TY - JOUR ID - 6711 TI - ارائه مدل علی روابط نیاز به شناخت و غوطه وری در جریان بازیهای دیجیتال در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - نگهداری, سمیه AU - صیف, محمد حسن AU - سرمدی, محمد رضا AU - فرج اللهی, مهران AU - رستگار, احمد AD - مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - استاد گروه علوم تربیتی، ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 1 SP - 67 EP - 86 KW - نیاز به شناخت KW - جو KW - غوطه وری DO - 10.30473/sc.2020.48026.2423 N2 - مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائه ی مدل علی روابط نیاز به شناخت و غوطه وری در جریان بازیهای دیجیتال در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه ی شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 به روش تحلیل مسیر است. روش: نمونه آماری این پژوهش شامل 600 نفر از دانش آموزان شهر شیراز که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده  و به ترکیبی از پرسشنامه های نیاز به شناخت کاچیو پو و پتی (1982)،جو یادگیری ویلیامز و دسی (1996)، جهت گیری هدف وندوال و دیگران (2001)، هیجانات پکران وهمکاران(2005)، جریان ذاتی یادگیری جکسون وایکلود (2008) ویرایش دوم وغوطه وری و سیال شدن براون و فور(2010) پاسخ دادند. یافته ها: به طور کلی نتایج پژوهش نشان  داد که نیاز به شناخت بر هیجانات، جهت گیری هدف و جریان ذاتی دارای اثر مستقیم است .همچنین هیجانات و جریان ذاتی یادگیری دارای اثر مستقیم بر غوطه وری و سیال شدن است. نیاز به شناخت با واسطه گری جهت گیری هدف و جریان یادگیری و هیجانات بر غوطه وری ، وجهت گیری هدف با واسطه هیجانات و جریان ذاتی بر غوطه وری اثر غیر مستقیم دارد .نتیجه گیری: کلیه متغیرهای مطره در پژوهش30/0 از متغیرهای موجود در غوطه وری را تبیین می کندو مدل پژوهش با توجه به داده ها از برازش نسبتا خوبی برخوردار است UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6711.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6711_8e65c1625676251a269c947edc10d1f5.pdf ER -