TY - JOUR ID - 6560 TI - تاثیر آموزش حل مساله بر ابعاد راهبردهای مقابله با استرس و مسئولیت پذیری دانشجویان JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - سعید, نسیم AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 2 SP - 100 EP - 120 KW - آموزش حل مسئله KW - ابعاد راهبردهای مقابله با استرس KW - مسئولیت‌پذیری KW - دانشجویان DO - 10.30473/sc.2020.47592.2411 N2 - مقدمه: هدف از این تحقیق تعیین تأثیر آموزش حل مسئله بر راهبردهای مقابله بر استرس و مسئولیت­پذیری دانشجویان است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی با گروه شاهد و آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان کارشناسی آموزش از دور است که با روش نمونه ­گیری در دسترس 40 نفر از بین این افراد انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) گمارش شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس لازاروس و فولکمن (1988) و پرسشنامه مسئولیت­ پذیری نعمتی (1387) است. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته­ ها: داده­های جمع­ آوری شده توسط نرم افزار Spss و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند، نتایج تحلیل نشان داد آموزش حل مسئله بر ابعاد راهبردهای مقابله با استرس (راهبردهای مسئله­ مدار و هیجان­ مدار) و همچنین مسئولیت­ پذیری دانشجویان تأثیرگذار است و گروه آزمایش بعد از آموزش بیشتر از روش­های مسئله­ مدار استفاده کرده بودند. نتیجه­ گیری: با توجه به اینکه مسئله مداری میزان توانایی افراد برای مواجه با مسائل روز آن­هاست و بر اساس نتایج تحقیق آموزش حل ­مسئله می­ تواند این توانایی را در دانشجویان افزایش داده و باعث ارتقاء توانمندی­ های آن­ها برای مواجه با مشکلات و حل آن­ها باشد توصیه می ­شود، آموزش حل­ مسئله در تقویت مهارت­های دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و از طریق برنامه‌های آموزشی و دانشگاهی پرورش یابد. UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6560.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6560_c5632a1bffc1bf171a15cde8529fefd3.pdf ER -