2024-03-28T22:03:24Z
https://sc.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=833
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1397
7
1
بررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامه درک زمانی نوجوانان در شهر تهران
سوسن
علیزاده فرد
مقدمه: این پژوهش باهدف بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس درک زمانی نوجوانان در شهر تهران انجام شد. روش: نمونه آماری این پژوهش عبارت بود از 450 دختر و پسر نوجوان شهر تهران که با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه 30 سؤالی درک زمانی نوجوانان استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از روش باز آزمایی و آلفای کرونباخ، حاکی از پایایی مطلوب برای کل مقیاس و هرکدام از عاملها بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز بیانگر وجود 6 عامل گذشته منفی، گذشته مثبت، حال منفی، حال مثبت، آینده منفی و آینده مثبت بود که درمجموع بیش از 37 درصد واریانس کل را تبیین میکرد. در تحلیل عامل تائیدی نیز نتایج حاکی از برازش قابلقبول در تعیین عاملها با گویههای پرسشنامه بود. نتیجه گیری: نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که پرسشنامه درک زمانی نوجوانان برای استفاده در جامعهایرانی، از روایی و پایایی قابلقبولی برخوردار است.
خصوصیات روانسنجی
پرسشنامه درک زمانی نوجوانان
نوجوانان
شهر تهران
2018
07
23
9
24
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4842_6798d67bbebdcacc96687b49f347d4ed.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1397
7
1
اثر باورهای معرفت شناختی و ادراکات یادگیری بر عملکرد تحصیلی با میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی
کریم
سواری
مقدمه: در تحقیق حاضر، اثر باورهای معرفتشناختی و ادراکات یادگیری بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان موردبررسی قرار گرفت. روش: کلیه دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی شاغل به تحصیل در نیمسال اول تحصیلی 96-1395 دانشگاه پیام نور اهواز، جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادهاند که از بین آنها 210 نفر (166 دختر و 44 پسر) بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1990)، ادراکات یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی محقق ساخته (1395) و معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. طرح تحقیق حاضر همبستگی است و ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها و نتیجه گیری: پس از اصلاح مدل پیشنهادی، نتایج تحلیل دادهها نشان داد که باورهای معرفتشناختی بر عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی و همچنین ادراکات یادگیری بر عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی اثر مثبت و رابطه خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی معنادار نبود.
باورهای معرفتشناختی
ادراکات یادگیری
عملکرد تحصیلی
خودکارآمدی تحصیلی
2018
07
23
25
40
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4843_2b920d1b0dbb3e3ff0fa0f472b5f0a76.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1397
7
1
اثربخشی روش آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان و سبکهای حل مسئله در دانشجویان
داود
معنوی پور
مصطفی
دارابی
مقدمه: این تحقیق باهدف اثربخشی روش آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان و سبکهای حل مسئله در دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با گروه پیشآزمون و پسآزمون بود. ابزار مورداستفاده پروتکل ذهن آگاهی، پرسشنامه ذهن آگاهی خدایی، پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لاین و اضطراب امتحان معنوی پور بود. نمونه آماری 24 نفر از دانشجویانی بود که در سال 93 به کلینیک معنوی پور بهمنظور گذراندن دوره کارورزی مراجعه کرده بودند انتخاب شدند که از این تعداد در هر گروه تعداد 3 نفر پسر و 9 نفر دختر انتخاب شد. پس از گمارش تصادفی 12 نفر آزمودنی در گروه آزمایشی که در معرض آموزش فنون مبتنی بر ذهن آگاهی و 12 نفر در گروه کنترل، به روش طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. در پژوهش حاضر جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته ها و نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی اضطراب امتحان گروه آزمایش را بهصورت معنیداری از گروه کنترل کاهش داد اما تفاوت معنیداری بین نمرههای دو گروه در سبکهای حل مسئله مشاهده نشد.
آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی
اضطراب امتحان
سبک حل مسئله
2018
07
23
41
53
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4844_496c650e48568134574041e931b60cd3.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1397
7
1
اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر مؤلفه های کفایت اجتماعی دانش آموزان قربانی قلدری
منصور
بیرامی
تورج
هاشمی
میرمحمود
میرنسب
لیلا
کلیایی
مقدمه: ازآنجاکه نقص در کفایت اجتماعی در دانشآموزان قربانی قلدری یکی از عوامل تشدید و تداوم قربانی شدن این افراد است و از طرفی مطالعات انجامشده، حاکی از تأثیر یادگیری حل مسئله بر ارتقا کفایت اجتماعی است، در این راستا هدف ازپژوهش حاضرتعیین اثربخشی آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی طراحیشده بر مؤلفههای کفایت اجتماعی در دانشآموزان قربانی قلدری بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه دوره اول شهر تبریز در سال تحصیلی 96 ـ 95 بود ونمونه آماری شامل 30 دانشآموز قربانی قلدری بود که به روش خوشه ای در چند مرحله انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند.گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از مقیاس قربانی قلدری کالیفرنیا و مقیاس کفایت اجتماعی فلنراستفاده شد.داده ها بهوسیله SPSS-16 با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد، آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی طراحیشده بر کلیه مؤلفههای کفایت اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری، تأثیر معنیداری داشته است (001/0Pنتیجه گیری: ازآنجاکه نتایج، بیان گر اثربخشی برنامه طراحیشده در ارتقای کفایت اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری بود. پیشنهاد میشود برنامه آموزش حل مسئله اجتماعی بهعنوان بخشی از دورههای آموزش ضمن خدمت متولیان درگیر بادانشآموزان، جهت ارتقای مهارتهای مقابله ای دانشآموزان قربانی قلدری قرار گیرد.
حل مسئله اجتماعی
کفایت اجتماعی
قربانی قلدری
2018
07
23
53
74
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4845_a3dd8f8ab56caf7ec39d2f24447379b3.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1397
7
1
اثربخشی آموزش حافظه کاری بر عملکردهای توجه دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری نارساخوانی
علی اصغر
کاکو جویباری
فهیمه
امینی
مهناز
علیاکبری دهکردی
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری بر عملکردهای توجه دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری نارساخوانی است. روش: طرح پژوهشی حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر و پسر دچار اختلال یادگیری نارساخوانی کلاسهای دوم تاپنجم ابتدایی که در سال 93-92 در مدارس اختلال یادگیری استان مرکزی مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 32 دانشآموز انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نرمافزار آموزش حافظه کاری، نرمافزار آزمون استروپ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار، آزمون خواندن و نارساخوانی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل، پس از اجرای نرمافزار آموزش حافظهی کاری در گروه آزمایش، زیرمقیاسهای کارکردهای توجه در آزمون استروپ، بهطور معنیداری بهبود یافت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مداخله آموزش حافظه کاری، سبب بهبود کارکردهای توجه در دانشآموزان اختلال یادگیری نارساخوانی میشود و میتوان از آن بهعنوان یک روش مداخلهای مؤثر سود جست.
کارکردهای توجه
حافظه کاری
آزمون خواندن ونارساخوانی
آزمون استروپ
2018
07
23
75
90
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4846_09f58e80cab39d556bfe4992848779a8.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1397
7
1
اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر باورهای غیرمنطقی و سوگیری توجه نسبت به محرکها با بار هیجانی منفی، در دختران نوجوان
مهدیه
رحمانیان
مهدی
دهستانی
سیده فاطمه
علوی
چکیده:هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای غیرمنطقی و سوگیری توجه نسبت به محرکها با بار هیجانی منفی، در دختران نوجوان انجام گرفته است. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دختران پایه دوم دبیرستان شهر قم که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل داد. حجم نمونه نهایی این پژوهش 40 نفر از دختران با باورهای غیرمنطقی بالا بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش، مقیاس باورهای غیرمنطقی جونز و آزمون پروب دات بود. بسته درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد که توسط هیس، استروسال و ویلسون (1999) ساخته شده است، در قالب 6 جلسه (هفتگی) 90 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای غیرمنطقی دختران نوجوان اثربخش نیست (05/0
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
باورهای غیرمنطقی
سوگیری توجه
نوجوانی
2018
07
23
91
104
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4847_ad989af77efce1a6dcbf4b01b9e91e12.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1397
