ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دارا و فاقد توانایی حل مسأله/ انعطاف پذیری
هدف: این پژوهش به منظور مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دارا و فاقد توانایی حل مسأله / انعطاف پذیری انجام گردید. روش: روش پژوهش علی مقایسهای بود. نمونه پژوهش شامل 78 دانشجوی دختر و پسر بود که به صورت تصادفی در موقعیت آزمایشی پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش شامل آزمون وضعیت مکان شناختی کتل و آزمون هوش هیجانی بار آن بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه انعطاف ناپذیر و فاقد توانایی حل مسأله در هوش هیجانی و مقیاسهای آن به صورت معنیداری نمرههای پائینتری نسبت به گروه انعطاف پذیر و دارای توانایی حل مسأله داشتند. نتیجه گیری: پژوهش نشان داد که افراد دارای انعطاف پذیری و توانایی حل مسأله نسبت به گروه دیگر از هوش هیجانی بالاتری برخوردار بودند. بنابراین توانایی انعطاف پذیری، حل مسأله و هوش هیجانی باهم دارای ارتباط بوده و فرد را برای رویاروی با چالشها یاری می کنند.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_192_6f463fc5216d5e30f9fd478d0df1c0fa.pdf
2013-01-28
1
6
واژگان کلیدی: هوش هیجانی
توانایی حل مسأله
توانایی انعطاف پذیری
علی رضا
پیرخائفی
alireza_pirkhaefi@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
LEAD_AUTHOR
داود
معنوی پور
manavipor53@yahoo.com
2
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران.
AUTHOR
Bar on. R. (1997).the emotional Quotient inventory.a test of emotional intelligence. Toronto. Multi health system publication.
1
Bar on.R.& Parker.J.(2000).Handbook of emotional intelligence.Jossey.Bass.
2
Bar on. R.(2006). the bar on model of emotional intelligence skills development training, program and student achievement and retention.texas. UN published raw data. A and Muni- Kingsville.
3
Brackett. & Mayer. (2003). convergent, discriminant and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and social psychology journal .vol 29. 201 -216.
4
Caruso.D.R,Mayer.J.D, Salovey.P.(2002).ability measures of emotional intelligence to personality. Personality assessment journal. vol 2. 98-110.
5
Ciarrochie & Dean J.(2002). emotional intelligence moderaters the relationship between stress and mental health. Personality and individual differences journal.vol 13. 57-67.
6
Engleberg & Sjoberg.L.(2003).affect intensity and social adjustment. personality and individual differences journal. vol 37. 314-320.
7
Fernandez-Brrocal & Extremera. N. (2005). about emotional intelligence and moral decision, behavioral and brain science journal. vol 28. 114-130.
8
Gannon & Ranzijn.R. (2005). does EI predict unique variance in life satisfaction beyond IQ .personality and individual difference journal. vol 38.vol 35. 300-315.
9
Goleman.D .(1995). emotional intelligence. USA. Bantam books.N.Y press.
10
Nelson & Low .(2003). emotional intelligence: achieving academic and career excellence. Upper Saddle River. USA. New jersey: prantic-Hall press.
11
Petrides.K, Frederickson’s & furnham .(2004). the role of trait in academic performance and deviant behavior at school. personality and individual difference journal, vol 36. 423-433.
12
Saklofske.D.H .(2003.) factor structure and validity of a trait. personality and individual difference journal. vol 34. 299-305.
13
Salovey.P, Bedell.J,B, B & Detwiller.(2000). coping: psychology of what work: USA. oxford University press.
14
ORIGINAL_ARTICLE
نقش هماهنگی شناختی در رابطه شناخت اجتماعی ضمنی و آشکار
هدف: شناخت اجتماعی به دو حوزهی ضمنی و آشکار تقسیم شده است. نظریهی ارزیابی تداعیگرا-گزارهای گاورونسکی و بودنهازن (2006) پیشبینی میکند که طی فرآیند ترجمهی یک شناخت معین از حوزهی ضمنی به آشکار، هماهنگی شناخت ضمنی مربوطه با نسخههای آشکار سایر شناختهای موجود در ذهن بررسی میشود و هر چه این هماهنگی بیشتر باشد، نیاز کمتری به ایجاد تغییر در شناخت مربوطه است و لذا نسخهی آشکار حاصل، ارتباط قویتری با نسخهی ضمنی اولیهی خود خواهد داشت. این مطالعه به آزمودن این فرضیه در متن سه شناخت هویت جنسی، هویت گروهرشتهای و تصور قالبی جنسیت ـ رشته میپردازد. بهعلاوه، بررسی تعدیلگری هماهنگی با نسخههای ضمنی سایر شناختها در رابطهی ضمنی ـ آشکار نیز به عنوان هدفی اکتشافی دنبال میشود. روش: 192 دانشجوی کارشناسی از دو دانشگاه تهران (نیمی علوم انسانی و نیمی ریاضی فنّی، نیمی زن و نیمی مرد) در این پژوهش همبستگی شرکت نمودند. سه شناخت مورد تمرکز، به دو طریق، یکی غیرمستقیم با استفاده از آزمون تداعی ضمنی (گرینوالد، مکقی و شوارتز، 1998)، و دیگری مستقیم با استفاده از پرسشهای لیکرت سنجیده شدند. برای آزمون تعدیلگری هماهنگی شناختی، از رگرسیون سلسله مراتبی برای هر یک از شناختها استفاده شد. یافتهها: در مورد هویت جنسی و هویت گروهرشتهای، نه هماهنگی با دو شناخت آشکار دیگر و نه هماهنگی با دو شناخت ضمنی دیگر تعدیلگر معناداری در رابطۀ بین نسخههای ضمنی و آشکار آنها نبودند. برای تصور قالبی، هماهنگی با شناختهای آشکار دیگر تعدیلگر معناداری نبود، اما هماهنگی با شناختهای ضمنی دیگر به طور حاشیهای معنادار شد. نتیجهگیری: نظریهی گاورونسکی و بودنهازن (2006) در مورد هیچکدام از سه شناخت تأیید نشد. در مورد تصور قالبی، نتایج دلالت دارد بر اینکه دو فرآیند متمایز از فرآیند ذکرشده در این نظریه در ساخت تصور قالبی آشکار نقش داشته باشند: یکی فرآیندی براساس شناختهای آشکار دیگر، و دوم فرآیندی بر پایهی میزان تعامل بین سه شناخت در حوزهی ضمنی.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_174_8b71e0a4285225e81a28589014e2e9de.pdf
2013-01-28
11
22
شناخت ضمنی
شناخت آشکار
هماهنگی شناختی
پگاه
نجات
pnejat@alumni.ut.ac.ir
1
کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
جواد
حاتمی
hatami@iricss.org
2
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
AUTHOR
نجات، پگاه. (1390). بررسی رابطهی تصور قالبی و سازههای هویتیِ ضمنی و آشکار با هم و با شاخصهای رفتاری در دانشجویانِ ریاضی- فنّی و علوم انسانی در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
1
نجات، پگاه. و حاتمی، جواد. (1391). بررسی آزمون تداعی ضمنی (IAT): مقایسهی بینسازهای و راهبردهای پاسخدهی آزمودنیها، فصلنامهی تازههای علوم شناختی، شماره 53، 87-75.
