TY - JOUR ID - 890 TI - تحول تفکر خلاق در کودکان یک زبانه و دوزبانه زودهنگام JO - شناخت اجتماعی JA - SC LA - fa SN - 2322-3782 AU - بیانلو, اعظم AU - آزاد فلاح, پرویز AU - رسول زاده طباطبایی, کاظم AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 1 SP - 100 EP - 113 KW - تحول تفکر خلاق KW - یک زبانه KW - دوزبانه زودهنگام DO - N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تحول تفکرخلاق و مؤلفه ­های آن در کودکان یک­ زبانه و دوزبانه زود هنگام انجام شد. روش: نمونه پژوهش شامل 260 دانش­آموز دختر و پسر (130 دانش ­آموز دوزبانه زود هنگام آذری ـ فارس و 130 دانش­ آموز یک­ زبانه فارس) بود که به­ صورت در دسترس از مدارس ابتدائی ناحیه دو قم انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT؛ نسخه تصویری فرم B، 1974) جمع ­آوری و با آزمون تحلیل واریانس چند راهه و مقایسه زوجی میانگین ­ها تحلیل شد. یافته­ ها: براساس یافته­ ها، جنس، زبان و پایه تحصیلی بر تفکر خلاق و مؤلفه­­ های آن تأثیر معنادار داشتند و موجب روند غیرخطی تحول خلاقیت در بین گروه­ ها شدند. نتیجه ­گیری: تعامل جنس، زبان و سن بیشترین تأثیر محسوس را در روند تحولی خلاقیت دارد، به­ گونه ­ای که پسرهای دوزبانه در پایه ­های تحصیلی بالا خلاق­ تر و دخترهای یک­ زبانه ضعیف­ تر از سایر گروه­ ها عمل کردند. UR - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_890.html L1 - https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_890_6815e56cf40e122f1542b23f6f1afdc6.pdf ER -