%0 Journal Article %T اثربخشی مداخلات آموزشی شناختی، رایانه ای حافظه فعال بر توجه، کنترل پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی حافظه فعال در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص %J شناخت اجتماعی %I دانشگاه پیام نور %Z 2322-3782 %A خاکساربلداجی, محمدعلی %A عبدالهی, محمدحسین %A کدیور, پروین %A حسن آبادی, حمیدرضا %A ارجمندنیا, علی اکبر %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 7 %N 2 %P 173-186 %! اثربخشی مداخلات آموزشی شناختی، رایانه ای حافظه فعال بر توجه، کنترل پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی حافظه فعال در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص %K حافظه فعال %K توجه %K کنترل پاسخ %K مؤلفه مجری مرکزی حافظه فعال %K اختلال یادگیری خاص %K مداخله آموزشی شناختی رایانه محور حافظه فعال %R 10.30473/sc.2018.41194.2223 %X مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی شناختی رایانه ­محور حافظه فعال بر توجه و بازداری پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون ـ پس­ آزمون پیگیری است. تعداد 27 نفر دانش ­آموز 8 تا 12 ساله دچار اختلال یادگیری خاص به شکل تصادفی در دسترس از مراکز اختلالات یادگیری خاص شهرستان­های تهران (شهریار و رباط کریم)انتخاب گردیدند. این 27 نفر در سه گروه بر اساس مؤلفه ­های حلقه واج شناختی و لوح دیداری فضایی آزمون حافبک و فرم ارزیابی اختلال یادگیری خاص (LDES) همتا و گروه­بندی شدند. سپس با استفاده از آزمون IVA و مؤلفه مجری مرکزی آزمون حاف­بک پیش ­آزمون به ­عمل آمد. پس از 18 جلسه 50 دقیقه­ ای مداخله شناختی رایانه ­ای بر روی 27 نفر، مجدداً پس­ آزمون انجام شد و پس از گذشت سه ماه آزمون پیگیری انجام گردید. برای تحلیل داده ­ها از آماره ­های توصیفی و تحلیل واریانس اندازه­ های مکرر استفاده شد. یافته­ ها:نتایج نشان داد که بین سه گروه در پیش ­آزمون و پس­ آزمون و آزمون پیگیری در حوزه ­های توجه، بازداری پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی تفاوت معنادار ایجاد شده است. نتیجه ­گیری: بنابراین مداخله آموزشی شناختی رایانه ­محور باعث افزایش توجه، بازداری پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی حافظه فعال در کودکان دارای اختلال یادگیری خاص شده است. %U https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5303_2dcae6731f36de932abcb1125f47964b.pdf