2024-03-29T04:43:36Z
https://sc.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=504
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1395
5
1
اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر بهبود عملکرد توجه پیوسته
محسن
افتاده حال
یزدان
موحدی
مقدمه: رسیدن به عملکرد بهینه توجه از مهمترین اهداف دانشجویان است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای توجه پیوسته انجام شد. روش: این پژوهش، بهصورت نیمه تجربی بوده و در آن از پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه پلاسیبو استفاده شد. روش نمونهگیری بهصورت در دسترس است. نمونه شامل 30 دانشجوی ورزشکار شهر تبریز بود. 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه پلاسیبو بهصورت جایگزینی تصادفی انتخاب شدند. آموزش نوروفیدبک طی 20 جلسه، هر هفته سه جلسه اجرا شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و پلاسیبو تفاوت معنیداری وجود داشت، به نحوی که آموزش نوروفیدبک باعث بهبود توجه مستمر در افراد شده است. به نحوی که بین دو گروه در نتیجه کل [73/19F=، 001/0< P]، زمان آزمایش [14/11F=، 003/0 P
نوروفیدبک
توجه مستمر
شناخت
ورزشکاران
2016
07
22
9
19
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2924_462e1a59b34eddb985006277d5cc655e.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1395
5
1
تدوین و اعتباریابی مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی در دانشجویان
حسین
محققی
محمدرضا
ذوقی پایدار
ابوالقاسم
یعقوبی
مسیب
یارمحمدی واصل
سروه
محمدزاده
مقدمه: دیدگاهگیری اجتماعی یکی از مهارتهای ضروری برای برقراری روابط اجتماعی است که ریشه در تواناییهای شناختی دارد. مقیاسی که منحصراً این مهارت را بسنجد وجود ندارد و ابزارهای موجود تنها بهعنوان خرده مقیاس، دیدگاه گیری اجتماعی را اندازهگیری کردهاند. لذا هدف پژوهش حاضر معرفی مفهوم دیدگاه گیری اجتماعی و تدوین مقیاسی برای سنجش آن بود. روش: در این پژوهش 750 نفر از دانشجویان دانشگاههای استان کردستان شرکت داشتند و مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی را برای هنجاریابی و مقیاسهای شادکامی آکسفورد و اضطراب بک را برای تعیین روایی تشخیصی تکمیل نمودند. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد میان دیدگاه گیری اجتماعی و شادکامی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و میان دیدگاه گیری اجتماعی با اضطراب، همبستگی منفی معناداری وجود دارد که حاکی از روایی تشخیصی این مقیاس است. همچنین پایایی مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی با استفاده از آلفای کرونباخ 78/0 به دست آمد. با استفاده از روش تحلیل عامل برای مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی 4 عامل: پیشبینی شناختی دیگران، ادراک دیدگاه دیگران، خود را جای فرد دیگر گذاشتن، احترام به تفاوتها استخراج شد. نتیجهگیری: برآورد مقدماتی نشان داد که مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی، ابزاری پایا و معتبر برای ارزیابی مهارت دیدگاه گیری اجتماعی است.
اعتباریابی
مقیاس
دیدگاه گیری اجتماعی
2016
07
22
20
34
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2925_53f1f8a5e61bdae095700a618a621d59.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1395
5
1
تمایزیافتگی و تفکرارجاعی: نقش واسطهای درماندگی آموخته شده
فهیمه
قائدی
الهام
شبانکاره
مجید
مقدم برزگر
مقدمه: پژوش حاضر با هدف پیشبینی تفکر ارجاعی بر اساس تمایز یافتگی خود با واسطه درماندگی آموخته شده در دانشجویان انجام شد. روش: 335 نفر (164 پسر و 176 دختر) از دانشجویان دانشگاه آزاد لار به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای تمایزیافتگی دریک (2011)، پرسشنامه درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون (1988) و پرسشنامه تفکر ارجاعی ارینگ (2010) پاسخ دادند. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان مبتنی بر روش بارون و کنی (1986) نشان دادند که واکنشسازی عاطفی، همآمیختگی با دیگران و گسلش عاطفی پیشبینی کننده مثبت تفکر ارجاعی و موقعیت من پیشبینی کننده منفی تفکر ارجاعی است. همچنین همآمیختگی با دیگران و گسلش عاطفی، پیشبینی کننده مثبت درماندگی آموخته شده و موقعیت من پیشبینی کننده منفی درماندگی آموخته شده بودند. در نهایت درماندگی آموخته شده، در رابطه بین تمایز یافتگی و تفکر ارجاعی نقش واسطهای را ایفا کرد. نتیجهگیری: به این ترتیب که واکنش هیجانی و موقعیت من بهواسطه درماندگی آموخته شده به ترتیب پیشبینی کننده مثبت و منفی تفکر ارجاعی بودند.
