دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
8
1
2019
05
22
مدل یابی معادلات ساختاری اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر حل مسئله اجتماعی با میانجیگری توازن خود
9
24
FA
فاطمه سادات
سپیده دم
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ،گروه روانشناسی، کرج،ایران
sepidehdam_f@yahoo.com
حسین
زارع
استاد تمام، دانشگاه پیام نورواحد تهران،گروه روانشناسی،تهران ،ایران
h_zare@pnu.ac.it
سارا
پاشنگ
استاد یار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،گروه روانشناسی،کرج،ایران
sarahpashang@yahoo.com
خدیجه
ابوالمعالی
استاد یار،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،گروه روانشناسی،رودهن،ایران
abolmaalialhoseyni@yahoo.com
مرجان
حسین زاده تقوایی
استاد یار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،گروه روانشناسی،کرج،ایران
marjantaghvai@yahoo.com
10.30473/sc.2019.45760.2355
چکیده<br /> مقدمه: این پژوهش به تبیین اثر پردازش اطلاعات هیجانی بر الگوی حل مسئله اجتماعی بر اساس نقش میانجیگر توازن خود با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) می پردازد.روش:در این پژوهش 308 شرکت کننده(188زن و 114مرد) حضور داشتند که به شیوه نمونه گیری دردسترس از بین کارکنان عملیات پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مورد آزمون قرار گرفتند.جهت سنجش متغیرهای پژوهش از 3پرسشنامه ، شاخص یکپارچه ناهم خوانی خود هاردین ، مقیاس توانایی حل مساله اجتماعی فرم کوتاه تجدید نظر شده دیزوریلا و نزو و مقیاس پردازش اطلاعات هیجانی باکر استفاده شده است. یافته ها:نتایج نشان می دهد که همه مؤلفه های پردازش هیجانی با مؤلفه های حل مسئله انطباقی به صورت منفی و با مؤلفه های حل مسئله غیر انطباقی به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 همبسته اند. همچنین مؤلفه های چهارگانه توازن خود با مؤلفه های حل مسئله انطباقی به صورت مثبت و با مؤلفه های حل مسئله غیر انطباقی به صورت منفی و در سطح معناداری 01/0 همبسته اند. به کار گیری تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار AMOS 18.0و برآورد بیشینه احتمال (ML) نشان داد که مدل اندازه گیری با داده های گردآوری شده به صورت مطلوب برازش دارد و همه نشانگرهای مدل اندازه گیری از توان لازم برای اندازه گیری متغیرهای مکنون پژوهش حاضر برخوردار بودند. مدل ساختاری نیز همانند مدل اندازه گیری با داده های گردآوری شده برازش دارد.<br /> نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش آموزش و ارتقا توانایی شناختی منجر به بهبود مهارت حل مسئله کارکنان عملیات پرواز می شود.
واژه های کلیدی: پردازش هیجانی,حل مسئله اجتماعی,توازن خود
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5873.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5873_1fdf60d4ff366be592b0ccdceae3d029.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
8
1
2019
05
22
تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی نسخة فارسی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی در دانشجویان
25
38
FA
علی
خدائی
0000-0003-0667-3348
دکتری روان شناسی، دانشگاه پیام نور
alikhodie@gmail.com
امید
شکری
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
oshokri@yahoo.com
10.30473/sc.2019.40784.2209
<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی (CMDS) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. <strong>روش</strong>: در مطالعه همبستگی حاضر، از جامعة دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، 364 دانشجو (192 پسر و 172 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی از روشهای آماری تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. <strong>یافته ها</strong>: نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایه نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار چندبُعدی مقیاس عدم تعهد به اخلاق مدنی شامل توجیه اخلاقی، زبان مبتنی بر حُسن تعبیر، مقایسه سودمند، جابجایی مسئولیت، انتشار مسئولیت، تحریف پیامدها، اسناد سرزش و شخصیتزدایی با دادهها برازش مطلوبی داشت. مقادیر ضرایب همسانی درونی پرسشنامة کفایت و مهارتهای هیجانی برای مولفههای توجیه اخلاقی، زبان مبتنی بر حُسن تعبیر، مقایسه سودمند، جابجایی مسئولیت، انتشار مسئولیت، تحریف پیامدها، اسناد سرزش و شخصیتزدایی به ترتیب برابر با 85/0، 82/0 و 79/0 به دست آمد.<strong>نتیجه گیری</strong>: در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که CMDS برای سنجش سازة چندبُعدی «عدم تعهد به اخلاق مدنی» در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
روایی عاملی,تحلیل عاملی تاییدی,مقیاس عدم کفایت به اخلاق مدنی,همسانی درونی