2
Aiken, L. S., & West, S. G. (1991). Multiple Regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park, CA: Sage.
3
Fazio, R. H. (1990). Multiple processes by which attitudes guide behavior: The MODE model as an integrative framework. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 23, pp. 75–109). New York: Academic Press.
4
Fazio, R. H., & Olson, M. A. (2003). Implicit measures in social cognition research: Their meaning and use. Annual Review of Psychology, 54, 297-327.
5
Gawronski, B., & Bodenhausen, G. V. (2006). Associative and propositional processes in evaluation: An integrative review of implicit and explicit attitude change. Psychological Bulletin, 132, 692–731.
6
Gawronski, B., Strack, F., & Bodenhausen, G. V. (2009). The Attitudes and Cognitive Consistency (The Role of Associative and Propositional Processes). In R. E. Petty, R. H. Fazio, & P. Brinol (Eds.) (2009), Attitudes: Insights from the new implicit measures. New York: Psychology Press.
7
Greenwald, A. G., & Banaji, M. R. (1995). Implicit social cognition: Attitudes, self-esteem, and stereotypes. Psychological Review, 102, 4-27.
8
Greenwald, A. G., Banaji, M. R., Rudman, L. A., Farnham, S. D., Nosek, B. A., & Mellott, D. S. (2002). A unified theory of implicit attitudes, stereotypes, self-esteem, and self-concept. Psychological Review, 109, 3-25.
9
Greenwald, A. G., McGhee, D. E., & Schwartz, J. K. L. (1998). Measuring individual differences in implicit cognition: The Implicit Association Test. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 1464-1480.
10
Greenwald, A. G., Nosek, B. A., & Banaji, M. R. (2003). Understanding and using the Implicit Association Test: I. An improved scoring algorithm. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 197-216.
11
Heider, F. (1958). The psychology of interpersonal relations. New York: Wiley.
12
Hofmann, W., Gschwendner, T., Nosek, B. A., & Schmitt, M. (2005). What moderates explicit-implicit consistency? European Review of Social
13
Psychology, 16, 335–390. Payne, B. K. & Gawronski, B. (2010). A History of Implicit Social Cognition (Where is it coming from? Where is it now? Where is it going?). In B. Gawronski & B. K. Payne (Eds.) (2010), Handbook of Implicit Social Cognition: Measurement, Theory, and Applications. New York: The Guilford Press.
14
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه خودراهبری، نوجویی و سایر ویژگی های شخصیتی با بهبودی و بازگشت به مصرف مواد مخدر و سلامت روان گروهی از درمانجویان وابسته به مواد
هدف: اعتیاد یک بیماری جسمی ـ روحی و روانی به شمار میآید که به دلیل ماهیت پیشروندهاش در همه ابعاد زندگی سلامتی فرد، خانواده و جامعه را به خطر میاندازد. در پژوهش حاضر به مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روانشناختی افراد بهبودیافته و بازگشت کننده به مصرف موادمخدر پرداخته شده است. روش اجرا: این تحقیق از نوع پس رویدادی بود که جامعه آماری آن را 100 نفر از معتادان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی شهرستان لاهیجان و همین طور 100 نفر بهبودیافته تشکیل داد. این تحقیق از خرداد تا شهریور 90 انجام پذیرفت. از پرسشنامهی کلونینجر (کلونینجر، 1991) برای تعیین ویژگیهای شخصیتی و از پرسشنامهی SCL-90-R (دروگاتیس و همکاران، 1976) برای تعیین سلامت روانشناختی این افراد استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سلامت روانشناختی افراد بهبودیافته و بازگشت کننده به موادمخدر تفاوت معناداری وجود دارد. از بین ویژگیهای شخصیتی متغیر، خودراهبری و نوجویی و از عاملهای مربوط به سلامت روانشناختی، خودبیمارانگاری، افسردگی، وسواس (01/0>p) و حساسیت (05/0>p) احتمال بازگشت به مصرف مواد را در درمانجویان پیشبینی کردند.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_176_3cb287ea878d3d552672739588a4cc3b.pdf
2013-01-28
23
33
ویژگی های شخصیتی
سلامت روانشناختی
مواد مخدر
خودراهبری
نوجویی
محمد
اورکی
orakisalamat@gmail.com
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
سیده معصومه
حسینی نسب بازکیایی
m_hosseini_nasab@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
آقا دلاورپور، محمد. (1387). پیشبینی بهبودی یا بازگشت به سوء مصرف مواد مخدر بر پایه هوش هیجانی و رویارویی مذهبی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره 3، 307 -315.
1
اصغری، اکرم، پورشهباز، عباس، فرهودیان، علی. (1389). ابعاد شخصیتی تأثیر گذار در عود سوءمصرف مواد در وابستگان به مواد، افیونی تحت درمان نگهدارنده با متادون. فصلنامه اعتیادپژوهی، سال پنجم، شماره 19.
2
ایرجیپور ، محمد. (1386). مقایسه هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و مهارتهای مقابلهای معتادان با افراد عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام.
3
اخوت، ولی الله، روان درمانی و چند مقاله دیگر. تهران، پیام، چاپ اول، 83-94.
4
بشارت، محمد علی، غفوری، بهاره، رستمی، رضا. (1386). مقایسه سبکهای دلبستگی بیماران مبتلا به اختلالهای مصرف مواد و افراد غیر مبتلا. مجله پژوهش در پزشکی، دوره 31، شماره 3، صفحات 265 -271.
5
ترقیجاه، صدیقه، نجفی، محمود. (1385). بررسی رابطهی آسیبپذیری در برابر مصرف مواد و در معرض خطر خودکشی بودن با سلامت روانی و میزان بهرهگیری از اعتقادات مذهبی. مجموعه مقالات چهارمین همایش سراسری بهداشت روانی دانشجویی، 91-94.
