TY - JOUR ID - 369 TI - رابطه بین شیوه های فرزندپروری با نظریه ذهن در دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر اصفهان 90-91 JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - اسلامی چهرازی, زهرا AU - قربانی, مریم AU - آقایی, اصغر AD - کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان AD - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور AD - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 1 SP - 34 EP - 43 KW - شیوه‌های فرزندپروری KW - نظریه ذهن KW - شیوه مقتدرانه KW - شیوه استبدادی KW - شیوه سهل-گیرانه DO - N2 - مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین شیوه­های فرزندپروری با نظریه ذهن در دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی بود. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی و مادرانشان در سال تحصیلی 91-1390 در شهر اصفهان بود. از بین این جامعه تعداد 361 دانش آموز (177 پسر و 184 دختر) به همراه مادران شان به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای از میان مدارس دخترانه و پسرانه نواحی ششگانه آموزش و پرورش انتخاب شد. پرسشنامه فرزندپروری (بامریند، 1972) و آزمون پیشرفته نظریه ذهن (هپی،1994) به عنوان ابزار تحقیق انتخاب شدند. داده­های حاصل با استفاده از روش­های آماری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که بین شیوه فرزندپروری مستبدانه و نظریه ذهن همبستگی منفی معنادار و بین شیوه فرزندپروری مقتدرانه و نظریه ذهن ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. همچنین سبک فرزندپروری مستبدانه و سبک فرزندپروری مقتدرانه می­توانند نظریه ذهن را در سطح (01/0 ≥P) پیش بینی کنند. البته، ارتباط معناداری بین سبک سهل گیرانه والدین و هیچ کدام از متغیرهای نظریه ذهن مشاهده نشد. نتیجه گیری: برحسب یافته­های حاصل از پژوهش می­توان گفت؛ شیوه فرزندپروری مقتدرانه به علت توجه وپاسخ گویی مناسب والدین نقش چشم گیری در رشد شناختی و جامعه پذیری افراد دارد. UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_369.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_369_0cdbe033427b5f9a4fa8888b3160bfb7.pdf ER -