TY - JOUR ID - 2929 TI - مقایسه نظریه ذهن، مفهوم خدا و مفهوم میهن در بین کودکان دارای سبک‌های فرزندپروری متفاوت JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - نوروزی, مرسده AU - سپهریان آذر, فیروزه AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی دانشگاه ارومیه AD - دانشیار گروه روان‌شناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 5 IS - 1 SP - 83 EP - 99 KW - شیوه فرزندپروری KW - نظریه ذهن KW - تصور از خدا KW - مفهوم شناختی میهن DO - N2 - مقدمه: هدف از مطالعه حاضر مقایسه نظریه ذهن، مفهوم خدا، مفهوم میهن در بین کودکان برخوردار از سبک‌های فرزندپروری متفاوت در کودکان مهدکودک و پیش‌دبستانی بود. روش: طرح این پژوهش از نوع پس‌رویدادی است. جامعه آماری شامل کودکان مهدکودک و پیش‌دبستانی شهر تهران است. از این جامعه 51 کودک 5/3-6 ساله به عنوان نمونه مورد مطالعه به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. کودکان بر اساس شیوه فرزندپروری در سه گروه مستبدانه، مقتدرانه و سهل‌گیرانه - قرار گرفتند. از هرکدام از شرکت‌کننده‌ها آزمون نظریه ذهن از طریق آزمون بازی و آزمون تصور از خدا از طریق نقاشی و توصیف از خدا و مفهوم شناختی میهن از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مفهوم میهن سنجیده شدند. یافته ­ها: یافته‌های به دست آمده از اجرای آزمون‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون کروسکال ـ والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تعداد کودکان دست‌یافته به نظریه ذهن در خانواده‌های با سبک فرزندپروری مقتدرانه بیشتر از همتایان خود در سایر خانواده‌ها است. در مقایسه سه گروه مشخص شد که تصور مهربانانه از خدا در گروه فرزندپروری مستبدانه از دو گروه دیگر پایین‌تر است. نتیجه­ گیری: در نهایت، ارتباطی بین مفهوم میهن و شیوه‌های فرزندپروری وجود نداشت. نتیجه گیری: بنابراین، می توان گفت سبک فرزندی مقتدرانه در شکل‌گیری نظریه ذهن و تصور مهربانانه از خدا تأثیر دارد. UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2929.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2929_dd7a1c2f5ec2522d7be8cb80106ae73a.pdf ER -