6
جزایری، علیرضا، دهقانی، محمود. (1381). بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی، اعتیاد و نیمرخ روانی افراد معتاد در مقایسه با افراد غیر معتاد. فصلنامه اعتیاد پژوهی، سال اول، 56-66.
7
حاج سید جوادی، علیرضا. (1383). بررسی نقش یکی از عوامل مزاجی شخصیت تازهجویی در سوءمصرف یا وابستگی به مواد اپیوئیدی. رساله دکترا . تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
8
حاجیآقازاده، اسماعیل. (1387). مقایسهی نیمرخ روانی و سبکهای دلبستگی افراد معتاد در مقایسه با افراد غیر معتاد در مراکز خودمعرف. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.
9
حاجیعلیزاده، کبری، بحرینیان، سیدعبدالمجید، نظیری، قاسم، مدرس غروی، مرتضی. (1387). مقایسه نگرشهای ناکارآمد در افراد مبتلا به سوءمصرف مواد و افراد عادی و پیامدهای شناختی آن. فصلنامه اعتیادپژوهی، سال دوم، شماره 7، 68-75.
10
حیدری پهلویان، احمد. (1382). بررسی مقایسهای ویژگیهای شخصیتی معتادان به مواد مخدر با افراد غیر معتاد ساکن شهر همدان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی همدان، سال دهم، شماره دوم، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی همدان، 55-62.
11
حجتی، حمید. (1388). بررسی بهداشت روانی و ارتباط آن با کیفیت زندگی در معتادین. مجله دانشگاه علوم پزشکی یزد، شماره 18، دوره 3، 207-214.
12
رحمانیان، مهدیه، حسنی، جعفر. (1384). مقایسه هیجانطلبی در افراد سوءمصرف کننده مواد وافراد بهنجار .فصلنامه اندیشه و رفتار، شماره 3، 11-41.
13
رئیسی، فاطمه. (1387). مقایسه سلامت روان و شیوههای فرزند پروری در بین افراد معتاد و غیر معتاد. مجله علوم رفتاری، دوره دوم، شماره یک، 33-41.
14
زرینطلا، خلیل. (1387). بررسی ویژگیهای شخصیتی افراد وابسته به مواد با افراد سالم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد رودهن.
15
فتحی، کیهان، مهرابیزاده هنرمند، مهناز. (1384). بررسی میزان افسردگی، هیجان خواهی، پرخاشگری، سبکهای دلبستگی و تحصیلات والدین به عنوان پیش بین های وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان پسر شهر اهواز، مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره 23، 2-45.
16
قلعهایها، علی. (1387). بررسی مقایسهای اختلالات روانی و ویژگیهای شخصیتی در افراد وابسته و غیر وابسته به مواد شهر همدان، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، دوره پانزدهم، شماره1، 42-47.
17
کاویانـی، حسیـن. (1384). اعتبـاریابی و هنـجار سنـجی پرسشـنامه
18
سرشت و منش کلونینجر در جمعیت ایرانی، مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران، سال 63، شماره 2، 98-89..
19
کتابی، صمیمه. (1387). بررسی نیمرخ شخصیتی معتادان به مواد مخدر با استفاده از دو نظام شخصیتی کلونینجر و آیزنگ، فصلنامه علمی سوء مصرف مواد، سال دوم، شماره 7، 45-54.
20
کرینگ، آن. م (1388)، آسیب شناسی روانی. ترجمه شمسیپور، حمید، دژاکام، محمود، انتشارات ارجمند، چاپ اول.
21
محمدی، جلال. (1390). بررسی رابطهی تابآوری و سلامت روان با آسیبپذیری در برابر سوء مصرف مواد در دانش آموزان شهر ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد بیرجند.
22
محمدی، حاتم. (1390).مقایسهی سبکهای دلبستگی و اختلالهای خوشهی B شخصیت در بیماران مبتلا به اختلالهای مصرف مواد و افراد غیر مبتلا براساس MCMI-II، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
23
مدنی، پگاه. (1389). بررسی تأثیر مداخلات روانی مبتنی بر مراحل تغییر بر پیشگیری از عود در مصرفکنندگان کراک، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
24
موسوی، اکرم سادات. (1388). مقایسه سبکهای دلبستگی و مقابلهای در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد غیر مبتلا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
25
ناروئی، رحیم، منصور، محمود. (1388). شکلگیری شخصیت، تأمین بهداشت روان و درمان اختلالات روانشناختی بر اساس نظریه خود تحققدهی دینی. دانشجوی دکتری، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی.
26
نیک فرید، لیدا، عبدالخالقی، معصومه. (1387). راهنمای والدین درباره پیشگیری و شناخت سوء مصرف مواد و اعتیاد در کودکان و نوجوانان، تهران، نشر جامعه نگر، چاپ دوم.
27
- Abbate –Daga ,G., Amianto , F. , R ogna ,L., and Fassino ,s. ( 2007) . DO anorectic men share personality traits with opiate dependent men ? A case-contrl study. Addictive behaviors .32 .1.170 -174.
28
-Acton , G .S .(2003) . Measurment of Impulsivity in a hierarchical model of personality traits : implications for substance use . Substance use & Misuse .38,1,68-83 .
29
-Adams ,G.R. (2003) .The objective measure of ego identity status : A manual on theary and test construction , Canada : university of Gulf.
30
-Anderson .T.L ,(1997) , Toward a preliminary macro theory of drug addiction Deviant behavior ,16,353-372.
31
- Beck, A. T.(2001). Cognitive therapy of substance abuse. Translated by: MA Godarzi. Shiraz: Rahgosha.
32
-Bekir,p.,Mclellan ,T .,childress ,A.R..Gariti ,p. (1993) . Role peversal in Families of substance Misuers : A Trans –G enerational phenomenon Journal of substance use & misuse ,28,613-630 .
33
-Bishop,D.L ,Macy- Lewis .J.A.,schne koloth. C .A., puswela .s . (1997) . Ego identity status and reported Alcohol consumption . A study of first year college students . Journal of adolescence ,20.
34
-casidy, j. & shaver, p.r. (1999); hand book of attachment, theory; research and clinical application london; routledge.
35
-Cloninger,C.R (1991). Brain networks under lying Personality development. In B . J . Carrol.& J.E. Barret (ed),psychology and the brain. New York Raven press.
36
-Cloninger,C.R. (2004). Feeling good : the science of well – being.new York ,Oxford university press.
37
-Cloninger, C.R. Svrakic, D.M. (1994). Differentiating normal and deviant personality by the seven factor personality model. In Strack S; Lorr, M. (Eds), Differentating Normal and Abnormal Personality. New York. Springer Publishing Co.