تمایزیافتگی
تفکرارجاعی
درماندگی آموخته شده
2016
07
22
35
51
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2926_0145b0748a8a2751822dcb3e358d6cc1.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1395
5
1
مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانش آموزان دوزبانه و یک زبانه
مونا
گلستانی فرد
منصوره
نیکوگفتار
حسن
شمس اسفندآباد
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانشآموزان دو زبانه و یکزبانه بود. روش: برای این منظور 120 دانشآموز دختر و پسر 7 ـ 12 ساله (60 دانشآموز یکزبانه فارسی زبان و 60 دانشآموزان دو زبانه ارمنی ـ فارسی زبان) از پایههای دوم تا ششم دبستانهای منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. از آزمون آندره ری و ویسکانسین برای سنجش کارکردهای اجرایی (برنامهریزی و سازماندهی، انعطافپذیری) وماتریس 3×3 و 5×5 کورنولدی برای سنجش حافظه فعال و حافظه منفعل آزمودنیها استفاده شد. دادهها به روش تحلیل واریانس دو راهه و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که کارکردهای اجرایی سازماندهی و برنامهریزی و انعطافپذیری دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه متفاوت است اما در حافظه فعال و منفعل بین این دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد. علاوه بر این، تفاوتهای جنسیتی چندانی بین دو گروه مشاهده نشد، به جز اینکه در دانشآموزان یکزبانه کارکرد اجرایی انعطافپذیری دختران بهتر از پسران به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده و برتری دانشآموزان دو زبانه در کارکردهای اجرایی نسبت به دانشآموزان یکزبانه میتوان نسبت به برنامهریزی زودهنگام آموزش زبان دوم در مدارس پیشدبستانی اقدام کرد.
کارکرد اجرایی انعطافپذیری
کارکرد اجرایی برنامهریزی و سازماندهی
حافظه فعال
حافظه منفعل
دوزبانگی
یکزبانگی
جنسیت
2016
07
22
52
67
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2927_9c1cf2923786bd58ebcfb1ce3329111d.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1395
5
1
مقایسه شایعه پراکنی اینترنتی و خودشیفتگی در بین کاربران فیسبوک، اینترنت و افراد غیر کاربر اینترنت
مهرناز
صفاری نیا
علی محمد
مزیدی
مجید
صفاری نیا
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه شایعه پراکنی اینترنتی و خودشیفتگی در بین کاربران فیسبوک با کاربران اینترنت و افراد غیر کاربر اینترنت در بین ساکنین شهر تهران است. روش: از میان کاربران اینترنت شهر تهران نمونهای 500 نفری بهصورت تصادفی خوشهای از مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب شد. این گروه نمونه شامل 183 نفر کاربر اینترنت و 163 نفر کاربر فیسبوک و 110 نفر از افرادی که هیچگونه اطلاعاتی از اینترنت ندارند و مطلقاً از اینترنت استفاده نمیکنند، در سطح جامعه است. 44 پرسشنامه به دلیل ناقص بودن از پژوهش حاضر حذف گردید که در مجموع حجم نمونه این تحقیق 456 نفر است. این پژوهش از پرسشنامه شخصیت خودشیفته (راسکین و تری، 1988)، پرسشنامه شایعه پراکنی اینترنتی (جانگ هیون کیم و ووباک، 2010) و پرسشنامه فیسبوک (راس و همکارن، 2009) به عنوان ابزارهای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه متغیرها و از آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه گروهها و مؤلفههای پرسشنامهها استفاده شده است. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان دادند که بین خودشیفتگی و استفاده از فیسبوک رابطه مثبت معنیداری وجود دارد و خودشیفتگی میتواند 28/0 استفاده از فیسبوک را پیشبینی کند. در حالی که بین مدت زمان استفاده از اینترنت و شایعه پراکنی رابطه معنیداری وجود ندارد. از دیگر نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان کرد که مؤلفه خودشیفتگی در بین کاربران فیسبوک، اینترنتی و گروه بدون اینترنت تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین در مورد مؤلفههای خودشیفتگی نیز نتایج به دست آمده نشان داد بین مؤلفههای اقتدار، خودنمایی، برتری جویی، محق بودن و خودبینی بین سه گروه مورد پژوهش تفاوت معنیدار وجود دارد درحالی که دو مؤلفه بهرهکشی و خودبسندگی از لحاظ آماری تفاوت معنیداری بین گروههای مورد پژوهش ندارد. همچنین این پژوهش نشان داد میان شایعه پراکنی و مؤلفههای آن بین گروه کاربران فیسبوک و کاربران اینترنتی تفاوت معنیداری نیست. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر با کاهش مدت زمان استفاده از فیسبوک میتوان به ارتقاء بهزیستی جامعه کمک کرد. همچنین بررسی و تمهیدات لازم آموزشی در خصوص اصلاح و تغییر سبک زندگی و ویژگی شخصیتی خودشیفتگی که در بهبود روابط بین فردی و اجتماعی مؤثر است، پیشنهاد میگردد.