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5760.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5760_1451e067c1307dfd17a844c3a2a0d21a.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
8
1
2019
05
22
مقایسه توانایی بازشناسی حالات هیجانی چهره با کنترل دست برتری در زنان دریافتکننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) و افراد عادی
39
50
FA
احمد
علی پور
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور
alipor@pnu.ac.ir
فرشته
حسنی
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه پیام نور
f.hassani.es@gmail.com
رضا
دوستی
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه پیام نور
r.dosti66@gmail.com
10.30473/sc.2019.41316.2229
<strong>مقدمه</strong>: بررسی ضعفهای شناختی زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) و همچنین نحوه بازشناسی هیجانات مختلف چهره با کنترل دست برتری توسط آنان میتواند گامی موثر در درمان و بهبود بازشناسی هیجانات توسط آنان باشد. هدف از این مطالعه مقایسه توانایی بازشناسی حالات هیجانی چهره با کنترل دست برتری در زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) و افراد عادی بود.<strong> روش</strong><strong>: </strong>پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای علی-مقایسهای است. جامعه تحقیق عبارت است از کلیه زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) مراجعه کننده به مراکز زیبایی شهر رشت در فصل بهار 1397، که در این مطالعه دو گروه 46 نفره از زنان دریافت کننده درمان بوتاکس و افراد عادی به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از آزمون بازشناسی هیجانات مختلف چهره اکمن و فرایسن و آزمون دست برتری چاپمن به منظور تعیین بازشناسی هیجانات (شادی، غم، خشم) به عنوان ابزار سنجش استفاده شد. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS-23 و با آمارهای توصیفی و آزمون کوواریانس صورت گرفت.<strong> یافته ها: </strong>نتایج نشان دادکه توانایی دوگروه آزمودنی در بازشناسی حالات هیجانی(شادی، غم و خشم) با کنترل دست برتری یکسان نیست و تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد.<strong> نتیجه گیری:</strong> توانایی زنان دریافت کننده درمان بوتولینوم (بوتاکس) در تشخیص هیجانات (شادی، غم و خشم) ضعیف تر از افراد عادی است.
بازشناسی حالات هیجانی,دست برتری,بوتاکس
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5761.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5761_568af7650dabc50d6db6ec15505e1716.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
8
1
2019
05
22
اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید بر آشفتگی روانشناختی دانشجویان دانشگاه پیام نور
51
64
FA
طاهر
محبوبی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
m_taher858@yahoo.com
10.30473/sc.2019.36723.2105
<strong>روش</strong><strong></strong><strong>:</strong> بدین منظور 32 نفر با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف از میان مراجعه کنندگان به مرکز مشاورۀ دانشگاه با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده انتخاب و بهعنوان نمونه منظور گردیدند. روش تحقیق دراین مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه بود. از مصاحبة بالینی و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لویندا (1995) برای سنجش آشفتگی روانشناختی بهعنوان ابزارهای پژوهش استفاده گردید. برنامه آموزش شناختی ارتقاء امید طی 8 جلسۀ 60 دقیقهای و درمدت 4 هفتهی متوالی به دانشجویان ارائه گردید. بدین منظور نمونۀ تحقیق به صورت تصادفی در2 گروه 16 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروه آزمایشی، تحت آموزش شناختی ارتقاء امید قرار گرفت، درحالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرارنگرفتند. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون کوواریانس بوسیلۀ نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافته ها:</strong> نتایج حاصل از تحلیلکوواریانس در سطح 05/0> pبرای گروه وابسته به منظور تعیین اثر بخشی آموزش شناختی ارتقاء امید نشان داد که این کاربندی توانسته است بعنوان مداخلهای موثر موجب کاهش نمره کلی آشفتگی روانشناختی و هر سه مؤلفة آن (افسردگی، استرس و اضطراب) در دانشجویان گروه آزمایش گردد.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> این کاربندی انتظار پیامدهای مطلوب، باور به اینکه امور به خوبی پیش خواهند رفت، همچنین احساس اعتماد به این که همۀ اینها در اثر تلاشهای مناسب اتفاق خواهد افتاد را در فرد ایجاد کرده، و ضمن کاهش افسردگی، استرس و اضطراب باعث اعمال هدفمند میشود.