38
-Craig, S., Neumann, M., & Vitacco, A. (2003). Longitudinal assessment of callous/impulsive traits, substance abuse, and symptoms of depression in adolescent. Annals New York Academy of Sciences, Issue, 1008. Available at. http//www.Cas.Unt. Edu/ faculty/ randa/ faculty.
39
- Evren, C., Evren, B., Yancar, C., and Erkiran,.M. (2007). "Temperament and character model of personality profile of alcohol- and drug dependent inpatients". Comprehensive Psychiatry. 48. 3. 283-288.
40
- Fassino, S., Abbate Daga, G., Delsedime, N., Rogna, L. and Boggio, S. (2004). "Quality of life and personality disorders in heroin abusers". Drug and Alcohol Dependence, 76, 1, 73-80.
41
- Gerdner, A., Nordlander, T., Pedersen, T. (2002). "Personality factors and drug of choice in female addicts with psychiatric comorbidity". Substance Use & Misuse, 37, 1, 1-18.
42
-Hazan,C.,& Shaver,p.(1987).Romantic love conceptualized as an attachment process . Journal of personality and social psychology,42,511-542.
43
- Hosak, L., Preiss, M., Halir, M., Cermakova, E., and Csemy, L. (2004). "Temperament and character inventory (TCI) personality profile in methamphetamine abusers: a controlled study". European Psychiatry. 19. 4. 193-195.
44
- Kaplan, H.I., & Sadock, B.J. (2003). "Synopsis of psychiatry: behavioral sciences, clinical psychiatry (9 th ed.)". Philadelphia: Williams & Wilkins.
45
- Kaplan, HI.,Sadock , B.J .(1998) synopsis of psychiatry Behavioral Sciences and clinical psychiatry .new York .Wiliams & Wilkins, 216 -269.
46
Main,M.,Kaplan,N.,&Cassidy,J.(1985). security in infancy,childhood:A move to the level of representation monographs of the society for research in child development.
47
-Margolin, A., Beitel .M .,oliver , Z .S .&Avants, K. (2006,in press ) .Acontrolled study of a spirituality focoused intervention for in creasing motivation for H I V prevention among drug users . Aids Education of prevention .
48
- Pellissolo, A., Said, S., Pezous, A.M., Guillem, E. and Lepine, J.P. (1997). "Personality profiles in substance abusers using the temperament and character inventory (TCI)". Biological Psychiatry, 42. 1. 31S.
49
- Roozen , H.G.,wart , R.D ., windt, D ., Brink ,w ., yong , C.A., &Kekbof ,A . F .M . (2006) . Asystematic review of the effectiveness of naltrexone in the main tenance treatment of opiod and alchol dependence. European Neuropsychopharmacology, 16,311-323.
50
Witkiewitz,K.,Marllat,A.,&Walker,D.(2005).Mind-fulness-basedrelapse prevention for alcohol and substance use disorders: The meditation tortoise wins the race . Journal of cognitive psychotherapy ,19,221-229.
51
-Yan,Y.,Nabeshima,T.(2009)Mause model of relapse to the abuse of drugs:procedural considerations and characterizations.behavioral Brain Research,196,1-10.
52
www.aftabnews.ir
53
www.dchq.ir
54
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر مداخله گروهی روانی اجتماعی بر شاخصهای بهزیستی جسمی و روانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای استرس و ناراحتی های هیجانی ناشی از بیماری دیابت و همچنین تأثیر منفی آن بر روی کنترل قند خون در این بیماران؛ تاکنون شیوه های مختلفی از مداخله های روانشناختی مورد بررسی قرار گرفته اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله گروهی روانی اجتماعی بر شاخصهای بهزیستی جسمی و روانی بیماران دیابتی انجام گردید. روش: کلیه زنان مبتلا به دیابت نوع دو در مرکز تحقیقات دیابت شهر یزد جامعه آماری پژوهش حاضر بودند که از این تعداد 80 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای بهزیستی روانی WBQ-12، پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت (ADDQOL19) را تکمیل کرده و سپس برای گرفتن آزمایش خون به آزمایشگاه معرفی شدند. داده ها با استفاده از نرمافزار spss و روش MANOVA تجزیه و تحلیل شد. نتایج: تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که تأثیر مداخله گروهی روانی اجتماعی در بهبود شاخصهای بهزیستی روانی و کیفیت زندگی در مرحله دوم (تفاضل سنجش اول و سوم) بیشتر و معنادارتر از مرحله اول (تفاضل سنجش اول و دوم) بوده است. همچنین میزان HbA1c در پس آزمون گروه آزمایش کاهش نشان داده بود اما این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مداخله گروهی روانی اجتماعی بر بهبود متغیرهای سلامت روانی در بیماران دیابتی تأثیر مثبت دارد و سبب افزایش بهزیستی و کیقیت بهتر زندگی در این بیماران می شود. اما تأثیر این مداخله با گذشت زمان مشهودتر م یباشد.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_175_b114496998b4a473af5798a30ce3b912.pdf
2013-01-28
41
51
دیابت
روانی اجتماعی
بهزیستی روانی
کیفیت زندگی
محسن
گل پرور
drmgolparvar@gmail.com
1
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، ایران.
LEAD_AUTHOR
زهرا
جوادیان
zahrajavadian791@gmail.com
2
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان.
AUTHOR
زهره
اسماعیلیان اردستانی
drmgolparvar@hotmail.com
3
کارشناسی ارشد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان.
AUTHOR
اکرم
احمدی
farnaz.ahmadi@yahoo.com
4
کارشناسی ارشد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان.
AUTHOR
سکاران، اوما. (1381). روشهای تحقیق در مدیریت. ترجمه محمد مصائبی و محمود شیرازی. چاپ اوّل، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
1
گلپرور، محسن. (1389الف). بررسی نقش اخلاق تحصیلی، عدالت و بیعدالتی آموزشی در رفتارهای مدنی ـ تحصیلی دانشجویان. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 5 (4)، 42-25.
2
گلپرور، محسن. (1389 ب). رابطه اخلاق و عدالت آموزشی با پرهیز از فریبکاری علمی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 5 (1و2)، 66-57.
3
گلپرور، محسن.، و خاکسار، سروره. (1387). عوامل اخلاقی و ارزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 5(8)، 88-73.
4
گلپرور، محسن.، و رفیعزاده، پوراندخت. (1389). رابطه فداکاری و خواکامگی مدیران با تعهد معلمان با توجه به نقش عدالت سازمانی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 4(1)، 118-103.
