دانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220The Assessment of Time Perception in Social Procrastination and Waiting Anxietyبررسی ادراک زمان در سهل انگاری اجتماعی و اضطراب انتظار7172905FAحسینزارعاستادگروه روان شناسی دانشگاه پیام نورحمیدرضاایمانی فردانشجوی دکترای روان شناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20131212<strong>Introduction</strong>: There is a wide range of research on time perception and processing which is related to all organisms’ behaviors. Also, there is a vast literature in social psychology to assess how behavior is shaped by time including topics such as time management, time orientation, or the relative value to past and future. The main aim of the present study was the assessment of relationship among social procrastination, waiting anxiety and time perception.<strong> Method</strong>: In this study, 300 female students were selected by convenience sampling. They were assessed using social procrastination inventory with two subscales, waiting anxiety standard questionnaires and time Perception measured with four methods of production, reproduction, verbal estimation and comparison by standard software.<strong> Conclusion</strong>: Multivariable regression results showed that Incuriosity positively and self concentration negatively (social procrastination subscales) predicted time perception with verbal estimation method. Waiting anxiety, age and self concentration predicted time perception by production method. Also, Logistic regression results showed that age is able to predict time perception by compared method.<strong>مقدمه:</strong> ادبیات تحقیقی بسیاری در مورد ادراک زمان که در تمام رفتارهای ارگانیسم زنده در جریان است وجود دارد. در روانشناسی اجتماعی نیز تحقیقات زیادی وجود دارد که به موضوع شکلگیری رفتار با توجه به زمان میپردازد. همانند مدیریت زمان، رویکرد زمان، جهتگیری زمان و یا ارزشهای مرتبط با گذشته و آینده. هدف از این تحقیق، بررسی قدرت پیشبیینی کنندگی سهلانگاری اجتماعی و اضطراب انتظار بر ادراک زمان بود. <strong>روش:</strong> در این تحقیق، 300 دانشجوی دختر به روش در دسترس انتخاب گردیدند. سهلانگاری اجتماعی با دو زیر مقیاس توجه به خود و بیتفاوتی، اضطراب انتظار با کمک پرسشنامه استاندارد و ادراک زمان با چهار روش سنجش تولید، بازتولید، مقایسهای و برآورد کلامی با کمک نرم افزار سنجیده شد. <strong>نتیجه </strong><strong></strong><strong>گیری: </strong>نتایج رگراسیون چند متغیری نشان داد که بیتفاوتی بهطور مثبت و توجه به خود بهطور منفی ادراک زمان به روش برآورد کلامی را پیشبینی کرد. متغیرهای پیش بین اضطراب انتظار، توجه به خود و سن آزمودنیها توانستند بهطور مثبت ادراک زمان به روش تولید را پیشبینی نمایند. همچنین نتایج رگراسیون لجستیک نیز نشان داد که متغیر سن، ادراک زمان را به روش سنجش مقایسهای پیشبینی مینماید.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2905_f2e394d2fcbfeade40e89bcda7d1e440.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220The Influence of Parents on the Children's Practice of Religious Beliefsبررسی تأثیرپذیری فرزندان از والدین در بُعد عمل به باورهای مذهبی18242906FAغلامحسینجوانمرداستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20130702<strong>Introduction</strong>: Religious beliefs have an important effect on psychological and social life. Most of these beliefs are transferred from parents to children.<strong> Method</strong>: in this descriptive - cross sectional research, 260 male and female students of universities selected by multi-stage random sampling and they and their parents completed the Mabade-2 questionnaire. Data were analyzed by Pearson correlation, t-test and multiple regression analysis methods.<strong> Finding</strong>: Results showed that there were significant relationship between the practice of religious beliefs of children and their mothers (r = 0.31, p Conclusions: Parents religiosity and the practices of religious beliefs have influence on children religiosity and their practices of religious beliefs.<strong> </strong><strong>مقدمه:</strong> باورهای دینی در زندگی اجتماعی و روانشناختی نقش مهمی برعهده دارند. بخش اعظم این باورها از والدین به فرزندان منتقل میشوند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر دینداری والدین در دینداری فرزندان انجام یافته است.<strong> روش:</strong> در این مطالعهی توصیفی ـ مقطعی، 260 دانشجو پسر و دختر و والدین آنان با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای در دانشگاههای بناب است، نمونه منتخب با تکمیل پرسشنامه معبد- دو، مورد مطالعه قرار گرفتند. همبستگی دادهها با تحلیل ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون t برای مقایسه میانگینها به کار گرفته شد. همچنین تحلیل واریانس یکراهه نیز برای تجزیه و تحلیل دادهها به کار برده شد.