آموزش شناختی امید,آشفتگی روان شناختی,اضطراب,افسردگی,استرس
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5762.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5762_5e7f1969715af886c29e2931116a6c2d.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
8
1
2019
05
22
مقایسه شناخت اجتماعی و بازشناسی هیجان چهرهای در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص و مزمن
65
82
FA
عباس
ابوالقاسمی
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه گیلان
abolghasemi_44@yahoo.com
مینا
طاهری فرد
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
taherifard70@yahoo.com
10.30473/sc.2019.39725.2186
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه شناخت اجتماعی و بازشناسی هیجان چهرهای در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص و مزمن بود.روش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بستری و سرپایی مراجعهکننده به مراکز بالینی و بیمارستانهای فجر و رازی شهر تبریز در سال 1395 بود. نمونه پژوهش شامل 120 بیمار بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس شناخت اجتماعی وستن و آزمون بازشناسی هیجان چهرهای اکمن و فرایس استفاده شد.یافتهها:نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که از لحاظ شناخت اجتماعی و بازشناسی هیجان چهرهای بین بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص و مزمن تفاوت معنی داری وجود دارد. به طوریکه که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن در وضعیت بهتری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص قرار داشتند.نتیجهگیری:این یافته ها بیان میکند که نقص در شناخت اجتماعی و بازشناسی هیجان چهره ای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تازه تشخیص میتواند با ناتوانی همراه باشد و بر عملکرد اجتماعی و شغلی این بیماران تاثیر داشته باشد<strong>.</strong>
اسکیزوفرنی,شناخت اجتماعی,بازشناسی هیجان چهره ای
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5763.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5763_e390b9dc7afde5b043e5a7cbcc05c8ad.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
8
1
2019
05
22
تدوین مدل ثبات رابطۀ زناشویی براساس ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با میانجیگری سبکهای حل مسأله
83
106
FA
الهام
رضایی فر
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ازاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
elham_rezaeifar60@yahoo.com
مژگان
سپاه منصور
دانشیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
drsepahmansour@yahoo.com
رویا
کوچک انتظار
استادیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
royakentezar@yahoo.com
شیرین
کوشکی
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﺗﻬﺮان ﻣﺮﮐز، تهران، ایران
shirin_kooshki@yahoo.com
10.30473/sc.2019.41673.2252
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ثبات رابطۀ زناشویی براساس ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با میانجیگری سبکهای حل مسأله در زنان متأهل انجام شد. روش: بدین منظور با استفاده از روش لوهلین (2004) تعداد 500 زن متأهل به روش نمونه گیری در دسترس از شهر تهران انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس استرس ادراک شدۀ (کوهن، کامارک و مرمل استین، 1983)، شاخص بی ثباتی رابطۀ زناشویی (ادواردز، جانسون و بوث،1987)، فرم کوتاه مقیاس پنج عاملی شخصیت نئو (کاستا و مک کری، 1985)، پرسشنامۀ سبکهای حل مسأله (کسیدی و لانگ، ۱۹۹۶) استفاده گردید. روش پژوهش از نوع معادلات ساختاری به طور خاص؛ معادلات رگرسیونی بود. یافته ها: یافته ها نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با میانجیگری سبکهای حل مسأله بر ثبات رابطۀ زناشویی اثری غیرمستقیم دارد. نتایج: شاخصهای برازش نشان داد که مدل پیشنهادی در این پژوهش با داده های جمع آوری شده از زنان متأهل برازش مناسب و ارتباط نزدیکی با فرضهای نظری دارد.
