TY - JOUR ID - 1361 TI - اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر ارتقای نظریه ذهن در نوجوانان پرخاشگر JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - فرهادی, علی AU - موحدی, یزدان AU - عزیزی, امیر AU - قاسمی کلی, فضل الله AU - کریمی نژاد, کلثوم AD - استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی لرستان AD - دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تبریز AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه لرستان AD - کارشناس ارشد علوم تربیتی (برنامه ریزی درسی) دانشگاه آزاد اسلامی AD - کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علوم پزشکی لرستان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 3 IS - 2 SP - 55 EP - 66 KW - آموزش مهارت های اجتماعی KW - نظریه ذهن KW - پرخاشگری DO - N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی بر افزایش نظریه ذهن در میان نوجوانان پرخاشگر انجام گرفت. روش: جامعه آماری پژوهش، شامل دانش­آموزان مدارس پسرانه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1392 بود. نمونه آماری شامل 40 نفر از دانش­آموزان، پس از تکمیل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، کسانی که نمره بالاتری را کسب کردند آزمون نظریه ذهن در اختیار آنان قرار داده شده است. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهارت­های اجتماعی بر ارتقای نظریه ذهن و کاهش پرخاشگری، در گروه آزمایشی به طور معناداری مؤثر بوده است. نتیجه­گیری: می­توان گفت آموزش مهارت­های اجتماعی باعث کاهش پرخاشگری نوجوانان می­شود. UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1361.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1361_338e20d4a347a49d812a87bc5f1a969e.pdf ER -