<strong> یافته ها:</strong> تحلیل دادهها نشان داد که رابطه معناداری بین عمل به باورهای دینی فرزندان و مادران (01/0pنتیجه گیری: دینداری و عمل به باورهای دینی والدین با دینداری و عمل به باورهای دینی فرزندان با هم رابطه دارند.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2906_bf17d13fccbf254745203b13108f87f6.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220The Effect of Bilingual Social Context on Children's Episodic Memoryاثر بافت اجتماعی دو زبانه بر حافظه رویدادی خردسالان25372907FAشکوفهموسویدانشجوی دکترای روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورعلی اصغرکاکوجویباریدانشیارگروه روانشناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20131019The current study aimed to understand the effect of bilingual social context on children's episodic memory. In bilingual group Total 27 children participated at 24, 30 and 36 months of age. In this approach the convenience sampling method adopted, and monolingual group matched with them. The memory skills based upon elicited Imitation with action memory test, assessed in base line, immediate and delayed performance. The data synthesized using by variance analysis and tukey test. The data analysis revealed no significant differences between bilinguals and monolinguals. But in a broader extent the different genders show significant differences (i. e. girls gained higher scores). The base line, immediate and delayed performance resulted to significant difference. The immediate and delayed performance assessed to be better than base line performance. In this study children’s language skills were associated with performance immediately after modeling for both the actions and pairs measures of memory in the elicited imitation task. Accordingly, the current findings suggest that at least by 2 years of age, the language available to children is an important determinant of what gets into memory.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بافت اجتماعی دو زبانه بر حافظه رویدادی خردسالان است. بدین منظور کلیه 27 خردسال دو زبانه (ارمنی، فارسی زبان) در سه رده سنی 24،30 و 36 ماهه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.و گروه خردسالان یک زبانه (فارسی زبان) با آنها همتا شدند. به منظور سنجش مهارتهای حافظه، عملکرد تقلیدی آنها با آزمون حافظه عملی ،در سه مرحله بررسی و سه نوع ارزیابی خط پایه، ارزیابی آنی و ارزیابی با تاخیر در خردسالان مقایسه شد.داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. نتایج بدست آمده حاکی است که بین دو گروه از نظر مهارتهای حافظه تفاوت معناداری دیده نشد. اما تفاوت دو جنس معنادار بود بدین صورت که دختران نسبت به پسران برتری داشتند. همچنین بین ارزیابی های گوناگون (پایه، آنی و با تأخیر) تفاوت معنادار دیده شد. بدین صورت که ارزیابی آنی و با تأخیر از پایه بهتر بود. در این پژوهش مهارتهای زبانی خردسالان با عملکرد بلافاصله بعد از مدل کردن برای اندازه گیری های اعمال و توالی ها لازم است. بر همین روال یافته های اخیر پیشنهاد می کند حداقل تا دو سالگی زبان برای خردسالان عامل تعیین کننده و مهمی است از آنچه که به حافظه می رود.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2907_1a0710f10ad7479448c6d33ad0c1716b.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220The Pattern of Social Phobia Predictions Based on Metacognitive Beliefs and Social Problem-Solving Abilityالگوی پیش بینی هراس اجتماعی بر پایه باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی3846724FAمنصوربیرامیاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه تبریزیزدانموحدیدانشجوی دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریزعبدالخالقمیناشیریکارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه تبریزJournal Article20130822Introduction: Anxiety disorder, particularly social phobia, is one of the most important disorders. The main aim of the present study was to assess the relationship among metacognitive beliefs, problem solving ability and social phobia disorders symptoms in students. Method: The subjects were 284 male students selected from the University of Tabriz using cluster-random sampling. All of the subjects were asked to answer demographic questions as well as problem solving scale, metacognitive beliefs and social phobia questionnaires. Data was analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and multivariate regression analyze. Findings: The results showed that there were significant relationships among metacognitive beliefs, social problem-solving ability and social phobia symptoms. Among these, positive beliefs about worry need to control thought and social problem solving had a significant role in predicting social phobia disorder symptoms, but cognitive awareness, cognitive confidence, and uncontrollability did not have a significant role in predicting social phobia disorder symptoms. Conclusion: Metacognitive beliefs are effective factors in general health. In addition, it is possible to promote students’ mental health by changing metacognitive beliefs which enhance maladaptive and negative thinking styles or general negative beliefs.