ثبات زناشویی,سبکهای حل مسأله,ویژگیهای شخصیتی,استرس ادراک شده
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5839.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5839_b4986aca105f09dfe304f6718ec9579c.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
8
1
2019
05
22
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ بنیادهای اخلاقی در سه نمونۀ ایرانی
107
124
FA
پگاه
نجات
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
pgnejat@gmail.com
جواد
حاتمی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
hatami@iricss.org
10.30473/sc.2019.40617.2204
<strong>مقدمه: </strong>قضاوت اخلاقی از موضوعات مورد مطالعه در شناخت اجتماعی محسوب میشود.نظریۀ بنیادهای اخلاقی نظریه ای اخیر در روانشناسی اخلاق است که رویکردی میان فرهنگی و شهودگرایانه به باورهای اخلاقی مردم جهان دارد. مطالعۀ حاضر به بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ مرتبط با این نظریه و مقایسۀ یافته ها با گزارشهای موجود از نسخۀ اصلی و سایر فرهنگها اختصاص دارد.<strong> روش: </strong>دادهها مربوط به سه مطالعه روی نمونه های ایرانی هستند: گلکار (1394) و مراحل دوم و سوم نجات (1395)، که دارای به ترتیب 280، 314 و 180 شرکتکننده بودند که به پرسشنامۀ بنیادهای اخلاقی (MFQ-30) پاسخ دادند. محاسبۀ آلفای کرونباخ برای تک تک بنیادهای اخلاقی و نیز تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شد و مقایسۀ میان جنسیتی در تکیه بر بنیادها صورت گرفت.<strong> یافته ها: </strong>آلفای کرونباخ بنیادهای مراقبت، انصاف و وفاداری نسبتاً پایین و عموماً کمتر از بنیادهای اطاعت و تقدس بود.تحلیل عاملی اکتشافی به راه حلی سه عاملی برای مرحلۀ دوم نجات (1395) و راه حل دوعاملی برای گلکار (1394) و مرحلۀ سوم نجات (1395) ختم شد. برازش داده ها به مدل پنج عاملی همبسته قابل قبول بود. نمرۀ زنان در مراقبت، انصاف و تقدس بالاتر از مردان بود. <strong>نتیجه گیری: </strong>ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ بنیادهای اخلاقی اگرچه در برخی جنبهها نه چندان عالی، اما قابل مقایسه با نتایج گزارششده از سایر فرهنگها بود و بنابراین به نظر میرسد عمدتاً معلول ماهیت پیچیدۀ خود اخلاق باشد. تفاوتهای جنسیتی مشاهدهشده مشابه با یافته های بینالمللی و در نتیجه حامی روایی گروههای شناخته شده برای این پرسشنامه بود.
روانشناسی اخلاق,نظریۀ بنیادهای اخلاقی,پرسشنامۀ بنیادهای اخلاقی,اعتبار,ایرانی
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5764.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5764_1fefbc160ca74fad27738a3964c39725.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
8
1
2019
05
22
رابطه بین ابعاد چشمانداز زمان و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطهای تفکر ارجاعی
125
140
FA
عزت اله
قدم پور
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه لرستان
ghadampour.e@lu.ac.ir
مهدی
برزگر بفرویی
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
barzegar69@gmail.com
لیلا
حیدریانی
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
yousefvand69@gmail.com
10.30473/sc.2019.40545.2200
<strong> مقدمه:</strong> فرسودگی تحصیلی یکی از مهمترین مشکلات گریبانگیر سیستم آموزشی در همه مقاطع تحصیلی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای تفکر ارجاعی در رابطه بین ابعاد چشمانداز زمان و فرسودگی تحصیلی بود<strong>. روش:</strong> روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پیش دانشگاهی شهرستان میبد بود که در سال تحصیلی 97- 1396 مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها، 261 نفر به عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامه های چشم انداز زمان زیمباردو و بوید، نفکر ارجاعی اهرینگ و همکاران و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران جمع آوری گردید. داده<strong></strong>ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت. <strong>یافته ها</strong>: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان دادکه بعد گذشته منفی و حال قضا و قدری با واسطه گری تفکر ارجاعی بر فرسودگی تحصیلی اثر غیرمستقیم مثبت معنادار دارند. همچنین ابعاد گذشته مثبت، حال لذت گرا و آینده نیز با واسطه گری تفکر ارجاعی بر فرسودگی تحصیلی اثر غیرمستقیم منفی معنادار دارند. <strong>نتیجه گیری</strong>: نتایج نشان میدهد با تغییر جهت گیری چشم انداز زمان و برخوردار بودن از یک تفکر مثبت و داشتن منابع کافی برای تفکر هدفمدار، فرسودگی تحصیلی کاهش یابد.
