2024-03-28T20:07:10Z
https://sc.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=250
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1393
3
2
برّرسی نظریّه ذهن و توانایی همدلی در محکومین دادگاه های کیفری: شواهدی از آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم
وحید
نجاتی*
هادی
ناصرپور
عباس
ذبیح زاده
مانا
رشیدی
مقدمه: شواهد پژوهشی ناهمخوانی پیرامون نقصان نظریهی ذهن به عنوان یکی از فرضیههای سببشناختی در جامعهستیزی وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی توانایی نظریهی ذهن و همدلی در محکومین دادگاههای کیفری و مقایسهی آن با افراد عادی بود. روش: طرح تحقیق مطالعه حاضر از نوع علیمقایسهای بوده است. در این پژوهش تعداد 40 نفر از محکومین دادگاههای کیفری و 40 نفر از جمعیت عمومی به شیوه نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونههای این پژوهش انتخاب شدند. از آزمون عصب روانشناختی ذهنخوانی از طریق تصویر چشم بارون- کوهن (RMET) و مقیاس واکنشهای بینفردی (IRI) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نیز برای مقایسه میانگین توانایی دو گروه در نظریه ذهن و همدلی به کار برده شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان میدهد که تفاوت معناداری در توانایی ذهنخوانی افراد دو گروه وجود دارد، چنانکه عملکرد محکومین دادگاههای کیفری در آزمون ذهنخوانی معناداری پایینتری از همتایان عادی آنها دارد. تفاوت معناداری بین توانایی همدلی دو گروه مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر نقصان در توانایی نظریه ذهن میتواند به عنوان یکی از فرضیههای سببشناختی در ارتکاب رفتارهای بزهکارانه و جرایم کیفری مورد بحث قرار گیرد.
جامعه ستیزی
شخصیّت ضد اجتماعی
نظریّه ذهن
ذهن خوانی
همدلی
2015
01
21
7
18
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1349_71168879816a6aee76cc041fec24ad38.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1393
3
2
اثر بخشی قصه گویی بر مؤلفه های هوش اخلاقی کودکان دختر پیش دبستانی در شهر اصفهان
مهناز
درنجفی شیرازی
مهناز
علی اکبری
احمد
علیپور
مقدمه: یکی از مهمترین موضوعات در تربیت کودک، پرورش هوش اخلاقی اوست و قصهگویی بهعنوان ابزاری جهت انتقال پیامهای اخلاقی و رفتاری در جوامع گوناگون محسوب میگردد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصهگویی بر هوش اخلاقی دختران خردسال شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر4 تا 6 ساله مهدهای کودک شهر اصفهان بود. پس از انتخاب 30 کودک از سه مهد کودک در منطقه 3 شهر اصفهان با روش تصادفی خوشهای، در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و پرسشنامه 77 سؤالی میکله بوربا توسط والدین آنها تکمیل گردید. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه از لحاظ متغیرهای همدلی، وجدان، احترام و بردباری تفاوت معنیدار وجود دارد (0/05p≤). نتیجهگیری: از اینرومیتوان از قصهگویی به عنوان یک روش آموزشی غیرمستقیم و متناسب با دنیای کودکی به صورت آزاد با روشهای از پیش تعیین شده با توجه به آموزه خاص و هدفمند اخلاقی بهره گرفت.
قصه گویی
هوش اخلاقی
کودکان
2015
01
21
33
43
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1359_6dd9cce699bf3e56e33110fc66a6fdcf.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1393
3
2
رابطه سرمایه اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز
جعفر
بهادری خسروشاهی
تورج
هاشمی نصرت آباد
جلیل
باباپور خیرالدین
مقدمه: سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه مطرح شده است. در واقع طرح این رویکرد نشان دهنده نقش و اهمیت آن در زمینه سلامت و بهزیستی روانشناختی است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سرمایه اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز به تعداد 15000 بودند که از این میان تعداد 400 نفر (200 پسر، 200 دختر) بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی دلاویز و بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنیدار دارند. از سویی، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن قادرند تغییرات بهزیستی روانشناختی را بهطور معنیداری در دانشجویان پیشبینی کنند. نتیجهگیری: بر اساس دادهها، افرادی که سرمایه اجتماعی مطلوبتری داشته از بهزیستی روانشناختی بالاتری نیز بهرهمند هستند.