<strong> </strong><strong>مقدمه:</strong> اختلالات اضطرابی و مخصوصاً هراس اجتماعی از مهمترین اختلالاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی با نشانگان اختلال هراس اجتماعی در دانشجویان انجام شده است. <strong>روش:</strong> تعداد 284 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز بهصورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و علاوهبر اطلاعات دموگرافیک به پرسشنامههای باورهای فراشناختی، توان حل مسأله اجتماعی و هراس اجتماعی پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که بین نمرات افراد در باورهای فراشناختی و توان حل مسأله اجتماعی با نشانگان اختلال هراس اجتماعی همبستگی معناداری وجود داشت، در این میان باور مثبت در مورد نگرانی، نیاز به کنترل فکر و توان حل مسأله اجتماعی نقش معناداری در پیشبینی نشانگان اختلال هراس اجتماعی داشتند، اما وقوف شناختی، اطمینان شناختی و کنترلناپذیری نقش معناداری در پیشبینی نشانگان اختلال هراس اجتماعی نداشتند. <strong>نتیجه گیری:</strong> باورهای فراشناختی از عوامل مؤثر در سلامت روانی هستند و میتوان با تغییر فراشناختهایی که شیوه ناسازگارانه تفکرات منفی را زیاد میکنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی میگردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_724_f495dbf24e9c4dbcdb728e9e4a182e5f.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220Social Cognition in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorderشناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی4753725FAوحیدنجاتیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیساراآقایی ثابتکارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتیمرضیهخوشحالی پناهکارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیJournal Article20121030Introduction: Children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) often have difficulties in social interactions with peers and are confronted with peers rejection and social isolation. However, some researchers do not have agreement about this issue. So the purpose of this study was the comparison of the social cognition ability in ADHD children and normal children. Method: For this reason, Reading the Mind in the Eyes test (RMET) was conducted to 25 ADHD children and 25 normal children who were matched for age and IQ. Findings: The results indicated that the performance of ADHD children in RMET was significantly lower than the control group. Conclusions: Since the mind reading is one of the most important elements of the social cognition, it can be concluded that impairment in mind reading ability is one of the affective factors in failure of these children in social interactions and interpersonal relationship.مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) اغلب در تعاملات اجتماعی با همسالان دچار مشکلات هستند و با طرد همسالان و انزوای اجتماعی مواجه می شوند. با این حال نقص در کارکردهای اجتماعی این کودکان هنوز مورد تردید است. هدف پژوهش حاضر مقایسه توانایی شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به ADHD و کودکان عادی می باشد. روش: بدین منظور آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم در 25 کودک مبتلا به ADHD و 25 کودک سالم که از لحاظ سن و بهره هوشی با یکدیگر همتا شده بودند، اجرا شد. یافته ها: تحلیل نتایج نشان داد که عملکرد کودکان مبتلا به ADHD در آزمون ذهن خوانی به طور معناداری ضعیف تر از گروه گواه بود. نتیجه گیری: از آنجا که ذهن خوانی یکی از اساسی ترین مؤلفه های شناخت اجتماعی است، می توان نتیجه گیری نمود که نقص در توانایی ذهن خوانی یکی از عوامل مؤثر بر شکست این کودکان در تعاملات اجتماعی و روابط میان فردی است.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_725_95b68a7b893342ab25df43dc5b24425a.