7
1
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق الگوی یادگیری مشاهدهای بندورا بر بهبود این مهارتها و نظریه ذهن دختران و پسران پیشدبستانی
زهرا
صدیقی
فرزانه
میکاییلی
علی
عیسی زادگان
مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق الگوی یادگیری مشاهدهای بندورا بر ارتقاء و بهبود نظریه ذهن کودکان دختر و پسر پیشدبستانی شهر ارومیه بود. روش: پژوهش حاضر که از نوع مطالعات نیمه آزمایشی است به شیوه ی پیشآزمون - پسآزمون به همراه گروه کنترل اجرا گردید.40 کودک به شیوه در دسترس انتخابشده و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جهت سنجش متغیرها در این پژوهش از دو مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی الیوت و گرشام (ssrs) و پرسشنامه 38 سؤالی نظریه ی ذهن استیمن و موریس بهعنوان ابزار گردآوری اطلاعات مربوط به پیشآزمون و پسآزمون استفادهشده است. مهارتهای اجتماعی به مدت 15 جلسه از طریق روش یادگیری مشاهدهای بندورا به گروه آزمایش آموزش داده شد؛ سپس دادههای حاصل از آزمونها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون t مستقل موردبررسی قرار گرفتند. یافتهها: نشان دادند که آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق الگوی یادگیری مشاهدهای بندورا موجب افزایش معنادار این مهارتها و توانایی نظریه ذهن در کودکان گردید. نتیجه گیری: مبتنی بر نتایج پژوهش حاضر میتوان اذعان نمود مداخلات آموزشی قادرند از طریق ارتقاء تئوری ذهن از بروز بسیاری از ناهنجاریها ی شناختی و رفتاری کودکان پیشگیری کنند، لذا پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای اجتماعی در سیاستگذاریهای نهاد آموزشوپرورش و مراکز بالینی گنجانده شود.
مهارتهای اجتماعی
یادگیری مشاهدهای
بندورا
نظریه ذهن
2018
07
23
105
120
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4851_5636967c56ffd58982a783e18172f87e.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1397
7
1
اثربخشی درمان چشمانداز زمانبر راهبردهای انگیزشی و شناختی دانشجویان دختر اهمال-کار دانشگاه خلیجفارس بوشهر
سید موسی
گلستانه
فاطمه
نوروزی
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی درمان چشمانداز زمانبر راهبردهای انگیزشی و شناختی دانشجویان دختر اهمالکار دانشگاه خلیجفارس بوشهر بود. روش: پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری، پرسشنامه چشمانداز زمان زیمباردو و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی زشو و بارانت بودند. روش پژوهش به این صورت بود که ابتدا 300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه خلیجفارس بوشهر که در حال تحصیل در سال تحصیلی 96-1395 بودند به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامهی اهمالکاری تحصیلی را پر کردند، سپس 36 نفر از آنها که دارای اهمالکاری بالابودند بهطور تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. درمان چشمانداز زمان (طی شش جلسه) بر اساس پروتکل آموزشی زیمباردو (2012)، بهعنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که درمان چشمانداز زمان باعث افزایش معناداری در هدف تسلط، هدف عملکردی، نیاز به شناخت، اهمالکاری تحصیلی، انتظار موفقیت، ارزش تکلیف، سازماندهی، مرور و خودتنظیمی فراشناختی شد. اما در متغیر هدف اجتنابی 19/0 = p تغییر معناداری صورت نگرفت. نتیجهگیری: بر مبنای نتایج، درمان چشمانداز زمان یک رویکرد درمانی مؤثر برای افزایش راهبردهای انگیزشی و شناختی در دانشجویان دختر اهمالکار است.
درمان چشمانداز زمان
راهبردهای انگیزشی
راهبردهای شناختی
دانشجویان اهمال کار
2018
07
23
121
140
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4848_621ed3b7d090dda8d0036f6cfccb6ed3.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1397
7
1
طراحی الگوی عوامل شناختی مؤثر بر تصمیمگیری
سید کمال
خرازی
صهبا
رضائیان
مقدمه: تصمیمگیری از مهمترین جنبههای زندگی فردی و اجتماعی ما است. علیرغم وجود مدلها و چارچوبهای مختلف تصمیمگیری، مدل جامعی از تصمیمگیری بر اساس آموزههای علوم شناختی ارایه نشده است. در عصر حاضر با رشد و گسترش علوم شناختی نیاز است مطالعات خود را در این حوزه عمیقتر سازیم. در این پژوهش هدف ما شناسایی وضعیت موجود مطالعات صورت گرفته درباره مولفههای شناختی تصمیمگیری است. روش: بنابراین با استفاده از روش فراترکیب، تعداد 140 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری و تحلیل دادهها به روش تحلیل چارچوبی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرمافزار Nvivo-11 صورت گرفت. در پایان، 80 مورد از شاخصهای تصمیمگیری در 26 مولفه و 5 بعد(عوامل زمینهای، عوامل فردی، پردازش اطلاعات، تحریف شناختی، آمادگی شناختی) دستهبندی شد. سپس میزان اهمیت و اولویت هریک از عوامل پیشنهادی به کمک روش کمی انتروپی شانون، بر اساس رویکرد تحلیل محتوا تعیین شده است. یافته ها و نتیجه گیری: این پژوهش هم در روششناسی و هم نتایج بهدستآمده دارای نوآوری است. نوآوری دیگر این چارچوب، ادغام عوامل شناختی در الگوی تصمیمگیری است.
