
پرسشنامۀ بنیادهای اخلاقی
اعتبار
ایرانی
Moral Psychology
Moral Foundations Theory
Moral Foundations Questionnaire
Validity
Iranian
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2019-05-22
8
1
125
140
10.30473/sc.2019.40545.2200
5765
Research Paper
رابطه بین ابعاد چشمانداز زمان و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطهای تفکر ارجاعی
The Relationship between the Dimensions of Time Perspectives and Academic Burnout: The Mediating Role Respective Negative Thinking
عزت اله قدم پور
ghadampour.e@lu.ac.ir
1
مهدی برزگر بفرویی
barzegar69@gmail.com
2
لیلا حیدریانی
yousefvand69@gmail.com
3
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه لرستان
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
مقدمه: فرسودگی تحصیلی یکی از مهمترین مشکلات گریبانگیر سیستم آموزشی در همه مقاطع تحصیلی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای تفکر ارجاعی در رابطه بین ابعاد چشمانداز زمان و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پیش دانشگاهی شهرستان میبد بود که در سال تحصیلی 97- 1396 مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها، 261 نفر به عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامه های چشم انداز زمان زیمباردو و بوید، نفکر ارجاعی اهرینگ و همکاران و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران جمع آوری گردید. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت. یافته ها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان دادکه بعد گذشته منفی و حال قضا و قدری با واسطه گری تفکر ارجاعی بر فرسودگی تحصیلی اثر غیرمستقیم مثبت معنادار دارند. همچنین ابعاد گذشته مثبت، حال لذت گرا و آینده نیز با واسطه گری تفکر ارجاعی بر فرسودگی تحصیلی اثر غیرمستقیم منفی معنادار دارند. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد با تغییر جهت گیری چشم انداز زمان و برخوردار بودن از یک تفکر مثبت و داشتن منابع کافی برای تفکر هدفمدار، فرسودگی تحصیلی کاهش یابد.
Introduction: Educational burnout is one of the most important problems in the educational system at all levels. The aim of this study was to investigate the mediating role of respective negative thinking in relationship between the dimensions of time perspective and academic burnout. Method: The method was descriptive and correlational using structural equation modeling. The statistical population included all pre-university male students in Maybod city studying in the academic year of 2015-16. Among them, 261 samples were selected through multi-stage cluster sampling. Data were collected applying Zimbardo and Boyd's time perspective, Ehring et al.'s respective negative thinking and Berso's academic burnout questionnaires. The data were analyzed using structural equation modeling. Results: The results of structural equation modeling showed that the negative last and present situation dimensions with intermediating respective negative thinking have a positive indirect effect on academic burnout. In addition, the positive last, pleasurable present and future dimensions with mediating respective negative thinking have negative indirect effect on academic burnout. Conclusion: These findings suggest that academic burnout will be decreased by changing the perspective of time and having positive thinking and sufficient resources for the purposeful thinking.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5765_3471c2ec7721cc9aab327e54c1d93339.pdf
چشم انداز زمان
تفکر ارجاعی
فرسودگی تحصیلی
Time Perspective
Respective Negative Thinking
Academic Burnout
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2019-05-22
8
1
141
164
10.30473/sc.2019.39956.2191
5766
Research Paper
اثر بخشی تعاملی آموزش راهبردهای خودگردان-فراشناختی و خود پنداره تحصیلی بر مولفه های تاب آوری و هیجانات مثبت تحصیلی
Interactive Effectiveness of training Selfregulated -Metacognitive Strategies and Academic Self-Concept on Academic Resilience and Positive Emotions
عبداله رشیدزاده
rashidzadea@yahoo.com
1
رحیم بدری
badri1346@tabrizu.ac.ir
2
اسکندر فتحی آذر
e-fathiazar@tabriz.ac.ir
3
تورج هاشمی
tourajhashemi@yahoo.com
4
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز
هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تعاملی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان-فراشناختی وخودپنداره تحصیلی برمولفههای تابآوری تحصیلی و هیجانات تحصیلی مثبت دانش آموزان انجام گرفت. روش: طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از دانش آموزان بودند که از طریق مطالعه مقدماتی و غربالگری با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و با استفاده از روش جایگزینی هدفمند در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس عاملی چندمتغیره استفاده شد. نتایج: آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب افزایش و بهبود مؤلفههای تاب آوری تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی شده است و اثر تعاملی متغیرها در تمامی مولفه های تابآوری و هیجانات مثبت تحصیلی معنی دار بود.نتیجهگیری: با آموزش راهبردهای خودگردانی فراشناختی و همچنین توجه به نقش تعاملی خودپنداره تحصیلی میتوان تابآوری تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی را افزایش داد. این پژوهش دارای تلویحاتی برای مدیران، معلمان و مشاوران مدرسه است که میتوانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانشآموزان استفاده نمایند