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220Assessment the Relationship between Social Information Processing Model and Oppositional Defiant Symptoms in Elementary Studentsبررسی رابطه بین مدل پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی5461726FAاحمدعابدیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانعبدالحسینشمسیدانشجو کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه اصفهاناحمدیارمحمدباناستادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانامیرقمرانیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانمریمصمدیدانشجوی دکتری رشته روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20130421Introduction: One of the updated cognitive models in the domain of interaction between individuals is cognitive model of social information processing. Through successful social interaction, this model has been able to assess the causes and prevention of Emotional- behavior problems in children and adolescents. The purpose of this study was assessing the relationship between social information processing model and oppositional defiant symptoms in elementary students. Method: The method used in this study was descriptive and Correlational. The samples used in this study were 100 elementary students that were selected by multi-stage cluster random sampling from different areas of the Isfahan. Research tools included Behavior Problems Inventory Achenbach and Social stories Brayan and Turkasya. Multivariate regression (stepwise) was used to analyze the data. Findings: Stepwise regression analysis showed that in the first step of interpreting, 46% of the variance of problem of defiant and in second step, 49% of the variance of problem of defiant are predicted. Conclusion: Based on the results, the model of social information processing can predict oppositional defiant symptoms. In other words, students who have obtained lower scores in social information processing showed a higher rate of oppositional defiant symptoms. Overall, the results of this research, confirmed efficiency of Social information processing model in predicting oppositional defiant symptoms.مقدمه: یکی از روزآمدترین مدلهای شناختی در حوزه تعاملات بین فردی، مدل شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی می باشد. این مدل از رهگذر تعاملات اجتماعی موفق به بررسی علل و پیشگیری مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان شده است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدل پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان می باشد. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (تحلیل رگرسیون) است. نمونه مورد استفاده در این پژوهش 100 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از نواحی مختلف شهر اصفهان انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه مشکلات رفتاری اخن باخ و داستانهای اجتماعی برایان و تورکاسیا بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده<sub></sub>ها از رگرسیون چندگانه (گام به گام) استفاده شد. یافته ها: نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام اول مرحله تفسیر 46 درصد واریانس مشکل نافرمانی و در گام دوم تفسیر و رمزگردانی 49 درصد واریانس مشکل نافرمانی مقابله ای را پیش بینی می کند. نتیجه گیری: براساس یافتههای حاصل از پژوهش مدل پردازش اطلاعات میتواند علائم نافرمانی مقابله ای دانش آموزان را پیش بینی کند. به عبارت دیگر، دانش آموزانی که در پردازش اطلاعات اجتماعی نمرات کمتری کسب کرده بودند علائم نافرمانی مقابلهای را به میزان بیشتر نشان می دادند در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش کارآیی مدل پردازش اطلاعات اجتماعی در پیش بینی علائم نافرمانی مقابله ای را تأیید نمود.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_726_7f6d13c3f95e1303a880a60266211988.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220The Effect of Gender, Valence and Arousal of Persian Emotional Words on Time Perceptionنقش جنسیت، والانس و برانگیختگی لغات فارسی دارای بار هیجانی بر ادراک زمان6273727FAمحمدعلینظریاستادیار علوم اعصاب دانشگاه تبریزمجتبیسلطان لودانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومیسمیهسعیدی دهاقانیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومیسمیرادمیادانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،نسرینراستگار هاشمیدانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب دانشگاه تبریزمحمدمهدیمیرلودانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومیJournal Article20130211Introduction: A range of studies have shown that the time perception is influenced by numerous factors. In the present study the hypothesis was that gender and emotional dimensions (valance and arousal) of Persian words influence time perception. Method: fifty-eight volunteer undergraduate female students of the University of Tabriz participated in the experiment. A set of emotional Persian words (in the five dimensions including happy, calm, neutral, angery and sad) were projected to all participants for 800 and 2000 milliseconds (ms) via a computerized test. The participants were asked to reproduce the words. Three-factor ANOVA with repeated measures, one-way ANOVA, paired and independent t-tests were used to analyze the data. Findings: The results rvealed that the rate of error (underestimation) for the long duration was more than the short duration. Coefficient of variation for the happy and calm words was higher than the angery, sad and neutral words. Conclusion: These findings indicate an effect of emotion on time perception. The results are interpreted in the framework of the intentional time perception and arousal time perception models.