TY - JOUR ID - 1494 TI - تعامل سبک های شناختی با دست برتری در دانشجویان پیام نور: تلویحاتی برای طراحی روش تدریس در نظام آموزش از راه دور JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - برقی ایرانی, زیبا AU - علی پور, احمد AD - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور AD - استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 3 IS - ویژه نامه SP - 126 EP - 140 KW - سبک‌های شناختی(عینی-متوالی KW - انتزاعی- تصادفی KW - عینی-تصادفی KW - انتزاعی-متوالی) KW - دست‌برتری DO - N2 - مقدمه: امروزه برای بررسی تفاوت­های فردی افراد به ­سبک­های شناختی آنان توجه بسیاری می­شود. سبک­شناختی، روش­های انفرادی یادگیرنده است که برای پردازش اطلاعات به­هنگام یادگیری مفاهیم جدید مورد توجه قرار می­گیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک­های شناختی گریگوریک با دست برتری در دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور و ارائه راهکارهایی کاربردی در بهبود نظام آموزش از راه دور است. روش: این تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و برای جمع­آوری اطلاعات از روش­های کتابخانه­ای و میدانی (پرسشنامه سبک­های شناختی گریگوریک و پرسشنامه دست برتری ادینبورگ) استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور استان تهران با تعداد  17803 نفر و حجم نمونه به روش نمونه­گیری طبقه­بندی تصادفی 200  نفر در نظر گرفته شد. به­منظور تحلیل­داده­های به دست آمده علاوه بر روش­های توصیفی میانگین و انحراف معیار متغیرها و نیز رسم نمودارهای لازم از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری، تحلیل واریانس یکراهه برای آزمون فرضیه­ها استفاده شد. یافته­ها: با توجه به نتایج به دست آمده رابطه معنی­داری بین دست­برتری با سبک­شناختی عینی ـ  متوالی، انتزاعی ـ متوالی و انتزاعی ـ تصادفی مشاهده شد. بدین صورت که در سبک­شناختی عینی ـ متوالی زنان راست دست به طور معنی­داری نمره بیشتری دریافت کردند، در سبک انتزاعی ـ متوالی زنان و مردان راست دست به­طور   معنی­داری بالاتراز افراد چپ دست بودند و در سبک انتزاعی ـ تصادفی مردان چپ دست به­طور معنی­داری نمرات بیشتری اخذ کردند که با پژوهش­های پیشین همسو می­باشد. نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده می­توان گفت تعامل سبک­های شناختی با دست برتری می­توانند تلویحاتی نوین برای طراحی روش تدریس در نظام آموزش از راه دور به دنبال داشته باشند. UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1494.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1494_a17d7bfdcf541973cc147556d5818b1e.pdf ER -