5
گلپرور، محسن.، و کرمی، مهرانگیز. (1389). نقش تعدیلکننده عاطفه مثبت و منفی در پیوند میان بیعدالتی سازمانی و رفتارهای مخرب کارکنان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 4 (3 و15)، 25-7.
6
گلپرور، محسن.، و وکیلی، نفیسه. (1389). رابطه عدالت رویهای و بیانصافی ادراک شده با رضایت از مزایا و نقش تعدیلکننده فرهنگ سازمان. فصلنامه راهبرد فرهنگ، 5 (1)، 146-131.
7
Arnold, T., & Spell, C.S. (2006). The relationship between justice and benefit satisfaction. Journal of Business and Psychology, 20(4), 566-620.
8
Cohen, J., Cohen, P., West, S.G., & Aiken, L.S. (2003). Applied multiple regression, correlation analysis for the behavioral science, 3rd edition. Mahwah, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
9
Gebert, D., & Borner, S. (1999). The open and the closed corporation as conflicting forms of organization. The Journal of Applied Behavioral sciences, 35(3), 341-359.
10
Liveri, J., & Huisman, M. (2007). The relationship between organizational culture and the deployment of systems development methodologies. MIS Quarterly, 31(1), 35-58.
11
Srnka, K.J. (2004). Culture’s role in marketers’ ethical decision making: an integrated theoretical framework. Academy of Marketing Science Review, 2004(1), 1-34.
12
Welch, S.A. (2006). Understanding clinical culture: organizational communication in the clinical practicum. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 4(4), 1-60.
13
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه با تأکید بر تحلیل عاملی در جمعیت ایرانی
هدف: این پژوهش با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس عاملهای مردانگی و زنانگی مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه با تأکید بر تحلیل عاملی در جمعیت ایرانی انجام شد. روش اجرا: 1000 زن و مرد شاغل در شرکتها، ادارات و سازمانهای دولتی شهر تهران به روش خوشه ای چند مرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه استفاده شد. جهت بررسی پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده حاکی از پایایی بالای مقیاس در دو عامل مردانگی و زنانگی بود و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهنده برازش ضعیف مدل در تعیین عاملها به شکل اولیه بیان شده توسط بم بود، در حالی که نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در 30 گویه بیانگر سه عامل مردانگی، زنانگی و خنثی با تغییراتی در برخی از گویه های اصلی بود. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که نه تنها برخی از صفات زنانگی و مردانگی تحت تأثیر فرهنگ و ارزشهای حاکم بر جامعه ایرانی تغییر کرده است، بلکه اهمیت صفات مردانه یا زنانه نیز تحت تأثیر فرهنگ حاکم بر جامعه است.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_177_0c842463ca5e5e4f4bd4fd4fb05911e4.pdf
2013-01-28
44
58
خصوصیات روانسنجی
مردانگی
زنانگی
مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه
تحلیل عاملی
مهناز
علی اکبری دهکردی
aliakbaridehkordi@gmail.com
1
استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
طیبه
محتشمی
t.mohtasham@gmail.com
2
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
پرستو
حسن زاده
parastoohasanzadeh@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
- عبدی، بهشته (1380). بررسی رابطه بین نقشهای جنسیتی و هویت شغلی در ترس از موقعیت در بین دانشجویان دانشگاههای شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم.
1
علی اکبری دهکردی، مهناز. (1386). شناسایی و مقایسهی ترکیبهای سنخهای نهگانه نقش جنسیتی زنان شاغل و شوهران آنان از لحاظ ویژگیهای سلامت روان، رضایت زناشویی و هوش هیجانی. پایاننامه دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز.
2
Bem, S.L. (1974). The lenses of gender .New Haven, CT: Yale University Press.
3
Bem, S. L. (1981). Bem sex role inventory professional manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
4
Brems, C., & Johnson, M. E. (1990). Reexamination of the Bem Sex-Role Inventory: The interpersonal BSRI. Journal of Personality Assessment, 55 (3&4), 484- 498.
5
Calvo-Salguero, A., Garcia-Martinez, A.M.A, & Monteoliva, A. (2008). Differences between and within genders in gender role orientation according to age and level of education. Sex Roles, 58, 535–548.
6
Campbell, T., Gillaspy, J.A., & Thompson, B. (1997). The factor structure of the Bem Sex Role Inventory (BSRI): Confirmatory factor analysis of long and short forms. Educational and Psychological Measurement, 57, 118–124.
7
Choi, N., & Fuqua, D.R. (2003). The structure of the Bem Sex Role Inventory: A summary report of 23 validation studies. Educational and Psychological Measurement, 63, 872–887.
8
Colley, A., Mulhern, G., Maltby, J., & M. Wood, A. (2009). The short form BSRI: Instrumentality, expressiveness and gender associations among a United Kingdom sample, Personality and individual Differences, 46, 384-387.
9
Colley, A.M., Gale, M.T., & Harris, T.A. (1994). Effects of gender role identity and experience on computer attitude components. Journal of Educational Computing Research, 10, 129–137.
10
Gershaw, D. (1995). A line on life androgyny: Mascullin and feminine. Available in www. Velocity. net.
11
Guastello, D.D., & Guastello, S.J. (2003). Androgyny, gender role behavior, and emotional intelligence among college students and their parents. Sex Roles. 49(11/12), 663-673.
12
Holmbeck, G.N., & Bale, P. (1988). Relations between instrumental and expressive personality characteristics and behaviours: A test of Spence and Helmreich’s theory. Journal of Research in Personality, 22, 37–59.
13
Ozkan, T., & Lajunen, T. (2005). Masculinity, Femininity , and the Bem Sex Role Inventory in Turkey. Sex Roles, 52, 103-110.
14
Pryzgoda, J., & Chrisler, J.C. (2000). Definitions of gender and sex: The subtleties of meaning. Sex Roles: A Journal of Research, 1-14.
15
Santrok, J.W. (1998). Life span development. (Seventh Edition). McGrow_Hill.Inc.
16
Spence, J.T. (1993). Gender-related traits and gender ideology: Evidence for a multi-factorial theory. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 624–635.
17
Spence, J.T., & Helmreich, R.L. (1981). Androgyny versus gender schema: A comment on Bem’s Gender Schema Theory. Psychological Review, 88, 365–368.
18
Woodhill, B.M., & Samuels, C.A. (2003). Positive and negative androgyny and their relationship with psychological health and well-being. Sex Roles, 48(11/12), 555-565.
19
Zhang, J., Norvilitis, J., & Jin, S. (2001). Measuring gender orientation with the Bem Sex Role Inventory in Chinese culture. Available in www. Looksmart.
