%0 Journal Article %T مقایسه‌ خودکارآمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی در دانش آموزان پسر با رفتارهای پرخاشگرانه و عادی %J شناخت اجتماعی %I دانشگاه پیام نور %Z 2322-3782 %A علامه, عاطفه %A شهنی ییلاق, منیجه %A حاجی یخچالی, علیرضا %A مهرابی زاده هنرمند, مهناز %D 2016 %\ 01/21/2016 %V 4 %N 2 %P 102-123 %! مقایسه‌ خودکارآمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی در دانش آموزان پسر با رفتارهای پرخاشگرانه و عادی %K خودکارآمدی در تعامل با همسالان %K شایستگی اجتماعی %K دانش آموزان %R %X مقدمه: یکی از اختلالات رفتاری که شیوع آن به‌طور هشداردهنده­ای بالا است، پرخاشگری است. کودکان دارای رفتارهای پرخاشگرانه  خانواده، مدرسه و اجتماع را با مسائل گوناگونی مواجه می­کنند که آن­ها را در برابر آشفتگی­های روانی ـ اجتماعی دوران نوجوانی و حتی بزرگسالی آسیب‌پذیر می‌سازد. هدف این پژوهش مقایسه خودکارآمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی در دانش آموزان پسر پرخاشگر و عادی پایه­های پنجم و ششم دوره­ ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 94-1393 بود. روش: نمونه­ این پژوهش شامل 250 دانش‌آموز پسر (125 دانش­آموز پرخاشگر و 125 دانش‌آموز عادی) بود که به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. طرح پژوهش، علی ـ مقایسه­ای بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی کودکان در تعامل با همسالان، مقیاس شایستگی اجتماعی و پرسشنامه­ پرخاشگری کودک در مدرسه بود. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند­متغیری (MANOVA) تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه از لحاظ خودکارآمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی تفاوت معنی­داری وجود دارد. به‌علاوه، میزان خودکار­آمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی در گروه پرخاشگر نسبت به گروه عادی کمتر بود. نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج مطالعه­ حاضر، نقصان در خودکار آمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی     می­تواند به‌عنوان یکی از عوامل مهم در بروز رفتارهای پرخاشگرانه مورد توجه قرار گیرد. %U https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2241_f132784217cd96667679636227f78535.pdf