شایعه پراکنی
خودشیفتگی
کاربران فیسبوک
کاربران اینترنت
افراد غیر کاربر اینترنت
2016
07
22
68
82
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2928_8b3e640b6a81e275a6cfd92fbd3b2ae9.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1395
5
1
مقایسه نظریه ذهن، مفهوم خدا و مفهوم میهن در بین کودکان دارای سبکهای فرزندپروری متفاوت
مرسده
نوروزی
فیروزه
سپهریان آذر
مقدمه: هدف از مطالعه حاضر مقایسه نظریه ذهن، مفهوم خدا، مفهوم میهن در بین کودکان برخوردار از سبکهای فرزندپروری متفاوت در کودکان مهدکودک و پیشدبستانی بود. روش: طرح این پژوهش از نوع پسرویدادی است. جامعه آماری شامل کودکان مهدکودک و پیشدبستانی شهر تهران است. از این جامعه 51 کودک 5/3-6 ساله به عنوان نمونه مورد مطالعه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. کودکان بر اساس شیوه فرزندپروری در سه گروه مستبدانه، مقتدرانه و سهلگیرانه - قرار گرفتند. از هرکدام از شرکتکنندهها آزمون نظریه ذهن از طریق آزمون بازی و آزمون تصور از خدا از طریق نقاشی و توصیف از خدا و مفهوم شناختی میهن از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مفهوم میهن سنجیده شدند. یافته ها: یافتههای به دست آمده از اجرای آزمونها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون کروسکال ـ والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تعداد کودکان دستیافته به نظریه ذهن در خانوادههای با سبک فرزندپروری مقتدرانه بیشتر از همتایان خود در سایر خانوادهها است. در مقایسه سه گروه مشخص شد که تصور مهربانانه از خدا در گروه فرزندپروری مستبدانه از دو گروه دیگر پایینتر است. نتیجه گیری: در نهایت، ارتباطی بین مفهوم میهن و شیوههای فرزندپروری وجود نداشت. نتیجه گیری: بنابراین، می توان گفت سبک فرزندی مقتدرانه در شکلگیری نظریه ذهن و تصور مهربانانه از خدا تأثیر دارد.
شیوه فرزندپروری
نظریه ذهن
تصور از خدا
مفهوم شناختی میهن
2016
07
22
83
99
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2929_dd7a1c2f5ec2522d7be8cb80106ae73a.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1395
5
1
اثربخشی آموزش حل مسئله بر اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدایی
حمید
کاظمی
مژده
وزیری
احمد
عابدی
مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی آموزش حل مسئله بر اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان پسر دبستانی بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر نجف آباد در سال تحصیلی 1393-1392 بود که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. هردو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، به پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) پاسخ دادند. برای گروه آزمایش، هشت جلسه گروهی آموزش حل مسئله به صورت یکبار در هفته اجرا شد، اما گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تمام متغیرهای وابسته در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، کاهش معناداری داشت. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش حل مسئله میتواند به عنوان یک مداخله مؤثر در جهت کاهش اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دبستانی در نظر گرفته شود.
حل مسئله
اضطراب امتحان
اضطراب اجتماعی
2016
07
22
100
112
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2930_9a1ac9705cbfba14018991593970210a.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1395
5
1
بررسی بازشناسی هیجان چهره در افراد با علائم روانشناختی بر اساس پرسشنامه نشانگان روانی (SCL-90-R)
الهام
موسویان
سیده فرشته
نجاتی
مقدمه: در راستای نقش کلیدی بازشناسی هیجانِ چهره در تسهیل تعاملات اجتماعی و نتایج متناقض پژوهشهای محدودی که در گذشته بازشناسی هیجان در چهره را در جمعیت سالم با علائم اختلال روانی ارزیابی کردهاند، هدف از پژوهش حاضر بررسیِ بازشناسی هیجان چهره در افراد با علائم اختلال روانی به صورتی که در مقیاس SCL-90-R فهرست شده، است. روش: حجم نمونه در این پژوهش 60 نفر است که شامل 31 فرد سالم با علائم اختلال روانی و 29 فرد سالم بدون علائم اختلال روانی به عنوان گروه مقایسه است. فهرست بازبینی شده 90 نشانهای (SCL-90-R) را برای تعیین کیفیتِ سطح نشانگان روانی، استفاده شد و همچنین بازشناسی هیجان در چهره بهوسیله 42 تصویر از تصاویر هیجانِ چهرهای اکمن و فرایزن (1976) که 6 حالت هیجانی مختلف (غم، شادی، ترس، خشم، تنفر، تعجب) و همچنین حالت خنثی را بررسی میکرد، مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که افراد سالم با علائم افسردگی در بازشناسی حالت خنثی، تنفر و شادی عملکرد ضعیفتری داشتند، در حالی که افراد با علائم اضطراب عملکرد بهتری در بازشناسی هیجان ترس داشتند. نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهند که علائم بالینی متفاوتی که ناشی از عملکردهای شناختی و نوروبیولوژیکیِ زمینهای متفاوت است، به شیوهای متفاوت بر بازشناسی هیجان در چهره تأثیر میگذارند.