مقدمه: طیف وسیعی از پژوهش ها نشان داده اند که مدت زمان ادراک شده، از عوامل متعددی تأثیر می پذیرد. فرضیه مطالعه حاضر این بود که جنسیت و بار هیجانی (والانس و برانگیختگی) لغات فارسی باعث خطا در ادراک زمان می شوند. روش: در این آزمایش، 58 نفر از دانشجویان پسر و دختر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز به صورت داوطلبانه شرکت کردند. به همه شرکت کنندگان با استفاده از آزمون رایانه ای، مجموعه ای از کلمه هاى فارسی دارای بار هیجانی (در پنج بعد: شاد، آرامش بخش، خنثی، خشونت آمیز و غمگین) به مدت 800 و 2000 میلی ثانیه نشان داده شد تا بازتولید کنند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه های مکرر سه عاملی، آزمون تحلیل واریانس یک راهه، آزمون هاى تی مستقل و تى وابسته تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که میزان خطا (کم تخمینی)، برای مدت زمان بلند بیشتر از میزان خطا برای مدت زمان کوتاه بوده است. همچنین میزان تغییرپذیری در واژه های شاد و آرامش بخش به طور معناداری بالاتر از میزان تغییرپذیری در واژه های خشونت آمیز، غم انگیز و خنثی است. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان می دهد که هیجان بر ادراک زمان تأثیر مى گذارد. اساس تفسیر این نتایج مدل های توجهی ادراک زمان و مدل های مبتنی بر انگیختگی زمان است.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_727_7e66d402ee73be5ea1a8da4d93122095.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220The Effect of Group Pressure on Hypothesis Testing: Psychological Desire or Logical Rules?تأثیر فشار گروهی بر فرضیهآزمایی: تمایل روانشناختی یا موازین منطقی؟7486728FAحمیدلطفیدکترا روانشناسی دانشگاه پیامنورحسینزارعاستاد گروه روانشناسی دانشگاه پیامنورمحمودایروانیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه تهرانیوسفکریمیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20121215Introduction: This study aimed to assess the effect of group pressure on hypothesis testing. Method: To do so, a hundred and three participants (Control: <em>n</em>=51 and Experimental: <em>n</em>=52) were randomly selected from among undergraduate students. All participants were tested using the stipulated version of Wason Selection Task (Lotfi and Zare, 1388) and some informative items for Group Pressure. Data were analyzed using Chi-Square Goodness-of-Fit Test and crosstabs statistics. Findings: The results of the study indicated that: (1) In response to the situation for the critical test of hypothesis, most participants tended to choose either unrelated or correct responses. (2) Participants were not significantly different in terms of their psychological desire to keep the initial hypothesis, the choice for the correct response, and the choice for the wrong response. (3) When confronted to a situation which directly challenges their psychological desires, subjects tended to resist against group pressure. Conclusion: Findings in the present study are discussed by the methodological theory of binary explanation of social behavior, as well as psychosocial and cognitive components.مقدمه: جهت سنجش تأثیر فشارگروهی بر فرضیهآزمایی از جامعه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی 103 نفر (51 نفر گروه کنترل و 52 نفر گروه آزمایش) به روش تصادفی انتخاب شدند. روش: با تکلیف انتخاب واسون تصریح شده لطفی و زارع، و سنجه فشار گروهی ذهنی مورد سنجش و آزمایش قرار گرفتند. داده های به دست آمده با آزمون های آماری نیکویی برازش مجذور خی و مستقل بودن متغیرهای طبقهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که 1) حجم اصلی آزمودنی ها در موقعیت آزمون تعیینکننده فرضیه به دو انتخاب پاسخ بیربط و پاسخ درست گرایش بیشتری نشان دادند. 2) آزمودنی ها در سه انتخاب گزینه ـ پاسخ های الف) تمایل روانشناختی به حفظ فرضیه ب) پاسخ درست و ج) پاسخ غلط تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند. 3) وقتی افراد در موقعیتی قرار میگیرند که خلاف تمایل روانشناختی آنها است در مقابل فشارگروهی ذهنی نیز مقاومت میکنند. نتیجه گیری: نتایج با توجه به نظریه روششناختی توصیف و تبیین دوگانه رفتار اجتماعی، مؤلفههای شناختی و روانی ـ اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_728_1578e2762fdf159316b0b151212bafad.