TY - JOUR ID - 4435 TI - نقش همجوشی شناختی، ادراک تعامل اجتماعی و مؤلفه های اجتناب شناختی در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - صدری دمیرچی, اسماعیل AU - صمدی فرد, حمیدرضا AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 2 SP - 83 EP - 96 KW - همجوشی شناختی KW - ادراک تعامل اجتماعی KW - اجتناب شناختی KW - فرسودگی شغلی KW - معلمان DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش همجوشی شناختی، ادراک تعامل اجتماعی و مؤلفه های اجتناب شناختی در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان صورت پذیرفت. روش اجرای این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مرد شهرستان پارس آباد در سال 95-1394 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی 104 نفر از معلمان مرد از نقاط مختلف شهر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها، از مقیاس همجوشی شناختی گیلاندرز (MBI)، ادراک تعامل اجتماعی گلاس (SIQ)، مقیاس اجتناب شناختی سکستون و داگاس (CAQ) و مقیاس فرسودگی شغلی ماسلاچ (MBI) استفاده شد. داده‌ های پژوهش نیز با روش‌ ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین همجوشی شناختی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه مثبت معنادار و بین ادراک تعامل اجتماعی با فرسودگی شغلی رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0 p UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4435.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4435_ef4a18bbb7d72af3f161ba55d13e94cf.pdf ER -