دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
3
ویژه نامه
2015
02
20
تاثیرآموزش راهبردهای نظم جویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری
7
30
FA
طیبه
شاهمرادی فر
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی تهران
taibah.shahmoradifar@yahoo.com
محمدحسین عبداللهی
عبداللهی
دانشیار گروه روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی
abdollahimh@yahoo.fr
جعفر
حسنی
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی
hasanimehr57@yahoo.com
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش نظمجویی هیجان در قضاوت اخلاقی با توجه به ظرفیت حافظه کاری بود. بدین منظور، 158 نفر (45 مرد و 113 زن) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در این مطالعه شرکت کردند. تمام شرکت-کنندگان با استفاده از شاخص حافظه کاری مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر اساس نمرات انتهایی توزیع دو گروه با ظرفیت حافظه کاری بالا و پایین برای شرکت در جلسات آموزشی انتخاب شدند. هر گروه، 14 نفر (9 زن و 5 مرد)، به مدت ده جلسه تحت آموزش راهبردهای نظمجویی هیجان قرار گرفتند. قضاوت اخلاقی در پنج دسته مختلف (معماهای شخصی، شخصیآسان، شخصیدشوار، غیرشخصی و کنترل) که در سه مرحله ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. نتایج نشان داد در پاسخهای سودگرایانه و زمان واکنش به معماهای قضاوت اخلاقی بین دو گروه با نمرات حافظه کاری پایین و بالا تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین یافتهها بیانگر این است که آموزش نظمجویی هیجان منجر به افزایش پاسخهای سودگرایانه در همه معماهای اخلاقی به جزء معمای کنترل شده است. افزون بر این موارد، آموزش نظمجویی هیجان در زمان واکنش به معماهای اخلاقی شخصی و نیز شخصیدشوارتأثیر داشته است. با توجه به یافتهها، به نظر میرسد آموزش نظمجویی هیجان در پاسخدهی سودگرایانه و زمان واکنش به معماهای اخلاقی بهویژه معمای اخلاقی شخصی تاثیر داشته است. این میتواند به عنوان یک شاخص بیانگر این باشد که چطور آموزش نظمجویی هیجان میتواند پاسخ هیجانی را در طول قضاوت اخلاقی تحت تاثیر قرار دهد.
قضاوت اخلاقی,نظمجویی فرایندی هیجان,حافظه کاری,سودگرایی
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2913.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2913_a7ddbf0bb9aaf2010723dd4692ff2e60.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
3
ویژه نامه
2015
02
20
تاثیر القای هیجان روی نشانگر های زیستی حرکتی کاربر رایانه «دیدگاه محاسبات احساسی »
31
43
FA
حسین
زارع
استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
h_zare@pnu.ac.it
احمد
علیپور
استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
a.alipur@pnu.ac.ir
هومن
ملاح زاده
کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه پیام نور
h.mallahzadeh@yahoo.com
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر هیجان بر نشانگان زیستی ـ حرکتی کاربران رایانه صورت گرفته است تا از طریق آن رایانه بتواند به وسیله این نشانگان زیستی ـ حرکتی، هیجان کاربر خود را تقریب زده و با او بهتر تعامل کند. هر چند روش این تحقیق محاسبه احساسی خالص نیست؛ اما یک الگوی تقریبی مناسب برای دستهبندی هیجان، بر اساس نشانگان زیستی ـ حرکتی ارائه میدهد. روش: در این پژوهش 9 نفر که آشنایی لازم با رایانه داشتند، هر کدام به مدت تقریبی 45 دقیقه، تحت 6 هیجان ( 2خلق، و 3 انگیختگی در هر خلق) قرار گرفتند. در ابتدا یک پیش آزمون، انجام میشد (کلاً 7 حالت). برای القای هیجان در این پژوهش، از روش 2 مرحلهای تغییر خلق از طریق روش رابینسون و تغییر انگیختگی از طریق نمایش فیلم استفاده شد. پس از هر القای هیجان یک بازی انجام میشد، تا دادههای حرکتی آن از طریق حرکات نشانگر ماوس (12 مورد) بدست آید؛ دادههای زیستی دما، رطوبت کف دست، و نیز فشار کلیک ماوس، از طریق یک ماوس زیست سنج، جمعآوری شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در سطح معنیداری 05/0، گروههای در سرعت و شتاب نشانگر ماوس و نیز رطوبت و نیروی کلیک، دارای تفاوت معنی داری هستند. نتیجهگیری: هیجان شخص و مخصوصاً میزان انگیختگی او، روی 4 سیگنال سرعت، شتاب، رطوبت و نیروی کلیک تأثیر دارد، پس میتوان آن را از این طریق ارزیابی کرد.