سرمایه اجتماعی
بهزیستی روانشناختی
دانشجویان
2015
01
21
44
54
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1360_49b16afcc83bbb94ba6bce622037bdbc.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1393
3
2
اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر ارتقای نظریه ذهن در نوجوانان پرخاشگر
علی
فرهادی
یزدان
موحدی
امیر
عزیزی
فضل الله
قاسمی کلی
کلثوم
کریمی نژاد
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش نظریه ذهن در میان نوجوانان پرخاشگر انجام گرفت. روش: جامعه آماری پژوهش، شامل دانشآموزان مدارس پسرانه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1392 بود. نمونه آماری شامل 40 نفر از دانشآموزان، پس از تکمیل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، کسانی که نمره بالاتری را کسب کردند آزمون نظریه ذهن در اختیار آنان قرار داده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر ارتقای نظریه ذهن و کاهش پرخاشگری، در گروه آزمایشی به طور معناداری مؤثر بوده است. نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش مهارتهای اجتماعی باعث کاهش پرخاشگری نوجوانان میشود.
آموزش مهارت های اجتماعی
نظریه ذهن
پرخاشگری
2015
01
21
55
66
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1361_338e20d4a347a49d812a87bc5f1a969e.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1393
3
2
بررسی نقش سبکهای تصمیمگیری در ناهماهنگی شناختی و تغییرات فیزیولوژیک ناشی از آن
علیرضا
آقایوسفی
حسین
زارع
مریم
زارع
فرهاد
شقاقی
مقدمه: شناسایی جنبهها و وابستههای روانشناختی ناهماهنگی شناختی بهویژه تصمیمگیری و شخصیت، میتواند ضمن افزایش کاربرد روانشناسی در سایر حیطههای علوم انسانی، متخصصین حیطه تبلیغات و سیاست را یاری برساند. هدف کلی از این پژوهش بررسی رابطه سبکهای تصمیمگیری با تغییرات فیزیولوژیک ناشی از ناهماهنگی شناختی بود. روش: بدینمنظور از 130 دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی صفادشت که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند دعوت شد تا در این پژوهش شرکت کنند. پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و براس در اختیار آنها قرار گرفت و قبل و بعد از پر کردن پرسشنامه شاخصهای فیزیولوژیک آنها ارزیابی شد. برای ایجاد ناهماهنگی شناختی در طی دو مرحله از آنها خواسته شد ابتدا افت علاقه خود را نسبت به شخصیت محبوبی که با بیاعتنایی با یک کودک برخورد میکرد، مشخص کنند و سپس در مورد لزوم کاستن از مقرری سازمان بهزیستی برای کودکان بیسرپرست انشا بنویسند. برای تحلیل دادهها از رگرسیون استفاده شد. یافتهها: ارتباط مثبت سبکهای تصمیمگیری اجتنابی و وابسته و ارتباط منفی سبکهای تصمیمگیری منطقی و شهودی با ناهماهنگی شناختی مشخص شد، بیشترین ارتباط به سبک تصمیمگیری اجتنابی مربوط بود سبک تصمیمگیری شهودی کاهش فشار خون را بر اثر ناهماهنگی شناختی پیشبینی میکند. سبک تصمیمگیری منطقی افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون سیستول را بر اثر ناهماهنگی شناختی پیشبینی میکند. در مورد سبک تصمیمگیری اجتنابی و سبک تصمیمگیری وابسته نیز میتوان گفت این دو نوع سبک تصمیمگیری همه شاخصهای فیزیولوژیک را پیشبینی میکردند. نتیجهگیری: سبکهای تصمیمگیری تغییرات فیزیولوژیک ناشی از ناهماهنگی شناختی را پیشبینی میکنند.
