TY - JOUR ID - 2242 TI - تأثیر آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - محبوبی, طاهر AU - سلیمی, حسین AU - حسینی, سید عدنان AD - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور AD - دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی / دانشگاه پیام نور AD - دانشجوی دکترا روان شناسی تربیتی / دانشگاه تبریز Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 2 SP - 124 EP - 136 KW - خودکنترلی هیجانی KW - پرخاشگری کلامی DO - N2 - مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور بوکان انجام گرفته است. روش: جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بوکان می‏باشند بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف از میان مراجعه‌کنندگانی که به مرکز مشاورۀ دانشگاه مراجعه کرده بودند، با توجه به ملاک‌های در نظر گرفته شده 40 نفر را انتخاب کرده و سپس به طریق واگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 20 نفر). روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه‏ آزمایشی با طرح پیش‏آزمون ـ پس‏آزمون با گروه گواه همراه با مرحلۀ پیگیری بود. روش مداخله این برنامه آموزش‏ خودکنترلی هیجانی بر اساس الگویی برگرفته از منابع لیاهی، تیرچ و ناپولیتانو[1] (2012)، موتابی و فتی (1386) و ناصری (1386) بود که در 10 جلسه‏60 دقیقه‏ای سازمان‌دهی و در مدت 5 هفتۀ متوالی به دانشجویان گروه آزمایش ارائه گردید، درحالی‏که گروه گواه هیچ مداخله‏ای دریافت نکردند. یافته­ها: داده‏های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس در سطح 05/0>­­ p برای گروه آزمایش نشان داد که آموزش خودکنترلی هیجانی توانسته است به‏عنوان مداخله‏ای مؤثر موجب کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان هم در مرحله آزمایش و هم در مرحله پیگیری شود. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی را بر کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان نشان داد؛ بنابراین یافته‌های این پژوهش مداخلات مبتنی بر آموزش تکنیک‌های خودکنترلی هیجانی را در جهت کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان  پیشنهاد می‌کند. UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2242.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2242_d5a4498f28cb04c3b82f9b8d674906f9.pdf ER -