Introduction: The present study was conducted with the aim at determining the interactive effecttiveness of selfregulated-metacognitive strategies and academic self-concept on educational resilience and positive academic emotions of secondary school students. Method: The design of this semi-experimental research was pre-test and post-test with control group. The population of this study was Tabriz secondary school students. The statistical sample of this study was 60 students who were selected through a pilot study and a multi-stage cluster sampling.They then were assigned into two experimental and control groups by using a targeted substitution method. The experimental group participated in the training sessions for selfregulated-metacognitive strategies for 12 sessions and the control group did not receive any interventions. Results: the training of metacognitive self-directed strategies led to significant improvement in the experimental group compared to control group in academic resilence and positive emotion, and also the interactive effect of teaching selfregulated-metacognitive strategies and self-concept on all components of academic resilience and positive emotional were significant. Conclusion: academic resilience and positive emotions can be increased by training metacognitive selfregulation strategies, as well as paying attention to the interactive and moderating role of self-concept. This research has implications for managers, teachers and school advisers who can use their results to improve student progress.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5766_899f7badc08b788c06d9facf99c24a3e.pdf
یادگیری خودگردان
فراشناخت
خود پنداره تحصیلی
تاب آوری تحصیلی
هیجانات تحصیلی
Selfregulated-learning
Metacognition
Academic self-concept
Academic Resilience
Academic emotions
per
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
2019-05-22
8
1
165
174
10.30473/sc.2019.32877.2019
5767
Research Paper
تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مسولیت پذیری و امیدواری دانشجویان دختر
The Effect of Choice Theory Training on Responsibility and Hopefulness of Female Students Islamic Azad University Hamedan
فاطمه یدالهی صابر
1
محمداسماعیل ابراهیمی
drms.ebrahimi@iauh.ac.ir
2
نرگس زمانی
n.zamani1367@yahoo.com
3
علی صاحبی
4
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
استادیار وعضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان
استادیار، عضو ارشد موسسه ویلیام گلاسر، سیدنی، استرالیا
مقدمه: این پژوهش با هدف، بررسی تعیین تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر میزان مسئولیتپذیری و سطح امیدواری در دانشجویان دختر انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشجویی دانشگاه که در سال 1396ـ 1395در دانشگاهآزاد اسلامیواحد همدانمشغول به تحصیل تشکیل دادند، که تعداد جامعه آماری که مجموعاً 529 نفر بودند و نمونه آماری30 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب ومطالعه گردید. جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامههای امیدواری و پرسشنامه مسئولیتپذیری استفاده شد، ابزار اندازهگیری میزان مسئولیتپذیری پرسشنامه 42سوالی گاف بود، و برای سنجش میزان امیدواری از پرسشنامه 12 مادهای اشنایدر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس یکراهه (انکوا) وچند متغیره (مانکوا) استفاده شد و دادهها با نرم افزار spss تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از کواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری( 01/0P < ) وجود دارد، و آموزش تئوری انتخاب موجب افزایش مسئولیتپذیری و امیدواری در دانشجویان دختر شده است ( 01/0P < ). نتیجه گیری: بنابراین میتوان گفت، آموزش نظریه انتخاب با افزایش روابط مثبت، افزایش مسولیتپذیری و شیوههای صحیح ارضاء نیازهای اساسی انسان منجر به امید و مسولیت پذیری بیشتر میشود.
Introduction: The purpose of this study was to determine the effect of choice theory training on the level of responsibility and hope in female students. Method: The research was a quasi-experimental pre-test-post-test study with control group. The statistical population of the present study consisted of 529 female students who were residing in university dormitory and studying at Islamic Azad University in Hamadan in 1395. The participants of study consisted of 30 students who were selected through random sampling. To collect data, the Gof's accountability questionnaire including 42 questions and the Ashnider's Hope questionnaire consisting of 12 items were used in this study. One-way covariance analysis (ANCOVA) and multiple variables (MANCOVA) were used to analyze the data through SPSS software. Results: The results of covariance showed that there is a significant difference between the two experimental and control groups (P Conclusion: Therefore, it can be concluded that Choice Theory Training leads to greater hope and accountability by increasing positive relationships, increasing responsibility and proper ways of satisfying basic human needs.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5767_9a80e5071ddc2acef5179bf5f502c5cd.pdf
تئوری انتخاب
مسئولیتپذیری
امیدواری
Choice Theory
Responsibility
Hope