رویکرد شناختی
تصمیمگیری
آنتروپی شانون
فراترکیب
2018
07
23
141
152
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4863_64e08b7fffd6a25fcd87a23168941bb6.pdf
شناخت اجتماعی
2322-3782
2322-3782
1397
7
1
برآورد مقدماتی پایایی و روایی مقیاس تله اجتماعی
سروه
محمدزاده
مسیب
یارمحمدی واصل
مقدمه: هدف پژوهش حاضر معرفی مفهوم تله اجتماعی و برآورد مقدماتی پایایی و روایی مقیاس محقق ساخته تله اجتماعی بود. روش: جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 95-96 دانشگاه های استان کردستان تشکیل دادند که جمعا40000 نفر بودند. روش: جمع آوری نمونه، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. از مجموع 400 نفر شرکت کننده در پژوهش، تعداد 320نفر مقیاس های مقیاس محقق ساخته تله اجتماعی برای هنجاریابی ومقیاس های سهل انگاری اجتماعی و دیدگاه گیری اجتماعی برای تعیین روایی همگرا و واگرا را تکمیل نمودند .داده ها به وسیله همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد میان نمره های تلهاجتماعی و سهلانگاری اجتماعی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد(01/0> P) و تله اجتماعی با دیدگاه گیری اجتماعی همبستگی منفی معنادار دارد(01/0> P) که به ترتیب حاکی از روایی همگرا و واگرای مقیاس است. پایایی مقیاس تله اجتماعی با استفاده از آلفای کرونباخ 84/0به دست آمد. تحلیل عامل اکتشافی برای مقیاس تله اجتماعی 4 عامل(تله) راحتی، مالی، دور زدن و بی احتیاطی را استخراج کرد. نتیجه گیری: برآورد مقدماتی نشان داد که مقیاس تله اجتماعی، ابزاری پایا و معتبر برای ارزیابی میزان درگیرشدن فرد در تله اجتماعی است. مقدمه: هدف پژوهش حاضر معرفی مفهوم تله اجتماعی و برآورد مقدماتی پایایی و روایی مقیاس محقق ساخته تله اجتماعی بود. روش: جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 95-96 دانشگاه های استان کردستان تشکیل دادند که جمعا40000 نفر بودند. روش: جمع آوری نمونه، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. از مجموع 400 نفر شرکت کننده در پژوهش، تعداد 320نفر مقیاس های مقیاس محقق ساخته تله اجتماعی برای هنجاریابی ومقیاس های سهل انگاری اجتماعی و دیدگاه گیری اجتماعی برای تعیین روایی همگرا و واگرا را تکمیل نمودند .داده ها به وسیله همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد میان نمره های تلهاجتماعی و سهلانگاری اجتماعی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد(01/0> P) و تله اجتماعی با دیدگاه گیری اجتماعی همبستگی منفی معنادار دارد(01/0> P) که به ترتیب حاکی از روایی همگرا و واگرای مقیاس است. پایایی مقیاس تله اجتماعی با استفاده از آلفای کرونباخ 84/0به دست آمد. تحلیل عامل اکتشافی برای مقیاس تله اجتماعی 4 عامل(تله) راحتی، مالی، دور زدن و بی احتیاطی را استخراج کرد. نتیجه گیری: برآورد مقدماتی نشان داد که مقیاس تله اجتماعی، ابزاری پایا و معتبر برای ارزیابی میزان درگیرشدن فرد در تله اجتماعی است.
تله اجتماعی
سهل انگاری اجتماعی
دیدگاه گیری اجتماعی
2018
07
23
153
170
https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4894_7229a5f55d0d117bef039d216d3ae3f9.pdf