محاسبه احساسی,القای هیجان,ماوس زیست سنج
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1488.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1488_2c47e4d237af7ff9c08a70e69dccd803.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
3
ویژه نامه
2015
02
20
اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوة شناختی رفتاری بر تغییر نگرش خرده مقیاسهای اختلالات خوردن دانشآموزان دختر
44
58
FA
پریسا
اقاگدی
کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
parisa_aghagedi@yahoo.com
احمد
اعتمادی
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
ahmad_etemadi@yahoo.com
مقدمه: این مطالعه به منظور اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی ـ رفتاری بر تغییر نگرش خرده مقیاسهای اختلالات خوردن دانشآموزان دختر طراحی و انجام شد. روش:روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و اجرای پیش آزمون ـ پس آزمون بود. نمونه آماری متشکل از 20 نفر بودند (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه نگرشهای اختلال خوردن (The Eating Attitudes Test (EAT- 26)) بود. دادهها با استفاده از نرمافزار 18ـSPSS و آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: پس از اجرای مداخله، میانگین نمره نگرش گروه آزمون در بیاشتهایی عصبی از 80/22 قبل از آموزش به 14 بعد از آموزش، و پرخوری عصبی از 16 به 60/9 و در کنترل دهانی از 10/15 به 70/9 کاهش یافت همچنین نتایج تحلیل کوواریانس اندازه اثر 88/0، 89/0 و 82/0 را به ترتیب در هر یک از خرده مقیاسهای بیاشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و کنترل دهانی نشان داد (001/0P
مدیریت استرس,تغییر نگرش,اختلالات خوردن,بیاشتهایی عصبی,پرخوری عصبی,کنترل دهانی
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1489.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1489_76879a3c3791174429707088775de838.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
3
ویژه نامه
2015
02
20
تأثیر بازی های ویدیویی کنشی (اکشن) بر توجه انتخابی بینایی کودکان نارساخوان
59
70
FA
محمد
اورکی
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
orakisalamat@gmail.com
شیما
حیدری
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور
shima64h@gmail.com
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیهای ویدیویی کنشی (اکشن) بر توجه انتخابی بینایی کودکان نارساخوان انجام گرفت. روش: در این پژوهش که از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود، از میان دانشآموزان پسر نارساخوان ٩ تا ١١ ساله مراجعهکننده به مرکز ویژه ناتوانیهای یادگیری شهرستان تهران در سال تحصیلی 92-93، ٣٠ کودک به عنوان نمونه آماری به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و سپس از نمونه انتخابی، ١٥ نفر در گروه آزمایش و ١٥ نفر در گروه کنترل بکار گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت ٩ جلسه و در هر جلسه، ٨٠ دقیقه به انجام یک بازی ویدیویی کنشی(اکشن) پرداخت. بعد از مداخله، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. برای جمعآوری دادهها از نرمافزار آزمون استروپ،آزمون ماتریسهای پیشرونده رنگی ریون و آزمون بیش فعالی/کمبود توجه (ADHD) اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شد. دادههای پژوهش توسط نرمافزار (SPSS) و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، در آزمون استروپ در سطح معناداری (٠٥/٠p
بازی ویدیویی کنشی(اکشن),توجه انتخابی بینایی,نارساخوان
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1490.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1490_0cd90772a61d9c57e1f0e68c251d963f.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
3
ویژه نامه
2015
02
20
بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسئله اجتماعی دانش آموزان
71
82
FA
مهدی
عرب زاده
استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
mehdi_arabzadeh@hotmail.com
پروین
کدیور
استاد گروه روان شناسی دانشگاه خوارزمی
kadivar220@yahoo.com
علی
دلاور
استاد روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
delavar@gmail.com
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسأله اجتماعی دانش آموزان بود. روش: جامعه پژوهش حاضر شامل 1573 دانش آموز پسر سال اول دبیرستان بود که در سال تحصیلی 90-89 در مدارس دولتی شهر کرج مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور از جامعه یاد شده با توجه به هدف تحقیق، نمونه ای به حجم50 نفر( 25 نفر گروه کنترل و 25 نفر گروه آزمایش )با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.روشپژوهش نیمه آزمایشی بود وشرکتکنندگان در یک مداخله سه ماهه به مدت 15 جلسه و هر جلسه به مدت زمان 90 دقیقه آموزش دیدند؛ آنگاه با استفاده از طرح پیش آزمون،پس آزمون با گروه کنترل و اجرای پرسشنامه توانایی حل مسأله اجتماعی و دوره پیگیری اطلاعات لازم جمع آوری شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس و آزمون تی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان در افزایش مهارت حل مسأله اجتماعی دانش آموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است. همچنین میزان مهارت حل مسأله اجتماعی دانش آموزان گروه آزمایش در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار بوده است.بحث و نتیجه گیری: آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان به دانشآموزان کمک میکند تاآنها بتوانند در مورد مسائل اجتماعی و تحصیلی خود بهتر تصمیم گرفته و راه حل ارائه نمایند، دربارة تفکر و فرآیند یادگیری خود، عمیقتر و دقیقتر شوند و به این باور برسند که توانایی حل مسائل را دارند.