20
Woodhill, B.M., & Samuels, C.A. (2004). Desirable and undesirable androgyny: A prescription for the twenty- first century. Journal of Gender Studies, 13(1), 15-28.
21
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه باورهای معرفت شناسی دانشجویان بر اساس جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه باورهای معرفت شناسی دانشجویان بر اساس جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان منطقه 10 دانشگاه آزاد اسلامی بود، که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شداند. در این پژوهش از پرسشنامه باورهای معرفت شناسی شومر استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که دانشجویان رشتههای مختلف، در باورهای معرفتشناختی ساده بودن دانش 1 (به دنبال یک پاسخ بودن) و ثبات دانش با یکدیگر تفاوت معنیدار دارند اما در سایر ابعاد تفاوت ندارند. مقایسه باورهای معرفت شناسی دانشجویان بر اساس مقطع تحصیلی نیز نشان داد که به غیر از ساده بودن دانش و وقوف بر همه چیز، سایر ابعاد در مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معنی دار دارند. مقایسه باورهای معرفت شناسی در دو جنس نشان داد که دختران به ثبات دانش باور بیشتری نسبت به پسران دارند. اما در ابعاد دیگر تفاوتی بین آنها دیده نشد. نتیجه گیری: بنابراین می توان باورهای معرفت شناختی را یکی از فرایندهای شناخت اجتماعی دانست.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_178_23ff129c07bae78223a9e029d4bc65dc.pdf
2013-01-28
59
65
باورهای معرفتشناسی
شناخت اجتماعی
رشته
مقطع تحصیلی
داود
معنوی پور
manavipor53@yahoo.com
1
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
LEAD_AUTHOR
معنویپور، داود. (1390). بررسی مشخصههای روانسنجی پرسشنامه باورهای معرفت شناسی. طرح پژوهشی چاپ نشده دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار.
1
Buehl, M. M., Alexander, P. A., & Murphy, P. K. (2002). Beliefs about schooled knowledge: Domain specific or domain general? Contemporary Educational Psychology, 27, 415-499.
2
Chan, K. W. (2000). Teacher education students epistemological beliefs: A cultural perspective on learning and teaching. Annual Conference of the Australian Association for Research in Education.
3
Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2000). Exploratory study of epistemological beliefs of Hong Kong teacher education students: Resolving conceptual and empirical issues. Asia- Pacific Journal of Teacher Education, 28(3) 225-234.
4
Gill, M. G., Ashton, P. T., & Algina, J. (2004). Changing pre-service teacher’s epistemological beliefs about teaching and learning in mathematics: An intervention study. Contemporary Educational Psychology, 29, 164-185.
5
Hall, V. C., Chiarello, K. S., & Edmondson, B. (1996). Deciding where knowledge comes from depends on where you look. Journal of Educational Psychology, 88, 305-313.
6
Kizilgunes, Berna, Ceren Tekkaya, and Semra Sungur.(2009). "Modeling the relations among students' epistemological beliefs, motivation, learning approach, and achievement." The Journal of Educational Research 102.4
7
Mason, L., & Boscolo, P. (2002, September). Interpreting a controversy: Epistemological thinking and critical reading and writing on a ‘‘hot’’ science topic. Paper presented at the conference on philosophical, psychological, and linguistic foundations for language and science literacy research, Victoria, British Columbia, Canada.
8
Marzooghi, R., Fouladchang, M., & Shamshiri, B. (2008). Gender and level differences in epistemological beliefs of Iranian undergraduates students, Journal of Applied Sciences, 8 (24), 4698- 4701.
9
Australian Association for Research in Education, Perth, Australia.
10
Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(2). 498-504.
11
Neber, H., & Schommer-Aikins, M. (2002). Self-regulated learning with highly gifted students: the role of cognitive, motivational, epistemological, and environmental variables. High Abilities Studies, 13, 59-74.
12
Oh, S., & Tsai, H. (2003, October). Epistemological beliefs and case analysis problem solving in pre-service teacher education. Paper presented at the Association for Educational Communications and Technology annual conference, Anaheim, CA.
13
Ordoñez, X.G., Ponsoda, V., Abad, F.J., and Romero, S.J. (2009). Measurement of Epistemological Beliefs: Psychometric Properties of the EQEBI Test Scores. Educational and Psychological Measurement, 69, 287-302.
14
Rozendaal, J.S., De Brabander, C.J., Minnaert, A. (2001). Boundaries and dimensionality of epistemological beliefs. In C.J. de Brabander (Chair), Personal epistemology: A search for conceptual clarification. Symposium conducted at the 11th biennial conference of the European Association of Learning and Instruction, Fribourg, Switzerland.
15
Scevak, J. J., & Cantwell, R. H. (2001, December). Adjusting to university study: The experience of students from a manufacturing background undertaking university level study. Paper presented at the annual conference of the
16
Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary student. Journal of Educational Psychology, 85(3). 406-411.
17
Schommer, M., Crouse, A., & Rhodes, N. (1992). Epistemological beliefs and mathematical text comprehension: Believing it is simple does not make it so. Journal of Educational Psychology, 84(4), 435-443.
18
Schommer-Aikins, M., Duell, O. K., & Barker, S. (2002). Epistemological beliefs across domains using Biglans classification of academic disciplines. Research in Higher Education, 44, 347-366.
19
Schommer-Aikins, M., Mau, W., Brookhart, S., & Hutter, R. (2000). Understanding middle school students' beliefs about knowledge and learning using a multidimensional paradigm. The Journal of Educational Research, 94, 120-127.
20
Windschitl, M., & Andre, T. (1998). Using computer simulations to enhance conceptual change: The roles of constructivist instruction and student epistemological beliefs. Journal of Research in Science Teaching, 35, 145.
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر منبع کنترل و کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانشآموزان پسر سال دوم دبیرستان های شهرستان بانه
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر منبع کنترل و کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانشآموزان پسر سال دوم دبیرستانهای شهرستان بانه انجام گرفت. روش اجرا: این پژوهش از نوع آزمایشی است و نمونه پژوهش عبارت است از 40 دانشآموز پسر سال دوم دبیرستانهای شهرستان بانه که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس استاندارد شده راترو پرسشنامه برانگیختگی-کاهش ناهماهنگی DARQ هارمون ـ جونز (صفارینیا و زندی، 1389) استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بین منبع کنترل دانش آموزان تحت آموزش تفکر انتقادی و دانش آموزانی که این آموزش را ندیدهاند، تفاوت معنی داری وجود دارد. یعنی تفکرانتقادی م یتواند باعث تغییر در بعضی از صفات و ویژگیها شود، که در این پژوهش ویژگی مورد نظر ما منبع کنترل است و تفکر انتقادی بر روی این متغیر تأثیر گذاشت. اما بین میزان کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانشآموزان تحت آموزش تفکر انتقادی و دانشآموزانی که این آموزش را ندیدهاند، تفاوت معنیداری وجود ندارد. در این پژوهش تفکر انتقادی نه تنها میزان ناهماهنگی (بر انگیختگی) شناختی را در گروه کنترل کاهش نداد بلکه تا حدی باعث افزایش ناهماهنگی شناختی گردید.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_179_dc92a1fbe22ccac3c00791357b6bf91d.pdf
2013-01-28
66
76
اثر بخشی
تفکر انتقادی
منبع کنترل
ناهماهنگی شناختی
مجید
صفاری نیا
m_safariniaa@yahoo.com
1
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور، ایران.