چشم انداز زمان,تفکر ارجاعی,فرسودگی تحصیلی
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5765.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5765_3471c2ec7721cc9aab327e54c1d93339.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
8
1
2019
05
22
اثر بخشی تعاملی آموزش راهبردهای خودگردان-فراشناختی و خود پنداره تحصیلی بر مولفه های تاب آوری و هیجانات مثبت تحصیلی
141
164
FA
عبداله
رشیدزاده
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
rashidzadea@yahoo.com
رحیم
بدری
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز
badri1346@tabrizu.ac.ir
اسکندر
فتحی آذر
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز
e-fathiazar@tabriz.ac.ir
تورج
هاشمی
0000-0002-8353-6104
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
10.30473/sc.2019.39956.2191
<strong>هدف</strong>:پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تعاملی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان-فراشناختی وخودپنداره تحصیلی برمولفههای تابآوری تحصیلی و هیجانات تحصیلی مثبت دانش آموزان انجام گرفت. <strong>روش</strong>: طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از دانش آموزان بودند که از طریق مطالعه مقدماتی و غربالگری با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و با استفاده از روش جایگزینی هدفمند در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس عاملی چندمتغیره استفاده شد. <strong>نتایج:</strong> آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب افزایش و بهبود مؤلفههای تاب آوری تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی شده است و اثر تعاملی متغیرها در تمامی مولفه های تابآوری و هیجانات مثبت تحصیلی معنی دار بود<strong>.</strong><strong>نتیجهگیری:</strong> با آموزش راهبردهای خودگردانی فراشناختی و همچنین توجه به نقش تعاملی خودپنداره تحصیلی میتوان تابآوری تحصیلی و هیجانات مثبت تحصیلی را افزایش داد. این پژوهش دارای تلویحاتی برای مدیران، معلمان و مشاوران مدرسه است که میتوانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانشآموزان استفاده نمایند
یادگیری خودگردان,فراشناخت,خود پنداره تحصیلی,تاب آوری تحصیلی,هیجانات تحصیلی
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5766.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5766_899f7badc08b788c06d9facf99c24a3e.pdf
دانشگاه پیام نور
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-4312
8
1
2019
05
22
تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مسولیت پذیری و امیدواری دانشجویان دختر
165
174
FA
فاطمه
یدالهی صابر
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
محمداسماعیل
ابراهیمی
استادیار وعضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
drms.ebrahimi@iauh.ac.ir
نرگس
زمانی
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان
n.zamani1367@yahoo.com
علی
صاحبی
استادیار، عضو ارشد موسسه ویلیام گلاسر، سیدنی، استرالیا
10.30473/sc.2019.32877.2019
مقدمه: این پژوهش با هدف، بررسی تعیین تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر میزان مسئولیتپذیری و سطح امیدواری در دانشجویان دختر انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشجویی دانشگاه که در سال 1396ـ 1395در دانشگاهآزاد اسلامیواحد همدانمشغول به تحصیل تشکیل دادند، که تعداد جامعه آماری که مجموعاً 529 نفر بودند و نمونه آماری30 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب ومطالعه گردید. جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامههای امیدواری و پرسشنامه مسئولیتپذیری استفاده شد، ابزار اندازهگیری میزان مسئولیتپذیری پرسشنامه 42سوالی گاف بود، و برای سنجش میزان امیدواری از پرسشنامه 12 مادهای اشنایدر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس یکراهه (انکوا) وچند متغیره (مانکوا) استفاده شد و دادهها با نرم افزار spss تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از کواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری( 01/0P < ) وجود دارد، و آموزش تئوری انتخاب موجب افزایش مسئولیتپذیری و امیدواری در دانشجویان دختر شده است ( 01/0P < ). نتیجه گیری: بنابراین میتوان گفت، آموزش نظریه انتخاب با افزایش روابط مثبت، افزایش مسولیتپذیری و شیوههای صحیح ارضاء نیازهای اساسی انسان منجر به امید و مسولیت پذیری بیشتر میشود.
تئوری انتخاب,مسئولیتپذیری,امیدواری
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5767.html
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5767_9a80e5071ddc2acef5179bf5f502c5cd.pdf