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220Investigating the Mediating Role of Achievement Goals in the Relationship between Need for Closure and Cognitive Engagement: the Effect of Procrastination Contextبررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به خاتمه و درگیری شناختی: اثر بافت تعلل ورزی87992908FAرضاقربان جهرمیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهرانالههحجازیدانشیار روانشناسی دانشگاه تهرانجواداژه ایدانشیار روانشناسی دانشگاه تهرانمحمدخدایاری فرددانشیار روانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20130601The aim of the present study was investigating the mediating role of achievement goals in the relationship between need for closure and cognitive engagement based on students’ academic procrastination. For this reason, 268 third grade high school students (161 female & 107 male) from Shiraz were selected through multistage cluster sampling and answered to a self-report questionnaire consisted of need for closure scale (NFCS), achievement goals scale (AGS), cognitive engagement scale (MSLQ), and academic procrastination scale (PASS). The results generally showed that in an academic procrastination context need for closure dimensions have significant negative indirect effects on deep cognitive strategies through the mediation of achievement goals; however, this effect on shallow cognitive strategies is significant, negative, and indirect. The findings demonstrated that the direct effect of need for structure on mastery and performance-approach goals is significantly negative; but this effect on performance-avoidant goals was significantly positive. Moreover, the direct effect of need for certainty on mastery goals and performance-approach goals was respectively negative and positive, both significant. The direct effect of need for certainty on performance-avoidance goals was not significant. The effect of each of the achievement goals on shallow and deep cognitive strategies was different.هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به خاتمه و درگیری شناختی بر حسب تعللورزی دانشآموزان بود. برای این منظور 268 نفر (161 دختر و 107 پسر) از دانشآموزان پایه سوم دبیرستانهای دولتی شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامهای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاس-های نیاز به خاتمه (NFCS)، مقیاس اهداف پیشرفت (AGS)، مقیاس درگیری شناختی (MSLQ) و مقیاس تعللورزی تحصیلی (PASS) پاسخ دادند. نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد که در یک بافت تحصیلی تعللورزی، ابعاد نیاز به خاتمه از طریق واسطهگری اهداف پیشرفت بر راهبردهای شناختی عمیق دارای اثر غیرمستقیم، منفی و معنیدار؛ در حالی که بر راهبردهای شناختی سطحی دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنیدار است. یافتهها حاکی از آن بود که اثر مستقیم نیاز به ساختار بر اهداف تبحری و رویکرد- عملکرد معنیدار و منفی و بر اهداف اجتناب- عملکرد معنیدار و مثبت است. بعلاوه، اثر مستقیم نیاز به قطعیت بر اهداف تبحری معنیدار و منفی و بر اهداف رویکرد- عملکرد معنیدار و مثبت بود. اثر مستقیم نیاز به قطعیت بر اهداف اجتناب- عملکرد معنیدار نبود. در ضمن، اثر هر یک از اهداف پیشرفت بر راهبردهای شناختی سطحی و عمیق متفاوت بود.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2908_8e21a7540224c9949be2c7c0bc10a412.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220Effectiveness of Group Critical Thinking Training on the Social Self-efficacy and Resilienceاثربخشی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر خوداثرمندی اجتماعی و تاب آوری100110730FAمرتضیترخاناستادیار دانشگاه پیامنور0000-0003-3012-105XJournal Article20130802 Introduction: The aim of this research was to study the effectiveness of group critical thinking training on social self-efficacy and resilience of narcotics anonymous (Na). Method: The research was semi experimental with pretest – post test design. Using Gaudino & Herbert social self-efficacy questionnaire and Conner & Davidson resilience questionnaire, 30 narcotics anonymous (Na) with low social self-efficacy and resilience were randomly selected and were voluntarily assigned to experimental and control groups (15 persons in each group). The experimental group received 10 sessions of critical thinking skills (a session weekly) and the control group did not receive any training. After the training, social self-efficacy and resilience of the experimental group were measured again. Findings: Analysis of one way covariance method (ANCOVA) showed significant differences in both social self-efficacy (37.96) and resilience (32.69) with Pمقدمه: این پژوهش به منظور اثربخشی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری معتادان گمنام انجام پذیرفته است. