%0 Journal Article %T تحول تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام %J شناخت اجتماعی %I دانشگاه پیام نور %Z 2322-3782 %A بیانلو, اعظم %A آزاد فلاح, پرویز %A رسول زاده طباطبایی, کاظم %D 2014 %\ 06/22/2014 %V 3 %N 1 %P 100-113 %! تحول تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام %K تحول تفکر خلاق %K یک زبانه %K دوزبانه زودهنگام %R %X مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تحول تفکرخلاق و مؤلفه ­های آن در کودکان یک­ زبانه و دوزبانه زود هنگام انجام شد. روش: نمونه پژوهش شامل 260 دانش­آموز دختر و پسر (130 دانش ­آموز دوزبانه زود هنگام آذری ـ فارس و 130 دانش­ آموز یک­ زبانه فارس) بود که به­ صورت در دسترس از مدارس ابتدائی ناحیه دو قم انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT؛ نسخه تصویری فرم B، 1974) جمع ­آوری و با آزمون تحلیل واریانس چند راهه و مقایسه زوجی میانگین ­ها تحلیل شد. یافته­ ها: براساس یافته­ ها، جنس، زبان و پایه تحصیلی بر تفکر خلاق و مؤلفه­­ های آن تأثیر معنادار داشتند و موجب روند غیرخطی تحول خلاقیت در بین گروه­ ها شدند. نتیجه ­گیری: تعامل جنس، زبان و سن بیشترین تأثیر محسوس را در روند تحولی خلاقیت دارد، به­ گونه ­ای که پسرهای دوزبانه در پایه ­های تحصیلی بالا خلاق­ تر و دخترهای یک­ زبانه ضعیف­ تر از سایر گروه­ ها عمل کردند. %U https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_890_6815e56cf40e122f1542b23f6f1afdc6.pdf