بازشناسی هیجان در چهره
علائم اختلال روانی
SCL-90-R
2016
07
22
113
129
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2931_eb7681f3ebec5206107370cb88d568a9.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1395
5
1
رابطه بین سوگیریهای شناختی و وسوسه در افراد مبتلا به وابستگی به مواد افیونی: نقش تعدیل کنندگی خصوصیات شخصیت
مهدیه
رحمانیان
مقدمه: بر اساس تحقیقات اخیر، سوگیری در پردازش اطلاعات و ارتباط آن با سایر فاکتورها مثل وسوسه و خصوصیات شخصیتی نقش مهمی را در سببشناسی و نگهداری اختلالات وابستگی به مواد بازی میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکنندگی خصوصیات شخصیت بر رابطه بین سوگیریهای شناختی و وسوسه است. روش: به این منظور 100 نفر از افراد مذکر وابسته به مواد افیونی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش با اجرای آزمایههای پروب دات، حافظه بازشناسی، تکمیل کلمات ناتمام، پرسشنامه عقاید وسوسهانگیز و مقیاس پنج عاملی شخصیت نئو جمعآوری گردید. دادههای پژوهش با تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که برخی از خصوصیات شخصیتی میتوانند نقش تعدیل کنندگی را در رابطه بین وسوسه و سوگیری توجه و حافظه ضمنی بازی کنند، اما این ویژگیها اثری در رابطه بین وسوسه و سوگیری حافظه آشکار نداشتند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که پردازشهای شناختی خودکارمثل توجه و حافظه ضمنی، پردازشهای پایین به بالا هستند و تحت تأثیر خصوصیات شخصیت فرد قرار میگیرند، در حالی که پردازشهای شناختی آگاهانه مثل حافظه آشکار، پردازش بالا به پایین هستند و تحت تأثیر ادراک فرد قرار میگیرند.
سوگیری حافظه
سوگیری توجه
خصوصیات شخصیت
وسوسه
اختلال وابستگی به مواد افیونی
2016
07
22
130
147
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2932_e23d6daba89046baaebcaca381683820.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1395
5
1
بررسی روابط ساختاری بین بخشش، رضایت از زندگی و سلامت عمومی در دانشجویان
حسین
زارع
فاطمه
امینی
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشش بر سلامت عمومی از طریق رضایت از زندگی در دانشجویان بود. روش: در این مطالعه علّی ـ همبستگی، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز لامرد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد میباشند که در نیمسال دوم سال تحصیلی 93ـ92 مشغول به تحصیل بودند. 166 نفر از دانشجویان (67 نفر دختر و 99 نفر پسر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس گرایش به بخشش هارتلند (HFS)، پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS) و مقیاس سلامت عمومی (GHQ-28) بودند. ارزیابی الگوهای پیشنهادی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری (SEM) بر اساس نرمافزار AMOS-16 انجام گرفت. یافتهها: تحلیلهای الگویابی معادلات ساختاری نشان دادند که الگوی پیشنهادی برازنده دادهها است، بر اساس نتایج مدل پیشنهادی، بخشش هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق رضایت از زندگی با سلامت عمومی رابطه دارد. نتیجهگیری: بر مبنای این نتایج میتوان گفت که افراد با بخشیدن خطاهای خود و دیگری، احساس رضایت و شادمانی را برای خود به ارمغان میآورند و مشکلات و ناراحتیهای جسمانی و روانی خود را تقلیل میدهند.
بخشش
رضایت از زندگی
سلامت عمومی
تحلیل مسیر
2016
07
22
148
161
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2933_f1d4200abffc3c1ee64843490f0dd934.pdf