یاگیری خودگردان,راهبردهای یادگیری خودگردان,مهارت حل مسئله اجتماعی
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1491.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1491_12edeaf838eccb8963d3f0a58cb9017f.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
3
ویژه نامه
2015
02
20
تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن کودکان
83
96
FA
فاطمه
دهقان
کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
fateme.dehghan1368@gmail.com
کامران
یزدانبخش
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
fateme.dehghan13680@gmail.com
خدامراد
مومنی
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه
fateme.dehghan13682@gmail.com
مقدمه:نظریه ذهن یکی از مهمترین مباحث شناخت اجتماعی می باشد و از آنجا که پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و درگیری در رفتارهای اجتماعی رقابت آمیز است، در عرصه روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. در این راستاهدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن کودکان بود. روش: پژوهش از نوع پژوهش های آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری است که جامعه آماری شامل همه دانش آموزان دخترعادی 9-8 سال شهر کرمانشاه بوده است. برای این منظور30 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارش شدند. آزمون 38 سؤالی نظریه ذهن به عنوان ابزار جهت به دست آوردن داده ها استفاده گردید. گروه آزمایش تحت آموزش مهارت های ارتباطی طی هفت جلسه قرار گرفتند.داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی(تحلیلکوواریانس چند متغیره) تحلیل شدند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون از لحاظ میزان نظریه ذهن تفاوت معناداری در سطح (001/0>p) وجود داشت. نتیجه گیری: آموزش مهارت های ارتباطی موجب ارتقاء سطوح نظریه ذهن کودکان شدو از آنجا که فعالیت های آموزش داده شده براساس روش درمانی عقلانی ـ هیجانی ـ عاطفی آلبرت آلیس بود و بین شناخت اجتماعی و هیجان ارتباط نزدیک وجود دارد تأثیرات قابل مشاهده بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن کودکان گروه آزمایش قابل تبیین است.
مهارت های ارتباطی,نظریه ذهن,کودکان
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1492.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1492_230fc12a93a7d35a90e32b0675c49109.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
3
ویژه نامه
2015
02
20
رابطه بین سوگیری شناختی متمرکز بر خود و مسئولیت پذیری با سازگاری اجتماعی زنان
97
108
FA
مرتضی
ترخان
0000-0003-3012-105X
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
mttmaster20@yahoo.com
قاسم
احمدی لاشکی
دانشجوی دکترا تخصصی دانشگاه مازندران
مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین سوگیری شناختی متمرکز بر خود و مسئولیتپذیری با سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی انجام پذیرفت. روش: روش تحقیق از نوع همبستگی، نمونه این پژوهش 95 نفر از زنان مبتلا به تعارضات زناشویی بودند که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بودند از پرسشنامههای سوگیری شناختی متمرکز بر خود وودی، چامبلس و گلدس، مسئولیتپذیری کردلو و سازگاری اجتماعی بل. یافتهها: تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، سوگیری شناختی متمرکز بر خود 60/24 درصد و مسئولیتپذیری 80/10 درصد و در مجموع 40/35 درصد از واریانس مشترک (R<sup>2</sup>)سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی را تبیین نمودند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش در همسویی با یافتههای کاوشهای دیگر نشان داد، سوگیری شناختی متمرکز بر خود و مسئولیتپذیری در میزان سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به تعارضات زناشویی نقش تعیینکنندهای دارند.
سوگیری شناختی متمرکز بر خود,مسؤولیت پذیری,سازگاری اجتماعی
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1493.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1493_6cd8780529ef7d387e00c1046f638bc8.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
3
ویژه نامه
2015
02
20
رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های اسناد با مسئولیت پذیری
109
125
FA
سید مجتبی
عقیلی
0000-0002-0523-2981
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
asemanha@gmail.com
الهه سادات
نصیری
کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه پیام نور
en.nasiri65@yahoo.com
مقدمه: پژوهش حاضربا هدف تعیین رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های اسناد با مسؤولیت پذیری صورت گرفته است. روش: بدین منظور، از میان 7690 دانشآموز دختر مقطع متوسطه تعداد 364 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامههای راهبردهای یادگیری، سبک های اسنادو پرسشنامه سنجش میزان مسؤولیت پذیری دانش آموزان استفاده شد.داده ها با استفاده از مدل بندی رگرسیون،مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بین راهبردهای یادگیری و سبک اسناد رابطه وجود دارد از سویی راهبردهای یادگیری با مسولیت پذیری ارتباط دارد. همچنین،بین سبک های اسناد با مسؤولیت پذیریدانش آموزان رابطه وجود ندارد. بر اساس نتایج این پژوهش راهبرد های یادگیری در رشته های مختلف متفاوت است. افزون براین، میزان مسؤولیت پذیری در رشته های مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد. از طرفیتفاوت معنی داری بین سبک های اسناد در رشته های مختلف تحصیلی مشاهده نشد.بر اساس نتیجه دیگر از این پژوهش بین راهبردهای یادگیری و سبک اسناد با مسؤولیت پذیری تحصیلی ارتباط معنی داری وجود دارد. نتیجهگیری: تسلط دانش آموزان به راهبردهای یادگیری باعث می شود تا کنترل و مسؤولیت پذیری بیشتری داشته باشند. همچنین توجه به اهداف و انتظارات، در عملکرد تحصیلی می تواند موثر باشد.