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بوده که با استفاده از پرسشنامه خود کارآمدی اجتماعی گادیانو و هربرت و تابآوری کانرو و دیویدسون 30 نفر از معتادان گمنام که خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری پایینی داشتند، بهطور تصادفی انتخاب و بهطور داوطلبانه در دوگروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروهآزمایشی10 جلسه، هفتهای یک جلسه، مهارت تفکر انتقادی را آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از آموزش، مجدداً خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری هر دوگروه، مورد اندازهگیری قرار گرفت. یافته: از تحلیل کوواریانس یک طرفه (آنکوا) برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد، F به دست آمده در خود کارآمدی اجتماعی (96/37) و تاب آوری (69/32) درسطح بین گروه آزمایشی و کنترل 0001/0>P معنی دار میباشد. به عبارت دیگر، آموزش گروهی تفکر انتقادی موجب افزایش خود کارآمدی اجتماعی و تاب آوری معتادان گمنام شده است. نتیجه گیری: این مطالعه، اهمیت روش آموزش تفکر انتقادی را در افزایش خود کارآمدی اجتماعی و تاب آوری معتادان گمنام نشان می دهد. یافته های این پژوهش با یافته های سایر پژوهش همسوئی دارد. همه این تحقیقات نشان می دهند، با افزایش تفکر انتقادی می توان موجبات خود کارآمدی اجتماعی و تابآوری بالا را فراهم ساخت.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_730_f6eab01c7fc4ba0256bffc78a4dc1530.pdfدانشگاه پیام نورشناخت اجتماعی2322-37822220140220The Relationship between Individuals Sensitivity to Organizational Justice and Their Social Capitalبررسی رابطه میان حساسیت کارکنان به رعایت عدالت سازمانی و مرتبه سرمایه اجتماعی آنان در سازمان (مطالعه موردی بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- تهران)1111242909FAرضارسولیدانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نورJournal Article20130910Justice is an important managerial issue which has received considerable attention world-wide. Over the recent thirty years of research on justice in organizations indicate that individuals are highly sensitive to executing justice in allocation of complications, procedures under which the complications are allocated and behaviors that are conducted. Social capital is a modern concept that pays a more important role than that of physical and human in the organizations and societies. Nowadays, in sociology and economy it has received widespread attention in managements and organizations. In the absence of social capital, other organizational capitals will lose their effect and can not be used optimally. Therefore, knowledge of the amount of social capital is so important. Here in this article, a questionnaire comprising of two general and special questions were prepared to study the importance of organizational justice and it impact on the social capital of employees. Then among 215 employees of medical department of Ayatollah Taleghani with Bachelor of Science, 95 individuals were selected randomly. After distribution of the questionnaires, analysis was carried out by using descriptive statistics, Pearson correlations coefficient and T test. Results gained indicate that there is a meaningful relationship among employees sensitivity to justice execution and their social capital level. Also, there is a positive meaningful relationship between understanding distributive justice, procedural justice and creating trust in organization.رعایت عدالت در سازمانها یکی از موضوعات مهم مدیریتی است که از سالها پیش توجه پژوهشگران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب نموده است.بیش از سی سال تحقیق بر روی مبحث عدالت در سازمانها، نشان میدهد که افراد به شدت نسبت به رعایت عدالت در تخصیص پیامدها، رویههایی که به موجب آنها پیامدها تخصیص مییابند و رفتارهایی که با آنها صورت میگیرد، حساس هستند.سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان ها و جوامع ایفا می کند و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد،و به تازگی در مدیریت و سازمان به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است.در غیاب سرمایه اجتماعی،سایر سرمایه های سازمانی اثربخشی خود را از دست می دهند و از آنها به طور بهینه استفاده نخواهد شد.لذا آگاهی از میزان سرمایه اجتماعی در سازمان ضروری و مهم به نظر می رسد.در این پژوهش برای بررسی اهمیت رعایت عدالت سازمانی و تاثیر آن بر سرمایه اجتماعی کارکنان،پرسشنامه ای شامل دو بخش سوالات عمومی و سوالات اختصاصی تدوین شد.سپس از میان 215 کارمند گروه پیراپزشکی بیمارستان آیت اله طالقانی دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر،95نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.پس از توزیع پرسشنامه،تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی،ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t صورت گرفته است.نتایج بدست آمده از تحقیق نشان می دهد که میان حساسیت کارکنان به رعایت عدالت و مرتبه سرمایه اجتماعی آنان در سازمان رابطه معنادار وجود دارد.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2909_07a10235286a14cb4211ee40c4b8fde1.pdf