AUTHOR
حسین
زارع
h_zare@pnu.ac.it
2
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، ایران.
AUTHOR
لقمان
حسنی
logmanhasani@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
- آلپورت، گ. و جونز ه. (1383). روانشناسی اجتماعی از آغاز تاکنون، ترجمه محمدتقی منشی طوسی، تهران: انتشارات آستان قدس رضوی. سال انتشاربه زبان اصلی، 2002.
1
- اسلامی اکبر، رسول (1382) مقایسهی توانایی تفکر انتقادی دانشجویان ترمهای اول و آخر پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستانهای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران وشهید بهشتی، پایان نامه کارشنای ارشد، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
2
- الساق، اع. (1389). تفکرانتقادی، کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفند ماه 1389.
3
- ایروانی، م. و باقریان، ف. (1389). شناخت اجتماعی (روانشناسی اجتماعی)، تهران: انتشارات ساوالان، صص181 ـ180.
4
- بابا محمدی، حسن و خلیلی، حسین (1383). مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره چهارم، شماره دوازدهم، صص29-23.
5
- بیگدلی، ح. (1384). بررّسی رابطه تفکر انتقادی با عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی رشتههای علوم انسانی و فنّی، مهندسی دانشگاه تهران.
6
- پروین، ل. (1386). روانشناسی شخصیت، ترجمه، پروین کدیور و جوادی. تهران: مؤسسه خدماتی فرهنگی رسا. سال انتشار به زبان اصلی، 2004.
7
- تذکری، ز. (1389). توسعه تفکر انتقادی و مصادیق قرآنی، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهراصفهان: اسفند ماه 1389.
8
- تفنگدار، ملیحه (1386). نقش روشهای آموزش در پرورش تفکر انتقادی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
9
- جوادی، ن. پاریاد، ع. و شیشهگران، م. (1389). بررسی ارتباط تفکر انتقادی و رضایت شغلی پرستاران شهررشت، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389.
10
- جوودکی، م. قائدی، ف. و رحیمی، آ. (1389). اثربخشی توسعهی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بر درستی تشخیصهای پرستاری، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389.
11
- جهانی، جعفر (1383). نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی ماتیولیپمن، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، شماره چهل و دو، صص55-35.
12
- روشنفر، م. رحمانی، م. و عشرتی، ب. (1389). بررسی چالشها و راهکارهای پرورش تفکر انتقادی به منظور ارتقای نظام سلامت پرستاران و ماماهای مرکز آموزشی درمانی طالقانی در شهر اراک، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، اسفندماه 1389در اصفهان.
13
- سلماسی، ف. (1384). رابطه بین جهتگیری مذهبی و منبع کنترل با اختلالات روانی در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
14
- شولتز، د. (1385). نظریههای شخصیت، ترجمه یوسف کریمی و همکاران، تهران: نشر ارسباران.سال انتشار به زبان اصلی، 2004.
15
- صفارینیا، م. (1389). روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
16
- صفارینیا، م. و زندی. آ. (1389)، استاندارد سازی پرسشنامه برانگیختگی و کاهش ناهماهنگی (DARQ) در دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران: سال تحصیلی89-88 .
17
- صفارینیا، م. امیرپور، ب. و عبدالتاجدینی، م. (1389). بررسی رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن (خلاقیت، بالندگی و تعهد)، با عزت نفس اجتماعی، مقاله ارائه شده دراولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهراصفهان: اسفندماه 1389.
18
- علیوندی وفا، م. (1384). بررسی رابطه تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه الزهرا.
19
- عباسی، عفت (1380). بررسی مهارتهای مؤثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه درس جامعهشناسی دوره متوسطه در سال تحصیلی80-79، رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت معلم.
20
- عضدی، پ. و جهانژور، ف. (1389). بررسی رابطه تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت اسفندماه 1389 در اصفهان.
21
- فیست، ج. فیست، گ. (1386). نظریههای شخصیت (یحیی سیدمحمدی، مترجم)، تهران: نشر روان: سال انتشار به زبان اصلی: 2003.
22
- کریمی، ی. (1386)، روانشناسی شخصیت، تهران: نشر ویرایش.
23
- کریمی ،ی. (1388). نگرش و تغییر نگرش، تهران: انتشارات ویرایش.
24
- مارزانو، ر. رنکین، ا. و سوحیوز، ک. (1387). ابعاد تفکر در برنامهریزی درسی و تدریس، ترجمه احقر، قدسی. تهران: انتشارات یسطرون.(سال انتشار به زبان اصلی، 1998).
25
- مایرز، چ. (1386). آموزش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار ابیلی. چاپ پنجم. تهران: سمت. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1986).
26
- محرابی پری، س. زحمتکش، ز. و کریمی، ص. (1389). بررسی اثربخشی برنامه آموزش تفکر انتقادی بر بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهراصفهان: اسفندماه 1389.
27
- مهدوی، ز. و رستملی، س. (1389). بررسی نقش تفکر انتقادی در پرستاران شاغل در بخش ان آی سی یو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389.
28
- نصیری، ف. (1389). بررسی پیامدهای فردی و اجتماعی توسعه تفکر انتقادی در دانشآموزان، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389.
29
- هاشمی، س. م. (1385). بررسی جایگاه تفکر اتنتقادی در محتوای کتابهای درسی پایه پنجم دوره ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
30
- یزدانیفر، م. (1389). بررسی تأثیر تفکر انتقادی بر پذیرش مؤلفههای تغییر سازمانی در نظام سلامت، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389.
31
-Banning, B.(2006).Measures that can be used to instill critical thinking skills in nurse prescribers . Nurse Education in Practice,6,pp98-105.
32
-Degazon,C. and Luney, M.(2003).Clinical journal: atool to faster critical thinking for advanced level of competence. Clinical Nurse Specialist , 9 , pp 270-274.