راهبردهای یادگیری,سبک های اسناد,مسؤولیت پذیری
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1495.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1495_5699bac7268ba3ba12c020941a797edc.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
3
ویژه نامه
2015
02
20
تعامل سبک های شناختی با دست برتری در دانشجویان پیام نور: تلویحاتی برای طراحی روش تدریس در نظام آموزش از راه دور
126
140
FA
زیبا
برقی ایرانی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
kimia2010@gmail.com
احمد
علی پور
استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
alipor@pnu.ac.ir
مقدمه: امروزه برای بررسی تفاوتهای فردی افراد به سبکهای شناختی آنان توجه بسیاری میشود. سبکشناختی، روشهای انفرادی یادگیرنده است که برای پردازش اطلاعات بههنگام یادگیری مفاهیم جدید مورد توجه قرار میگیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای شناختی گریگوریک با دست برتری در دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور و ارائه راهکارهایی کاربردی در بهبود نظام آموزش از راه دور است. روش: این تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و برای جمعآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه سبکهای شناختی گریگوریک و پرسشنامه دست برتری ادینبورگ) استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور استان تهران با تعداد 17803 نفر و حجم نمونه به روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی 200 نفر در نظر گرفته شد. بهمنظور تحلیلدادههای به دست آمده علاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار متغیرها و نیز رسم نمودارهای لازم از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری، تحلیل واریانس یکراهه برای آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتهها: با توجه به نتایج به دست آمده رابطه معنیداری بین دستبرتری با سبکشناختی عینی ـ متوالی، انتزاعی ـ متوالی و انتزاعی ـ تصادفی مشاهده شد. بدین صورت که در سبکشناختی عینی ـ متوالی زنان راست دست به طور معنیداری نمره بیشتری دریافت کردند، در سبک انتزاعی ـ متوالی زنان و مردان راست دست بهطور معنیداری بالاتراز افراد چپ دست بودند و در سبک انتزاعی ـ تصادفی مردان چپ دست بهطور معنیداری نمرات بیشتری اخذ کردند که با پژوهشهای پیشین همسو میباشد. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت تعامل سبکهای شناختی با دست برتری میتوانند تلویحاتی نوین برای طراحی روش تدریس در نظام آموزش از راه دور به دنبال داشته باشند.
سبکهای شناختی(عینی-متوالی,انتزاعی- تصادفی,عینی-تصادفی,انتزاعی-متوالی),دستبرتری
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1494.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1494_a17d7bfdcf541973cc147556d5818b1e.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
3
ویژه نامه
2015
02
20
بررسی رابطه خود میان بینی با سازگاری اجتماعی دانشجویان
141
152
FA
علیرضا
آقایوسفی
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
arayeh1100@gemail.com
حسین
زارع
استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
h_zare@pnu.ac.it
سمیه
پوربافرانی
کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه پیام نور
sena_4000@yahoo.com
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه خود میان بینی با سازگاری اجتماعی دانشجویان انجام شده است. روش: در این مطالعه از نوع همبستگی 308 دانشجوی دانشگاه پیام نور(به تفکیک 158 زن و 150 مرد) از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور، به روش نمونه گیری طبقهای در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای افسانه پردازی شخصی و خیال پردازی (1967) برای سنجش خود میان بینی و پرسشنامهی سازگاری اجتماعی (1939) را تکمیل کردند. دادههای بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که میان افسانه پردازی شخصی و سازگاری اجتماعی در سطح 01/0p< رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. اما بین خیال پردازی و سازگاری اجتماعی رابطه معنا داری وجود ندارد، علاوه بر این پژوهش نشان داد که افسانه پردازی شخصی به میزان 9/8 درصد از واریانس سازگاری اجتماعی را تبیین میکند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش دانشجویان از راه افسانه پردازی های خود میان بینانه، سازگاری اجتماعی خود را حفظ میکنند.
خود میان بینی, سازگاری اجتماعی,دانشجویان
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1496.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1496_c7e90d19c89e83f1be4bf472fa3b8078.pdf