سبکهای تصمیمگیری
ناهماهنگی شناختی
تغییرات فیزیولوژیک
2015
01
21
67
81
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1362_26c952e4ea707d996f5adc3967287fb2.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1393
3
2
تأثیر آموزش تئوری انتخاب بر میزان سهل انگاری فردی و اجتماعی دانشجویان زن
سوسن
علیزاده فرد
معصومه
تدریس تبریزی
مقدمه: با توجه به اهمیت و نقش کلیدی تعلل و سهلانگاری فردی و اجتماعی در رشد و پیشرفت فرد و جامعه، هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر سهلانگاری فردی و اجتماعی است. روش: 36 نفر از بین کلیه دانشجویان زن دوره کارشناسی شهر تهران در سال تحصیلی92ـ91، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16n=) و گواه (20n=) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه سهلانگاری تاکمن و پرسشنامه سهلانگاری اجتماعی صفارینیا بود. ابتدا این پرسشنامهها به عنوان پیشآزمون بر روی افراد هر دو گروه اجرا شد. سپس افراد گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش تئوری انتخاب شرکت کردند. هر دو پرسشنامه به عنوان پسآزمون، یکبار پس از پایان جلسات آموزشی و یکبار هم بعد از دو ماه مجدداً اجرا شد. این نمرات با استفاده از آزمون کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری (01/0p
تئوری انتخاب
سهل انگاری فردی
سهلانگاری اجتماعی
2015
01
21
82
94
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1363_48e41f99f4e33d36cb1f9bf079399417.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1393
3
2
دموکراسی آموزشی در مدارس و تأثیر آن بر رشد مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه اول
عباس
قلتاش
عبدالمحمد
طاهری
فاطمه
مراحل
مقدمه: هدف این مقاله بررسی و مقایسه مؤلفههای دموکراسی آموزشی در مدارس غیرانتفاعی و دولتی و تأثیر آن بر مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه اول بوده است. روش: تحقیق توصیفی از نوع زمینهیابی و علی مقایسهای بوده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه معلمان و دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی است که در سال 92ـ1391 در مدارس دخترانه شهر گچساران مشغول بودند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بود که از بین 22 مدرسه دخترانه 2 مدرسه غیرانتفاعی و 2 مدرسه دولتی به تصادف انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مؤلفههای دموکراسی آموزشی بود که روایی آن به تأیید 5 نفر از اساتید تعلیم و تربیت رسید و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 79/٠ به دست آمد و پرسشنامه سوم، پرسشنامه مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 86/٠ به دست آمد. اطلاعات جمعآوری شده از پرسشنامهها با استفاده آزمون t تست گروههای مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مدارس غیرانتفاعی و دولتی دوره راهنمایی از لحاظ میزان برخورداری از مؤلفههای دموکراسی آموزشی تفاوت معنادار وجود داشت و مدارس غیرانتفاعی از وضعیت بهتری برخوردار بودند همچنین بین نمره تفکر انتقادی و مهارت اجتماعی دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی و دولتی تفاوت معنادار بود. نتیجهگیری: در کل در هر دو مورد نمرات دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی بهتر بود.
دموکراسی آموزشی
تفکر انتقادی
مهارتهای اجتماعی
2015
01
21
95
108
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1364_7f44e74110601203c4f9a718580b553d.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1393
3
2
ارتباط حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی با اعتیاد به اینترنت در جامعه دانشجویی
منصور
بیرامی
یزدان
موحدی
معصومه
موحدی
مقدمه: امروزه جمعیت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده مینمایند. با وجود مزایای بیشمار این فناوری و تحولات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت دادهاند که از جمله مخربترین عوارض آن میتوان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط مؤلفههای حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی با اعتیاد به اینترنت در جامعهی دانشجویی انجام شد. روش: تعداد 173 نفر (95 دختر و 78 پسر) از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و علاوه بر اطلاعات دموگرافیک به پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی و اعتیاد به اینترنت پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: بین نمرات افراد در حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی ـ عاطفی با اعتیاد به اینترنت ارتباط معناداری وجود داشت )01/0(P
حمایت اجتماعی ادراک شده
احساس تنهایی اجتماعی- عاطفی
اعتیاد به اینترنت
2015
01
21
109
122
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1365_30b295cc61fab7beb912ee144d2b588c.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1393
3
2
رابطة مؤلفه های سهل انگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان
مجید
صفاری نیا
علیرضا
آقایوسفی
علی
مصطفائی
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.روش: پژوهش از نوع همبستگی و نمونه شامل 200 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای سهلانگاری اجتماعی، هویت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سهلانگاری اجتماعی با هویت اجتماعی همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. هر دو زیر مقیاس آن بعد فردی و بعد جمعی هویت با سهلانگاری همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. سهلانگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادارحاصل شد، بیتفاوتی به عنوان یکی از مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی نیز باعملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادار به دست آمد، اما بعد دیگر سهلانگاری اجتماعی به نام توجه به خود با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار حاصل نشد. همچنین هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین بین بعد جمعی و فردی هویت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که سهلانگاری اجتماعی رابطه منفی و معناداری با هویت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دارد، در حالی که هویت اجتماعی رابطه مثبت و معنادار با عملکرد تحصیلی دارد.
سهل انگاری اجتماعی
هویت اجتماعی
عملکرد تحصیلی
دانشجو
2015
01
21
123
134
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1366_6adfb8d1edb41b76a1416b37ec1e5ffa.pdf