33
-Ennis, R , H.& others.(2003). Critical thinking: what is it? Proceeding of the Forty –Eighth Annual Meeting of the Philosophy of Education Society Denver , Colorado March 27-30. Retrieved February 1993, from.
34
-Eysenck. H. J.(2009). Reading in Extraversion –In troversion:field of Application. Landon. Staples press.
35
-Facione,P.A,(2000).Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. American Philosophical Association ERlC Document Reproduction Services No.ED315423.
36
-Facoin,NC,and Facoon,P.A.(1997). Critical thinking Assessment in Nursing Programs. Millbra. Calif: California Academic Press.
37
-James, K. and Asmus, C.( 2011). 'Personality, Cognitive Skills, and Creativity In Different Life Domains', Creativity Research Journal, Vol. 13, No. 2, pp.149 159.
38
-Jonson, Ben, E. (2000). Strring up Thinking. Houghton Mifflin Company.
39
-Hortmon,H.and Sternberg,R.J.(2001).A broad basis for improving thinking. lnstructional Science, 21, pp401-425 .
40
-James, K. and Asmus, C.( 2011 )'Personality, Cognitive Skills, and Creativity In Different LifeDomains', Creativity Research Journal, Vol. 13, No. 2, pp.149 -159.
41
-Kuhan,D.and Dean,D. (2004). Metacognition. Cognitive psychology and Educational Practice, 43, pp 268-273.
42
-Mangena, A.and Chabeli, M.(2009).Strategies to overcome obstacles in the facilitation of critical thinking in nursing education. Nurse Education Today , 25 , pp 291-295 .
43
-Manning,W.J. (2001).The rel ationship between critical thinking and attitude toward reading of the community college student enrolled in a critical reading course at Roane state community college.Univversity of Tennessee.Dissertation Abstract, International- A, 59(8), 28388.
44
-Norris,S.D.(1995).Synthesis of research on critical thinking.Educational Leadership, 42(4),pp 40-45 . EJ 3190.
45
-Paul,R.C.(1999).Critical thinking what every person needsto survive in a rapidly changing world. Santa Rosa, CA .Foundation for Critical Thinking .
46
-Smith,D.G.(2008).College classroom interactions and critical thinking. London: Rout ledge; 145(4): 1320 – 40.
47
-Steven, D. S .(2000). An in troduction to critical thinking. March , 2001, from
48
-Stoner M., 2011, Critical thinking for nursing,4th ed, St, Louis: Mosby.
49
-Striven,M,&Paul, R.(2004).Defining critical thinking:A draft statement for the National Council For Excellence in Critical Thinking [on – line]. Available HTTP: http:\\www.Critical thinking.org / University / univlibrary / library. Nclk.
50
-Siegel, H. (2007). The general ability of Critical thinking . Educational philosophy and Theory, 23(1), 18-19.
51
-Vermunt.J.D.(2004).Metacognitive,cognitive and affective aspects of learning styles and strategies .Higher Education , 31, pp 25-50 .
52
-Walsh,D.and Pual, R.(2009).The goal of critical thinking: from educational ideal educational reality.Washington, D.C:American Federation of Teachers.
53
-Youngblood, N.and Beitz, J.M.(2006).Developing critical thiking with active learning strategies.Nurse Educator,261,pp39-42.
54
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی توان حل مسأله اجتماعی بر اساس سبک های شناختی در جمعیت دانشجویی
هدف: مسائل مطرح برای انسان به طور چشمگیری ریشه و اساس اجتماعی دارند؛ این پژوهش با هدف بررسی توان پیشبینی توان حل مسأله اجتماعی بر اساس سبک شناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی است، که بر روی 500 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 88 ـ 89 به شیوه تصادفی نسبتی اجرا شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامه ی میزان مهارت حل مشکلات اجتماعی لیندا دالبرگ و همکاران (1387) و پرسشنامه سبکهای شناختی کلب بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک راهه، رگرسیون و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که سبکهای شناختی به میزان 8 درصد می توانند تغییرات مربوط حل مسأله اجتماعی را بهطور معنی داری تبیین کنند (01/0=P)؛ نتایج همچنین نشان داد که تفاوت معناداری در حل مسأله اجتماعی بر اساس سبکهای شناختی متفاوت وجود دارد (01/0> P). نتیجه گیری: بر اساس یافته های به دست آمده می توان گفت که توجه به سبکهای شناختی در حل مسأله اجتماعی ضرورت می نماید.
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_180_229888cc773cecd67d7ff87a032a24f3.pdf
2013-01-28
77
84
سبکهای شناختی
حل مسئله اجتماعی
جمعیت دانشجویی
منصور
بیرامی
rouhi.tahmineh@gmail.com
1
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
تورج
هاشمی نصرت آباد
2
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
جابر
علیزاده گورادل
jaber78@gmail.com
3
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
حکیمه
علیزاده
4
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تبریز
AUTHOR
دالبرگ، لیندا و همکاران (1387). کاربرد سنجش عناصر شخصیتی نوجوانان و جوانان، ترجمه کرمی، ابولفضل و درودی ابولفضل، جلد دوم. انتشارات روان سنجی.
1
سیف، علی اکبر (1380). روانشناسی پرورشی (روان شناسی یادگیری و آموزش) تهران. نشر آگاه.
2
عاصمیان، فهیمه (1384). بررسی رابطه سبکهای شناختی با مؤلفههای یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال دوم متوسطه دبیرستانهای شهرستان تبریز در سال 83- 84 ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
3
Gold Fried, M.R. (1971). Problem Solving and Behavior Modification. Journal of Abnormal Psychology. 18, 102 – 129.
4
Herbert, B. (2005).Information Processing and Differences. Journal of Development Psychology. 12.22- 29.
5
Jakobsen, k. (2003) Problem Solving In Social Condition. Journal of Social Psychology. 12. 191- 191.
6
Kolb, D. & Fry. R (1975). Toward And Applied Theory of Experimental Learning. In C.
7
Kolb, D. (1985).The learning Style Inventory Technical Manual. Boston, MA: MC Ber.
8
Rieff, H.B. & Berger.P.J. (1920). Cognitive Control of Social Perception in Students with Learning Disatilites. Journal of Learning Disabilities, 28, 26 – 865.
9
Robbinz, S. (2002). Cognitive Acts and Problem Solving. Journal of Cognitive, 12.191- 197Schmacher, A. (2006). Cognition and Adjustment. New York, Academic Press.
10
Wolff, M (2006). Verbal Behavior and Brain Structure. Journal of Nour Psychology,18. 92- 107
11