TY - JOUR ID - 4849 TI - نقش انگیزش درونی ـ بیرونی و هدف تبحری ـ عملکردگرا در پیش‌بینی خود کارآمدی خلاق دانش‌آموزان پسر سال دوم دبیرستان‌های شهرستان رومشگان JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - فرامرزی, حمید AU - حاجی یخچالی, علیرضا AU - شهنی ییلاق, منیجه AD - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز. AD - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز. AD - استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 1 SP - 27 EP - 42 KW - انگیزش درونی KW - انگیزش بیرونی KW - هدف تبحری KW - هدف عملکردگرا KW - خودکارآمدی خلاق DO - N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزش درونی ـ بیرونی و هدف تبحری ـ عملکردگرا در پیش‌بینی خود کارآمدی خلاق دانش‌آموزان پسر سال دوم دبیرستان‌های شهرستان رومشگان صورت گرفته است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهرستان رومشگان بود که در سال تحصیلی 1394-1393 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه تعداد 300 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به این صورت که در مرحله اول از بین 13 دبیرستان پسرانه 8 دبیرستان به‌صورت تصادفی انتخاب شده و در مرحله بعد از هر دبیرستان تعداد 38 نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. تعداد کل این جامعه 1642 نفر بودند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس جهت‌گیری‌های انگیزشی (MO) والرند و همکاران (2005)، مقیاس هدف‌های پیشرفت (AGOS) میگلی و همکاران (2000) و پرسشنامه خودکارآمدی خلاق (CSEQ) بیگیتو (2006) بودند. در این پژوهش آزمون فرضیه‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شده است. یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان داد که بین انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، هدف تبحرگرا، هدف عملکردگرا، چالش گری، کنجکاوی، تبحر مستقل، خوشایندی معلم و وابستگی به معلم با خودکارآمدی خلاق رابطه معنی‌دار و مثبتی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون به روش ورود هم‌زمان نشان داد که متغیرهای پیش­بین 87/0 درصد از خودکارآمدی خلاق را تبیین می‌کند که در سطح 01/0 >p معنی­دار است. UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4849.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4849_5b3200c10077d99873ad55bddbc2dadc.pdf ER -