TY - JOUR ID - 2930 TI - اثربخشی آموزش حل مسئله بر اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدایی JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - کاظمی, حمید AU - وزیری, مژده AU - عابدی, احمد AD - استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور AD - کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد AD - استادیار گروه روان شناسی کودکان با نیاز های خاص، دانشکده روان شناسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 5 IS - 1 SP - 100 EP - 112 KW - حل مسئله KW - اضطراب امتحان KW - اضطراب اجتماعی DO - N2 - مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی آموزش حل مسئله بر اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان پسر دبستانی بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی  شهر نجف آباد در سال تحصیلی 1393-1392 بود که از میان آن‌ها تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. هردو گروه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون، به پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) پاسخ دادند. برای گروه آزمایش، هشت جلسه گروهی آموزش حل مسئله به صورت یک‌بار در هفته اجرا شد، اما گروه کنترل، مداخله‌ای دریافت نکردند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمام متغیرهای وابسته در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، کاهش معناداری داشت. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش حل مسئله می‌تواند به عنوان یک مداخله مؤثر در جهت کاهش اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دبستانی در نظر گرفته شود. UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2930.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2930_9a1ac9705cbfba14018991593970210a.pdf ER -